- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Програма
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держспоживстандарту
України
13.03.2006 N 77
ПРОГРАМА
перегляду чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, та приведення їх у відповідність до Угоди про технічні бар'єри у торгівлі Світової організації торгівлі
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Державного комітету
України з питань технічного регулювання та
споживчої політики
N 122 від 05.06.2007
N 248 від 29.07.2008
N 161 від 24.04.2009 )
ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА
Стандартизація є одним із дійових важелів управління економікою, відіграє значну роль у виробництві конкурентоспроможної продукції, сприяє захисту навколишнього природного середовища та ощадливого використання ресурсів.
Систему стандартизації, отриману Україною після розпаду Радянського Союзу, було створено на принципах планової економіки, де держава, і тільки держава, несла відповідальність за безпеку продукції та послуг, а стандарт був законом. Нормативні документи жорстко регламентували вимоги до продукції, тобто все піддавалося тотальному контролю. Національна стандартизація створювалась в умовах переходу до ринкової економіки, нестабільної економічної і фінансової ситуації та на основі розгалуженої системи стандартизації колишнього СРСР.
Станом на 1 березня 2006 року фонд чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, складає 16765 стандартів.
Ці стандарти за роками введення їх у дію та у відсотковому відношенні до загальної кількості розподілені таким чином:
1947-1959 роки - 84 стандарти (0,5%);
1960-1969 роки - 973 стандарти (5,8%);
1970-1979 роки - 6672 стандарти (39,8%);
1980-1991 роки - 9036 стандартів (53,9%).
Такий підхід не відповідає міжнародним нормам та правилам, принципам Світової організації торгівлі (далі - СОТ), зокрема,
Угоди про технічні бар'єри у торгівлі, не сприяє впровадженню нових технологій та інновацій і є об'єктом постійної критики з боку торгових партнерів України.
Як показав час, глобальна економіка вимагає зняття не тільки бар'єрів, що створюються встановленням тарифів і квот, але й технічних бар'єрів, якими є стандарти і процедури оцінки відповідності. Тому, обов'язком національних органів з стандартизації є застосування стандартів, які б сприяли міжнародному обміну товарами і послугами, підвищенню якості, продуктивності, ефективності і надійності на всіх рівнях виробництва і торгівлі заради однієї кінцевої мети - задовольняти споживачів та сприяти охороні здоров'я, безпечним умовам праці і збереженню навколишнього середовища в інтересах населення всіх країн світу.
Відповідно до зобов'язань, які взяла на себе Україна в рамках переговорів з вступу до СОТ, Держспоживстандартом розроблено Програму перегляду чинних в Україні стандартів колишнього СРСР та відміни тих, що застаріли і можуть створювати технічні бар'єри в торгівлі.
МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
НАПРЯМИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
При розробленні проекту Програми проведено попередній аналіз чинних в Україні міждержавних стандартів (16674 стандарти) з визначенням доцільності їх для подальшого використання. У результаті аналізу сформовано переліки міждержавних стандартів:
- які підлягають скасуванню, як такі, що втратили свою актуальність, не використовуються і не відповідають вимогам чинного законодавства (131 стандарт);
- які потребують перевірки та перегляду та які розподілені для виконання цих робіт за технічними комітетами стандартизації (далі - ТК) та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності (12136 стандартів);
- які потребують перевірки та перегляду та які ще не розподілені для виконання цих робіт за ТК та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності у зв'язку з тим, що немає ТК, до сфери дії яких відносяться ці стандарти (4407 стандартів).
Основними напрямками виконання Програми є:
- перевірка міждержавних стандартів на відповідність законодавству, інтересам держави, потребам споживачів, рівню розвитку науки і техніки, вимогам міжнародних та регіональних стандартів, положенням
Угоди про технічні бар'єри в торгівлі;
- перегляд міждержавних стандартів з внесенням змін до них, заміну їх на відповідні міжнародні або національні стандарти;
- скасування міждержавних стандартів, які втратили актуальність, не використовуються і не відповідають вимогам чинного законодавства.
МЕХАНІЗМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Держспоживстандарт.
Для виконання Програми в установленому порядку залучаються ТК, центральні органи виконавчої влади, науково-дослідні і наукові установи та організації.
Кількість міждержавних стандартів, які необхідно перевірити, переглянути, та розподіл їх за ТК та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності та роками виконання цих робіт наведено у додатку 1.
ДП "УкрНДНЦ" протягом 2006 року здійснює заходи щодо додаткового розподілу та закріплення міждержавних стандартів за ТК та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності, а саме надає пропозиції щодо:
- скасування міждержавних стандартів;
- додаткового розподілу та закріплення міждержавних стандартів за технічними комітетами стандартизації та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності;
- зміни до Програми у частині кількості міждержавних стандартів, які необхідно перевірити та переглянути.
Фінансове забезпечення виконання Програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету у відповідності з обсягом фінансування цього заходу, що визначено у Державній програмі стандартизації на 2006-2010 роки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2006 року
N 229.
КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ
Контроль за виконанням Програми здійснюється Держспоживстандартом.
Центральні органи виконавчої влади та технічні комітети стандартизації протягом року подають до Держспоживстандарту пропозиції щодо скасування міждержавних стандартів та затвердження нових національних стандартів.
ДП "УкрНДНЦ" щокварталу до 15 числа наступного кварталу, починаючи з II кварталу 2006 року, подає Держспоживстандарту інформацію щодо результатів виконання Програми за формами, які наведені у додатках 2 та 3. Інформація наводиться окремо за квартал та в накопичувальному порядку за весь період виконання Програми.
Держспоживстандарт щороку до 1 березня наступного року, починаючи з 2007 року, подає звіт про результати виконання Програми Кабінетові Міністрів України.
Внесення, у разі потреби, змін до Програми здійснюється Держспоживстандартом в установленому порядку.
За результатами виконання Програми Держспоживстандарт у тримісячний строк готує заключний звіт та узагальнений висновок.
Контроль за використанням бюджетних коштів здійснюється у порядку, встановленому законодавством.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Виконання Програми забезпечить:
- реалізацію державної політики щодо застосування українською промисловістю міжнародних та європейських стандартів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняних товарів та послуг на внутрішньому та зовнішньому ринках;
- удосконалення та оптимізацію фонду чинних в Україні нормативних документів в усіх галузях національної економіки, які відповідатимуть її потребам;
- активізацію роботи технічних комітетів стандартизації та інших суб'єктів стандартизації України.
Начальник управління стандартизації |
А.Нелепов |
Додаток 1
до Програми перегляду
чинних в Україні
міждержавних стандартів
(ГОСТ), розроблених
до 1992 року, та приведення
їх у відповідність
до Угоди про технічні
бар'єри у торгівлі Світової
організації торгівлі
РОЗПОДІЛ
міждержавних стандартів, затверджених до 1992 року, за роками їх перегляду та виконавцями
Найменування ТК |
Кількість стандартів по роках |
Загальна кількість стандартів |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Міністерство промислової політики України |
ТК-2 |
26 |
27 |
26 |
26 |
105 |
ТК-3 |
14 |
14 |
13 |
13 |
54 |
ТК-4 |
27 |
103 |
103 |
103 |
336 |
ТК-5 |
26 |
25 |
25 |
25 |
101 |
ТК-6 |
17 |
17 |
18 |
17 |
69 |
ТК-7 |
18 |
18 |
18 |
19 |
73 |
ТК-8 |
33 |
34 |
33 |
34 |
134 |
ТК-10 |
143 |
144 |
144 |
143 |
574 |
ТК-11 |
133 |
132 |
132 |
133 |
530 |
ТК-12 |
7 |
10 |
13 |
15 |
45 |
ТК-15 |
28 |
29 |
29 |
28 |
114 |
ТК-16 |
24 |
24 |
24 |
24 |
96 |
ТК-17 |
16 |
16 |
16 |
15 |
63 |
ТК-18 |
90 |
91 |
91 |
91 |
363 |
ТК-21 |
6 |
7 |
6 |
6 |
25 |
ТК-27 |
18 |
17 |
17 |
17 |
69 |
ТК-28 |
10 |
11 |
11 |
10 |
42 |
ТК-30 |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
ТК-31 |
6 |
7 |
7 |
6 |
26 |
ТК-37 |
56 |
55 |
55 |
55 |
221 |
ТК-39 |
126 |
127 |
127 |
127 |
507 |
ТК-42 |
5 |
6 |
6 |
6 |
23 |
ТК-43 |
2 |
2 |
2 |
1 |
7 |
ТК-45 |
17 |
17 |
17 |
17 |
68 |
ТК-46 |
6 |
7 |
7 |
7 |
27 |
ТК-47 |
22 |
21 |
21 |
21 |
85 |
ТК-49 |
4 |
3 |
4 |
3 |
14 |
ТК-50 |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
ТК-51 |
65 |
65 |
65 |
65 |
260 |
ТК-53 |
7 |
8 |
7 |
7 |
29 |
ТК-55 |
59 |
110 |
110 |
111 |
390 |
ТК-57 |
6 |
6 |
5 |
5 |
22 |
ТК-59* |
19 |
20 |
20 |
19 |
78 |
ТК-62 |
18 |
15 |
14 |
14 |
61 |
ТК-65 |
7 |
8 |
7 |
8 |
30 |
ТК-66 |
35 |
35 |
34 |
34 |
138 |
ТК-69 |
28 |
27 |
28 |
27 |
110 |
ТК-72 |
120 |
121 |
121 |
120 |
482 |
ТК-73 |
13 |
13 |
13 |
13 |
52 |
ТК-74 |
6 |
7 |
6 |
7 |
26 |
ТК-75 |
274 |
274 |
273 |
273 |
1094 |
ТК-77 |
28 |
28 |
27 |
27 |
110 |
ТК-81 |
11 |
12 |
11 |
12 |
46 |
ТК-83 |
10 |
10 |
10 |
9 |
39 |
ТК-84 |
6 |
6 |
5 |
5 |
22 |
ТК-87* |
3 |
4 |
4 |
3 |
14 |
ТК-91 |
3 |
4 |
3 |
3 |
13 |
ТК-96 |
13 |
14 |
14 |
14 |
55 |
ТК-97 |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
ТК-98 |
18 |
18 |
19 |
19 |
74 |
ТК-100 |
10 |
11 |
10 |
10 |
41 |
ТК-102 |
21 |
21 |
21 |
20 |
83 |
ТК-108 |
4 |
8 |
9 |
8 |
29 |
ТК-111 |
12 |
13 |
12 |
12 |
49 |
ТК-113 |
14 |
13 |
13 |
13 |
53 |
ТК-114 |
26 |
26 |
26 |
25 |
103 |
ТК-116 |
7 |
7 |
6 |
6 |
26 |
ТК-120 |
- |
27 |
27 |
27 |
81 |
ТК-125 |
184 |
184 |
185 |
184 |
737 |
ТК-128 |
78 |
78 |
78 |
77 |
311 |
ТК-131 |
86 |
87 |
87 |
86 |
346 |
ТК-134 |
6 |
6 |
7 |
6 |
25 |
ТК-136 |
74 |
74 |
74 |
73 |
295 |
ТК-151 |
15 |
12 |
12 |
12 |
51 |
ДП ДНТІП |
43 |
42 |
42 |
42 |
169 |
Інститут проблем машинобудування ім. А.М.Підгорного |
18 |
18 |
18 |
18 |
72 |
ВАТ "Турбоатом" ГОС 26 |
- |
7 |
7 |
7 |
21 |
ВАТ "НДІ склопластиків і волокна" ГОС 69 |
- |
3 |
3 |
4 |
10 |
ВАТ "УкрНДІхіммаш" ГОС 83 |
- |
8 |
8 |
10 |
26 |
ДержНДІХП ГОС 117 |
- |
17 |
17 |
18 |
52 |
"УкрНДКі продовольчого машинобудування" ГОС 76 |
|
|
3 |
3 |
6 |
Усього |
2234 |
2438 |
2433 |
2425 |
9530 |
Міністерство аграрної політики України |
ТК-23 |
15 |
15 |
15 |
14 |
59 |
ТК-24 |
18 |
21 |
21 |
22 |
82 |
ТК-29 |
2 |
1 |
2 |
1 |
6 |
ТК-33 |
17 |
18 |
17 |
17 |
69 |
ТК-36 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
ТК-41 |
23 |
21 |
22 |
26 |
92 |
ТК-56 |
2 |
- |
1 |
- |
3 |
ТК-58 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
ТК-60 |
5 |
5 |
5 |
6 |
21 |
ТК-61 |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
ТК-64 |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
ТК-67 |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
ТК-71 |
4 |
4 |
3 |
3 |
14 |
ТК-86 |
15 |
14 |
14 |
14 |
57 |
ТК-110 |
4 |
3 |
3 |
3 |
13 |
ТК-132 |
30 |
30 |
30 |
30 |
120 |
ТК-140 |
46 |
46 |
46 |
49 |
187 |
ТК-142 |
22 |
21 |
21 |
21 |
85 |
ТК-145 |
10 |
11 |
10 |
10 |
41 |
ТК-149 |
14 |
15 |
14 |
24 |
67 |
ТК-152 |
16 |
14 |
15 |
14 |
59 |
ТК-153 |
9 |
9 |
9 |
9 |
36 |
ТК-154 |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
ТК-158 |
27 |
25 |
24 |
24 |
100 |
НАУ |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
"Укрголовдерж- карантин" |
- |
1 |
- |
- |
1 |
"Укрдержнасін- інспекція" |
- |
1 |
1 |
- |
2 |
"Укрголовдержзахист" |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Інститут захисту рослин УААН |
- |
1 |
- |
- |
1 |
Усього |
294 |
289 |
285 |
299 |
1167 |
Міністерство освіти і науки України |
ТК-19 |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
ТК-22 |
7 |
8 |
8 |
7 |
30 |
ТК-70 |
2 |
2 |
3 |
2 |
9 |
ТК-118 |
9 |
10 |
10 |
10 |
39 |
ТК-130 |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
ТК-144 |
8 |
8 |
8 |
7 |
31 |
Усього |
32 |
34 |
34 |
31 |
131 |
Міністерство транспорту і зв'язку України |
ТК-26 |
27 |
26 |
26 |
26 |
105 |
Усього |
27 |
26 |
26 |
26 |
105 |
Міністерство палива та енергетики України |
ТК-38 |
82 |
82 |
82 |
82 |
328 |
ТК-48 |
7 |
8 |
8 |
7 |
30 |
ТК-79 |
21 |
21 |
21 |
20 |
83 |
ТК-133 |
4 |
4 |
4 |
3 |
15 |
ТК-138 |
3 |
3 |
4 |
3 |
13 |
ТК-146 |
6 |
7 |
6 |
6 |
25 |
Усього |
123 |
125 |
125 |
121 |
494 |
Міністерство вугільної промисловості України |
ТК-92 |
5 |
6 |
7 |
7 |
25 |
Усього |
5 |
6 |
7 |
7 |
25 |
Міністерство охорони навколишнього природного середовища України |
ТК-82 |
9 |
9 |
9 |
8 |
35 |
ТК-103 |
3 |
3 |
3 |
2 |
11 |
ТК-109 |
2 |
1 |
- |
- |
3 |
Усього |
14 |
13 |
12 |
10 |
49 |
Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи |
ТК-25 |
8 |
9 |
9 |
9 |
35 |
ТК-40 |
13 |
14 |
14 |
14 |
55 |
Усього |
21 |
23 |
23 |
23 |
90 |
Міністерство внутрішніх справ України |
НДІ спец. техніки МВС |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
Усього |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
Державний комітет телебачення і радіомовлення України |
ТК-101 |
2 |
4 |
4 |
5 |
15 |
Усього |
2 |
4 |
4 |
5 |
15 |
Національна академія наук України |
ТК-68 |
1 |
2 |
1 |
2 |
6 |
ТК-147 |
7 |
8 |
7 |
7 |
29 |
Інститут мікробіології НАНУ |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Усього |
9 |
11 |
9 |
10 |
39 |
Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду |
ТК-135 |
- |
28 |
43 |
42 |
113 |
ТК-104 |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Усього |
2 |
30 |
45 |
44 |
121 |
Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики |
ТК-1 |
15 |
15 |
14 |
14 |
58 |
ТК-9 |
25 |
25 |
25 |
25 |
100 |
ТК-13 |
16 |
15 |
16 |
17 |
64 |
ТК-20 |
38 |
38 |
39 |
38 |
153 |
ТК-63 |
142 |
141 |
141 |
140 |
564 |
ТК-88 |
8 |
7 |
8 |
7 |
30 |
ТК-89 |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
ТК-90 |
3 |
2 |
3 |
2 |
10 |
ТК-93 |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
ТК-106 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
ТК-120 |
20 |
|
- |
- |
20 |
ТК-121 |
23 |
- |
- |
- |
23 |
ТК-122 |
47 |
48 |
48 |
48 |
191 |
ТК-135 |
43 |
15 |
- |
- |
58 |
ТК-137 |
11 |
11 |
11 |
10 |
43 |
ТК-150 |
10 |
7 |
7 |
7 |
31 |
ТК-156 |
10 |
10 |
10 |
12 |
42 |
Усього |
414 |
336 |
322 |
320 |
1392 |
РАЗОМ |
3182 |
3340 |
3330 |
3326 |
13178 |
................Перейти до повного тексту