- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА АРХІТЕКТУРНО-БУДІВЕЛЬНА ІНСПЕКЦІЯ
УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про деякі питання організації ведення правової роботи у Державній архітектурно-будівельній інспекції України та її територіальних органах
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції
№ 65 від 27.03.2013 )
1. Затвердити Положення про організацію та ведення правової роботи в інспекціях державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Положення).
2. Установити, що керівники інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі несуть персональну відповідальність за стан правової роботи та зобов'язані забезпечити:
надання звітності Відділу нормативно-правового забезпечення Держархбудінспекції України у визначені Положенням строки та згідно з формами;
контроль за наданням обґрунтованих претензій, позовних заяв, відзивів апеляційних (касаційних) скарг та інших матеріалів претензійно-позовного провадження у строки, передбачені законодавством України;
контроль за претензійно-позовним провадженням.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Держархбудінспекції від 13.06.2008 № 93.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної
архітектурно-будівельної
інспекції України
23.03.2012 № 45
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію та ведення правової роботи в інспекціях державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі
1. Загальні положення
1.2. Правова робота в інспекціях ведеться юридичною службою. Юридична служба організовує правову роботу згідно з вимогами законодавства України та цього Положення.
1.3. Юридична служба в інспекціях утворюється як самостійний структурний підрозділ.
1.4. Юридична служба підпорядковується безпосередньо керівникові інспекції.
Покладання на працівників юридичної служби обов'язків, що не належать або виходять за межі їхньої компетенції, не допускається.
У разі покладення на її працівників завдань, що не належать до функцій юридичної служби чи виходять за межі її повноважень, керівник юридичної служби або її працівник зобов'язані направити відповідне звернення до Голови Держархбудінспекції України.
Наявність такого звернення буде враховуватися під час проведення атестації керівника інспекції.
1.5. Відділ нормативно-правового забезпечення Держархбудінспекції України координує правову роботу, здійснює методичне керівництво та перевіряє її проведення в інспекціях.
1.6. Видання розпорядчого акта інспекції без попереднього розгляду та погодження з юридичною службою не допускається.
Працівники юридичної служби несуть відповідальність за відповідність чинному законодавству завізованих ними проектів документів правового характеру, порушення порядку пред'явлення і розгляду претензій та позовів.
1.7. Вимоги юридичної служби з питань, пов'язаних з реалізацією цього Положення, є обов'язковими до виконання керівниками інспекцій.
2. Організація правової роботи
2.1. Організація правової роботи спрямована на:
забезпечення дотримання принципів законності та верховенства права у всіх сферах діяльності;
забезпечення виконання договірних зобов'язань;
економію та раціональне використання матеріальних, трудових, фінансових та інших видів ресурсів;
зниження непродуктивних витрат та усунення причин і умов, що їх спричиняють;
забезпечення захисту і відновлення порушених майнових прав та законних інтересів відповідної інспекції.
2.2. До правової роботи належить:
підготовка, погодження (візування) договорів та інших документів, що укладаються (видаються) інспекцією;
організація, ведення претензійно-позовної роботи та здійснення контролю за її проведенням;
захист прав та законних інтересів, відповідно до компетенції, у судах та інших органах під час розгляду правових питань та спорів;
проведення правового навчання спеціалістів, надання юридичних консультацій та допомоги працівникам інших структурних підрозділів;
розгляд, аналіз, узагальнення результатів правової роботи, складання та надання відповідних звітів Відділу нормативно-правового забезпечення Держархбудінспекції України;
забезпечення контролю за виконанням судових рішень, взаємодія з органами виконавчої служби;
відповідно до компетенції розгляд звернень громадян, депутатських запитів та звернень органів державної влади;
інші питання, що не суперечать чинному законодавству.
2.3. У юридичній службі повинні знаходитись такі документи:
положення про юридичну службу, затверджене керівником інспекції;
посадові інструкції працівників юридичної служби;
журнал реєстрації довіреностей;
журнал обліку претензій та позовних заяв;
журнал реєстрації виконавчих документів, що знаходяться на виконанні в органах державної виконавчої служби;
інформаційно-аналітичні матеріали щодо роботи юридичної служби;
матеріали претензійно-позовної роботи та інші документи правового характеру, якими може користуватися юридична служба у своїй роботі;
акти законодавства України;
інші документи, створені юридичною службою в межах компетенції.
3. Організація претензійно-позовної роботи
3.1. Претензійно-позовна робота в інспекції ведеться з метою безпосереднього врегулювання спору, забезпечення захисту порушених прав та інтересів інспекції.
3.2. Недотримання відповідними посадовими особами встановленого законодавством та цим Положенням порядку пред'явлення і розгляду претензій та позовів є порушенням трудової дисципліни і тягне за собою відповідальність згідно з законодавством.
3.3. Керівники структурних підрозділів інспекцій зобов'язані вживати заходів щодо недопущення фактів зволікань під час розгляду претензій, доведення до суду безспірних позовів, що тягне за собою додаткові фінансові витрати, а також заходів щодо усунення причин та умов, які породжують обґрунтовані претензії.
3.4. До претензійно-позовної роботи належить:
підготовка, одержання та складання документів, необхідних для пред'явлення і розгляду претензій та позовів;
розгляд претензій та позовів, пред'явлених до інспекцій;
підготовка заяв, клопотань, відповідей, апеляційних (касаційних) скарг, відзивів, позовних заяв та інших процесуальних документів;
захист інтересів інспекції під час розгляду спорів у судах;
підготовка та пред'явлення скарг (позовів) на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби (державного виконавця чи іншої посадової особи) щодо виконання рішень, ухвал, постанов судів, постанов інспекцій;
забезпечення контролю за претензійно-позовним провадженням;
розгляд, аналіз та узагальнення результатів претензійно-правової роботи;
здійснення організаційно-технічних заходів (реєстрація, облік, зберігання та відправлення претензійно-позовних матеріалів);
підготовка висновків та пропозицій щодо поліпшення претензійно-позовної роботи.
3.5. Здійснення контролю за додержанням порядку пред'явлення інспекцією порушникам претензій, підготовки позовів, а також розгляду претензій та позовів, пред'явлених до інспекції, покладається на юридичну службу.
3.6. Керівники структурних підрозділів з метою безпосереднього врегулювання спору та захисту інтересів інспекції організовують роботу щодо підготовки та направлення письмової претензії.
3.7. За наявності підстав та обґрунтованості вимог структурний підрозділ відповідно до покладених завдань готує та направляє проект претензії юридичній службі для надання правового висновку.
3.8. Претензія після візування відповідними структурними підрозділами підписується керівництвом інспекції, реєструється у журналі обліку, який ведеться юридичною службою, та надсилається канцелярією адресатові рекомендованим або цінним листом з описом вкладеного чи вручається під розписку.
3.9. Юридична служба здійснює контроль за своєчасним надходженням відповідей від установ, яким були пред'явлені претензії. У разі необхідності юридична служба надсилає нагадування про прискорення надання відповіді на претензію.
3.10. Про фактичне виконання або відхилення претензійних вимог юридична служба здійснює відповідний запис у журналі обліку.
3.11. Якщо претензія відповідачем відхилена повністю або частково без належних підстав, залишена без відповіді, структурні підрозділи передають відповідні документи до юридичної служби для підготовки позову. Необхідна кількість примірників документів визначається в кожному окремому випадку залежно від числа відповідачів та ведення позовного провадження.
3.12. Відповідно до процесуального законодавства України для звернення до суду за захистом законних прав та інтересів попереднє врегулювання спору шляхом пред'явлення претензії не обов'язкове.
3.13. У разі пред'явлення претензії до інспекції, керівник заінтересованого підрозділу розглядає та опрацьовує її спільно з юридичною службою.
3.14. Під час перевірки матеріалів пред'явленої претензії з'ясовуються такі обставини:
наявність усіх документів, що підтверджують обґрунтованість претензії;
правильність складання розрахунку;
наявність правових підстав для визнання або відхилення претензії.
Якщо до претензії не додано всі документи, необхідні для її розгляду, вони запрошуються у заявника із зазначенням строку їх подання, який не може бути менше п'яти днів, не враховуючи часу поштового обігу.
Якщо у встановлений строк відомості чи документи не одержані, претензія розглядається заінтересованим підрозділом за наявними документами разом з юридичною службою.
Під час розгляду претензії структурні підрозділи повинні звірити розрахунки, провести відповідну експертизу або вчинити інші дії для забезпечення досудового врегулювання спору.
3.15. Заінтересований підрозділ, якому доручено розгляд претензійних матеріалів, спільно з юридичною службою у встановлений строк перевіряє їх та подає відповідній посадовій особі письмовий висновок щодо обґрунтованості таких вимог.
3.16. У проекті відповіді про відмову в задоволенні пред'явленої претензії вказуються підстави відхилення такої претензії з посиланням на нормативні акти. У разі необхідності до нього додаються документи, що спростовують претензійні вимоги повністю або частково.
3.17. Відповідь на претензію підписує уповноважена посадова особа після її візування керівниками заінтересованих підрозділів та правової оцінки, що надається юридичною службою.
3.18. Відповідь на претензію надсилається рекомендованим або цінним листом чи вручається під розписку.
3.19. Результати розгляду претензії, пред'явленої до інспекції, вносяться до журналу обліку.
3.20. Залишення претензії без відповіді не допускається.
3.21. Претензія з усіма копіями документів, копією відповіді та доказами її відправлення (квитанція про рекомендований або цінний лист чи розписка про вручення) передається до юридичної служби для формування відповідної претензійної справи.
3.22. Позовну роботу, що включає підготовку позовів, матеріалів для пред'явлення позовів, відзивів (пояснень, заперечень), апеляційних та касаційних скарг на рішення (ухвали) суду, здійснює юридична служба за участю структурних підрозділів, до повноважень яких належать питання, що потребують розв'язання в судовому порядку.
3.23. Ініціатором позовного провадження може бути як структурний підрозділ відповідної інспекції, так і юридична служба. Рішення про необхідність пред'явлення позову приймає керівник відповідної інспекції.
3.24. Юридична служба дає правову оцінку позовних матеріалів (документів), переданих їй відповідним структурним підрозділом, щодо їхньої обґрунтованості та законності й у процесі підготовки позовної заяви має право вимагати від нього додаткові матеріали, необхідні для пред'явлення позову.
3.25. Позовна заява подається до суду в письмовій формі і підписується керівником або особою, уповноваженою на представництво інтересів Держархбудінспекції (за попередньою згодою), інспекції, на підставі належним чином оформленої довіреності та заноситься до журналу обліку позовних заяв.
3.26. Позовна заява надсилається інспекцією до суду рекомендованим листом з поштовим повідомленням про вручення або цінним листом або здається до канцелярії суду.
3.27. Після одержання ухвали суду про відкриття (порушення) провадження у справі юридична служба разом з відповідним структурним підрозділом виконує вимоги цієї ухвали у строки, визначені судом.
3.28. Рішення, ухвала, постанова суду аналізується відповідним структурним підрозділом спільно з юридичною службою. За результатами цього аналізу керівництву вноситься пропозиція щодо:
подання до суду заяви про перегляд судового рішення в апеляційному (касаційному) порядку чи у зв'язку з винятковими або нововиявленими обставинами;
відшкодування збитків за рахунок винних осіб;
необхідності виконання судового рішення;
вчинення інших дій у межах діючого законодавства.
3.29. Заяви про оскарження судових рішень, апеляційні та касаційні скарги, а також заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими та винятковими обставинами подаються у терміни та в порядку, передбаченому процесуальним законодавством України, підписуються керівником або особою, уповноваженою на представництво інтересів інспекції, на підставі належним чином оформленої довіреності.
3.30. Позовні заяви, де відповідачем є інспекція, реєструються в канцелярії і в той самий день передаються для резолюції керівництву, після чого направляються до юридичної служби для реєстрації в журналі обліку позовних заяв та у разі необхідності до відповідного структурного підрозділу. Відповідний структурний підрозділ у дводенний строк зобов'язаний надати юридичній службі обґрунтований висновок та необхідні документи по суті позовних вимог.
3.31. На основі одержаних документів юридична служба готує мотивований відзив (заперечення, пояснення), який подається до суду і сторонам у справі у порядку та строки, встановлені процесуальним законодавством.
3.32. Підставою для участі відповідного спеціаліста у судових засіданнях є довіреність, що видається у встановленому законодавством порядку. Довіреність готується юридичною службою виходячи з предмету спору та необхідності залучення до справи того чи іншого фахівця.
Довіреність подається на підпис керівнику інспекції у встановленому порядку та реєструється у журналі обліку, який ведеться юридичною службою.
З метою представництва інтересів Держархбудінспекції України у судових органах довіреність на вчинення процесуальних дій від імені Держархбудінспекції України у конкретній судовій справі може надаватися, в тому числі, працівникам юридичних служб інспекцій.
Для належного забезпечення представництва та захисту інтересів Держархбудінспекції України та інспекцій під час розгляду справ у судах, крім працівників юридичних служб представляти інтереси можуть працівники інших структурних підрозділів відповідної інспекції на підставі довіреності.
3.33. Претензійні та позовні матеріали інспекцій, щодо яких прийнято остаточне рішення, зберігаються юридичною службою протягом трьох років до передачі їх на збереження до архіву. Ці матеріали підшиваються у відповідні папки в тій послідовності, у якій вони були зареєстровані.
3.34. Недотримання встановленого порядку пред'явлення і розгляду претензій та позовів тягне за собою відповідальність винних у цьому посадових осіб згідно з чинним законодавством.
4. Аналіз та звітність ведення правової та претензійно-позовної роботи
4.1. Юридична служба відповідної інспекції проводить постійний моніторинг та аналіз результатів ведення правової, претензійно-позовної роботи та стану виконавчого провадження.
4.2. Юридична служба забезпечує підготовку та подання до п'ятого числа місяця, наступного за звітним кварталом, Відділу нормативно-правового забезпечення Держархбудінспекції України щоквартальної інформації:
про стан організації правової роботи за формою згідно з додатком 1;
про стан виконавчого провадження за формою згідно з додатком 2;
про стан претензійно-позовної роботи за формою згідно з додатком 3.
4.3. Юридична служба інспекції у справах, в яких нею забезпечується представництво інтересів Держархбудінспекції України, подає до п'ятого числа місяця, наступного за звітним, Відділу нормативно-правового забезпечення Держархбудінспекції України щомісячний звіт про розгляд судами таких справ за формою згідно з додатком 4.
4.4. Кожні півроку Юридична служба здійснює узагальнення стану правової, претензійно-позовної роботи та виконавчого провадження у довільній письмовій формі, яке повинно містити таку інформацію:
кількість, форми та тематика наданих роз'яснень застосування законодавства, а також наданих правових консультацій юридичною службою за звітний період;
стисла характеристика претензійно-позовної роботи та представництва в судах (обсяги, структура). В яких формах узагальнюється та використовується інформація щодо претензійно-позовної роботи та представництва інтересів в судах (наприклад: ведення реєстру судових справ, надання звітів керівництву періодично або за вимогою);
основні причини та умови, що стали підставами для звернення до суду, або прийняття рішення не на користь відповідної інспекції;
характеристика організації роботи, пов'язаної з укладанням договорів (контрактів), у тому числі обсяги договірної роботи, наявність у юридичній службі примірників або оригіналів укладених договорів центральних органів виконавчої влади;
кількість проектів нормативно-правових актів, опрацьованих юридичною службою, та підготовлених пропозицій до таких актів;
стисла характеристика стану виконавчого провадження, дії юридичної служби щодо налагодження роботи з органами державної виконавчої служби.
Узагальнення стану правової, претензійно-позовної роботи та виконавчого провадження підписується керівником відповідної інспекції та надсилається до Держархбудінспекції України до 5 числа місяця, наступного за останнім місяцем у звітному півріччі.
( Розділ 4 в редакції Наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції
№ 65 від 27.03.2013 )
Начальник Відділу нормативно-правового забезпечення |
І.М. Приходько |
Додаток 1
до наказу Держархбудінспекції України
23.03.2012 № 45
(в редакції наказу
Держархбудінспекції України
від 27.03.2013 № 65 ( v0065816-13 ))
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про стан правової роботи Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у ____________ області за ___ квартал 20__ р.
Інформація про стан правової роботи за ________квартал 20 __ р. |
Кількість опрацьованих звернень, листів, скарг тощо (зазначається кількісний показник наданих відповідей юридичною службою на звернення громадян, підприємств, організацій, установ, органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади тощо) |
Загальна кількість |
Кількість опрацьованих наказів (зазначаються накази, підготовлені як безпосередньо юридичною службою, так і накази, у підготовці яких юридична служба брала участь) |
Загальна кількість |
Кількість опрацьованих договорів (зазначаються договори, підготовлені як безпосередньо юридичною службою, так і договори, у підготовці яких юридична служба брала участь) |
Загальна кількість |
Кількість нарад, проведених за участю представника юридичної служби відповідної інспекції (зазначаються наради, що проходили безпосередньо у відповідній інспекції, та інші наради, організовані органами місцевого самоврядування, відповідними державними адміністраціями тощо) |
Загальна кількість |
Кількість працівників, що проходили підвищення кваліфікації (зазначається інформація щодо проходження підвищення кваліфікації, результатом якої є отримання документа про таке підвищення) |
Загальна кількість |
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інформація щодо назви та кадрового складу юридичної служби Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в ____________ області за ___ квартал ____________ 20__ р.
Назва юридичної служби |
Кількість одиниць в юридичній службі по штату із зазначенням назв посад |
Фактична кількість працівників |
|
Начальник відділу |
|
Заступник начальника відділу |
|
Завідувач сектором |
|
Головний спеціаліст |
|
( Додаток 1 в редакції Наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції
№ 65 від 27.03.2013 )
Додаток 2
до наказу Держархбудінспекції України
23.03.2012 № 45
(в редакції наказу
Держархбудінспекції України
від 27.03.2013 № 65 ( v0065816-13 ))
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про стан виконавчого провадження в Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в ____________ області за ___ квартал 20__ р.
Загальна кількість постанов, переданих до органів ДВС |
Загальна кількість |
Загальна кількість постанов, що виконані |
Загальна кількість |
Загальна кількість постанов, що залишаються на виконання в органах ДВС |
Загальна кількість |
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість постанов про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, направлених до органів державної виконавчої служби |
Загальна кількість |
Кількість постанов про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, що виконані |
Загальна кількість |
Кількість постанов про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування, що перебувають на виконанні в органах державної виконавчої служби (зазначити причини невиконання постанов та заходи, вжиті щодо забезпечення їх виконання) |
Загальна кількість |
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість постанов по справі про адміністративне правопорушення, направлених до органів державної виконавчої служби |
Загальна кількість |
Кількість постанов по справі про адміністративне правопорушення, що виконані |
Загальна кількість |
Кількість постанов по справі про адміністративне правопорушення, що перебувають на виконанні в органах державної виконавчої служби (зазначити причини невиконання постанов та заходи, вжиті щодо забезпечення їх виконання) |
Загальна кількість |
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
I |
II |
III |
IV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
................Перейти до повного тексту