1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Висновок


ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
29.01.2007 N в-63/01
Стосовно проведення Бородянською районною державною адміністрацією Київської області процедури відкритих торгів по закупівлі послуг з організації харчування учнів шкіл Бородянського району
Підстава: Звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, створеної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV.
Замовник торгів: Бородянська районна державна адміністрація Київської області. Голова ТК - Юхимук Сергій Степанович, тел. (04477) 5-15-46, 5-27-64.
Адреса: 07800, Київська обл., смт Бородянка, вул. Леніна, 331.
Предмет закупівлі: послуги з організації харчування учнів шкіл Бородянського району.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Джерело фінансування: кошти місцевого бюджету.
Період здійснення процедури закупівлі:
початок 21.11.2005, закінчення 23.12.2005.
Для розгляду та дослідження надано завірені копії наступних матеріалів:
Додаток N 1 до рішення п'ятої сесії районної ради XXIV скликання від 24.01.2003 N 55-05-XXIV "Склад постійно діючого районного тендерного комітету щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" - 1 арк.
Додаток N 2 до рішення п'ятої сесії районної ради XXIV скликання від 24.01.2003 N 55-05-XXIV "Положення про постійно діючий районний тендерний комітет щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок коштів місцевих бюджетів" - 6 арк.
Додаток N 3 до рішення п'ятої сесії районної ради XXIV скликання від 24.01.2003 N 55-05-XXIV "Перелік організацій - головних розпорядників коштів державного, районного бюджетів та бюджетів сільських і селищних рад - 1 арк.
Рішення вісімнадцятої сесії IV скликання від 26.04.2005 N 220-18-IV "Про внесення змін до складу районного тендерного комітету" - 1 арк.
Рішення дев'ятнадцятої сесії IV скликання від 05.07.2005 N 237-19-IV "Про внесення змін до складу районного тендерного комітету" та додаток N 1 про склад постійно діючого тендерного комітету - 2 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 025668 від 25.06.2004 - 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 025654 від 25.06.2004 - 1 арк.
Лист до Головного управління економіки Київської облдержадміністрації від 11.02.2005 N 6-21-92 про заплановані закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти на 2005 рік - 1 арк.
Додаток N 1 до листа від 11.02.2005 N 6-21-92 "План щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти на 2005 рік" - 2 арк.
Державне статистичне спостереження - Звіт про проведення торгів (тендерів) на закупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти за січень - грудень 2005 року - 1 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо організації проведення процедури закупівлі на закупівлю послуг з організації харчування учнів в школах Бородянського району від 24.10.2005 N 1 - 2 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо організації проведення процедури закупівлі на закупівлю послуг з організації харчування учнів в школах Бородянського району від 07.11.2005 N 2 - 2 арк.
Тендерна документація - 17 арк.
Реєстр надання тендерної документації - 1 арк.
Реєстр отриманих тендерних пропозицій - 1 арк.
Тендерна пропозиція ВТФ "Аліна" - 25 арк.
Тендерна пропозиція Об'єднання шкільного харчування при Бородянському РайВО - 37 арк.
Тендерна пропозиція Регіонального виробничо-торгівельного підприємства по матеріально-технічному забезпеченню соціальної сфери "Турбота-1" - 87 арк.
Протокол розкриття тендерних пропозицій від 13.12.2005 N 3 - 2 арк.
Додаток до протоколу розкриття тендерних пропозицій від 13.12.2005 N 3 "Інформація про наявність та правильність оформлення всіх необхідних документів, передбачених тендерною документацією - 1 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо порівняння, оцінки тендерних пропозицій та вибору переможця на закупівлю послуг з організації харчування учнів шкіл Бородянського району від 13.12.2005 N 4 - 18 арк.
Повідомлення про акцепт тендерної пропозиції від 13.12.2005 N 6-37-1024 - 1 арк.
Угода від 21.12.2005 N б/н - 3 арк.
Угода про надання послуг по організації безкоштовного харчування від 21.12.2005 N б/н - 2 арк.
Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів від 23.12.2005 N 3 - 2 арк.
Додаток N 5 до звіту від 23.12.2005 N 3 "Інформація про вибір переможців по наданню послуг з організації харчування учнів в школах району за окремими частинами предмета закупівлі" - 1 арк.
Зведене платіжне доручення від 23.02.2006 N 1 - 2 арк.
Зведене платіжне доручення від 15.03.2006 N 2 - 2 арк.
Завдання сформульоване у запиті (зверненні) таким чином:
"надати висновок про законність та обґрунтованість проведення Бородянською районною державною адміністрацією Київської області процедури відкритих торгів по закупівлі послуг з організації харчування учнів шкіл Бородянського району".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються:
Матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Рішенням п'ятої сесії Бородянської районної ради XXIV скликання від 24.01.2003 N 55-05-XXIV було створено та затверджено в кількості 9 осіб постійно діючий районний тендерний комітет (далі - ТК) по організації та проведенню процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Рішенням дев'ятнадцятої сесії четвертого скликання Бородянської районної ради від 05.07.2005 N 237-19-IV було внесено зміни до складу ТК.
При проведенні процедури відкритих торгів по закупівлі послуг з організації харчування учнів шкіл Бородянського району замовником закупівлі та розпорядником коштів виступала Бородянська райдержадміністрація (далі - Замовник).
В порушення вимог ч. 2 ст. 12 Закону "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 N 1490-III (далі - Закон) склад ТК та положення про ТК затверджувалось рішенням Бородянської районної ради, а не рішенням Замовника - Бородянською райдержадміністрацією.
Положення про постійно діючий районний ТК було затверджене рішенням п'ятої сесії Бородянської районної ради XXIV скликання від 24.01.2003 N 55-05-XXIV. Положенням про постійно діючий ТК щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок коштів місцевих бюджетів визначено: порядок створення, організацію діяльності, повноваження та головні функції ТК; повноваження та відповідальність Голови ТК, секретаря ТК та членів ТК; витрати на організацію та проведення процедур закупівлі.
Необхідно відмітити, що ч. 4 ст. 12 Закону та пунктом 2.6 Положення про постійно діючий районний ТК встановлено, що голова ТК призначає заступника голови ТК та відповідального секретаря ТК. Головою постійно діючого районного ТК, створеного рішенням Бородянської районної ради, не було призначено заступника голови та відповідального секретаря ТК, чим порушено вимоги ч. 4 ст. 12 Закону.
Відповідальна особа за проведення процедури відкритих торгів при закупівлі послуг з організації харчування учнів шкіл харчової промисловості - голова тендерного комітету - заступник голови Бородянської райдержадміністрації Юхимук С.С.
Замовником надіслано на дослідження копії свідоцтва про підвищення кваліфікації СПК N 025668 від 25.06.2004 членом ТК Дубинюк Іриною Миколаївною та свідоцтва про підвищення кваліфікації СПК N 025654 від 25.06.2004 членом ТК Воробйовим Володимиром Васильовичем.
При цьому, в порушення вимог ч. 7 ст. 12 Закону та вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 р. N 734 "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" головою ТК та шістьма членами ТК не отримано сертифікат про проходження навчання чи свідоцтво про підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення закупівель за державні кошти.
Статтею 1 Закону визначено, що замовник торгів - це розпорядник державних коштів, який здійснює закупівлю в порядку, визначеному цим Законом. При цьому замовником вважається суб'єкт, тендерний комітет якого проводить процедуру закупівлі та який одночасно укладає з переможцем договір про закупівлю.
Відповідно до ст. 2 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів - це бюджетні установи в особі їх керівників, уповноважені на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення видатків з бюджету.
Відповідно до ст. 22 Бюджетного кодексу України головні розпорядники не витрачають бюджетні кошти розпорядників нижчого рівня, а лише здійснюють внутрішній контроль за повнотою надходжень отриманих бюджетних коштів та витрачанням цих коштів.
Крім того, ст. 51 Бюджетного кодексу України встановлено, що лише затверджений кошторис надає повноваження щодо отримання доходів і здійснення видатків, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання бюджетною установою своїх функцій; розпорядники бюджетних коштів беруть зобов'язання та провадять видатки лише в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Отже, в порушення вимог статей 2, 22, 51 Бюджетного кодексу України та ст. 1 Закону єдиним ТК Бородянської районної ради проведено в інтересах іншого розпорядника державних коштів торги на закупівлю послуг з організації харчування учнів шкіл.
При створенні постійно діючого районного ТК у відповідності до рекомендацій постанови Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1312 "Про затвердження Порядку міжвідомчої координації закупівель окремих груп товарів за кошти державного бюджету" та рекомендацій наказу Міністерства економіки України "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 26.12.2000 р. N 280 Бородянською районною радою було грубо порушено правові норми Бюджетного кодексу України та статті 141 Закону. Про вказані порушення Тендерною палатою України, згідно статті 173 Закону, було підготовлено висновок з питань державних закупівель щодо здійснення міжвідомчої координації від 21.02.2006 N в-29/02.
Ознайомитись з текстом висновку Тендерної палати України з питань державних закупівель щодо здійснення міжвідомчої координації від 21.02.2006 N в-29/02 можливо на офіційному сайті Тендерної палати України в мережі Інтернет www.tpu.net.ua.
2. Фінансування закупівель.
Кошторис на 2006 рік Бородянської райдержадміністрації та звіт про його виконання Замовником на дослідження не надано.
3. Вибір процедури закупівлі.
Відповідно до протоколу засідання ТК від 24.10.2005 N 1 для проведення тендера по закупівлі послуг з організації харчування учнів в школах Бородянського району у 2006 році Замовником було обрано процедуру відкритих торгів, оскільки очікувана вартість закупівлі становила суму 5 036,2 тис.грн. за фактом витрачання коштів для харчування учнів шкіл у 2005 році.
Необхідно зазначити, що Замовником здійснювалась закупівля послуг по харчуванню учнів у 2005 році на 2006 рік, що не відповідає вимогам Закону.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону стадіями державних закупівель є:
- затвердження кошторису (програми, плану використання державних коштів);
- затвердження річного плану державних закупівель;
- обрання і проведення процедур закупівель на підставі затвердженого кошторису та річного плану державних закупівель.
Частиною 2 ст. 22 Закону чітко визначено, що Замовники торгів - розпорядники державних коштів здійснюють процедури державних закупівель відповідно до річного плану, який затверджується Замовником не пізніше, ніж у місячний строк після затвердження кошторису.
Також, відповідно до ст. 23 Бюджетного кодексу України, будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення.
Разом з тим, у разі, якщо бюджетний розпис на наступний рік не затверджено у встановлений законодавством термін, відповідно до п. 45 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ в обов'язковому порядку складається на цей період тимчасовий індивідуальний кошторис і всі видатки проводяться відповідно до асигнувань, визначених у даному кошторисі. Виходячи з обсягів коштів, затверджених у тимчасовому розписі, замовником торгів також складається тимчасовий план державних закупівель. При цьому, згідно з пунктом 46 вищезгаданого Порядку, лише після затвердження у встановленому порядку кошторису установи мають право брати зобов'язання щодо придбання товарів, робіт послуг.
Фактично, Замовником здійснювалась закупівля послуг по організації харчування учнів шкіл без затвердженого кошторису видатків та річного плану закупівель на 2006 рік, чим було порушено вимоги ст. 22 Закону.
4. Визначення предмета закупівлі
Замовником предмет закупівлі був визначений як "послуги з організації харчування учнів шкіл Бородянського району" відповідно до ч. 9 ст. 1 Закону. Вимоги до предмета закупівлі, які встановлювались Замовником, полягали у комплексному забезпеченні харчуванням учнів вікових категорій по школах, що знаходяться на територіях радіоактивного забруднення. Послуги з організації харчування учнів повинні надаватись в 27 загальноосвітніх школах та одній гімназії.
Предмет закупівлі Замовником поділявся на дві частини (лоти).
До першої частини відноситься надання послуг по харчуванню учнів Бородянської ЗОШ I - III ступеня N 1.
До другої частини предмета закупівлі відноситься надання послуг учням Тетерівської гімназії та всім іншим школам району.
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації
Оголошення про здійснення закупівлі послуг з організації харчування учнів було опубліковане у Інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 21.11.2005 N 47 (216) за N 16523 (ПХП).
В порушення ч. 3 ст. 8 Закону Замовником не розміщено оголошення про заплановану закупівлю у відповідних міжнародних виданнях та в інформаційних системах в мережі Інтернет, яке повинне розміщуватись у разі, якщо очікувана вартість предмета закупівлі перевищує суму, еквівалентну 200 000 євро. Офіційний курс Національного банку України станом на 21.11.2005 (день опублікування оголошення) становив 589,7895 грн. за 100 євро. Отже, сума закупівлі продуктів харчування в розмірі 503 6200 грн. перевищувала 200 тис.євро.
Замовником було встановлено для подання тендерних пропозицій учасниками строк 21 календарний день. Відповідно до ч. 3 ст. 19 Закону строк для подання тендерних пропозицій має становити 45 календарних днів від дати опублікування оголошення про проведення торгів. В окремих випадках цей строк може бути скорочено до 21 календарного дня. Причини скорочення строку викладаються у звіті; вони не повинні свідчити про наміри замовника послабити конкуренцію між учасниками. У звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 23.12.2005 N 3 Замовником вказано, що причиною скорочення строку для подання тендерних пропозицій до 21 календарного дня є своєчасне і в повному обсязі надання послуг з організації харчування учнів в школах Бородянського району.
Відповідно до ст. 41 Закону Замовник зобов'язаний забезпечити прозорість здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом, за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет.
В порушення вимог ст. 41 Замовником не оприлюднено за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет:
річні плани державних закупівель;
оголошення про заплановану закупівлю;
протокол розкриття тендерних пропозицій;
звіт про результати здійснення процедури закупівлі.
Відповідно до ч. 3 ст. 42, ч. 4 ст. 8, ч. 1 ст. 28 Закону неоприлюднення інформації щодо здійснення державних закупівель в інформаційних системах у мережі Інтернет є підставою для відміни торгів.
6. Тендерна документація
Тендерна документація (далі - ТД) щодо підготовки тендерних пропозицій для участі у процедурі відкритих торгів на закупівлю послуг по організації харчування учнів шкіл була затверджена протоколом ТК Замовника від 07.11.2005 N 2 та підписана Головою ТК.
В порушення вимог ст. 21 Закону ТД Замовника не містить:
1) інформацію про характер і необхідні технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі:
- відповідну технічну специфікацію, яка повинна містити детальний опис послуг, що закуповуються, з викладенням об'єктивних технічних та якісних характеристик;
- додаткові послуги, які мають бути надані учасниками;
2) спосіб оцінки і порівняння альтернативних тендерних пропозицій;
3) опис окремих частин (лотів) предмета закупівлі;
4) зазначення основних умов, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю;
5) вимог Замовника щодо надання тендерного забезпечення та забезпечення виконання договору про закупівлю;
6) умов повернення чи неповернення тендерного забезпечення.
ТД Замовника встановлювались наступні критерії оцінки та відсоткова вага кожного з них: ціна - 70%; різноманітність меню по вікових категоріях учнів - 10%; досвід і кваліфікація персоналу - 10%; питома вага витрат на послуги в загальних доходах - 5%; умови розрахунків у частині терміну відстрочки платежу - 5%.
При цьому, ТД Замовника було передбачено присвоєння балів за критерієм "умови розрахунків у частині терміну відстрочки платежу" здійснювати виходячи з умов договору та того, що максимальний бал (10) одержує тендерна пропозиція, яка пропонує найбільшу кількість днів відстрочки платежу. Незрозумілим є той факт, виходячи з умов якого саме договору Замовником передбачалось присвоювати бали по вказаному критерію, оскільки умовами ТД Замовника не передбачалось надання учасниками примірних договорів на закупівлю.
Розрахунок сумарної кількості балів з урахуванням встановленої відсоткової ваги кожного з критеріїв відповідної тендерної пропозиції обчислювався ТК Замовника шляхом множення підсумкової кількості балів відповідної тендерної пропозиції за певний критерій на показник ваги цього критерію. Сумарним показником оцінки відповідної тендерної пропозиції був підсумок сумарної кількості балів кожного з критеріїв з урахуванням встановленої відсоткової ваги.
Для визначення кількості балів по кожній тендерній пропозиції по показниках відповідності вимогам ТД, які мають кількісне або сумарне вираження ТК Замовника, застосовувався метод пропорційного їх обчислення: - найкращий кількісний показник оцінювався у 10 балів; якщо найкращий кількісний показник має найбільше числове значення - кількісний показник відповідної тендерної пропозиції ділиться на найкращий та помножується на 10; якщо найкращий кількісний показник має найменше числове значення - найкращий кількісний показник ділиться на кількісний показник відповідної тендерної пропозиції та помножується на 10.
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Згідно з реєстром отриманих тендерних пропозицій для участі в процедурі закупівлі послуг по харчуванню учнів ТК Замовника було подано 3 тендерні пропозиції від учасників: "Об'єднання шкільного харчування Бородянського районного відділу освіти" - по двох частинах предмета закупівлі; Виробничо-торгівельна фірма "Аліна" - по двох частинах предмета закупівлі; Регіональне виробничо-торгівельне підприємство по матеріально-технічному забезпеченню соціальної сфери "Турбота-1" - по другій частині предмета закупівлі (харчування учнів Тетерівської гімназії і шкіл району, крім Бородянської ЗОШ I - III ступенів N 1).

................
Перейти до повного тексту