1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
27.02.2009 N 24
Про затвердження Положення про функціональну підсистему єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, створену в Державній судовій адміністрації України
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру", наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 21.12.98 N 387 "Про затвердження типових положень про функціональну та територіальну підсистеми єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.99 за N 92/3385, Концепції захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, схваленої Указом Президента України від 26.03.99 N 284/99, з метою створення функціональної підсистеми єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про функціональну підсистему єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, створену в ДСА України (далі - Положення), що додається.
2. Завідуючому режимно-секретним сектором Скотаренку В.В. довести вимоги цього наказу до територіальних управлінь Державної судової адміністрації (далі - ТУ ДСА), інших підпорядкованих підприємств і установ та керівників структурних підрозділів центрального апарату ДСА України.
3. Керівникам ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ до 01.04.2009 привести діяльність з питань захисту працівників і територій у відповідність до вимог Положення, про що проінформувати ДСА України.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова І.Балаклицький
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСА України
27.02.2009 N 24
ПОЛОЖЕННЯ
про функціональну підсистему єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, створену в Державній судовій адміністрації України
1. Загальна частина
1.1. Це Положення визначає принципи створення в ДСА України функціональної підсистеми єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, її завдання, порядок організації, склад сил і засобів, а також регулює основні питання із забезпечення функціонування.
1.2. У Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
аварійно-рятувальна служба функціональної підсистеми єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру ДСА України (далі - аварійно-рятувальна служба) - структурні підрозділи охорони в межах їх компетенції щодо організації та здійснення заходів запобігання й реагування на надзвичайні ситуації;
єдина державна система запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру (далі - ЄДС) - центральні та місцеві органи виконавчої влади, виконавчі органи рад, державні підприємства, установи та організації з відповідними силами і засобами, які здійснюють нагляд за забезпеченням техногенної та природної безпеки, організують проведення робіт із запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного походження (далі - надзвичайні ситуації) і реагування у разі їх виникнення з метою захисту населення і довкілля, зменшення матеріальних втрат;
запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних спостережень, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом'якшення її можливих наслідків;
координуючі органи управління функціональною підсистемою - комісія з питань надзвичайних ситуацій ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ;
надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат;
об'єкти судової адміністрації - території та споруди ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ;
оповіщення - доведення сигналів та інформації з питань надзвичайних ситуацій до працівників;
постійний орган управління функціональною підсистемою загальнодержавного рівня - структурний підрозділ ДСА України (режимно-таємний сектор, штаб цивільного захисту ДСА України), призначений в межах своєї компетенції для безпосереднього керівництва діяльністю щодо запобігання та реагування на надзвичайні ситуації;
постійний орган управління функціональною підсистемою об'єктового рівня - структурний підрозділ ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ, призначений в межах своєї компетенції для безпосереднього керівництва діяльністю щодо запобігання та реагування на надзвичайні ситуації;
потенційно небезпечний об'єкт - об'єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються речовини, біологічні препарати, вироби, що створюють реальну загрозу виникнення надзвичайної ситуації;
працівники - штатні працівники ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ та працівники інших організацій, які прибули до ДСА України і беруть безпосередню участь у виконанні або забезпеченні виконання завдань, покладених на них;
реагування на надзвичайні ситуації - скоординовані дії структурних підрозділів функціональної підсистеми щодо реалізації планів дій (аварійних планів), уточнених в умовах конкретного виду та рівня надзвичайної ситуації з метою надання невідкладної допомоги потерпілим, усунення загрози життю та здоров'ю працівників;
сили та засоби функціональної підсистеми - структурні підрозділи функціональної підсистеми з їх оснащенням та інформаційними базами, на які покладено виконання завдань щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
система оповіщення - сукупність організаційних заходів, технічних засобів і каналів зв'язку, призначених для забезпечення оповіщення;
структурний підрозділ функціональної підсистеми - складова частина функціональних підсистем загальнодержавного або об'єктового рівня;
територія - територія ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ;
функціональна підсистема - складова частина ЄДС, створена ДСА України для організації роботи, пов'язаної із запобіганням надзвичайним ситуаціям та захистом працівників і територій від їх наслідків.
функціональна підсистема загальнодержавного рівня - складова частина функціональної підсистеми, створена на базі ДСА України;
функціональна підсистема об'єктового рівня - складова частина функціональної підсистеми, створена на базі ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ;
1.3. Основною метою створення функціональної підсистеми є забезпечення реалізації в ДСА України державної політики у сфері запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
1.4. Завданнями функціональної підсистеми є:
- розроблення відомчих нормативних актів, а також норм, правил та стандартів з питань запобігання надзвичайним ситуаціям та забезпечення захисту працівників і територій від їх наслідків;
- забезпечення готовності структурних підрозділів функціональної підсистеми до дій, спрямованих на запобігання та реагування на надзвичайні ситуації;
- забезпечення реалізації заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій;
- навчання працівників щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайної ситуації;
- розроблення планів дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, забезпечення сталого функціонування ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ, зменшення можливих матеріальних втрат;
- збирання й аналітичне опрацювання інформації про надзвичайні ситуації, видання інформаційних матеріалів з питань захисту працівників і територій від наслідків надзвичайних ситуацій;
- прогнозування й оцінка соціально-економічних наслідків надзвичайних ситуацій, визначення на основі прогнозу потреби в силах, засобах, матеріальних та фінансових ресурсах;
- створення, раціональне збереження та використання в ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємствах та установах резервів запасів матеріальних ресурсів;
- забезпечення нагляду за дотриманням вимог щодо захисту працівників і територій від надзвичайних ситуацій;
- своєчасне та достовірне оповіщення працівників про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій, фактичну обстановку й вжиті заходи;
- захист працівників у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
- проведення рятувальних та інших невідкладних робіт щодо ліквідації надзвичайних ситуацій;
- організація життєзабезпечення постраждалих працівників;
- пом'якшення можливих наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення;
- здійснення заходів щодо соціального захисту працівників, які постраждали від надзвичайних ситуацій;
- реалізація визначених законодавством прав працівників, що брали безпосередню участь у ліквідації надзвичайних ситуацій.
2. Заходи із забезпечення виконання завдань функціональної підсистеми
2.1. Планування діяльності функціональної підсистеми;
2.2. Завчасне розроблення та впровадження інженерно-технічних заходів запобігання виникненню надзвичайних ситуацій.
2.3. Здійснення підготовки особового складу структурних підрозділів функціональної підсистеми до дій за призначенням;
2.4. Створення системи оповіщення функціональної підсистеми;
2.4.1. Система оповіщення функціональної підсистеми (далі - система оповіщення) складається із систем оповіщення об'єктового рівня, розробляється постійним органом управління функціональної підсистеми загальнодержавного рівня та затверджується Головою ДСА України.
Системи оповіщення об'єктового рівня функціонують відповідно до схем, що розробляються постійним органом управління функціональної підсистеми об'єктового рівня і затверджуються керівниками відповідних митних органів.
2.4.2. Роботи, пов'язані зі створення систем оповіщення, включаються до річних планів функціональних підсистем загальнодержавного та об'єктового рівня і затверджуються відповідними начальниками ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ.
2.4.3. Оповіщення здійснюється з використанням загальнодержавних та регіональних систем зв'язку, радіомереж, телевізійного оповіщення, із завчасним створенням і підтримкою в постійній готовності до використання за призначенням відомчих систем зв'язку.
2.4.4. Залежно від територіального поширення надзвичайної ситуації й обставин, що склалися, оповіщення здійснюється шляхом:
- дублювання по системі оповіщення сигналів оповіщення, що надійшли по територіальних чи державній системам оповіщення;
- передачі по системі оповіщення сигналів оповіщення до територіальних систем оповіщення.
2.4.5. Безпосереднє оповіщення працівників здійснюється черговим по ДСА України відповідно до плану оповіщення.
2.4.6. Готовність системи оповіщення до використання за призначенням забезпечується шляхом:
- організації в ДСА України цілодобового чергування;
- налагодження й підтримання в готовності до використання за призначенням каналів радіо, телефонного та іншого зв'язку з органами управління функціональної підсистеми рівнів;
- упровадження автоматизованих систем оповіщення з використанням сучасних технологій;
- установлення на територіях у місцях масового скупчення людей електросирен, гучномовців, радіотрансляційних точок;
- проведення навчальних тренувань з питань оповіщення й зв'язку.
2.5. Створення інформаційно-аналітичної системи з надзвичайних ситуацій функціональної підсистеми.
2.6. Запровадження комплексу заходів щодо укриття працівників у захисних спорудах, евакуації, медичного, радіаційного й хімічного захисту, а також захисту від впливу біологічних засобів ураження.
2.6.1. Забезпечення укриття в захисних спорудах досягається:
- завчасним створенням захисних споруд і підтриманням їх у готовності до використання за призначенням;
- обліком наявних наземних і підземних споруд, що відповідають вимогам захисної споруди.
- шляхом використання захисних споруд територіальних органів державної влади за місцем дислокації ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ (на підставі відповідної попередньої угоди).
Укриттям у захисних спорудах забезпечуються всі працівники, які виконують свої посадові обов'язки в умовах загрози та виникнення надзвичайної ситуації.
Норма площі захисної споруди на одну особу та інші критерії визначаються будівельними нормами й правилами інженерно-технічних заходів цивільної оборони.
2.6.2. Заходи евакуації працівників, якщо виникає безпосередня загроза життю та заподіяння шкоди їх здоров'ю, плануються на випадок:
- загальних аварій на атомних електростанціях;
- аварій з викидом сильнодіючих отруйних речовин;
- загрози катастрофічного затоплення місцевості;
- масових пожеж;
- землетрусів та інших геофізичних і гідрометеорологічних явищ з тяжкими наслідками.
Заходи евакуації розробляються й проводяться евакуаційними комісіями, які створюються в ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємствах та установах відповідно до вимог Положення про порядок проведення евакуації населення у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2001 N 1432.
Рішення про евакуацію приймається Головою ДСА України або особою, що його заміщує.
Підставою для прийняття рішення про практичне здійснення евакуаційних заходів є фактичні показники стану довкілля в разі надзвичайної ситуації та відповідне рішення Кабінету Міністрів України, органів місцевої державної влади, територіальних органів Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (далі - МНС).
Для транспортного забезпечення евакуаційних заходів залучається в мирний час весь транспорт ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ, а в особливий період - той що не поставляється до Збройних Сил України.
2.6.3. Медичний захист працівників полягає у запобіганні або зменшенні ступеня їх ураження, своєчасному наданні допомоги постраждалим та їх лікуванні, забезпеченні епідемічного благополуччя і включає:
- планування, створення, підготовку до дій за призначенням і відповідне використання позаштатних медичних структурних підрозділів функціональної підсистеми;
- підтримання постійного зв'язку та взаємодію з медичними закладами Міністерства охорони здоров'я України та інших відомств;
- розгортання в умовах надзвичайних ситуацій достатньої кількості медичних формувань;
- загальне медико-санітарне навчання працівників;
- накопичення необхідної кількості медичних препаратів, аптечок та інших засобів надання першої медичної допомоги;
- своєчасне застосування профілактичних медичних препаратів;
- контроль за якістю продуктів харчування, питної води;
- контроль за станом довкілля, санітарно-гігієнічною та епідемічною ситуацією.
Організація забезпечення медичного захисту покладається на постійні органи управління функціональної підсистеми.
2.6.4. Захист працівників від біологічних засобів ураження включає своєчасне виявлення чинників біологічного зараження, їх виду та масштабів, проведення комплексу адміністративно-господарських, режимно-обмежувальних, спеціальних протиепідемічних та медичних заходів і забезпечується:
- своєчасним використанням колективних та індивідуальних засобів захисту;
- уведенням на об'єктах судової адміністрації режиму карантину та обсервації;
- додержанням протиепідемічного режиму;
- знезаражуванням силами та засобами МНС осередку ураження.
При проведенні зазначених заходів постійні органи управління функціональної підсистеми взаємодіють з територіальними органами МНС та медичними закладами.
2.6.5. Радіаційний і хімічний захист працівників та об'єктів судової адміністрації включає заходи структурних підрозділів функціональної підсистеми при взаємодії з територіальними органами МНС щодо виявлення й оцінки радіаційної та хімічної обстановки, організацію та здійснення дозиметричного і хімічного контролю, забезпечення засобами індивідуального захисту, організацію та проведення спеціальної обробки.
Виконання заходів радіаційного та хімічного захисту досягається:
- накопиченням і підтримкою в готовності до застосування за призначенням засобів індивідуального захисту та приладів радіаційної і хімічної розвідки та контролю;
- забезпеченням зазначеними засобами особового складу структурних підрозділів функціональної системи;
- організацією постійними органами управління функціональної підсистеми і проведенням силами та засобами МНС санітарного і спеціального оброблення працівників, майна, технічних та інших засобів, а також об'єктів судової адміністрації.
2.6.6. Задоволення мінімуму життєвих потреб працівників, які потерпіли (можуть потерпіти) від наслідків надзвичайних ситуацій, надання їм побутових послуг, а також реалізація соціальних гарантій на період проведення рятувальних робіт, а саме:
- тимчасове їх розміщення (розселення) в безпечних районах;
- організація харчування, медичного обслуговування та санітарно-епідеміологічного нагляду в районах тимчасового розселення;
- забезпечення потерпілих одягом, взуттям і товарами першої необхідності;
- надання фінансової допомоги потерпілим.
2.7. Підготовка та перепідготовка керівників ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ, особового складу структурних підрозділів функціональної підсистеми та працівників забезпечується шляхом проведенням відповідних навчань та тренувань.
2.7.1. До навчань та тренувань залучаються керівники ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ та їх заступники, до повноважень яких належать питання захисту працівників і територій.
2.7.2. Підготовка керівників ДСА України, ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ, особового складу постійних та координуючих органів управління функціональної підсистеми здійснюється на Центральних державних і територіальних курсах цивільної оборони, відповідно до планів їх комплектування, за поданням ДСА України.
2.7.3. Підготовка працівників, а також особового складу структурних підрозділів функціональної підсистеми об'єктового рівня проводиться під час об'єктових тренувань і комплексних навчань за планами, затвердженими керівниками відповідних ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ.
2.8. Контроль за виконанням завдань функціональної підсистеми організується і здійснюється ДСА України, а також державними й регіональними органами МНС у межах їх компетенції.
2.8.1. Перевірки можуть здійснюватися під час проведення комплексних і тематичних перевірок оперативно-службової діяльності ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ.
2.8.2. За результатами перевірки комісія або вповноважена особа, що проводила перевірку, складає акт, в якому зазначаються повнота та якість виконання відповідних заходів, їх відповідність вимогам нормативно-правових актів, рекомендаціям МНС, розпорядженням ДСА України тощо.
2.8.3. Акт перевірки складається у двох примірниках і затверджується керівником, за рішенням якого проводилася перевірка.
2.8.4. Перший примірник акта перевірки надсилається до ТУ ДСА, інших підпорядкованих підприємств та установ, що перевірялися, другий - керівнику, за рішенням якого проводилася перевірка.
2.8.5. У разі виявлення недоліків, ТУ ДСА, іншого підпорядкованого підприємства та установи, що перевірявся, розробляється план і вживаються заходи щодо їх усунення у зазначені в акті перевірки строки.

................
Перейти до повного тексту