- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Додаток
до листа Мінжитлокомунгоспу
14.01.2008 N 12/20-7-3
АНАЛІТИЧНА ДОПОВІДЬ
Міністерства з питань житлово-комунального господарства України про роботу зі зверненнями громадян у 2007 році
Міністерство з питань житлово-комунального господарства, створене відповідно до Указу Президента України від 16.12.2006
N 1093 та постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2007
N 323, фактично розпочало функціонувати з травня 2007 року.
П. 1
До Міністерства за цей період надійшло поштою 1730 звернень громадян.
За статистичними даними визначено надходження звернень громадян:
Звернення громадян |
травень-грудень 2007 року |
кількість |
питома вага % |
від Секретаріату Президента України |
50 |
2,9 |
від Верховної Ради України |
45 |
2,6 |
від Кабінету Міністрів України |
190 |
11 |
безпосередньо від громадян |
1139 |
65,8 |
від інших ЦОВВ |
306 |
17,7 |
з них: |
|
|
колективні |
334 |
20 |
повторні |
120 |
7 |
Основні причини надходження повторних звернень - неврегульованість нормативно-правової бази у сфері житлово-комунального господарства, а також незадовільне вирішення порушених громадянами питань на місцевому рівні.
На особистому прийомі у Міністра з питань житлово-комунального господарства та його заступників побувало 44 особи.
П. 2
Слід зазначити, що найбільш актуальні проблеми, питання з яких порушувались у зверненнях громадян, належать до компетенції:
1. Управління житлової політики та розвитку житлового господарства:
- утримання і експлуатація житла;
- приватизація об'єктів житлового фонду, доприватизації житла, приватизації кімнат у гуртожитках;
- порядок проведення безоплатного капітального ремонту власних житлових будинків (квартир);
- незаконні переобладнання, перепланування житлових приміщень та їх наслідки, що обумовлюється значним ростом кількості таких дій з боку власників квартир у зв'язку із досить незначними мірами адміністративного покарання винних осіб.
2. Управління економіки та тарифної політики:
- оплата за проживання і комунальні послуги та відшкодування пільг і субсидій категоріям громадян, що користуються ними згідно з чинним законодавством;
- реструктуризація заборгованості за житлово-комунальні послуги;
- встановлення тарифів на оплату житлово-комунальних послуг.
3. Управління водопровідно-каналізаційного господарства:
- незадовільне водопостачання та водовідведення у окремих регіонах;
- встановлення квартирних лічильників холодної і гарячої води та їх метрологічна повірка;
- розрахунок оплати та перерахунки за послуги водопостачання та водовідведення;
- роз'яснення положень нормативно-правових актів, що стосуються житлово-комунального господарства.
4. Управління теплоенергетики:
- влаштування індивідуального опалення квартир;
- щодо надання неякісних послуг теплопостачання та невідповідності нарахування плати за такі послуги;
- щодо обладнання житлового фонду приладами обліку теплової енергії.
5. Управління благоустрою та комунального обслуговування:
- щодо санітарної очистки населених пунктів;
- щодо благоустрою територій, вулично-дорожньої мережі.
У відповідях на звернення громадян працівники структурних підрозділів Міністерства надають вичерпні роз'яснення стосовно положень нормативно-правових актів у сфері житлово-комунального господарства.
Приклад:
До Мінжитлокомунгоспу звернувся гр. Ревуцький Б.Я. з м. Біляївка Одеської області стосовно порядку проведення капітального ремонту жилих будинків (квартир). Міністерство з питань житлово-комунального господарства розглянуло звернення і надало відповідь заявнику листом від 31.10.2007 N 14/6-1137 про таке.
Відповідно до Положення про порядок проведення безоплатного капітального ремонту жилих будинків (квартир) інвалідів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей загиблих військовослужбовців та прирівняних до них осіб, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу від 05.08.94
N 73 та зареєстрованого в Мін'юсті України 12.08.94 за N 194/404 (далі - Положення), види і обсяги робіт з капітального ремонту будинку (квартири) визначаються спеціальною комісією, яка створюється при місцевому органі влади і самоврядування із залученням спеціалістів житлово-експлуатаційних, ремонтно-будівельних організацій, представників місцевого органу влади, що фінансує виконання ремонтних робіт, органу технічної інвентаризації та інших уповноважених осіб, у присутності власника житла (заявника).
На основі обстеження будинку (квартири) визначається перелік робіт, які необхідно виконати під час безоплатного капітального ремонту з урахуванням строку останнього капітального ремонту та виходячи із тривалості експлуатації елементів будинку, обладнання, комунікацій тощо та їхнього технічного стану. Заявник має право брати участь у визначенні цього переліку.
Вартість капітального ремонту будинків (квартир) зазначених категорій громадян, для кожного окремого випадку, необхідно визначати за Правилами визначення вартості будівництва
ДБН Д.1.1-1-2000 (із змінами та доповненнями) із застосуванням ресурсних елементних кошторисних норм на ремонтно-будівельні роботи ДБН Д.2.4.-2000.
При цьому вартість трудових та матеріально-технічних ресурсів, витрачених на виконання капітального ремонту у таких будинках (квартирах), визначається за ціною їх придбання, яка не повинна перевищувати середньої ціни на такі ресурси, що склалась в регіоні.
На підставі визначеної таким чином загальної вартості комплексного капітального ремонту окремої квартири (будинку) розраховується вартість капітального ремонту 1 кв.м такого житла.
Вартість безоплатного капітального ремонту будинку (квартири) визначається добутком норми загальної площі будинку (квартири), на яку поширюється пільга (21 кв.м на кожного члена сім'ї, що має право на зазначену пільгу), та вартості капітального ремонту 1 кв.м такого житла.
При проведенні капітальних ремонтів будинків (квартир) зазначеної категорії осіб як основний параметр при виконанні робіт необхідно брати вартість безоплатного капітального ремонту, тобто встановлену розрахунком суму в межах пільги.
За письмовою згодою заявника можна виконати ремонтні роботи одного конкретно визначеного виду в межах встановленої розрахунком суми коштів на капітальний ремонт житлового будинку.
Тобто, якщо заявник не претендує на виконання інших робіт, визначених комісією при обстеженні, окрім ремонту або заміни даху то виконання зазначених робіт можливе на площі, що перевищує 21 кв.м (повністю дах будинку чи його частина), але лише в межах розрахункової суми витрат на проведення капітального ремонту будинку (квартири). Ремонт решти площі виконується на загальних умовах за рахунок коштів власника будинку.
Приклад:
Громадянка Карпікова Л.О. з м. Дружківка Донецької області звернулась до Міністерства щодо змін у порядку влаштування індивідуального опалення квартир у багатоповерховому житловому будинку. Міністерство з питань житлово-комунального господарства розглянуло звернення, надіслане із Секретаріату Кабінету Міністрів України, і надало відповідь листом від 17.12.2007 N 14/6-1480 за підписом заступника Міністра С.Г.Зіміна, де було роз'яснено таке.
Питання відключення мереж централізованого опалення та постачання гарячої води в багатоповерхових житлових будинках регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005
N 630, та Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (далі - Порядок), який затверджено наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 22.11.2005
N 4 (із змінами, внесеними наказом Мінжитлокомунгоспу від 06.11.2007
N 169) .
Цей Порядок визначає процедуру надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання (далі - ЦО і ГВП) житлового будинку при відмові споживачів від ЦО і ГВП. Внесені зміни унеможливлюють відключення від ЦО і ГВП окремих квартир у багатоквартирному будинку і передбачають можливість відключення від централізованого опалення та гарячого водопостачання будинку в цілому за рішенням загальних зборів, за згодою всіх власників (уповноважених осіб власників) приміщень у житловому будинку.
Приклад:
На звернення громадянина Восколовича Н.Г. з м. Суми щодо повірки засобів обліку води та теплової енергії було надано відповідь від 28.08.2007 N 15/5-255 за підписом заступника Міністра з питань житлово-комунального господарства О.М.Білянського про таке.
Відповідно до частини 3 статті
28 Закону України
"Про метрологію та метрологічну діяльність" порядок подання фізичними особами, що не є суб'єктами підприємницької діяльності, - власниками засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду) на періодичну повірку цих засобів та оплати за роботи, пов'язані з повіркою, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.
Послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.
За правилами визначено, що виконавець зобов'язаний контролювати установлені міжповірочні інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж).
Відповідно до Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки) квартирних засобів обліку води та теплової енергії входить до складу послуг, які отримує споживач з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Підприємства, які надають послуги населенню з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, повинні включати оплату такої послуги як періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки) квартирних засобів облікуводи та теплової енергії у тариф на оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.
Приклад:
До Міністерства надійшло звернення гр. Малика О.О. з м. Дніпродзержинськ Дніпропетровської області щодо реструктуризації заборгованості за житлово-комунальні послуги, якому надано відповідь листом від 24.10.2007 N 12/1-888 за підписом заступника Міністра О.М.Білянського.
На період погашення реструктуризованої заборгованості загальна сума поточних платежів та платежів з погашення реструктуризованої заборгованості не повинна перевищувати 25 відсотків доходів, що визначають під час нарахування субсидій для працюючих громадян, і 20 відсотків - для пенсіонерів та інших осіб, що отримують будь-які види соціальної допомоги.
У разі, коли доходу громадянина, що уклав договір про реструктуризацію заборгованості, не вистачає для повного погашення строк дії договору продовжується за письмовою заявою громадянина до повного її погашення.
Одночасно було повідомлено, що порядок надання комунальних послуг, права та відповідальність споживачів і виконавців цих послуг регулюються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005
N 630.
Відповідно до цих
Правил споживач має право на зменшення розміру плати в разі надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання (пп. 1 п. 29 Правил).
Згідно з договором про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (Типовий договір затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року
N 630) між виконавцем та споживачем виконавець зобов'язаний забезпечувати вчасне та відповідної якості надання послуг відповідно до законодавства та умов договору і розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживача, а також проводити відповідний перерахунок розміру плати за послуги у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження кількісних та якісних показників.
У разі зменшення собівартості послуг теплопостачання теплопостачальні підприємства повинні здійснювати перерахунки оплати цих послуг з урахуванням фактичного споживання тепла та гарячої води і проектного теплового навантаження будинку.
Нарахування плати за спожиті послуги теплопостачання, у тому числі і для населення, контролюють Державна інспекція з контролю за цінами, Антимонопольний комітет України та інші контролюючі органи.
Приклад:
Міністерство з питань житлово-комунального господарства розглянуло звернення Біленко В.М. щодо пільг з централізованого водопостачання при оплаті послуг та направило відповідь на зазначене звернення листом від 05.11.2007 N 9/3-619 за підписом першого заступника Міністра Г.М.Семчука, у якій повідомляло про таке.
Відповідно до п. 8
Правил послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.
Пунктом 22
Правил встановлено, що у разі коли споживач відповідно до законодавства має пільги з оплати послуг, у договорі робиться відповідна позначка. При цьому дані про зазначену пільгу вносяться у договір.
У разі отримання права на пільги споживач подає виконавцю письмову заяву та документи, що його підтверджують. Оплата послуг з урахуванням пільг нараховується з дати подання документів, що підтверджують право на пільгу.
У разі встановлення квартирних засобів обліку їх показання розподіляються пропорційно до кількості мешканців квартири. Пільги споживачам з оплати послуг надаються на частку, отриману після такого розподілу, за фактичними витратами, але не вище нормативів (норм) споживання, визначених законодавством.
Відповідно до положень п. 7 статті
18 Закону України
"Про місцеві державні адміністрації" встановлення норм водоспоживання і здійснення контролю за їх додержанням, регулювання цін і тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення віднесено до повноважень місцевих державних адміністрацій.
Спори між сторонами розв'язуються шляхом переговорів або у судовому порядку.
Приклад:
На адресу Міністерства надійшло звернення гр. Святюка С. Аз м. Бершадь Вінницької області з проханням дати роз'яснення стосовно Акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, та Ордера на видалення зелених насаджень.
Міністерством надано роз'яснення на адресу заявника листом від 31.05.2007 N 19/7-360 за підписом заступника Міністра Р.М.Крамаренка. У листі було зазначено, що зразки
Акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, та Ордера на видалення зелених насаджень затверджено наказом Мінбуду від 09.09.2006 N 302, який є нормативно-технічним актом, що набрав чинності з дати підписання. Відповідно до п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.92
N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" акти нормативно-технічного характеру (державні стандарти, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, форми звітності та інші) державній реєстрації не підлягають.
Згідно з п. 2.1 Правил утримання зелених насаджень, затверджених наказом Мінбуду від 10.04.2006
N 105 та зареєстрованих в Мін'юсті 27.07.2006 за N 880/12754, сквер - упорядкована й озеленена ділянка площею від 0,02 га до 2,0 га, яка є елементом архітектурно-художнього оформлення населених місць, призначена для короткочасного відпочинку населення.
Разом з тим було повідомлено, що відповідно до ст.
28 Закону України
"Про благоустрій населених пунктів" охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів, незалежно від їх статусу, під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.
Приклад:
Міністерство розглянуло звернення гр. Тіхенко Д.О. м. Антрацит Луганської області щодо відмови у встановленні індивідуального опалення.
Заявнику були надані відповідні роз'яснення листом від 18.06.2007 N 6/3-142 за підписом першого заступника Міністра Орлова А.О., де йшлося про таке.
Відповідно до Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження щодо управління об'єктами житлово-комунального господарства, які перебувають у комунальній власності територіальних громад, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня і якості послуг, що надаються населенню, організація реконструкції та ремонту жилих будинків, а також контроль за технічним станом та використанням і утриманням об'єктів нерухомого майна усіх форм власності покладено на органи місцевого самоврядування.
Таким чином, надання дозволу на переобладнання інженерних мереж у житловому будинку, зокрема на відключення від системи централізованого опалення, належить до компетенції органів місцевого самоврядування.
Це питання врегульовано Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання гарячої та холодної води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005
N 630, та нині чинним Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (затверджений наказом Мінбуду України від 22.11.2005
N 4 та зареєстрований у Мін'юсті України 09.12.2005 за N 1478/11758). Щодо листа Мінбуду від 28.03.2007 N 12/19-17-39, то він не забороняє встановлення індивідуального опалення.
Постійно діюча міжвідомча комісія органу місцевого самоврядування, яка створена для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання, зобов'язана прийняти заяву споживача про надання дозволу на відключення від згаданих мереж.
Згідно з пунктом 2.2
Порядку комісія після вивчення конкретних умов у місячний термін приймає рішення, яке має враховувати затверджений план перспективного розвитку систем централізованого теплопостачання, існуючий стан мереж енергозабезпечення даного поселення або окремого мікрорайону.
Засідання комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника.
Рішення комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний термін надається заявникові.
У разі незгоди заявника з відмовою спір вирішується в судовому порядку.
П. 3
За видами звернення громадян, які надійшли до Міністерства за звітний період поштою, діляться на:
1) заяви (клопотання) - 1477;
2) скарги - 235;
3) пропозиції (зауваження) - 18;
4) інформаційні запити - 0.
П. 4
Дані про звернення громадян з регіонів, що надійшли до Мінжитлокомунгоспу:
N з/п |
Найменування регіонів |
Кількість звернень |
травень - грудень 2007 року |
1. |
АР Крим |
58 |
2. |
Вінницька обл. |
27 |
3. |
Волинська обл. |
13 |
4. |
Дніпропетровська обл. |
131 |
5. |
Донецька обл. |
178 |
6. |
Житомирська обл. |
26 |
7. |
Закарпатська обл. |
13 |
8. |
Запорізька обл. |
48 |
9. |
Івано-Франківська обл. |
17 |
10. |
Київська обл. |
54 |
11. |
Кіровоградська обл. |
45 |
12. |
Луганська обл. |
113 |
13. |
Львівська обл. |
72 |
14. |
Миколаївська обл. |
30 |
15. |
Одеська обл. |
129 |
16. |
Полтавська обл. |
58 |
17. |
Рівненська обл. |
33 |
18. |
Сумська обл. |
35 |
19. |
Тернопільська обл. |
31 |
20. |
Харківська обл. |
122 |
21. |
Херсонська обл. |
40 |
22. |
Хмельницька обл. |
21 |
23. |
Черкаська обл. |
36 |
24. |
Чернівецька обл. |
16 |
25. |
Чернігівська обл. |
25 |
26. |
м. Київ |
337 |
27. |
м. Севастополь |
18 |
28. |
Інші |
4 |
|
РАЗОМ: |
1730 |
П. 5
Щодо аналізу соціально-професійного стану заявників, то найчастіше звернення та скарги надходять від категорії малозабезпечених громадян, громадян, які користуються пільгами, та пенсіонерів. Часто громадяни не зазначають своєї професії чи соціального стану.
П. 6
Період |
Звернення, що надійшли до Мінжитлокомунгоспу від: |
Героїв Радянського Союзу |
Героїв Соціалістичної праці |
Героїв України |
інвалідів Великої Вітчизняної війни |
травень - грудень 2007 року |
- |
- |
- |
51 |
Питома вага звернень від інвалідів Великої Вітчизняної війни, що надійшли до Мінжитлокомунгоспуу 2007 році,становить 3%. Основні питання, що ними порушуються, стосуються надання пільг з житлово-комунальних послуг (зокрема, збільшення пільгової площі щодо використання газу для опалення житла). Звернення від згаданої категорії громадян розглядаються Міністром особисто.
Приклад:
До Мінжитлокомунгоспу звернувся мешканець м. Запоріжжя Вітвицький М.Г., інвалід війни, з приводу надання роз'яснень щодо пільг з оплати комунальних послуг та порядку їх надання.
Міністерством надано відповідь листом від 22.10.2007 N 12/1-874 за підписом Міністра з питань житлово-комунального господарства О.П.Попова.
Статтею
70 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2007 рік" установлено, що до членів сім'ї пільговика при наданні пільг належать: дружина (чоловік), їхні неповнолітні діти (до 18 років); неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства 1 та 2 груп або інвалідами 1 групи; особа, яка проживає разом з інвалідом війни 1 групи та доглядає за ним, за умови, що інвалід війни не перебуває у шлюбі; непрацездатні батьки; особа, яка перебуває під опікою або піклуванням громадянина, що має право на пільги, та проживає разом з ним.
Пунктом 22 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р.
N 630, визначено, що у разі встановлення квартирних засобів обліку їх показання розподіляється пропорційно до кількості мешканців квартири. Пільги споживачам з оплати послуг надаються на частку, отриману після такого розподілу, за фактичними витратами, але не вище нормативів (норм) споживання, визначених законодавством.
................Перейти до повного тексту