- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ФЕДЕРАЦІЯ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
Л И С Т
11.11.2008 N 07/01-34/1903 |
Членським організаціям ФПУ
Про втручання у статутну діяльність профспілок
Останнім часом активізувалася робота окремих профспілок і профспілкових об'єднань, які не входять до складу ФПУ, спрямована на підрив авторитету та дискредитацію Федерації профспілок України, її членських організацій. Виступаючи від імені членських організацій Федерації та використовуючи профспілкові гасла, вони вводять в оману членів профспілок і проводять роботу в первинних профспілкових організаціях стосовно проведення виборів делегатів на альтернативний З'їзд ФПУ, установчих конференцій зі створення нових первинних організацій на базі існуючих, формування районних, міських, територіальних профоб'єднань з метою послаблення єдності членських організацій ФПУ, пропонуючи при цьому підписати заготовлені протоколи начебто проведених зборів.
Зазначені питання були предметом обговорення на засіданні президії ФПУ 22 жовтня 2008 року, на якому було прийнято відповідну постанову N П-26-10 "Про деструктивні дії щодо членських організацій ФПУ".
На виконання пункту 3.3 зазначеної постанови слід керуватися наступним.
1. У разі втручання у статутну діяльність профспілок органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб.
Зазначені положення закріплені у статті
12 Закону України
"Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", зокрема професійні спілки та їх об'єднання незалежні у своїй діяльності від органів державної влади, місцевого самоврядування, роботодавців, громадських організацій та політичних партій. Це означає, що профспілки вільно і самостійно організовують свою діяльність, приймають статути і регламенти, формують програму дій, вільно обирають представників, створюють апарат, здійснюють управління майном.
При цьому слід зазначити, що втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування в статутну діяльність профспілок, їх організацій та об'єднань профспілок допускається лише у випадках, прямо передбачених законами України.
Так, згідно з
Конституцією України прокуратура здійснює нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.
Відповідно до статті
20 Закону України
"Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів в цій частині прокурор має право мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки, в тому числі за письмовою вимогою, і таких, що містять комерційну таємницю або конфіденційну інформацію, а також письмово вимагати подання в прокуратуру для перевірки зазначених документів та матеріалів, видачі необхідних довідок, в тому числі щодо операцій і рахунків юридичних осіб та інших організацій, для вирішення питань, пов'язаних з перевіркою.
Міліція згідно зі статтею
11 Закону України
"Про міліцію" для виконання покладених на неї обов'язків має право одержувати безперешкодно і безплатно від підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та об'єднань громадян на письмовий запит відомості (в тому числі й ті, що становлять комерційну та банківську таємницю), необхідні лише у справах про злочини, що знаходяться у провадженні міліції. Органи міліції вправі за рішенням суду в присутності понятих та керівників підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, щодо яких проводиться перевірка, витребувати і вилучати оригінали документів, що свідчать про правопорушення, а до ухвалення такого рішення суду - в присутності понятих та керівників підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, щодо яких проводиться перевірка, вивчати документи, що свідчать про правопорушення, за рахунок відповідного органу міліції робити з них копії із залишенням особам, щодо яких проводиться перевірка, опису документів, з яких виготовлено копії, опечатувати каси, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі.
У статті
6 Закону України
"Про оперативно-розшукову діяльність" зазначено, що підставами для проведення оперативно-розшукової діяльності є наявність достатньої інформації, одержаної в установленому законом порядку, що потребує перевірки за допомогою оперативно-розшукових заходів і засобів, про злочини, що готуються або вчинені невстановленими особами.
Зазначені підстави можуть міститися в заявах, повідомленнях громадян, посадових осіб, громадських організацій, засобів масової інформації, у письмових дорученнях і постановах слідчого, вказівках прокурора, ухвалах суду в кримінальних справах, що знаходяться в його провадженні, матеріалах органів дізнання, інших правоохоронних органів, у запитах оперативних підрозділів міжнародних правоохоронних органів та організацій інших держав, а також запитах повноважних державних органів, установ та організацій, визначених Кабінетом Міністрів України, про перевірку осіб у зв'язку з їх допуском до державної таємниці і до роботи з ядерними матеріалами та на ядерних установках.
Забороняється приймати рішення про проведення оперативно-розшукових заходів при відсутності підстав, передбачених у цій статті.
Зокрема за наявності даних про порушення законодавства, що регулює фінансову, господарську та іншу підприємницьку діяльність, які тягнуть за собою кримінальну відповідальність, працівники Державної служби боротьби з економічною злочинністю мають право вилучати необхідні матеріали про кредитні та фінансові операції, матеріальні цінності, кошти в установленому законодавством порядку; опечатувати каси, приміщення і місця зберігання документів, грошей і товарно-матеріальних цінностей; перевіряти у міністерствах, інших центральних і місцевих органах виконавчої влади, державних фондах, на підприємствах, в установах і організаціях грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси, інші документи, що підтверджують надходження та витрачання коштів і матеріальних цінностей.
Водночас слід зауважити, що гарантією невтручання держави в діяльність профспілок є норма
Кодексу адміністративного судочинства України. Зокрема згідно з пунктом 4 частини другої статті 17 Кодексу компетенція адміністративних судів не поширюється на відносини, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян віднесені до його внутрішньої діяльності або виключної компетенції. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об'єднань громадян не допускається (Рішення Конституційного Суду України від 23.05.2001 N 1-17/2001).
Із метою усунення порушень принципу незалежності профспілок у кожному конкретному випадку необхідно оперативно реагувати, зокрема звертатися до:
- органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до статті
37 Закону України
"Про місцеві державні адміністрації" для забезпечення додержання законних прав профспілок та їх об'єднань;
- органів прокуратури відповідно до статті
19 Закону України
"Про прокуратуру" для вжиття заходів прокурорського реагування;
- Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини відповідно до Угоди про співпрацю між Федерацією професійних спілок України та Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини від 05.12.2007.
Крім того, про факти порушень необхідно обов'язково повідомляти керівництво профспілкових органів усіх рівнів та Федерацію профспілок України для внесення інформації до Єдиного реєстру порушень прав профспілок, який ведеться ФПУ.
2. Щодо намагання здійснення впливу сторонніми особами на прийняття рішення первинними профорганізаціями.
У зв'язку з поширенням фактів недобросовісної конкуренції, направленої на заміну керівництва галузевих профспілок, рекомендуємо:
................Перейти до повного тексту