- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МIНIСТЕРСТВО ВНУТРIШНIХ СПРАВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 520 від 06.08.97 м.Київ |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу МВС
N 482 від 30.06.98 )
Про заходи щодо вдосконалення дiяльностi мiлiцiї з нагляду за дорожнiм рухом та взаємовiдносин iз власниками транспортних засобiв
З метою змiцнення законностi в дiяльностi органiв внутрiшнiх справ, особливо Державтоiнспекцiї, забезпечення охорони прав i законних iнтересiв громадян, посилення впливу на стан дисциплiни серед учасникiв руху Н А К А З У Ю :
1. Установити Типовi правила взаємовiдносин мiлiцiї з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобiв (далi - Правила) (додаються).
2. Начальникам ГУМВС України в Криму, м.Києвi та Київськiй областi, УМВС України в областях i м.Севастополi:
2.1. Органiзувати вивчення Правил з особовим складом Державтоiнспекцiї та iнших пiдроздiлiв мiлiцiї, якi залучаються до нагляду за рухом автомототранспорту, та прийняти вiд нього залiки.
2.2. Забезпечити дiєвий гласний й негласний контроль за несенням служби працiвниками мiлiцiї на вулично-шляховiй мережi, виявляти й припиняти випадки перевищення ними своїх повноважень пiд час зупинки транспортних засобiв i перевiрки документiв.
2.3. Реагувати на кожний випадок безпiдставної зупинки автомобiля або необгрунтованого вимагання вiд водiя документiв працiвником мiлiцiї.
2.4. Заборонити в темну пору доби зупиняти транспортнi засоби для перевiрки на неосвiтлених дiлянках дорiг i вулиць одиночним нарядом та на автомобiлях без спецiального пофарбування, за винятком випадкiв проведення спецiальних операцiй.
2.5. Забезпечити особисту безпеку працiвникiв мiлiцiї при проведеннi перевiрки транспортних засобiв на лiнiї.
2.6. З метою прискорення обслуговування громадян до кiнця цього року впровадити в дiяльнiсть реєстрацiйно-екзаменацiйних пiдроздiлiв ДАI поточний метод приймання та оформлення документiв. На основi використання комп'ютерної технiки скоротити час на обслуговування однiєї особи до трьох годин.
2.7. Органiзувати через засоби масової iнформацiї широку роз'яснювальну роботу на пiдприємствах, в органiзацiях, установах i серед населення про порядок роботи пiдроздiлiв ДАI, перелiк документiв, якi повинен мати при собi водiй, та випадки, при яких дозволено зупинку транспортних засобiв, а також про вiдповiдальнiсть працiвникiв мiлiцiї за перевищення своїх повноважень.
2.8. До 25 серпня 1997 р. виготовити необхiдну кiлькiсть примiрникiв цього наказу та забезпечити ними пiдпорядкованi органи внутрiшнiх справ.
3. ГУК МВС України (Ануфрiєву М.I.) включити до програми пiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв мiлiцiї вивчення цього наказу.
4. Абзац 3 пiдпункту 3.4.2 додатка до наказу МВС України вiд 3.02.92 р. N 45 викласти в такiй редакцiї: "При зверненнi до учасникiв дорожнього руху iнспектор зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привiтатися, чiтко i зрозумiло вiдрекомендуватися, при цьому назвати свою посаду, звання та прiзвище, роз'яснити причину зупинки транспортного засобу, перевiрити необхiднi документи (в окремих випадках можливi вiдступи вiд цього порядку, наприклад, при затриманнi злочинця, громадянина, який перебуває у станi сильного сп'янiння i в деяких iнших).
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника мiнiстра Чернишова В.С. та начальника УДАI МВС України Дагаєва Ю.О.
6. Наказ оголосити особовому складу органiв внутрiшнiх справ.
В.о.мiнiстра генерал-лейтенант мiлiцiї | Л.Бородич |
Додаток
до наказу МВС України
від 6 серпня 1997 р.
N 520
Типові правила
взаємовідносин міліції з учасниками дорожнього руху та власниками транспортних засобів
1. Загальні положення
Ці Типові правила визначають порядок дій працівників міліції при зупинці, огляді й затриманні транспортних засобів під час нагляду за дорожнім рухом, порядок перевірки й вилучення ними посвідчень водія, а також вилучення номерних знаків. Вони грунтуються на встановлених законодавством України правах учасників дорожнього руху, а також повноваженнях міліції, є обов'язковими для працівників міліції при нагляді за дорожнім рухом і не обмежують прав і свобод учасників дорожнього руху та громадян, що звертаються в органи внутрішніх справ з питань, пов'язаних з реєстрацією транспорту і видачею посвідчень водія.
Ці Типові правила розроблені відповідно до Законів України
"Про міліцію",
"Про дорожній рух",
Кодексу України про адміністративні правопорушення, постанов Кабінету Міністрів України
N 1094 31.12.93 р. "Про затвердження Правил дорожнього руху" та
N 341 14.04.97 р. "Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ" , а також наказів МВС України N 45 92 р. "Про заходи по удосконаленню діяльності дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України",
N 91 06.05.94 р. "Про виконання Закону України від 23 грудня 1993 р. "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху".
2. Правові аспекти взаємовідносин працівників міліції з учасниками дорожнього руху
2.1. Взаємовідносини працівника міліції з учасниками дорожнього руху:
- під час контролю за рухом транспорту й пішоходів, зупинки транспортних засобів і застосування до порушників заходів впливу працівник міліції повинен виявляти високу культуру й такт;
- взаємовідносини працівника міліції з учасниками дорожнього руху повинні грунтуватися на суворому дотриманні законності, чіткому виконанні своїх обов'язків;
- у поводженні з громадянами працівник міліції має поєднувати рішучість і принциповість у попередженні й припиненні порушень з уважним, доброзичливим та поважним ставленням до них;
- під час ведення розмови з громадянами неприпустимі гордовитий тон, грубощі, вирази й репліки, які ображають людську гідність, а також будь-які дії, що означають неповагу до них;
- під час звернення до учасників дорожнього руху працівник міліції зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко й зрозуміло відрекомендуватися, при цьому назвати свою посаду, звання та прізвище, роз'яснити причину зупинки транспортного засобу, перевірити необхідні документи (в окремих випадках можливі відступи від цього порядку, наприклад, під час затримання злочинця, громадянина, який перебуває в стані сильного сп'яніння, і в деяких інших);
- у разі вимоги громадянина працівник міліції повинен пред'явити своє службове посвідчення;
- працівник міліції зобов'язаний надавати, у межах наявних можливостей, допомогу, у тому числі й медичну, потерпілим під час дорожньо-транспортних пригод, нещасних випадків, а також водіям в усуненні причин, що призвели до вимушеної зупинки в дорозі, сприяючи своєчасному прибуттю пасажирів та вантажів до місця призначення;
- працівник міліції на території України, незалежно від посади, яку він посідає, місця перебування й часу, у разі звернення до нього громадян або службових осіб із заявою чи повідомленням про події, які загрожують особистій або громадській безпеці, чи в разі безпосереднього виявлення таких, зобов'язаний вжити заходів до попередження й припинення правопорушень, рятування людей, подання допомоги особам, які її потребують, до встановлення й затримання осіб, які вчинили правопорушення, а також до охорони місця події й повідомити про це в найближчий підрозділ міліції.
2.2. Повноваження працівників міліції при здійсненні нагляду за дорожнім рухом
Працівникам міліції, що здійснюють нагляд за дорожнім рухом, для виконання покладених на них обов'язків надається право:
- здійснювати контроль за рухом транспорту й пішоходів, виявляти й припиняти порушення правил дорожнього руху з боку його учасників;
- зупиняти транспортні засоби в разі порушення ними Правил дорожнього руху, у разі наявних ознак, які свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища, а також при наявності даних про те, що вони використовуються з протиправною метою;
- застосовувати до порушників заходів впливу або оформляти відповідні матеріали для розгляду й вжиття заходів компетентними особами;
- усувати перешкоди для руху (несправний транспортний засіб, що зупинився, вантаж, який випав, тощо). Якщо негайне усунення цих перешкод неможливе, вживати заходів до позначення й огородження небезпечних місць і попередження про них учасників дорожнього руху;
- здійснювати (жестами або за допомогою технічних засобів) регулювання руху;
- вживати заходів для забезпечення безперешкодного проїзду автомашин, які мають спеціальне пофарбування та подають спеціальні звукові й світлові сигнали, а також тих, що ними супроводжуються;
- забороняти проведення робіт на проїзній частині доріг без дозволу відповідних організацій. У разі аварійних ситуацій такі роботи дозволяються за узгодженням з черговим підрозділу ДАІ або органу внутрішніх справ;
- оглядати транспортні засоби й перевіряти у водіїв документи на право користування й керування ними, дорожні листи й відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам;
- провадити в передбачених законодавством випадках особистий огляд водія й пасажирів транспортного засобу, огляд їх речей, ручної поклажі й багажу, який здійснюється, як правило, у присутності осіб, у власності (розпорядженні) яких ці речі є (у невідкладних випадках, а також у разі відсутності власника (розпорядника) зазначені речі, у т.ч. транспортні засоби, предмети можуть бути піддані огляду з участю двох понятих). Про особистий огляд, огляд речей складається протокол або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, або в протоколі про адміністративне затримання;
- вилучати речі й документи, виявлені під час огляду транспортного засобу, затримання, особистого огляду або огляду речей, що є знаряддям чи безпосереднім об'єктом правопорушення. (Про вилучення речей і документів складається протокол чи робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або про огляд речей, або адміністративне затримання). До особи, яка вчинила правопорушення під час виконання службових обов'язків, вилучення, особистий огляд речей застосовуються лише у невідкладних випадках;
- вилучати вогнепальну зброю, а також бойові припаси, що перевозяться або зберігаються без відповідного дозволу, до розгляду справи, про що робиться запис у протоколі із зазначенням марки або моделі, калібру, серії і номера зброї, що вилучається, кількості бойових припасів;
- перевіряти технічний стан і комплектність автомототранспорту;
- звіряти номери агрегатів та вузлів транспортного засобу із записами в реєстраційних документах;
- організовувати, у разі потреби, медичний огляд водіїв для визначення стану алкогольного сп'яніння;
- затримувати й відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп'яніння, а також тих, які не мають документів на право керування чи користування транспортними засобами або коли вірогідність цих документів викликає сумнів;
- вилучати у водія у встановлених законодавством випадках посвідчення на право керування транспортним засобом, фіксувати порушення в талоні до посвідчення водія, видавати тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом;
- обмежувати або забороняти рух транспорту й пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних шляхів під час аварій, інших надзвичайних обставин, що загрожують життю і здоров'ю людей;
- вимагати від громадян, які порушують громадський порядок, припинення правопорушень та дій, що перешкоджають здійсненню повноважень міліцією, а в разі невиконання зазначених вимог застосувати заходи примусу, передбачені законодавством;
- затримувати водіїв і пасажирів транспортних засобів, які підозрюються у вчиненні злочину чи правопорушення або які виявили непокору законній вимозі працівника міліції;
- використовувати передбачені нормативними актами технічні засоби для виявлення й фіксації порушень Правил дорожнього руху, забороняти експлуатацію транспортних засобів, у тому числі з вилученням номерних знаків, технічний стан яких загрожує безпеці дорожнього руху чи навколишнього середовища або номери агрегатів яких не відповідають записам у реєстраційних документах;
- затримувати осіб, які керують транспортними засобами з підробленими або знищеними номерами вузлів та агрегатів, чи з такими номерами, що не відповідають записам у реєстраційних документах, або які використовують підроблені документи або не мають документів на вантаж;
- затримувати й доставляти в установленому порядку транспортні засоби для тимчасового зберігання на спеціальних майданчиках чи стоянках;
- використовувати безперешкодно транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення) для проїзду до місця події, стихійного лиха, доставлення до лікувальних закладів осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги, для переслідування правопорушників та їх доставлення до міліції, а також використовувати вантажні автомобілі для транспортування пошкоджених транспортних засобів;
- користуватися у невідкладних випадках безперешкодно й безплатно засобами зв'язку, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам;
- зберігати, носити й застосовувати спеціальні засоби та вогнепальну зброю у випадках і в порядку, передбачених законодавством.
Якщо водій, під час зупинки транспортного засобу працівником міліції відмовляється передати для перевірки відповідні водійські та реєстраційні документи, перешкоджає вилученню їх чи номерних знаків або перешкоджає доставленню транспортного засобу на штрафний майданчик, а також ображає працівника міліції чи висловлює погрозу на його адресу, працівники міліції мають право у випадках і в порядку, передбачених законодавством, застосувати, як правило, після попередження, заходів фізичного впливу, у тому числі прийоми рукопашного бою, спеціальні засоби й вогнепальну зброю для припинення правопорушень, подолання протидії законним вимогам працівників міліції і доставлення до підрозділу внутрішніх справ, якщо інші способи не забезпечили виконання покладених на них обов'язків.
Адміністративне затримання осіб та доставлення їх до підрозділу Державтоінспекції, відділу внутрішніх справ чи до штабу ДНД працівником міліції за порушення Правил дорожнього руху та громадського порядку, а також у разі вияву непокори допускається з метою припинення адміністративного порушення, коли вичерпані інші заходи впливу для встановлення особи, а також для складання протоколу про адміністративне правопорушення, якщо неможливо скласти його на місці вчинення правопорушення.
Доставлення порушників має бути проведене у можливо короткий час.
Згідно з вимогами КУАП, строк затримання осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, для складання протоколу або розгляду справи по суті, якщо ці питання не можуть бути вирішені на місці, - до 3 годин, а у разі непокори законній вимозі працівника міліції - до розгляду справи народним суддею.
У разі адміністративного затримання допускається особистий огляд затриманого, огляд його речей, а також вилучення речей і документів у порядку, встановленому законодавством.
Примітка. Адміністративне затримання, особистий огляд, огляд речей та вилучення речей і документів можуть бути оскаржені заінтересованою особою у вищий орган.
2.3. Відповідальність працівників міліції за перевищення повноважень під час контролю за рухом транспорту на вулично-шляховій мережі:
- працівник міліції, у межах повноважень, наданих законодавством, самостійно приймає рішення й несе за свої протиправні дії або бездіяльність дисциплінарну чи кримінальну відповідальність;
- перевищення повноважень щодо застосування сили, спеціальних засобів і зброї тягне за собою відповідальність, установлену законом;
- у разі порушення працівником міліції прав і законних інтересів громадянина відповідний орган міліції зобов'язаний вжити заходів до відновлення цих прав, відшкодування завданих матеріальних збитків, і, на вимогу громадянина, публічно вибачитися;
- працівник міліції, який діє відповідно до наданих законодавством повноважень, не несе відповідальності за збитки, завдані під час виконання своїх обов'язків, якщо при цьому не порушує вимог закону. Такі збитки компенсуються за рахунок держави;
- дії працівника міліції можуть бути оскаржені у встановленому порядку до органів внутрішніх справ, суду або прокурору;
- службова особа міліції, яка порушила вимоги закону або неналежно виконує свої обов'язки, несе відповідальність у встановленому порядку.
2.4. Основні права та обов'язки водія транспортного засобу
2.4.1. Водій має право:
- керувати транспортним засобом і перевозити пасажирів або вантажі на дорогах, вулицях та в інших місцях, де рух транспорту не заборонено, у встановленому порядку;
- довіряти, у встановленому порядку, право на користування й розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування;
- знати причину зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище й посаду цієї особи;
- відступати від вимог законодавства в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян;
- одержувати відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам міліції та охорони здоров`я у випадках, передбачених законодавством;
- на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху;
- одержувати необхідну допомогу від посадових осіб, організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху.
Учасник дорожнього руху може оскаржити дію працівника міліції в разі порушення з його боку законодавства.
2.4.2. Водій зобов'язаний:
- зупинятися, із дотриманням правил зупинки, на вимогу працівника міліції (позаштатного співробітника чи дружинника Державтоінспекції, які мають відповідне посвідчення);
- мати при собі та на вимогу працівників міліції (позаштатного співробітника чи дружинника Державтоінспекції, які мають відповідне посвідчення) пред'являти для перевірки посвідчення, реєстраційні та інші документи згідно з Переліком (додаток 1 до Правил);
- виконувати розпорядження працівників міліції, що даються в межах їх компетенції, передбаченої законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами;
- уживати всіх можливих заходів до забезпечення безпечних умов для пересування найбільш уразливих учасників дорожнього руху;
- дітей, велосипедистів і людей похилого віку;
- перевірити перед вирушенням у дорогу технічний стан транспортного засобу та стежити за ним у дорозі;
- дати можливість працівникові міліції, дружиннику перевірити технічний стан, номери агрегатів і комплектність транспортного засобу;
- пройти в установленому порядку на вимогу працівника міліції медичний огляд для визначення стану алкогольного сп'яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин;
- своєчасно подавати транспортний засіб на державний технічний огляд;
- під час руху на автомобілі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутим, а під час руху на мотоциклі бути в застебнутому мотошоломі, не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременем безпеки і без застебнутого мотошолома;
- надавати переважне право для проїзду спеціальним і оперативним транспортним засобам з увімкненими синіми або червоними проблисковими маячками та спеціальними звуковими сигналами;
- своєчасно сплачувати державний податок з власників транспортних засобів у встановлених законодавством розмірах;
- надавати переважне право руху пішоходу, який перебуває на пішохідній доріжці (зебрі). У цьому разі водій зобов'язаний надати можливість пішоходові безпечно перейти дорогу, вулицю;
- вживати заходів до збереження чистоти автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та смуги відчуження, у тому числі з боку пасажирів;
- виконувати вимоги природоохоронного законодавства.
Надавати транспортний засіб:
- працівникам міліції та охорони здоров'я - для доставлення у найближчий медичний заклад осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги;
- працівникам міліції - для виконання непередбачених і невідкладних службових обов'язків із затримання правопорушників (крім транспортних засобів дипломатів та спецслужб). При цьому водій має право на відшкодування збитків згідно із законодавством;
- надавати на вимогу працівника міліції вантажні автомобілі для транспортування пошкоджених транспортних засобів.
У разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди:
- негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди;
- увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки відповідно до вимог Правил дорожнього руху;
- не переміщувати транспортний засіб і предмети, що мають відношення до пригоди;
- вжити можливих заходів для подання першої медичної допомоги потерпілим, викликати карету швидкої медичної допомоги, а якщо це неможливо, - звернутися за допомогою до присутніх і відправити потерпілих до лікувального закладу;
- у разі неможливості виконати дії, викладені в попередньому пункті, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред'явленням посвідчення водія або іншого документа, який засвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди;
- повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган міліції, записати прізвища й адреси очевидців, чекати прибуття працівників міліції;
- вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об'їзд місця пригоди;
- до проведення медичного огляду не вживати без призначення медичного працівника алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, які входять до складу офіційно затвердженої аптечки).
Якщо внаслідок дорожньо-транспортної пригоди потерпілих немає, а транспортні засоби можуть безпечно рухатися, водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин учиненого) можуть прибути до найближчого поста Державтоінспекції або в орган міліції для оформлення відповідних матеріалів, попередньо склавши та підписавши схему пригоди.
2.4.3. Водієві забороняється:
- керувати транспортним засобом у стані алкогольного сп`яніння або перебуваючи під впливом наркотичних чи токсичних речовин;
- керувати транспортним засобом у хворобливому стані, у стані стомлення, а також перебуваючи під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції й увагу;
- керувати транспортним засобом, не зареєстрованим у Державтоінспекції, без номерного знака або талона про проходження державного технічного огляду;
- передавати керування транспортним засобом особам, які перебувають у стані алкогольного сп`яніння, під впливом наркотичних або токсичних речовин, у хворобливому стані, у стані стомлення або під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції й увагу;
- передавати керування транспортним засобом особам, які не мають посвідчення на право керування ним, якщо це не стосується навчання водіння.
3. Зупинення транспортних засобів
3.1. Підстави для зупинення транспортних засобів
Підставами для зупинення транспортних засобів можуть бути:
3.1.1. Наявні ознаки порушення водієм Правил дорожнього руху, у тому числі в першу чергу:
- перевищення встановленої швидкості руху, зафіксоване відповідними приладами;
- порушення вимог дорожніх знаків, сигналів світлофорів та дорожньої розмітки;
- порушення правил маневрування та обгону;
- порушення правил зупинки і стоянки;
- порушення правил проїзду пішохідних переходів, перехресть, залізничних переїздів;
- створення перешкоди для руху спеціальних і оперативних транспортних засобів з увімкненими світловими й звуковими сигналами або автомобілів особливої норми з відповідним супроводженням;
- порушення правил перевезення пасажирів або вантажу;
- водій і пасажири легкового автомобіля не пристебнуті ременями безпеки, а водій та пасажири мотоцикла - без застебнутих мотошоломів.
3.1.2. Характер руху викликає підозру в здатності водія керувати транспортним засобом.
3.1.3. Відсутність номерних знаків (транзитних номерних знаків) на транспортному засобі чи талона про проходження технічного огляду або останній є простроченим.
3.1.4. Наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспорту:
................Перейти до повного тексту