- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Висновок
ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
Стосовно дотримання процедур державних закупівель
Підстава: Звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004
N 2298-IV.
Замовник торгів: Відділ освіти Буської районної державної адміністрації Львівської області (далі - Відділ освіти Буської РДА).
Адреса: 80500, Україна, м. Буськ, вул. Петрушевича, 27, тел.: 2-11-30.
Предмет закупівлі: вугілля.
Процедури закупівлі:
- дві процедури торгів з обмеженою участю;
- запит цінових пропозицій (котирувань).
Джерело фінансування: місцевий бюджет.
Період здійснення процедури закупівлі:
- початок 27.12.2004 р., закінчення 10.01.2005 р.;
- початок 27.12.2004 р., закінчення 05.09.2005 р.;
- початок 20.10.2005 р., закінчення 27.12.2005 р.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
1. Звіт про виконання загального фонду кошторису Відділу освіти Буської РДА за 2005 рік - 3 арк.
2. Наказ N 01.06-102 від 05.05.2003 р. про внесення змін до наказу N 01.6-113 від 10.06.2002 р. - 1 арк.
3. Наказ N 01.06-6 від 19.01.2005 р. про внесення змін до складу тендерного комітету - 1 арк.
4. Наказ N 01.06-10 від 21.01.2005 р. про затвердження Положення про тендерний комітет - 1 арк.
5. Наказ N 01.06-194 від 30.09.2005 р. про внесення змін до складу тендерного комітету - 1 арк.
6. Свідоцтва про підвищення кваліфікації:
СПК N 245252 від 25.03.2005 р. - 1 арк.,
СПК N 245283 від 25.03.2005 р. - 1 арк.,
СПК N 245280 від 25.03.2005 р. - 1 арк.,
СПК N 284626 від 25.03.2005 р. - 1 арк.,
СПК N 245277 від 25.03.2005 р. - 1 арк.,
СПК N 245326 від 02.03.2006 р. - 1 арк.
7. Протокол від 05.01.2005 р. N 1 щодо організації проведення торгів на закупівлю вугілля - 1 арк.
8. Тендерна пропозиція ВАТ "Облпаливо" б/н, б/д щодо торгів з обмеженою участю на закупівлю вугілля, вх. N 1 від 06.01.2005 р. - 15 арк.
9. Тендерна пропозиція ПП "Козацький курінь" б/н, б/д щодо торгів з обмеженою участю на закупівлю вугілля, вх. N 2 від 06.01.2005 р. - 1 арк.
10. Протокол розкриття тендерних пропозицій від 10.01.2005 р. N 1 щодо торгів з обмеженою участю на закупівлю вугілля - 1 арк.
11. Протокол розкриття тендерних пропозицій від 10.01.2005 р. N 1 не за вільною формою - 1 арк.
12. Звіт про результати здійснення процедури торгів з обмеженою участю щодо закупівлі вугілля від 10.01.2005 р. N 1 - 1 арк.
13. Звіт про результати здійснення процедури торгів з обмеженою участю щодо закупівлі вугілля від 05.09.2005 р. N 5 - 1 арк.
14. Договір між Відділом освіти Буської РДА та ВАТ "Облпаливо" від 10.01.2005 р. б/н на загальну суму 155 500,00 грн. - 1 арк.
15. Договір між Відділом освіти Буської РДА та ВАТ "Облпаливо" від 05.09.2005 р. N 39 на загальну суму 79 672,00 грн - 1 арк.
16. Запит цінових пропозицій (котирувань) вих. N 17, 18, 19 від 20.10.2005 р. щодо закупівлі вугілля - 3 арк.
17. Цінова пропозиція ПП "Юридична компанія "Янат-Консультант" б/н, б/д щодо процедури запиту цінових пропозицій, вх. N 31 від 28.10.2005 р. - 1 арк.
18. Цінова пропозиція ВАТ "Облпаливо" б/н, б/д щодо процедури запиту цінових пропозицій вх. N 32 від 28.10.2005 р. - 1 арк.
19. Протокол розкриття тендерних (цінових) пропозицій від 01.11.2005 р. N 13 щодо процедури запиту цінових пропозицій - 1 арк.
20. Перелік відхилених тендерних пропозицій - 1 арк.
21. Протокол N 14 від 01.11.2005 р. засідання тендерного комітету - 1 арк.
22. Звіт про результати здійснення процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) на закупівлю вугілля від 27.12.2005 р. N 10 - 1 арк.
23. Договір між Відділом освіти Буської РДА та ВАТ "Облпаливо". від 27.12.2005 р. б/н на загальну суму 89 800,00 гривень - 1 арк.
Завдання сформульоване таким чином:
"Надати висновок про законність та обгрунтованість проведення процедур щодо закупівлі Відділом освіти Буської районної державної адміністрації Львівської області вугілля".
ДОСЛІДЖЕННЯ:
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Наказом завідувача Відділу освіти Буської РДА (в подальшому - Замовник) від 05.05.2003 р. N 01.06-102 внесено зміни до наказу від 10.06.2002 р. N 01.6-113 та створено тендерний комітет (далі - ТК) у складі 5 осіб, головою ТК призначено заступника завідувача відділу освіти Сосновського Йосипа Лук'яновича.
Наказами завідувача Відділу освіти Буської РДА від 19.01.2005 р. N 01.06-6 та від 30.09.2005 р. N 01.06-194 були внесені зміни до складу ТК. Відповідно до внесених змін ТК Замовника складається з 5 осіб, головою тендерного комітету призначено головного спеціаліста відділу освіти Глуховецького Богдана Любомировича.
В порушення вимог п. 2.7, 2.8 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000
N 280, головою тендерного комітету призначено посадову особу, що не має права на підписання договорів про закупівлю, та крім того, головою тендерного комітету не було призначено заступника голови.
Наказом завідувача Відділу освіти Буської РДА N 01.06-10 від 21.01.2005 р. затверджено Положення про порядок створення та головні функції тендерного комітету Замовника щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Інформація про членів тендерного комітету:
N |
П.І.Б. |
Дата та номер розпорядчого акта включення до складу тендерного комітету |
Займана посада в ТК |
N, дата свідоцтва чи сертифіката |
1. |
Сосновсь- кий Й.Л. |
05.05.2003 р. N 01.06-102 |
голова тендерного комітету |
N 245280 від 25.03.2005 р. |
2. |
Глуховець- кий Б.Л. |
30.09.2005 р. N 01.06-194 |
голова тендерного комітету |
N 245326 від 02.03.2006 р. |
3. |
Кіцюк Я.В. |
05.05.2003 р. N 01.06-102 |
секретар тендерного комітету |
N 284626 від 25.03.2005 р. |
4. |
Березняк О.С. |
19.01.2005 р. N 01.06-6 |
секретар тендерного комітету |
N 245283 від 25.03.2005 р. |
5. |
Корчинсь- кий І.О. |
19.01.2005 р. N 01.06-6 |
член тендерного комітету |
N 245252 від 25.03.2005 р. |
6. |
Ригель М.І. |
05.05.2003 р. N 01.06-102 |
член тендерного комітету |
N 245277 від 25.03.2005 р. |
2. Фінансування закупівель.
Кошторису на 2005 рік Відділу освіти Буської РДА на дослідження не надано.
У Звіті про виконання загального фонду кошторису установи за 2005 рік зазначено по
КЕКВ 1166 затверджену кошторисом на рік суму 365 900,00 грн., надходження коштів за звітний період у сумі 365 051,79 грн., касові видатки у сумі 365 051,79 грн. та фактичні видатки у сумі 274 868,22 гривень.
Замовником у Звітах від 10.01.2005 р. N 1, від 05.09.2005 р. N 5 про результати здійснення процедури торгів з обмеженою участю та від 27.12.2005 р. N 10 про результати здійснення процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) на закупівлю вугілля зазначено розмір бюджетного призначення згідно з кошторисом або очікувану вартість закупівлі у загальній сумі 324 972,00 гривень.
3. Визначення предмета закупівлі.
Порядком визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженим наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 р.
N 165, встановлено, що визначення предмета закупівлі товарів за державні кошти здійснюється замовником відповідно до ст.
1 Закону на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 (далі - Класифікатор), затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97
N 822, у межах бюджетного призначення на відповідний рік.
Таким чином, Замовник повинен був визначити предмет закупівлі продукції, який не підлягає поділу на частини, за показником п'ятого знака
Класифікатора (класифікаційне угруповання "категорія") 10.10.1 - "Вугілля кам'яне".
Замовником предмет закупівлі було визначено як "вугілля", тим самим порушено вимоги п. 3 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 р.
N 165.
4. Вибір процедури закупівлі.
З наданих на дослідження матеріалів встановлено, що тендерним комітетом Замовника було здійснено закупівлю вугілля на 2005 рік шляхом застосування двох процедур торгів з обмеженою участю та процедури запиту цінових пропозицій (котирувань):
- перша процедура закупівлі на суму 155 500,00 грн. проводилась у грудні 2004 р. - січні 2005 р.: день початку - 27.12.2004 р., день завершення - 10.01.2005 р.;
- друга процедура закупівлі на суму 79 672,00 грн. проводилась у грудні 2004 р. - вересні 2005 р.: день початку - 27.12.2004 р., день завершення - 05.09.2005 р.;
- третя процедура закупівлі на суму 89 800,00 грн. проводилася у грудні 2005 р.: день початку - 20.12.2005 р., день закінчення 27.12.2005 р.
Згідно протоколу від 05.01.2005 р. N 1 тендерним комітетом Замовника на засіданні було вирішено застосувати процедуру торгів з обмеженою участю для закупівлі вугілля.
Предмет закупівлі "вугілля" має широкий, постійно діючий ринок, застосування тендерним комітетом Замовником процедури торгів з обмеженою участю сприяло обмеженню конкурентного середовища у сфері державних закупівель та незабезпеченню прозорості процедури із закупівлі вугілля та досягнення оптимального і раціонального використання державних коштів.
Отже, з порушенням вимог ч. 3 ст.
18 Закону України
"Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі - Закон) тендерним комітетом Замовника безпідставно застосовано процедуру торгів з обмеженою участю для закупівлі товарів, що не мають складного або спеціалізованого характеру і можуть бути запропоновані не обмеженою кількістю учасників.
Вимогами ч. 1 та 3 ст.
14 Закону, із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 16 червня 2005 року
N 2664-IV, встановлено, що основними процедурами здійснення державних закупівель є торги із зменшенням ціни (редукціон) та відкриті торги, та те, що Замовник не має права ділити закупівлю товару на частини з метою уникнення проведення відкритих торгів.
Крім того, відповідно до вимог п. 3 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 р.
N 165, дозволяється здійснювати протягом бюджетного періоду більше однієї закупівлі лише у разі застосування процедур відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та двоступеневих торгів.
Таким чином, при проведенні процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) з придбання вугілля тендерним комітетом Замовника порушено вимоги ч. 3 ст.
14 Закону, із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 16 червня 2005 року
N 2664-IV, та п. 3 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 р.
N 165, стосовно поділу закупівлі товару на частини з метою уникнення проведення відкритих торгів та здійснення протягом бюджетного періоду більше однієї закупівлі шляхом застосування процедури запиту цінових пропозицій (котирувань).
5. Дослідження проведення процедур закупівель з придбання вугілля:
5.1. Процедури торгів з обмеженою участю, які були проведені у грудні 2004 р. - січні 2005 р. та грудні 2004 р. - вересні 2005 р.:
_______________
* Інформування учасників про проведення процедури торгів з обмеженою участю.
Запитів щодо прийняття участі у процедурі торгів з обмеженою участю на закупівлю вугілля, які Замовник повинен був надіслати учасникам, кількість яких могла б забезпечити вибір найбільш вигідної пропозиції та конкуренцію, але не менше ніж двом, на дослідження не надано, що не дає можливості встановити дотримання Замовником вимог ч. 4 ст.
18 та ч. 1 ст.
19 Закону.
Згідно Звітів про результати здійснення процедури торгів з обмеженою участю щодо закупівлі вугілля від 10.01.2005 р. N 1 та від 05.09.2005 р. N 5 Замовником було відправлено 27.12.2004 р. запрошення до участі в процедурі торгів та встановлено кінцевий строк приймання цінових пропозицій 04.01.2005 р., тобто визначений Замовником строк для подання тендерних пропозицій становив 9 календарних днів.
Отже, Замовником порушено вимоги ч. 3 ст.
19 Закону, якими встановлено, що строк для подання тендерних пропозицій має становити 45 календарних днів від дати запрошення до участі в торгах. В окремих випадках цей строк може бути скорочено до 15 календарних днів. Причини скорочення строку не повинні свідчити про наміри замовника послабити конкуренцію між учасниками.
_______________
* Тендерна документація.
Тендерних документації (ТД) щодо проведення торгів на закупівлю вугілля на дослідження не надано.
_______________
* Подання, розкриття, оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Стосовно проведення процедури торгів з обмеженою участю у грудні 2004 р. - січні 2005 р.
Відповідно до вимог ч. 2 ст.
18 Закону під час проведення торгів з обмеженою участю тендерні пропозиції мають право надавати лише ті учасники, які запрошені замовником взяти участь у процедурі закупівлі.
Не надання на дослідження запитів щодо прийняття участі у процедурі торгів з обмеженою участю на закупівлю вугілля, які Замовник повинен був надіслати учасникам, не дає можливості встановити дотримання Замовником вимог ч. 2 ст.
18 Закону.
Замовником було отримано від учасників 2 тендерні пропозиції (ТП), які були подані після закінчення встановленого строку їх подання, а саме:
- ТП ВАТ "Облпаливо" б/н, б/д щодо вугілля марки ГЖСШ зольністю 27,9% за ціною 291,52 грн., ГЖКОМ 21,6% - 321,30 грн., ДГКО 10,7% - 366,23 грн., вх. N 1 від 06.01.2005 р.;
- ТП ПП "Козацький курінь" б/н, б/д щодо вугілля зольністю 30% за ціною 300,00 грн., 20% - 320,00 грн., вх. N 2 від 06.01.2005 р.
В порушення вимог ч. 3 ст.
24 Закону тендерні пропозиції, отримані Замовником після закінчення строку їх подання, були розкриті, а не повернені учасникам, що їх подали.
Розкриття тендерних пропозицій відбулось 10.01.2005 р. о 9 год. 00 хв.
Інформацію щодо розкриття відображено Замовником у протоколі розкриття тендерних пропозицій від 10.01.2005 р. N 1, складеному за формою - 2 зв, затвердженою наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 р.
N 129.
Також, Замовником було складено ще один протокол розкриття тендерних пропозицій від тієї ж дати за тим же номером (від 10.01.2005 р. N 1), але за довільною формою.
В порушення вимог ч. 1 ст.
26 Закону розкриття тендерних пропозицій відбулось не у день закінчення строку їх подання.
Тендерним комітетом Замовника засідання щодо порівняння, оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця торгів не проводилося.
Лише у протоколі розкриття тендерних пропозицій від 10.01.2005 р. N 1 (за довільною формою) зазначено, що тендерним комітетом надано перевагу пропозиції ВАТ "Облпаливо" за критерієм низька ціна. Однак, ціни, зазначені у цьому протоколі, не відповідають цінам тендерних пропозицій учасників та вказана ціна пропозиції ВАТ "Облпаливо" не є найнижчою.
Найменуван- ня учасника |
Марка та зольність запропоно- ваного вугілля згідно тен- дерних про- позицій учасників |
Ціна на вугілля, зазначена у пропозиції учасника, грн. |
Ціна пропозиції, вказана у протоколі розкриття від 10.01.2005 р. N 1 (за затвердженою формою), грн. |
Ціна пропозиції, вказана у протоколі розкриття від 10.01.2005 р. N 1 (за вільною формою), грн. |
ВАТ "Облпаливо" |
ГЖСШ 27,9% |
291,52 |
979,05 |
979,05/326,35 |
ГЖКОМ 21,6% |
321,30 |
|
|
ДГКО 10,7% |
366,23 |
|
|
ПП "Козацький курінь" |
30% |
300,00 |
620,00 |
620,00/310,00 |
20% |
320,00 |
|
|
У зв'язку з ненаданням на дослідження запитів щодо прийняття участі у процедурі торгів з обмеженою участю та тендерної документації, у яких відповідно до вимог
Закону повинні були бути зазначені Замовником вимоги щодо необхідних якісних характеристик та кількості предмета закупівлі, а також, згідно яких учасники повинні були підготувати свої пропозиції, не має можливості встановити, вугілля якої марки та з якими якісними показниками планувалося придбати Замовником і відповідність наданих учасниками пропозицій встановленим Замовником вимогам щодо предмета закупівлі.
З пропозицій учасників встановлено, що ними було запропоновано вугілля різних марок з різними якісними показниками, які мають вплив на їх вартість. Замовником цінові пропозиції учасників не порівнювалися шляхом приведення до однакових якісних показників предмета закупівлі для подальшої їх оцінки за таким критерієм як найнижча ціна.
Отже, тендерним комітетом Замовника за результатами проведеної процедури торгів з обмеженою участю на закупівлю вугілля було визначено переможцем ВАТ "Облпаливо".
Стосовно проведення процедури торгів з обмеженою участю у грудні 2004 - вересні 2005 р.
Матеріалів, а саме: пропозицій учасників, протоколів розкриття тендерних пропозицій та оцінки стосовно проведення процедури торгів з обмеженою участю у грудні 2004 - вересні 2005 р. на дослідження не надано.
Згідно Звіту про результати здійснення процедури закупівлі від 05.09.2005 р. N 5 Замовником було обрано переможцем ВАТ "Облпаливо".
_______________
* Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів з обмеженою участю.
Повідомлень про акцепти тендерних пропозицій та повідомлень про результати торгів на дослідження не надано.
................Перейти до повного тексту