1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
14.07.2014 № 98
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної судової адміністрації № 131 від 04.07.2016 )
Про облікову політику
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної судової адміністрації № 118 від 09.09.2014 )
Відповідно до пункту 10 частини п'ятої статті 22 Бюджетного кодексу України , статті 8 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та частини п'ятої статті 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" з метою забезпечення належної організації ведення бухгалтерського обліку, складання та подання звітності
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про облікову політику місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України (далі - Положення), що додається.
2. Керівникам місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України забезпечити:
2.1 застосування норм Положення, затвердженого пунктом 1 цього наказу, при організації бухгалтерського обліку;
2.2 приведення власних розпорядчих документів, які регламентують питання бухгалтерського обліку, у відповідність до норм цього Положення.
3. Завідувачу сектором міжнародного співробітництва та взаємодії з засобами масової інформації розмістити текст цього наказу на офіційному веб-порталі "Судова влада України".
4. Начальнику управління організаційного забезпечення діяльності Державної судової адміністрації України довести цей наказ до відома першого заступника Голови, заступників Голови, керівників структурних підрозділів Державної судової адміністрації України, голів апеляційних судів загальної юрисдикції, керівників Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України та територіальних управлінь Державної судової адміністрації України у дводенний термін з дня його видання.
5. Начальникам територіальних управлінь Державної судової адміністрації України довести наказ до відома місцевих судів загальної юрисдикції у дводенний термін з дня його отримання.
6. Наказ набирає чинності з дня його видання.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова З. Холоднюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної судової
адміністрації України
14.07.2014 № 98
ПОЛОЖЕННЯ
про облікову політику місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України
1. Загальні положення
1.1. Положення про облікову політику місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України (далі - Положення) розроблено відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" , Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 № 59, та інших нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України та Державної казначейської служби України, які регулюють питання бухгалтерського обліку та звітності, з метою належної організації та удосконалення системи ведення бухгалтерського обліку, складання бюджетної та фінансової звітності місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України (далі - Установи).
1.2. Облікова політика Установ має забезпечувати:
- повноту, достовірність та своєчасність відображення фактів фінансово-господарської діяльності в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності;
- відображення в бухгалтерському обліку фактів фінансово-господарської діяльності не лише виходячи з їх правової форми, а і з урахуванням їх економічного змісту;
- дотримання вимог бюджетного законодавства, зокрема щодо економного та ефективного витрачання бюджетних коштів;
- контроль за наявністю і рухом майна, використанням фінансових і матеріальних (нематеріальних) ресурсів відповідно до затверджених нормативів, кошторисів та паспортів бюджетних програм;
- запобігання виникненню негативних явищ у фінансово-господарській діяльності, виявлення і мобілізація внутрішньогосподарських резервів.
1.3. У своїй діяльності Установи керуються Конституцією та законами України, зокрема Законом України "Про судоустрій і статус суддів" , Законом України "Про державну службу" , актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, наказами Державної судової адміністрації України та наказами Установи.
Організація бухгалтерського обліку здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", закону про Державний бюджет України на відповідний рік, постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України та Державної казначейської служби України, Положення про бухгалтерську службу Установи, цього Положення та інших нормативно-правових актів, які регламентують бюджетні відносини і фінансово-господарську діяльність бюджетної установи.
1.4. Бухгалтерський облік в Установі здійснюється бухгалтерською службою, яка є самостійним структурним підрозділом, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи. Бухгалтерська служба підпорядковується безпосередньо керівнику Установи або його заступникові, а з організаційних питань (крім ДСА України та її територіальних управлінь) - керівникові апарату (секретаріату) або його заступникові.
Очолює бухгалтерську службу керівник самостійного структурного підрозділу, який є головним бухгалтером Установи.
Права та обов'язки керівника та усіх посадових осіб бухгалтерської служби визначаються нормами трудового законодавства України, Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" , постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 № 59 "Про затвердження Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи", Положенням про структурний підрозділ, на який покладаються функції бухгалтерської служби, затвердженим наказом Установи, затвердженими посадовими інструкціями та цим Положенням.
Структура бухгалтерської служби та її кількісний склад встановлюється штатним розписом Установи, з урахуванням пропозицій керівника бухгалтерської служби.
1.5. Керівник бухгалтерської служби наділяється правом другого підпису фінансово-господарських документів (за його відсутності - заступник керівника бухгалтерської служби чи особа, на яку покладається виконання обов'язків керівника бухгалтерської служби), або інші особи відповідно до наказу Установи про надання права підпису.
( Пункт 1.5 в редакції Наказу Державної судової адміністрації № 118 від 09.09.2014 )
1.6. Бухгалтерський облік всіх господарських операцій здійснюється в грошовій одиниці України - гривні в хронологічному порядку за меморіально-ордерною формою обліку з використанням програмного комплексу для обліку записів бухгалтерських операцій в облікових регістрах та форм меморіальних ордерів, затверджених наказом Державного казначейства України від 27.07.2000 № 68 "Про затвердження Інструкції про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядку їх складання", за загальним та спеціальним фондами державного бюджету окремо, в розрізі кодів програмної та економічної класифікації видатків державного бюджету.
Регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, посаду, прізвища і підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь в їх складанні.
Операції в облікових регістрах відображаються не пізніше наступного робочого дня після надходження до бухгалтерської служби первинних документів, але й не пізніше останнього робочого дня звітного місяця.
1.7. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факт здійснення таких операцій і мають бути складені під час їх здійснення, а якщо це неможливо - безпосередньо після їх завершення.
Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому їх здійснено, якщо інше не передбачено угодами.
Оформлення та подання первинних документів здійснюється відповідно до вимог Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88, та у відповідності з Графіком документообігу, який затверджується наказом Установи.
Усі первинні документи, що надходять до бухгалтерської служби, перевіряються на відповідність форми і повноти змісту. У разі виявлення невідповідності первинного документа вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку такі документи з письмовим обґрунтуванням передаються керівнику Установи. До окремого письмового рішення керівника такі документи не приймаються до виконання.
При застосуванні керівниками самостійних структурних підрозділів Установи первинних документів, форми яких не затверджені нормативно-правовими актами, вибрана довільна форма погоджується з керівником бухгалтерської служби, що підтверджується відміткою "Форму погоджено" із зазначенням дати погодження та підписом керівника бухгалтерської служби Установи.
1.8. Ведення рахунків бухгалтерського обліку для узагальнення інформації про наявність і рух активів, капіталу, зобов'язань та фактів діяльності методом подвійного запису здійснюється відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 26.06.2013 № 611. Ведення позабалансових рахунків здійснюється за простою схемою (без застосування методу подвійного запису).
Для деталізації обліку грошових коштів, матеріальних цінностей, грошових документів, розрахунків субрахунки деталізуються залежно від джерел надходжень/асигнувань та кодів програмної класифікації видатків, а саме:
за загальним фондом державного бюджету присвоюється цифра 0;
за спеціальним фондом державного бюджету присвоюється:
- за іншими надходженнями (фінансування за рахунок коштів, отриманих від сплати судового збору) - цифра 1;
- за іншими джерелами власних надходжень (благодійні внески, гранти та дарунки, в тому числі міжнародна допомога) - цифра 2;
- за власними надходженнями від плати за оренду майна та від реалізації в установленому порядку майна, крім нерухомого майна - цифра 3;
- за коштами, отриманими на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів (субвенція з місцевого бюджету державному) - цифра 4;
кодам програмної класифікації додатково присвоюється наступна цифра від 0 до 9 в порядку черговості програм відповідно до додатка 3 закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
1.9. Помилки, виявлені в бухгалтерських регістрах, виправляються способом "сторно" на підставі бухгалтерської довідки з дотриманням вимог Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88, та Інструкції про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядку їх складання, затвердженої наказом Державного казначейства України від 27.07.2000 № 68.
1.10. Бухгалтерський облік ведеться окремо за всіма джерелами надходжень (загальний та спеціальний фонд державного бюджету) та бюджетними програмами (кодами програмної класифікації видатків державного бюджету), іншими операціями, передбаченими законодавством, та відображається в єдиному балансі.
Усі меморіальні ордери реєструються у книзі "Журнал-головна". Облік у книзі "Журнал-головна" ведеться по субрахунках 1-го рівня.
1.11. Для здійснення контролю за використанням майна, що експлуатується працівниками, з якими законодавством не передбачене укладання договору про повну матеріальну відповідальність, матеріально відповідальною особою складаються відомості (картки) закріплення майна за відповідними працівниками чи відповідальною особою відповідного кабінету із зазначенням переліку такого майна на конкретну дату та підпису відповідальної особи. Переміщення майна, закріпленого за відповідальними працівниками Установи, дозволяється лише з відома матеріально відповідальної особи.
1.12. Заносити та виносити особисті речі працівників (майно, оціночна вартість якого за одиницю відноситься до основних засобів, інших необоротних матеріальних активів чи малоцінних та швидкозношуваних предметів) в Установу дозволяється на підставі заяви працівника з дозвільною візою керівника Установи або його заступника, який відповідно до розподілу службових повноважень курує структурний підрозділ матеріально-технічного забезпечення чи бухгалтерську службу Установи або, крім ДСА України та її територіальних управлінь, керівника апарату (секретаріату).
Завізовані заяви про внесення (винесення) особистих речей працівників передаються до бухгалтерської служби для відображення їхнього руху на позабалансовому рахунку 02 "Активи на відповідальному зберіганні".
1.13. Перелік посадових осіб, яким дозволено одержувати і видавати товарно-матеріальні цінності (майно), у тому числі грошові кошти, грошові документи та бланки суворої звітності, які несуть повну матеріальну відповідальність за такі дії згідно з укладеними договорами, відповідно до посадових інструкцій та чинного законодавства України, визначається окремим наказом Установи.
Облік товарно-матеріальних цінностей (майна), грошових документів та бланків суворої звітності ведеться в кількісному та сумарному вимірі за найменуваннями одиниць обліку та в розрізі матеріально відповідальних осіб. Матеріально відповідальні особи ведуть облік в кількісному вимірі та за найменуваннями одиниць обліку.
Дані обліку товарно-матеріальних цінностей (майна), у тому числі бланків суворої звітності, які закріплені за відповідними матеріально відповідальними особами мають відповідати даним обліку бухгалтерської служби Установи.
1.14. Використані для забезпечення безперебійної роботи запаси, матеріальні цінності морально застарілі, фізично зношені, непридатні для подальшого використання та відновний ремонт яких неможливий та/або неефективний, а також недостачі підлягають списанню за наявності підтвердних документів лише з дозволу керівника Установи або особи, яка виконує його обов'язки чи, крім ДСА України та її територіальних управлінь, керівника апарату (секретаріату).
1.15. Періодичні видання (газети, журнали), що придбаваються Установи і не відносяться до бібліотечних фондів, списуються на фактичні видатки.
1.16. Проведення інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, матеріальних цінностей, грошових коштів і документів, розрахунків та інших статей балансу Установи проводяться відповідно до вимог Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ , затвердженої спільним наказом Міністерства фінансів України та Головного управління Державного казначейства України від 30.10.98 № 90 (далі - Інструкція № 90).
Для проведення інвентаризацій, в строки, визначені Інструкцією № 90, за окремими наказами Установи утворюється спеціальні інвентаризаційні комісії.
1.17. В Установах облік грошових документів в національній валюті (коштів, що містяться в оплачених талонах на пальне, путівках у санаторії, проїзних документах, чекових книжках, знаках поштової оплати тощо), бланків посвідчень, бланків трудових книжок та вкладишів до них здійснюється з використанням типових форм первинного обліку бланків суворої звітності, затверджених наказом Міністерства статистики України від 11.03.96 № 67. Грошові документи, бланки посвідчень, бланки трудових книжок та вкладишів зберігаються в сейфах відповідних матеріально відповідальних осіб.
1.18. Для аналітичного обліку готівкових операцій, касових, фактичних та капітальних видатків, отриманих і перерахованих асигнувань, прийнятих зобов'язань застосовуються форми карток і книг аналітичного обліку, затверджених наказом Державного казначейства України від 06.10.2000 № 100.
1.19. Первинні документи та облікові регістри, які були підставою для складання звітності, а також бухгалтерські звіти зберігаються відповідно до норм чинного законодавства.
2. Облік банківських операцій
2.1. Кошти, які надходять у розпорядження Установи, обліковуються на реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунках, інших рахунках, відкритих в Державній казначейській службі України в порядку, визначеному наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758 "Про затвердження Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України", та в окремих випадках, визначених законодавством України, на поточних рахунках, відкритих в установах банків.
Аналітичний облік наявності та руху таких коштів ведеться за їх видами та в розрізі кодів бюджетної класифікації доходів, видатків та кредитування бюджету.
2.2. Залишки коштів на рахунках у бухгалтерському обліку повинні відповідати залишкам коштів за виписками Державної казначейської служби України та/або установи банку з відповідного реєстраційного, спеціального реєстраційного, іншого рахунка, відкритого для Установи.
2.3. Нумерація платіжних доручень застосовується єдина наскрізна для всіх реєстраційних рахунків починаючи з одиниці кожного бюджетного року.
3. Облік касових операцій
3.1. Порядок оформлення та ведення касових операцій в Установі здійснюється відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (далі - Положення № 637), та відповідно до Порядку бухгалтерського обліку окремих активів та зобов'язань бюджетних установ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.04.2014 № 372.
3.2. Для оформлення касових операцій Установи застосовують форми прибуткового і видаткового касових ордерів (типові форми № КО-1, № КО-2), відомості на виплату грошей (платіжна відомість), журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (типова форма № КО-3), касову книгу (типова форма № КО-4), які наведені в додатках до Положення № 637, та форму Акта інвентаризації наявних грошових коштів та цінностей, затверджену Додатком № 7 до Інструкції № 90 .
3.3. Одержана готівка витрачається суворо за цільовим призначенням.
3.4. Ліміт залишку готівки в касі Установи встановлюється, відповідно до Положення № 637, окремим наказом Установи.
4. Облік підзвітних сум
4.1. При направленні працівників Установи у службові відрядження та під час оформлення документів, пов'язаних з ними, застосовуються норми, встановлені Податковим кодексом України, Кодексом законів про працю України, постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2011 № 98 "Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців та інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів" (далі - Постанова № 98), Положенням № 637 та Інструкцією про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 № 59 (далі - Інструкція № 59).
4.2. Бухгалтерський облік розрахунків з підзвітними особами ведеться в розрізі підзвітних осіб.
4.3. Направлення працівників у відрядження здійснюється відповідно до наказу Установи з рекомендованим оформленням відповідного Посвідчення про відрядження (Додаток № 1).
4.4. Видача Посвідчення про відрядження здійснюється в день видачі наказу Установи про відрядження.
4.5. При направленні працівника Установи у відрядження, за умови своєчасно надання копії наказу про відрядження до бухгалтерської служби, відповідно до Графіка документообігу Установи та наявності відкритих асигнувань на рахунках Установи за відповідним кодом економічної класифікації видатків, документи на видачу грошових коштів (авансу) на відрядження в межах сум, необхідних для оплати проїзду, наймання житлового приміщення, добових у розмірах, що відповідають нормам, установленим Постановою № 98, надаються до органів Державної казначейської служби України не пізніше ніж за 3 дні до початку відрядження.

................
Перейти до повного тексту