1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
ЛИСТ
12.04.2011 № 1874/0340-6-7
Міністерству економічного розвитку
і торгівлі України
вул. М. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008
Щодо аналізу ефективності заходів, що здійснювалися суб'єктами первинного фінансового моніторингу протягом I кварталу 2011 року
Держфінмоніторинг, керуючись пунктами 10 і 17 частини другої статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон), проаналізував ефективність заходів, що здійснювалися суб'єктами первинного фінансового моніторингу, які відносяться до сфери регулювання і нагляду Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (далі - суб'єкти) та відповідно до вимог Порядку надання Державним комітетом фінансового моніторингу України Міністерству економіки України інформації для підвищення ефективності здійснення нагляду за додержанням суб'єктами первинного фінансового моніторингу вимог законодавства з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, затвердженого наказом Державного комітету фінансового моніторингу України і Міністерства економіки України від 11.08.2010 року № 134/996, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.09.2010 року за № 773/18068, повідомляє наступне.
1. На виконання пункту 1 частини другої статті 6 Закону товарні біржі зобов'язані стати на облік у Держфінмоніторингу як суб'єкти у спосіб, встановлений Порядком взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу , реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державній службі фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 № 747 (далі - Порядок).
Станом на 01.04.2011 року на обліку в Держфінмоніторингу знаходяться 250 суб'єктів - товарних бірж, з яких 211 наявні в переліку юридичних осіб, що мають код організаційно-правової форми 915 (товарна біржа), наданих Держкомпідприємництвом.
Держфінмоніторинг листом від 19.01.2011 № 228/0340-6-7 надав Міністерству економічного розвитку і торгівлі України (далі - Міністерство) перелік суб'єктів первинного фінансового моніторингу - товарних бірж, які станом на 01.01.2011 року не стали на облік в Держфінмоніторингу.
Проте станом на 01.04.2011 жодна із зазначених товарних бірж не стала на облік в Держфінмоніторингу як суб'єкт.
Просимо Міністерство у відповідності до вимог пункту 4 частини другої статті 14 Закону вжити заходів, спрямованих на виконання суб'єктами вимог Закону, зокрема постановки на облік у Держфінмоніторингу. Про результати проведеної роботи просимо повідомити Держфінмоніторинг.
2. Статтею 6 Закону на товарні біржі як на суб'єктів покладено обов'язок, зокрема щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, їх реєстрації та подання інформації про них до Держфінмоніторингу.
Слід відмітити, що протягом першого кварталу 2011 року до Держфінмоніторингу надійшла інформація лише про одну фінансову операцію, що підлягає фінансовому моніторингу, від однієї товарної біржі. При цьому, вказана інформація надана до Держфінмоніторингу з помилкою.
Незначна кількість повідомлень може свідчити про недостатнє розуміння керівниками товарних бірж та працівниками, відповідальними за проведення фінансового моніторингу, завдань та обов'язків, що покладені на них Законом та відповідальності, яка наступає за невиконання вимог цього Закону.
3. З метою реалізації вимог статті 17 Закону Держфінмоніторингом прийнято наказ від 07.10.2010 року № 183 "Про затвердження Переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції".
Даний Перелік осіб (зміни до нього), у відповідності до Порядку доведення до відома суб'єктів первинного фінансового моніторингу переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції , який затверджено наказом Держфінмоніторингу від 27.08.2010 № 149, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.09.2010 за № 818/18113, доводиться до відома суб'єктів шляхом його розміщення на офіційному веб-сайті Держфінмоніторингу.
У I кварталі 2011 року Держфінмоніторингом було прийнято 7 наказів про внесення змін до Переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції від 24.01.2011 № 5, від 28.01.2011 № 12, від 11.02.2011 № 19, від 10.03.2011 № 29, від 11.03.2011 № 30, від 25.03.2011 № 36 та від 28.03.2011 № 38, які розміщено на офіційному веб-сайті Держфінмоніторингу.
Перелік осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в актуальному стані можна знайти на веб-сайті Держфінмоніторингу (www.sdfm.gov.ua) за адресою: Протидія тероризму / Перелік осіб, які пов'язані з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
У той же час Держфінмоніторинг вважає за необхідне під час здійснення перевірок суб'єктів звертати увагу на:
своєчасність постановки суб'єктів на облік у Держфінмоніторингу;
виявлення фактів неподання суб'єктами фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
виявлення фактів несвоєчасного подання (реєстрації) суб'єктами фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.
За результатами здійсненого аналізу помилок, які були допущені суб'єктами первинного фінансового моніторингу у 2010 році при поданні інформації до Держфінмоніторингу, підготовлено та надаються для врахування в роботі та розміщення на веб-сайті Міністерства Рекомендації щодо заповнення окремих полів форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, що додаються.
Перший заступник Голови
Державної служби фінансового
моніторингу України

О.Ю. Фещенко
Додаток
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо заповнення окремих полів форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу
21 серпня 2010 року набрав чинності Закон України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон).
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 6 Закону суб'єкти первинного фінансового моніторингу (крім банків) зобов'язані стати на облік у Держфінмоніторингу, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною третьою статті 12 Закону визначено, що порядок реєстрації фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, а також подання Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, встановлюється Кабінетом Міністрів України - для суб'єктів первинного фінансового моніторингу (крім банків).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 № 747 затверджено Порядок взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу , реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державній службі фінансового моніторингу України інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму (далі - Порядок).
На виконання вимог Порядку наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 № 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення" затверджено нові форми обліку та подання інформації, а також Інструкцію щодо їх заповнення .
Відповідно до вказаного наказу суб'єкти первинного фінансового моніторингу (далі - суб'єкти) при поданні інформації до Держфінмоніторингу використовують наступні форми:
№ 1-ФМ "Форма обліку суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу)" ;
№ 2-ФМ "Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу" ;
№ 4-ФМ "Повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу" .
Держфінмоніторингом здійснено аналіз помилок, що були допущені у 2010 році суб'єктами - небанківськими установами при поданні на паперових носіях та в електронному вигляді інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та за його результатами повідомляється.
У 2010 році відсоток наданих до Держфінмоніторингу повідомлень про фінансові операції з помилками від загальної кількості повідомлень в електронному вигляді склав - 3,26% та відповідно на паперових носіях - 34,5%.
Типові помилки при поданні інформації у електронному вигляді
У повідомленнях, надісланих в електронному вигляді, найбільше помилок пов'язано з дублюванням назви файлу, коли суб'єкт, не дочекавшись від Держфінмоніторингу файлу-квитанції про взяття або не взяття даного повідомлення на облік, надсилав декілька разів той самий файл-повідомлення.
Також, були виявлені помилки, пов'язані з:
- відсутністю обов'язкових реквізитів або неправильним їх заповненням в повідомленнях про фінансові операції;
- неправильним визначенням типу особи, що має відношення до фінансової операції, зокрема відсутністю інформації хоча б про одного "клієнта" або "контрагента".
Значна частина помилок пов'язана з несвоєчасністю поновлення ключа (ключів) електронного цифрового підпису.
У зв'язку з цим, суб'єктам рекомендується постійно здійснювати перевірку чинності ключа (ключів) електронного цифрового підпису та вчасно їх оновлювати.
Крім того, незначна кількість помилок пов'язана з тим, що суб'єкти не зазначають реквізити фінансової операції, яка корегується.
Типові помилки при поданні інформації на паперових носіях
При поданні до Держфінмоніторингу інформації на паперових носіях, суб'єкти допускають помилки, пов'язані з:
невірним заповненням полів форми № 1-ФМ "Форма обліку суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу)";
незаповненням полів у формах № 2-ФМ "Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу" і № 4-ФМ "Повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу";
неспівпадінням інформації у відповідних полях форм № 1-ФМ "Форма обліку суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу)", № 2-ФМ "Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу" і № 4-ФМ "Повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу";
незаповненням полів 690, 700 у формі № 2-ФМ "Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу", у випадку корегування інформації про фінансову операцію та полів 451, 452, 453 при повторному наданні інформації про фінансову операцію, що не взята на облік;
невірним визначенням відношення особи до фінансової операції.
Крім того, незначна кількість помилок пов'язана з порушенням правил заповнення полів - збільшенням або зменшенням встановленого формату та довжини полів (зміною геометричних розмірів) у формах № 2-ФМ "Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу" і № 4-ФМ "Повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу".
1. Рекомендації щодо заповнення форми № 1-ФМ "Форма обліку суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу)"
У першу чергу слід врахувати, що форми обліку і подання інформації заповнюються шляхом внесення кодів у відповідні поля з використанням довідників кодів, які містяться в додатках до Інструкції щодо заповнення форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу (далі - Інструкція), затвердженої наказом Держфінмоніторингу від 26.08.2010 № 148 (далі - Наказ).
Форма № 1-ФМ "Форма обліку суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу)" (далі - форма № 1-ФМ) подається до Держфінмоніторингу безпосередньо суб'єктом - юридичною особою при постановці на облік юридичної особи чи відокремленого підрозділу та у інших випадках, визначених Інструкцією.
При наданні до Держфінмоніторингу форми № 1-ФМ з кодом виду повідомлення "1" - "первинне" з інформацією про суб'єкта - юридичну особу заповнюються розділи:
I "Ідентифікація суб'єкта первинного фінансового моніторингу";
II "Загальні відомості про суб'єкта первинного фінансового моніторингу";
III "Додаткові відомості про суб'єкта первинного фінансового моніторингу";
V "Відомості про відповідального (відповідальних) працівника (працівників)".
Розділ IV "Відомості про відокремлений підрозділ" не заповнюється (у полях у кожній клітині ставиться символ "-" (прочерк)).
При наданні суб'єктом до Держфінмоніторингу форми № 1-ФМ з кодом виду повідомлення "1" - "первинне" з інформацією про відокремлений підрозділ - заповнюються розділи:
I "Ідентифікація суб'єкта первинного фінансового моніторингу";
IV "Відомості про відокремлений підрозділ";
V "Відомості про відповідального (відповідальних) працівника (працівників)".
Розділи II "Загальні відомості про суб'єкта первинного фінансового моніторингу" та III "Додаткові відомості про суб'єкта первинного фінансового моніторингу" не заповнюються (у полях у кожній клітині ставиться символ "-" (прочерк), У цьому випадку у полі 060 "Тип суб'єкта (код), відомості про який подаються" для філії (структурного підрозділу) вказується "4".
При поданні форми № 1-ФМ вперше, у полі 040 "Вид повідомлення (код)" слід проставляти код "1" - "первинне" (згідно з Довідником кодів видів повідомлень - додаток 6 до Інструкції).
Якщо при першому поданні форми № 1-ФМ допущена помилка і форма не взята на облік, то у полі 040 "Вид повідомлення (код)" слід проставляти "3" - "виправлення первинного".
Код "2" - "коригуюче" у полі 040 форми № 1-ФМ вказується після того, як форма № 1-ФМ для даного суб'єкта чи відокремленого підрозділу взята на облік Держфінмоніторингом з кодом "1" - "первинне" або у випадку, коли форма № 1-ФМ взята на облік з кодом "3" - "виправлення первинного".
Подання форми 1-ФМ у разі зміни інформації, яка стала підставою для взяття на облік
При поданні форми № 1-ФМ додатково (наприклад, у разі зміни відповідального працівника) після того як форма № 1-ФМ для даного суб'єкта чи відокремленого підрозділу взята на облік Держфінмоніторингом, у полі 040 "Вид повідомлення (код)" слід проставляти код "2" - "коригуюче". При цьому, повинні бути задані поля 050 "Обліковий ідентифікатор суб'єкта" - для суб'єкта юридичної особи або відповідно 051 "Обліковий ідентифікатор відокремленого підрозділу" - для відокремленого підрозділу суб'єкта.
За період, який аналізувався, з невірно заповненим полем 040 "Вид повідомлення (код)" надіслано 9% повідомлень від загальної кількості повідомлень, надісланих з помилками.
Слід зазначити, що поля 050 "Обліковий ідентифікатор суб'єкта" - для суб'єкта юридичної особи та відповідно 051 "Обліковий ідентифікатор відокремленого підрозділу" - для відокремленого підрозділу суб'єкта обов'язково повинні бути задані при кожному подані форми 1-ФМ, за винятком першого подання форми № 1-ФМ при реєстрації суб'єкта юридичної особи чи відокремленого підрозділу суб'єкта (тоді відповідно у полях 050, 051 проставляються прочерки).
Повідомлення, пов'язані з невірним заповненням полів 050, 051, складають 4,9% від загальної кількості повідомлень, надісланих з помилками.
Подання форми № 1-ФМ про відновлення діяльності суб'єкта (відокремленого підрозділу)
При відновленні діяльності суб'єкта (за умови, що збереглися всі основні реквізити (код ЄДРПОУ та інші)), необхідно повторно подати форму № 1-ФМ, до якої додати супровідний лист довільної форми з інформацією про відновлення діяльності суб'єкта. При цьому, у полі 040 "Вид повідомлення (код)" форми № 1-ФМ зазначається код "2" - "коригуюче".
У цьому випадку для юридичної особи суб'єкта заповнюється розділ I. У полі 101 "Вид суб'єкта (код)" необхідно вказати значення коду згідно з Довідником кодів видів суб'єктів первинного фінансового моніторингу , визначеним у додатку 5 до Інструкції, а у полі 109 "Коментар до виду суб'єкта" вказати підстави поновлення діяльності.
У випадку відновлення діяльності відокремленого підрозділу суб'єкта заповнюється розділ I, поля 320, 330, При цьому, у полі 361 "Вид суб'єкта (код)" необхідно вказати значення коду згідно з Довідником кодів видів суб'єктів первинного фінансового моніторингу, визначеним у додатку 5 до Інструкції, а у полі 369 "Коментар до виду суб'єкта" вказати підстави поновлення діяльності.
Одночасно у розділі V форми № 1-ФМ вказуються відомості про призначення відповідального працівника та (у разі наявності) відомості про особу, що тимчасово виконує його обов'язки.
За результатами аналізу типових помилок, що допускаються суб'єктами при поданні форми 1-ФМ, надаємо наступні рекомендації:
1. Поле 031 "Номер вихідної реєстрації форми 1-ФМ". У цьому полі обов'язково вказується вихідний номер кореспондентської нумерації у суб'єкті.
2. Поле 050 "Обліковий ідентифікатор суб'єкта". При поданні до Держфінмоніторингу форми № 1-ФМ, у тому числі про відокремлений підрозділ, поле 050 заповнюється обов'язково, за винятком першого подання форми № 1-ФМ про суб'єкта.
3. Поле 051 "Обліковий ідентифікатор відокремленого підрозділу". При поданні до Держфінмоніторингу форми № 1-ФМ з інформацією про відокремлений підрозділ, поле 051 заповнюється обов'язково, за винятком першого подання форми № 1-ФМ про відокремлений підрозділ суб'єкта.
4. Поле 060 "Тип суб'єкта (код) відомості про який подаються" заповнюється відповідно до Довідника кодів типів суб'єктів первинного фінансового моніторингу , визначеного у додатку 7 до Інструкції. Наприклад, поле 060 матиме вигляд для юридичної особи - "1", для філії (структурного підрозділу) - "4"; для представництва - "5". За період, який аналізувався, суб'єктами при заповненні даного поля здійснено 2,4% помилок від загальної кількості повідомлень, надісланих з помилками.
5. Поле 100 "Вид суб'єкта (код)". У полях 101 - 103 указується код (коди) виду суб'єкта первинного фінансового моніторингу згідно з Довідником кодів видів суб'єктів первинного фінансового моніторингу, визначеного у додатку 5 до Інструкції. Наприклад, поле 101 матиме вигляд для страхової установи - "3110", для страхового брокера - "3120", для ломбарду - "3310", для кредитної спілки - "3410", для адміністратора недержавного пенсійного фонду (діяльність з адміністрування недержавних пенсійних фондів) - "3710", для торгівців цінними паперами (діяльність по випуску та обігу цінних паперів) - "4310", для торгівця-зберігача (діяльність по випуску та обігу цінних паперів, депозитарна діяльність зберігача) - "4410", для емітента (діяльність щодо ведення власного реєстру власників іменних цінних паперів) -"4510", для компаній з управління активами (діяльність з управління активами інститутів спільного інвестування, діяльність з управління активами недержавних пенсійних фондів) - "4610", для нотаріусів - "7210", для аудиторів - "7320", для операторів поштового зв'язку - "9310".
6. У разі якщо суб'єкт припиняє свою діяльність, то в полі 101 проставляються чотири нулі, а в полі 109 "Коментар до виду суб'єкта" вказуються підстави припинення діяльності суб'єкта (номер та дата наказу, рішення, назва органу (установи), що їх видав, тощо).
7. Поле 360 "Вид суб'єкта (код)". У полях 361 - 363 указуються код (коди) виду відокремленого підрозділу згідно з Довідником кодів видів суб'єктів первинного фінансового моніторингу , визначеним у додатку 5 до Інструкції, У разі якщо відокремлений підрозділ припиняє свою діяльність то в полі 361 проставляються чотири нулі, а в полі 369 "Коментар до виду суб'єкта" указуються підстави припинення діяльності відокремленого підрозділу (номер та дата наказу, рішення, назва органу (установи), що їх видав, тощо).

................
Перейти до повного тексту