1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ФЕДЕРАЦІЯ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
Л И С Т
27.09.2010 N 03/01-08/2086
Верховній Раді України
Комітету з питань податкової
та митної політики
Комітету з питань соціальної
політики та праці
Про проект Податкового кодексу України (реєстр. N 7101-1 від 21.09.2010)
Розглянувши проект Податкового кодексу України (реєстр. N 7101-1 від 21.09.2010), внесеного Кабінетом Міністрів України, Федерація профспілок України зазначає наступне.
Виступаючи за необхідність проведення податкової реформи в Україні, ФПУ підтримує положення проекту Податкового кодексу, спрямовані на зниження податкового навантаження на суб'єктів господарювання, підвищення стимулюючої функції податків, посилення відповідальності контролюючих органів та платників податків за порушення норм податкового законодавства, що сприятиме підвищенню конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості національної економіки й вивільненню ресурсів для підвищення заробітних плат.
Разом з тим вважаємо, що окремі розділи проекту Податкового кодексу потребують доопрацювання, оскільки містять положення, які не повною мірою забезпечують реалізацію завдань, визначених Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки щодо зменшення соціальної нерівності та створення такого рівня добробуту громадян, який дозволить Україні за 10 років увійти до 20-ки найбільш економічно розвинених країн світу (G20) та кардинально змінити на краще нині ганебне 85 місце України в рейтингу ООН по індексу людського розвитку.
На переконання Федерації профспілок України реалізація конституційного права громадян на достатній рівень життя (стаття 48 Конституції України) вимагає, в першу чергу, встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, як державної соціальної гарантії, на рівні прожиткового мінімуму. Така ж вимога передбачена і Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії". Цей захід дозволить знизити податкове навантаження на низькодохідні верстви населення та сприятиме зниженню рівня бідності в країні. Враховуючи, що Податковий кодекс України - це фундаментальний документ, з яким Україна інтегруватиметься до Європейського співтовариства, його норми мають бути гармонізованими з міжнародними, які у більшості передбачають зменшення оподатковуваного доходу громадян на суму витрат, необхідних для відтворення спроможності до праці та гармонійного розвитку особистості. Враховуючи посткризові складнощі, запровадження неоподатковуваного мінімуму на рівні прожиткового мінімуму можливо зробити поетапно протягом 2011-2013 років.
Позитивно оцінюючи певні кроки, зроблені Урядом задля зменшення соціальної нерівності в країні через оподаткування банківських процентів, нерухомого майна, разом з тим вважаємо їх недостатніми. За визначенням Конституції (стаття 1) Україна є соціальною державою, тому має відбутися зміщення акцентів в оподаткуванні доходів фізичних осіб шляхом забезпечення оподаткування заробітної плати за ставками нижчими, або, принаймні, не вищими, ніж доходи від капіталу (дивіденди, банківські проценти, прибуток від оренди та продажу майна тощо). Проектом кодексу, навпаки, пропонується втричі зменшити ставку оподаткування дивідендів; ставки оподаткування інших доходів залишаються меншими за ставки оподаткування заробітної плати.
Реальною підтримкою громадян в умовах підвищення ціни на газ ФПУ вважає звільнення від податку на додану вартість житлово-комунальних послуг, що дозволить не підвищувати тарифи на такі послуги. А звільнення від ПДВ путівок на санаторно-курортне лікування та оздоровлення сприятиме здешевленню вартості таких путівок, збільшенню кількості оздоровлених громадян та, в кінцевому результаті, покращенню демографічної ситуації в країні.
Позитивно позначиться на рівні життя українських громадян також встановлення диференційованих ставок податку на додану вартість, зокрема знижених на соціально значущі товари та послуги. Такий підхід активно використовується в країнах ЄС відповідно до Директиви Ради 2006/112/ЄС "Про спільну систему податку на додану вартість" від 28.11.2006.
Концептуальні пропозиції ФПУ до проекту Податкового кодексу, спрямовані на зниження соціальної нерівності та покращення добробуту громадян України, додаються.
Просимо їх врахувати при підготовці проекту Податкового кодексу до другого читання.
Голова ФПУ
Народний депутат України

В.Г.Хара
Додаток
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПРОПОЗИЦІЇ
ФПУ ДО ПРОЕКТУ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
Україна за Конституцією (стаття 1) є соціальною державою. ФПУ наполягає на необхідності проведення в Україні соціально орієнтованої податкової реформи та спрямованої на формування податкової системи, яка сприятиме підвищенню конкурентоспроможності національної економіки, забезпеченню сталого економічного зростання на інноваційно-інвестиційній основі за умови збільшення сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів, проведення збалансованої бюджетної політики на середньо- і довгострокову перспективу задля формування фінансових ресурсів, достатніх для забезпечення конституційних прав і гарантій громадян та подальше зростання їх добробуту.
Серед найважливіших питань реформування податкової системи залишаються:
- зміщення акцентів в оподаткуванні трудових доходів фізичних осіб шляхом забезпечення оподаткування заробітної плати за ставками нижчими ніж інші доходи (дивіденди, проценти по депозитних вкладах, прибутки від оренди та продажу майна тощо);
- запровадження диференціації в оподаткуванні доходів громадян шляхом встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи для всіх категорій громадян з одночасним збільшенням єдиної ставки податку з 15% до 17%;
- стимулююче зниження податкового навантаження для виробництва суспільно значущих товарів і послуг.
Реформування окремих податків і зборів
1. Податок з доходів фізичних осіб
Реформування має відбуватися за такими основними напрямами:
1.1 встановлення рівня податкового навантаження на доходи від трудової діяльності, зокрема, у вигляді заробітної плати на рівні нижчому ніж рівень оподаткування інших доходів (дивідендів, процентів по депозитних вкладах, прибутків від оренди та продажу майна тощо);
Обґрунтування: на сьогодні доходи у вигляді процентів на: поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок); вклад до небанківських фінансових установ; депозитний (ощадний) сертифікат не оподатковуються - що порушує принцип справедливості в оподаткуванні та протирічить світовій практиці стосовно того, що всі доходи від капіталу мають оподатковуватись.
1.2 поетапне (протягом 2011-2013 рр.) встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи для всіх категорій громадян з одночасним збільшенням ставки податку з 15% до 17%;

................
Перейти до повного тексту