1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Висновок


ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
з питань державних закупівель
28.11.2006 N в-47/11/01
Щодо Класифікатора порушень законодавства при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти (форма 1-порушення)
Згідно статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі - Закон) у зв'язку з надходженням численних запитів та звернень від замовників та учасників торгів щодо порушення законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти Тендерною палатою України надається висновок з питань державних закупівель.
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти дослідження:
1. Конституція України.
2. Бюджетний кодекс України.
3. Господарський кодекс України.
4. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
5. Постанова Кабінету Міністрів України "Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп'ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного і місцевих бюджетів" від 4 квітня 2001 р. N 332.
6. Постанова Кабінету Міністрів України "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 1 червня 2002 р. N 734.
7. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку міжвідомчої координації закупівель окремих товарів за кошти державного бюджету" від 10 жовтня 2001 р. N 1312.
8. Постанова Кабінету Міністрів України "Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти" від 9 жовтня 2006 р. N 1404.
9. Наказ Міністерства фінансів України "Про порядок укладення угод щодо надання послуг (виконання робіт) та придбання матеріальних цінностей у суб'єктів господарювання, оплата яких проводиться за рахунок бюджетних коштів" від 6 квітня 1998 року N 83 (Наказ втратив чинність на підставі висновку Міністерства юстиції N 12/70 від 17.07.2006).
10. Розпорядження Антимонопольного комітету України "Про затвердження форм Звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та Інструкцій щодо їх заповнення" від 20.06.2006 N 219-р.
11. Розпорядження Антимонопольного комітету України "Про затвердження форм Річного плану закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 20.06.2006 N 218-р.
12. Розпорядження Антимонопольного комітету України "Про затвердження форм Оголошень про проведення процедур закупівель та Інструкцій щодо їх заповнення" від 20.06.2006 N 217-р.
13. Розпорядження Антимонопольного комітету України "Про затвердження форми Протоколу про розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та Інструкції щодо її заповнення" від 20.06.2006 N 216-р.
14. Розпорядження Антимонопольного комітету України "Про затвердження форми Реєстру отриманих тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та Інструкції щодо її заповнення" від 20.06.2006 N 215-р.
15. Розпорядження Антимонопольного комітету України "Про затвердження Положення про порядок проведення перевірок щодо дотримання розпорядниками державних коштів вимог законодавства у сфері державних закупівель" 20.06.2006 N 214-р.
16. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Національного переліку основних (життєво необхідних) лікарських засобів і виробів медичного призначення" від 16 листопада 2001 р. N 1482 (Постанова втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2006 року N 400.
17. Наказ Міністерства охорони здоров'я України "Про затвердження Положення про Національний перелік основних (життєво необхідних) лікарських засобів і виробів медичного призначення" від 22 лютого 2002 року N 70 (Наказ втратив чинність згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24 травня 2005 року N 226.
18. Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України "Про порядок визначення предмета закупівлі за державні кошти" від 27 червня 2003 року N 165 (Наказ втратив чинність згідно з наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2006 року N 139.
19. Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України "Про затвердження форм оголошень стосовно державних закупівель та інструкцій щодо їх заповнення" від 20 травня 2003 року N 130 (Наказ втратив чинність згідно з наказом Міністерства економіки від 17 квітня 2006 року N 139.
20. Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення" від 20 травня 2003 року N 129 (Наказ втратив чинність згідно з наказом Міністерства економіки України від 17 квітня 2006 року N 139.
- Нормативні акти, які втратили чинність згідно законодавства, розглядаються в частині їх бувшої чинності за відповідний календарний період.
При дослідженні встановлено наступне:
Згідно ст. 68 Конституції України - кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Аналіз сучасного стану функціонування системи державних закупівель в Україні свідчить про те, що досягнуті у цій сфері результати не можна вважати задовільними. Тому вкрай потрібне створення ефективної системи державних закупівель, що сприятиме розвитку конкурентного середовища та допоможе ефективно використовувати державні кошти. Одним із ключових моментів втілення в життя такої системи є потреба в упорядкуванні та систематизації порушень у сфері державних закупівель.
Проведені Тендерною палатою України дослідження та аналіз процедур закупівель, здійснених розпорядниками державних коштів, свідчать, що більшість правопорушень, допущених під час проведення державних закупівель, повторюються з року в рік, тобто набули системного характеру, і за узагальненими видами їх допустили майже усі розпорядники коштів, матеріали яких досліджувалися Тендерною палатою України. Ці порушення є однотипними та мають постійний характер, що свідчить про недостатню обізнаність замовників про існуючі порушення.
Відповідно до пункту 2 статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Тендерна палата України безкоштовно розробляє методичні матеріали щодо організації та проведення розпорядниками державних коштів торгів (тендерів).
Отже, проведені Тендерною палатою України дослідження у сфері державних закупівель свідчать, що відсутність чіткого переліку класифікації порушень законодавства України при проведенні державних закупівель значно впливає на можливість проведення загального аналізу причин виникнення і вжиття заходів для усунення та запобігання таким порушенням при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Метою розроблення чіткого переліку класифікації порушень законодавства при здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти є забезпечення додержання визначених Конституцією України, Законом України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та іншими нормативно-правовими актами правових засад здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів.
На підставі вищенаведеного та керуючись статтею 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Тендерна палата України надає наступний
ВИСНОВОК:
Для дослідження та виявлення порушень законодавства при здійсненні державних закупівель ввести Класифікатор порушень законодавства при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти (Форма N 1-порушення) згідно Додатка 1 з 1 грудня 2006 року.
Класифікатор порушень законодавства при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти (Форма N 1-порушення) можуть використовувати в практичній роботі, виключно на добровільних засадах, всі органи, установи, організації, до компетенції яких належить вирішення питань у сфері державних закупівель, а також розпорядники державних коштів.
Форма N 1-порушення
встановлено висновком
Тендерної палати України
25.11.2006 N в-37/11/01
КЛАСИФІКАТОР ПОРУШЕНЬ
законодавства при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти Порушена норма законодавства України
Код Найменування
порушення
Закон
України"Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти"
Бюджетний кодекс України Господар- ський кодекс України Постанови
Кабінету
Міністрів
України
Розпоряд-
ження
Антимоно-
польного
комітету
України
Накази інших
міністерств,
відомств
1 не застосовано вимогиЗакону за
умови, що вартість
товарів, робіт і
послуг дорівнює або
перевищує встановлену
вартість закупівлі,
за умови якої
проводиться процедура
торгів
ч. 1 ст. 2 - - - - -
2 укладено договір або
проведено оплату
товарів, робіт і
послуг без
проведення процедури
торгів
ч. 3 ст. 2 - - - - -
3 не застосовано
процедуру закупівлі
підприємствами та
господарськими
товариствами,
в яких державна
частка акцій
перевищує 50%
ч. 5 ст. 2 - - - - -
4 не дотримано
замовником принципів
державних закупівель
ст. 2-1 - - - - -
5 порушено стадії
державних закупівель
ст. 2-2 - - - 20.06.2006N 215-р -
6 не проведено
оприлюднення
інформації щодо
закупівлі товарів,
робіт, послуг
через спеціалізовані
засоби масової
інформації та
інформаційну систему
у мережі Інтернет
ч. 1
ст. 3-1,
ч. 1, 3,
3 ст. 5
- - - 20.06.2006N 217-р -
7 не дотримано терміни
висвітлення
інформації в системі
Інтернет відповідно
до проведеної
процедури закупівлі
ч. 3
ст. 3-1
- - - - -
5 не дотримано
замовником вимог щодо
забезпечення
рівноправного доступу
усіх учасників до
інформації з питань
закупівель
ст. 5 - - - - -
9 не дотримано вимоги
щодо надання
преференційної
поправки до ціни
вітчизняним
виробникам
ч. 1, 2
ст. 6
- - - - -
10 не дотримано вимоги
закупівлі товарів,
робіт, послуг у
підприємств, які
використовують
працю інвалідів
ч. 3 ст. 6 - - - - -
11 не визначено та не
застосовано вимоги
щодо захисту
вітчизняного
виробника
сільськогосподарської
продукції
ч. 5 ст. 6 - - - - -
12 проведено процедуру
закуп. до здійснення
публікації оголошення
про неї
ч. 2 ст. 5 - - - - -
13 порушено порядок
організації та
створення тендерного
комітету
ст. 12 - - - - -
13 порушено термін
проходження навчання
та підвищення
кваліфікації членів
тендерного комітету,
відсутня наявність
відповідних
сертифікатів чи
свідоцтв з питань
організації та
здійснення процедур
закупівель
ч. 7
ст. 12
- - 01.06.2002N 733 - -
15 застосовано процедуру
торгів з обмеженою
участю та у одного
постачальника для
закупівлі товарів,
робіт, послуг, без
погодження з
уповноваженим
органом або
Тендерною палатою
України
ч. 2
ст. 13
- - - - -
16 поділено предмет
закупівлі та
уникнуто проведення
відкритих торгів,
що призвело до
зайвого використання
державних коштів
ч. 3
ст. 13
- - - - Наказ
Мінекономіки
від
27.06.2003N 165
17 проведено закупівлю
товарів на засадах
міжвідомчої
координації в
порушення переліку,
затвердженого
Кабінетом Міністрів
України
ч. 1
ст. 13-1
- - 10.10.2001N 1312 - -
15 не проведено
інформування
Генеральним
замовником торгів
головних
розпорядників
коштів Державного
бюджету України
про результати
процедур
міжвідомчої
закупівлі
ч. 2
ст. 13-1
- - - - -
19 порушено умови
договору головними
розпорядниками
коштів за
результатами
здійснених процедур
Генеральним
замовником (крім
випадків, коли
товар не відповідає
вимогам головного
розпорядника)
ч. 3
ст. 13-1
- ст. 150 - - -
20 не надано звіт
Генеральним
замовником
уповноваженому
органу із
зазначенням усіх
замовників
ч. 3
ст. 13-1
- - - - -
21 допущено
невідповідність
учасників торгів
кваліфікаційним
вимогам замовника
ч. 1
ст. 15
- - - - -
22 не дотримано вимоги
щодо складання
звітів за
результатами
здійснення процедури
закупівлі
ч. 1, 2
ст. 17
- - - 20.06.2006N 219-р Наказ
Мінекономіки
від
20.05.2003N 129
23 безпідставно
застосовано
процедуру
торгів з обмеженою
участю
ч. 3
ст. 15
- - - - -
23 не залучено до
проведення торгів з
обмеженою участю
достатньої кількості
учасників та не
забезпечено
відповідну
конкуренцію
ч. 3
ст. 15
- - - - -
25 не дотримано вимоги
щодо якості та
повноти складання
кваліфікаційної
документації та
технічної
специфікації при
проведені торгів
з обмеженою участю
ч. 3, 5, 6
ст. 15-1
- - - - -
26 проведено відбір
учасників для
подальшої участі у
процедурі торгів з
обмеженою участю
всупереч
кваліфікаційним
вимогам, при
неповній
відповідності усіх
необхідних
документів,
передбачених
кваліфікаційною
документацією
ч. 7
ст. 15-1
- - - - -
27 порушено термін
повідомлення
учасників про
результати
здійснення
попередньої
кваліфікації
ч. 5
ст. 15-1
- - - - -
25 обмежено конкуренцію
учасників внаслідок
скорочення
встановленого терміну
подання тендерних
пропозицій після
проведення
попередньої
кваліфікації
учасників
ч. 9
ст. 15-1
- - - - -
29 не зазначено повну
інформацію в
оголошенні про
проведення відкритих
торгів та з
обмеженою участю
ч. 1 ст.
19
- - - - Наказ
Мінекономіки
від
20.05.2003N 130
30 допущено скорочення
терміну подання
тендерних пропозицій
без зазначення
причин, що призвело
до послаблення
конкуренції між
учасниками
ч. 3
ст. 19
- - - - -
31 відсутні повні
сукупні вимоги
тендерної
документації, в тому
числі не зазначено
основні умови, які
обов'язково будуть
включені до договору
про закупівлю
ч. 1
ст. 21
- ст. 150 - - -
32 не дотримано вимоги
щодо якості та
повноти складання
технічної
специфікації
ч. 2, 3
ст. 21
- - - - -
33 внесено зміни до
тендерної
документації
про які не
повідомлено
замовника та не
продовжено строк
подання і розкриття
тендерних пропозицій
ч. 2
ст. 22
- - - - -
33 замовником допущено
несвоєчасне подання
роз'яснень щодо
змісту тендерної
документації та не
продовжено строк
подання тендерних
пропозицій
ч. 3
ст. 22
- - - - -
35 не визначено вимоги
щодо надання
тендерного
забезпечення, його
розмір та випадки,
коли тендерне
забезпечення не
повертається учаснику
ч. 1
ст. 23
- - - - -
36 повернено тендерне
забезпечення
учаснику всупереч
вимог, передбачених
тендерною
документацією
ч. 5
ст. 23
- - - - -
37 порушено вимоги щодо
перерахування в
дохід відповідного
бюджету суми
тендерного
забезпечення, яка не
повертається
учаснику
ч. 7
ст. 23
- - - - -
35 порушено вимоги
подання тендерних
пропозицій за
встановленою
формою та прийняття
їх замовником після
закінчення
встановленого
строку, без
відповідного
рішення про його
продовження
ч. 1 - 3
ст. 23
- - - 20.06.2006N 215-р -
39 не визначено розмір
забезпечення
договору про
закупівлю та порушено
вимоги щодо внесення
його учасником-
переможцем
ст. 25 - - - - -
30 не проведено
перерахування в
дохід відповідного
бюджету суми
забезпечення
виконання договору,
яка не повертається
учаснику
ч. 3
ст. 25
- - - - -
31 порушено строк,
час, місце розкриття
тендерних пропозицій
ч. 1
ст. 26
- - - - -
32 не складалися під час
розкриття тендерних
пропозицій протоколи
за результатами
здійснення процедури
закупівлі або
складалися з
порушенням вимог
уповноваженого
органу, не
оприлюднено їх
інформацію в
системах мережі
Інтернет в
установлений термін
ч. 3
ст. 26
- - - 20.06.2006N 216-р Наказ
Мінекономіки
від
20.05.2003N 129
33 проведено оцінку
тендерних пропозицій
всупереч методиці,
визначеній в
тендерній документації
та порушено
строк здійснення
оцінки тендерних
пропозицій і
визначення переможця
ч. 7
ст. 26
- - - - -
34 не дотримано вимоги
щодо визначення
цінового критерію
оцінки у розмірі не
менше 70%
ч. 5
ст. 26
- - - - -
35 допущено до оцінки
тендерну пропозицію
учасника, яка не
відповідала
кваліфікаційним
вимогам та умовам
тендерної
документації
ч. 1
ст. 27
- - - - -
36 не дотримано вимоги
щодо відміни торгів
чи визнання торгів
такими, що не
відбулися
ч. 1
ст. 25
- - - - -
37 ціна найбільш
вигідної тендерної
пропозиції
перевищує суму,
передбачену
замовником на
фінансування
закупівлі
ч. 2
ст. 25
- - - - -
35 не дотримано термін
та вимоги щодо
повідомлення учасників
про відміну торгів та
таких, що не
відбулися
ч. 3
ст. 25
- - - - -
39 акцептовано тендерну
пропозицію та
укладено договір
всупереч тендерній
документації та
проведеній оцінці
ч. 1
ст. 29
- ст. 150 - - -
50 порушено термін
повідомлення
переможця та
учасників про
акцепт тендерних
пропозицій
(в тому числі через
мережу Інтернет) /
не дотримано термін
укладання договору
з переможцем торгів
ч. 2
ст. 29
- ст. 150 - - -
35 порушено вимоги щодо
інформування учасників
про результати
проведення процедур
відкритих торгів,
двоступеневих торгів,
торгів з обмеженою
участю та повноти
надання такої
інформації
ст. 291 - - - - -
52 порушено умови
застосування та
порядок здійснення
процедури торгів із
зменшенням ціни
(редукціону)
ст. 29-2
ст. 29-3
- - - - -
53 не дотримано умови
застосування процедури
двоступеневих торгів
ст. 30 - - - - -
53 порушено вимоги щодо
запрошення учасників
до участі у процедурі
двоступеневих торгів
та строків подання
тендерних пропозицій
ст. 31 - - - - -
55 порушено вимоги
застосування
процедури
запиту цінових
пропозицій
ч. 1
ст. 32
- - - - -
56 не дотримано вимоги
щодо залучення
установленої
кількості учасників
торгів за процедурою
запиту цінових
пропозицій
ч. 2
ст. 32
- - - - -
57 порушено вимоги щодо
зазначення у запиті
цінових пропозицій
повної сукупної
інформації про
предмет закупівлі,
істотні умови
договору та умови
поставки
ч. 3
ст. 32
- ст. 150 - - -
55 порушено термін
розкриття цінових
пропозицій та вимог
щодо складання
протоколу про
їх розгляд
ч. 5
ст. 32
- - - - -
59 порушено терміни
укладання договору
про закупівлю та
умови поставки
товарів, робіт,
послуг / акцептовано
та укладено договір
за ціною, що
перевищує найменшу
ціну учасника-
переможця
ч. 6
ст. 32
- ст. 150 - - -
60 не дотримано вимоги
щодо відміни торгів
за процедурою запиту
цінових пропозицій
та таких, що не
відбулися
ч. 7
ст. 32
- - - - -
61 безпідставно
застосовано
процедуру
закупівлі у
одного виконавця
ч. 2
ст. 33
- - - - -
62 укладено договір
всупереч умов
тендерної пропозиції
учасника-переможця;
продовжено дію
договору на наступний
бюджетний рік на
суму, що перевищує
15% його вартості
ч. 2
ст. 33
- - - - -
63 порушено істотні
умови договору (крім
запиту цінових
пропозицій та
закупівлі у одного
виконавця)
ч. 3
ст. 33
- - - - -
63 порушено право
учасника на
оскарження дій
замовника
ст. 36 - - - - -
65 не дотримано терміни
та встановлений
порядок розгляду
скарг і порядок
проведення
перевірок (ревізій)
державними органами
ст. ст.
37, 37-1
- - - 20.06.2006
N 213-р
-
66 акцептовано цінову
пропозицію учасника,
яка перевищує
середньоринкову ціну
потенційних
постачальників,
що призвело
до зайвого
використання
державних коштів
ч. 1
ст. 21
ч. 7
ст. 26
ч. 2
ст. 27
- - - - -
67 при укладанні угод
не дотримано вимоги
щодо обмеження
терміну попередньої
оплати виділених
бюджетних коштів на
передбачені цілі до
одного місяця
- ч. 7
ст. 35
- - - Наказ
Мінфіну
від
06.03.95
N 53
65 взято до сплати
зобов'язання, що
перевищують
кошторисні
призначення
- ч. 5
ст. 35
- - - -
69 допущено нецільове
використання
бюджетних коштів,
а саме витрачання їх
на цілі, що не
відповідають
бюджетним
призначенням
- ст. ст.
1, 19
- - - -
70 порушено функції та
повноваження
замовника / єдиний
тендерний комітет
взяв обов'язки
замовника торгів
ст. 1 ст. ст.
2, 22, 35
- - - -
71 допущено перевищення
граничних сум
витрат
- - - 04.04.2001N 332 - -
72 придбано лікарських
засобів іноземного
виробництва по більш
високій ціні при
наявності
альтернативи
вітчизняних
- - - 16.11.2001
N 1352
- Наказ МОЗ
від
22.02.2002N 70
Перейти до повного тексту