1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
23.12.2011 N П-9-7
Про справедливе оподаткування
Сьогодні в Україні відбувається реформування соціально-економічних відносин, метою якого є побудова сучасної, стійкої, відкритої й конкурентоспроможної у світовому масштабі економіки, формування професійної й ефективної системи державного управління, підвищення добробуту українських громадян.
Насамперед за активної участі Федерації профспілок України проведено перший етап податкової реформи, результатом якої стало ухвалення Податкового кодексу України.
Податковий кодекс містить низку позитивних новацій - зокрема, знижено ставки податку на прибуток підприємств і податку на додану вартість, скорочено кількість податків і зборів, зменшено податковий тиск на окремі категорії громадян, вирішено низку проблемних питань з оподаткування профспілкових організацій.
Однак Податковий кодекс не забезпечив справедливості в оподаткуванні, що вимагає проведення другого етапу податкової реформи. Справедливе оподаткування в умовах загострення в Україні соціально-економічної ситуації, наслідком якої є зростання бідності серед працюючого населення, має стати суттєвим важелем впливу на збільшення доходів громадян.
ФПУ підтримує урядову ініціативу про запровадження податку на багатство та водночас вважає, що наступним важливим кроком у напрямі справедливого оподаткування має стати гармонізація в оподаткуванні доходів громадян і підприємств шляхом запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів на рівні прожиткового мінімуму для всіх громадян та усунення дискримінації в оподаткуванні трудових доходів у вигляді заробітної плати та інших доходів. ФПУ виступає за введення знижених ставок ПДВ на продукти харчування та житлово-комунальні послуги, звільнення від оподаткування коштів, сплачених платником податку за дошкільну, середню освіту, навчання в аспірантурі, медичні послуги. Окремої уваги потребує недопущення обмежень чи протидії діяльності профспілкових організацій.
У подальшій роботі над удосконаленням податкового законодавства для забезпечення справедливості в оподаткуванні профспілки застосовуватимуть усі форми соціального діалогу, зокрема через роботу представників профспілок в громадських радах при Міністерстві фінансів України, Державній податковій службі України, співпрацюючи з комітетами Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики, з питань соціальної політики та праці, а також шляхом консолідації зусиль громадських організацій України.
З метою виконання вищезазначених завдань президія Федерації профспілок України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Зазначити, що Податковий кодекс України не вирішив усіх проблем в оподаткуванні юридичних і фізичних осіб та не забезпечив реалізації принципу соціальної справедливості в оподаткуванні.
2. Керівництву ФПУ, членським організаціям ФПУ домагатися реалізації принципових профспілкових пропозицій стосовно справедливого оподаткування, зокрема щодо:
- відновлення дії державної соціальної гарантії неоподатковуваного мінімуму для всіх громадян на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- встановлення рівня податкового навантаження на доходи від трудової діяльності, зокрема у вигляді заробітної плати на рівні не вищому, ніж рівень оподаткування інших доходів (дивідендів, процентів від депозитних вкладів, прибутків від оренди та продажу майна тощо);
- звільнення від оподаткування коштів, сплачених платником податку за дошкільну, середню освіту, навчання в аспірантурі, медичні послуги;
- запровадження диференційованих ставок ПДВ - зниження ставки на продукти харчування (крім алкогольних напоїв) і звільнення від ПДВ житлово-комунальних послуг і санаторно-курортних путівок;
- вирішення питань щодо віднесення на витрати підприємств відрахувань на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу та звільнення від оподаткування профспілкових виплат;
- спрощення порядку подання профспілковими організаціями податкової звітності.
3. Керівництву ФПУ звернутися до:
- Федерації незалежних профспілок Росії з пропозицією організації обміну досвідом з питання реформування податкової системи для забезпечення справедливості в оподаткуванні з метою викорінення бідності і подолання надмірної диференціації доходів населення;
- Загальної конфедерації профспілок щодо розгляду питання про забезпечення справедливості податкових систем країн СНД під час чергового засідання комісії ЗКП із захисту соціально-економічних інтересів трудящих і правових питань;
- Міжнародної організації праці з ініціативою розглянути пропозицію щодо підготовки рекомендацій МОП з питань соціальної справедливості в оподаткуванні як одного з чинників забезпечення гідної праці;
- Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України та Харківського соціально-економічного інституту щодо проведення аналізу стану забезпечення соціальної справедливості в оподаткуванні в Україні та в країнах СНД і ЄС; міжнародного досвіду в оподаткуванні профспілкових організацій.
4. Рекомендувати членським організаціям ФПУ продовжити роботу для формування суспільної думки на підтримку позиції ФПУ щодо необхідності забезпечення справедливого оподаткування, зокрема справедливого перерозподілу податкового навантаження між працею та капіталом, трудовими і не трудовими доходами.
5. Контроль за виконанням постанови покласти на заступника Голови ФПУ Кондрюка С.М.
Голова ФПУ Ю.М.Кулик
Додаток
до постанови президії ФПУ
23.12.2011 N П-9-7
Інформаційна записка "Про справедливе оподаткування"
Минув майже рік, як в Україні набув чинності Податковий кодекс України. Частину профспілкових ініціатив вдалося реалізувати під час підготовки Податкового кодексу. Це, зокрема, стосується надання пільг для сімей з дітьми, удосконалення порядку надання податкового кредиту (знижки), звільнення від оподаткування вартості орденів, медалей, знаків, кубків, дипломів, грамот та квітів, незначних дарунків, розширення переліку доходів профспілок, що звільнені від оподаткування шляхом включення до цього переліку вартості майна та послуг, отриманих первинною профспілковою організацією від роботодавця відповідно до статті 42 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", часткового вирішення питання включення до складу витрат коштів, які роботодавці зобов'язані перераховувати первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу (відповідно до ст. 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності") , відновлення штрафних санкцій за порушення законодавчо встановлених строків відшкодування ПДВ.
Через домовленості з ДПА України вдалося врегулювати питання оподаткування профспілкових виплат - підписано спільний лист ДПА України (16.02.2011 N 4284/7/17-0717) та ФПУ (15.02.2011 N 58/01-16/330) .
У рамках інформаційно-роз'яснювальної кампанії ФПУ підготовлено Бібліотечку голови профспілкового комітету "Новації Податкового кодексу України" (N 3 (135), 2011 р.), а також проведено низку обговорень та навчальних семінарів для членських організацій щодо висвітлення основних положень Податкового кодексу України.
З основних проблем, які найбільш хвилюють профспілки, у березні ц.р. ФПУ було підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України" (щодо забезпечення умов діяльності профспілок" (реєстр. N 8206 від 09.03.2011)), який внесено до Верховної Ради народним депутатом України Хара В.Г. За підтримкою цього законопроекту ФПУ зверталася до Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, ДПА України. ФПУ неодноразово надсилала звернення до Голови Верховної Ради України Литвина В.М. з пропозицією включити соціально значущий законопроект N 8206 до порядку денного Верховної Ради України.
На порушення окремими положеннями Податкового кодексу прав та гарантій профспілок та соціальну важливість законопроекту N 8206 звернуто також увагу в скарзі ФПУ до Комітету зі свободи об'єднання Міжнародної організації праці, а також зазначено 12 жовтня ц.р. під час слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці на тему "Про дотримання органами державної влади прав профспілок". Однак, на жаль, зазначені дії не привели до вирішення проблем в оподаткуванні профспілок.
Суттєвим негативним моментом стало прийняття парламентом Постанови Верховної Ради України "Про зняття з розгляду деяких законопроектів з питань оподаткування" ( N 4027-VI від 15 листопада 2011 року), згідно з якою передбачено зняття з розгляду в т.ч. і профспілкового законопроекту N 8206. Напередодні прийняття цієї постанови ФПУ закликала членські організації звернутися до Голови Верховної Ради України Литвина В.М., керівників фракцій, лідерів місцевих осередків політичних партій з вимогою про ухвалення поправок до Податкового кодексу, які унеможливлять податковий тиск і обмеження діяльності профспілок.
Отже, Податковий кодекс не забезпечив повноцінної соціальної справедливості в оподаткуванні, що передбачено пп. 4.1.6 п. 4.1 статті 4 Податкового кодексу.
Сьогодні ФПУ продовжує роботу з метою повноцінного забезпечення справедливості в оподаткуванні і важливим напрямом роботи повинно стати напрацювання міжнародного досвіду з цього питання.
Основні завдання для забезпечення справедливого оподаткування:
1. Гармонізація в оподаткуванні доходів громадян і підприємств шляхом запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів на рівні прожиткового мінімуму для всіх громадян. Сутність цієї вимоги полягає в тому, що заробітна плата, як і дохід підприємства, повинна складатися з двох частин: частина, яка не обкладається податком (неоподатковуваний мінімум), та частина, яка підлягає оподаткуванню, - адже обкладатися податком повинен прибуток від праці. За таких умов, наприклад, при заробітній платі дві тисячі гривень громадянин сплатить в 2 рази менше податку, в умовах 2011 року економія склала б 148 грн.

................
Перейти до повного тексту