1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Висновок


КОМІСІЯ ПО РОЗГЛЯДУ СКАРГ
ПРИ ТЕНДЕРНІЙ ПАЛАТІ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Протокол засідання Комісії
по розгляду скарг
при Тендерній палаті
України
24.10.2005 N 10
ВИСНОВОК
щодо розгляду скарги
До Комісії по розгляду скарг при Тендерній палаті України надійшла скарга Центру санаторно-курортного лікування "Супутник" від 05.10.2005 р. N 53/10 (вх. Тендерної палати України від 19.10.2005 р. N с-161/10/01-1) щодо порушень чинного законодавства при організації та здійсненні Виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності процедури закупівлі за державні кошти послуг санаторно-курортних закладів.
Скарга Центру санаторно-курортного лікування "Супутник" (далі - Скаржник) містить наступні вимоги:
1) "...Призупинити процедуру закупівлі;
2) зобов'язати замовника привести тендерну документацію у відповідність до законодавства;
3) усунути дискримінаційні для учасників торгів вимоги".
Для розгляду скарги від Скаржника надійшли наступні матеріали:
1. Скарга від 05.10.2005 р. N 53/10 (2 арк.).
2. Копія тендерної документації на закупівлю послуг санаторно-курортних закладів України на 2006 рік (20 арк.).
Згідно ч. 1 ст. 37 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Комісією по розгляду скарг при Тендерній палаті України було направлено запит від 19.10.2005 р. N с-198/10 до Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Замовник) щодо надання необхідних документів для розгляду скарги.
Для розгляду скарги від Замовника надійшли наступні матеріали:
1. Пояснювальна записка щодо листа від Центру санаторно-курортного лікування "Супутник" (3 арк.).
2. Копія листа Центру санаторно-курортного лікування "Супутник" першому Віце-прем'єру України Кінаху А.К. від 30.08.2005 р. N 88/08 (1 арк.).
3. Копія листа Кабінету Міністрів України до листа Центру санаторно-курортного лікування "Супутник" від 30.08.2005 р. N 88/08 (1 арк.).
4. Копія тендерної документації на закупівлю послуг санаторно-курортних закладів України на 2006 рік (20 арк.).
5. Копія листа учасникам торгів про зміни до тендерної документації (2 арк.).
6. Копія протоколу засідання тендерного комітету Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 03.08.2005 р. (6 арк.).
7. Копія протоколу засідання тендерного комітету Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25.08.2005 р. (5 арк.).
8. Копія протоколу засідання тендерного комітету Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 19.09.2005 р. (5 арк.).
9. Копія проекту бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на 2006 р (1 арк.).
10. Лист Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо листа від Центру санаторно-курортного лікування "Супутник" від 30.09.2005 р. N 01-06-1616 (4 арк.).
11. Лист Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про роз'яснення положень Тендерної документації від 30.09.2005 р. N 01-22-1618 (4 арк.).
За результатом розгляду скарги на підставі наданих Скаржником та Замовником матеріалів Комісією по розгляду скарг при Тендерній палаті України було встановлено наступне:
1. Відповідно до норм ст. 1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" N 1490-III від 22.02.2000 р. (далі - Закон), Учасником процедури закупівлі є фізична особа, що проживає на території України, чи юридична особа (резидент або нерезидент), що підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та подає чи подала тендерну пропозицію. Однак, Замовником в п. 2 "Загальна інформація про закупівлю" тендерної документації визначено, що до участі у торгах (тендері) запрошуються санаторно-курортні заклади або суб'єкти господарювання, до складу яких входять санаторно-курортні заклади. Ці норми відповідно до ч. 5 ст. 21 Закону є дискримінаційними та такими, що обмежують конкуренцію, оскільки забороняють участь у процедурі даної закупівлі фізичним особам та юридичним особам, які можуть виступати як посередники. Також, Замовник порушує норми ч. 3. ст. 15 Закону, які передбачають, що останній не повинен встановлювати дискримінаційних вимог до Учасників.
Кабінетом Міністрів України 05.10.2005 р. прийнята постанова N 999 "Про особливості закупівлі Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності санаторно-курортних послуг на 2006 рік", відповідно до якої закупівля зазначених послуг має провадиться у санаторно-курортних закладах, що безпосередньо надають ці послуги і є учасниками закупівлі.
На підставі аналізу законодавства України було встановлено, що норми постанови Кабінету Міністрів України від 05.10.2005 р. N 999 "Про особливості закупівлі Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності санаторно-курортних послуг на 2006 рік" не розповсюджуються на закупівлю Виконавчою дирекцією Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд) послуг санаторно-курортних закладів, оголошених у ІАБ "Вісник державних закупівель" N 35 (204), серпень, 2005 р. за N 13360(МЕД), оскільки відповідно до ст. 58 Конституції України та Рішення Конституційного Суду України від 09.02.99 р. N 1-рп/99 надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті. Враховуючи, що така вказівка у вказаній постанові N 1-рп/99 відсутня, вважається що її дія не поширюється на правовідносини суб'єктів господарювання, які склалися до 23.08.2005 р. Процедура закупівлі Фондом послуг санаторно-курортних закладів розпочата до вступу в дію Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо додаткових гарантій захисту фінансових інтересів держави" від 16.06.2005 N 2664. В контексті даного питання слід наголосити, що зміни до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" набули чинності з 23.08.2005 р. Таким чином, відповідно до листа-роз'яснення Міністерства економіки України від 05.09.2005 р. N 55-36/2000 р., якщо процедура закупівлі розпочата до дати набрання чинності Закону, то вона здійснюється до свого завершення відповідно до встановленого на день початку процедури закупівлі порядку. Днем початку процедури закупівлі для процедури відкритих торгів вважається день відправлення для публікації оголошення про проведення торгів.
Також, вищезазначена постанова оперує поняттям "учасник закупівлі", що суперечить Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" N 1490-III від 22.02.2000 р. (в чинній на момент проведення тендеру редакції), оскільки ст. 1 Закону чітко встановлено поняття "учасник процедури закупівлі".
В контексті розгляду даного питання необхідно звернути увагу на те, що у своїй діяльності Фонд керується Конституцією України, Основами законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням", Кодексом законів про працю України, іншими законодавчими та нормативно-правовими актами, а також Статутом Фонду. Кошти Фонду не включаються до Державного бюджету України, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" від 18.01.2001 р. N 2240-III Фонд є некомерційною самоврядною організацією. В той же час, закупівля путівок до санаторно-курортних закладів, розташованих на території України, здійснюється Фондом, на підставі тендеру, відповідно до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" із змінами та доповненнями.

................
Перейти до повного тексту