1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
06.10.2005 N 113
Про затвердження Методичних вказівок щодо проведення фізичної інвентаризації та зведення балансу ядерних матеріалів
Відповідно до пункту 2.14 Плану нормативного регулювання Держатомрегулювання України на 2005 рік з метою вдосконалення функціонування державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію Методичні вказівки щодо проведення фізичної інвентаризації та зведення балансу ядерних матеріалів (далі - Методичні вказівки), що додаються.
2. Управлінню гарантій та безпеки перевезень (Лопатін С.Д.) забезпечити доведення до відома зацікавлених організацій інформації про набрання чинності Методичних вказівок.
3. Державному підприємству "Державний науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки" (Васильченко В.М.) у місячний термін після затвердження забезпечити тиражування Методичних вказівок.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Голови Ревякіна О.М.
Голова О.А.Миколайчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання
України
06.10.2005 N 113
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
щодо проведення фізичної інвентаризації та зведення балансу ядерного матеріалу
Методичні вказівки щодо проведення фізичної інвентаризації та зведення балансу ядерних матеріалів (далі - Методичні вказівки) розроблені відповідно до Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 1525 від 18 грудня 1996 року [3]*, Правил ведення обліку та контролю ядерних матеріалів на установці, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки N 193 від 24.12.98, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.01.99 за N 18/3311 [4], Правил ведення обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах, що не є ядерними установками, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України (далі - Держатомрегулювання) від 22.07.2002 N 85, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.12.2002 за N 940/7228 [5].
---------------
* Тут і далі у дужках посилання на відповідний документ із переліку нормативно-правових актів, наведеного у додатку 1 Методичних вказівок.
Методичні вказівки встановлюють єдині підходи та методи визначення фактично наявної кількості ядерних матеріалів (фізичної інвентаризації) і зведення балансу ядерних матеріалів в зонах балансу матеріалу для виконання вимог державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів.
Методичні вказівки рекомендуються до застосування на підприємствах, в організаціях та установах, які зберігають, використовують або виготовляють ядерний матеріал і ведуть його облік у рамках державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - підприємства), а також для розроблення підприємствами внутрішніх документів (інструкції, положення, методики), щодо виконання процедур інвентаризації. Документи підприємств можуть містити інші, ніж зазначені в Методичних вказівках, процедури і методи фізичної інвентаризації, за умови їх задоволення вимогам державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів, обґрунтування та погодження з Держатомрегулювання України.
1. Терміни та визначення
Аномалія - виявлені незвичайні обставини, які можуть бути результатом використання ядерного матеріалу не за призначенням або дозволяють припустити, що таке використання могло мати місце. Прикладами аномалій є:
- нестача або надлишок встановленої порогової кількості ядерного матеріалу;
- відхилення в облікових і звітних документах;
- пошкодження, відмови, втрата засобів контролю доступу до ядерного матеріалу або ознаки втручання в їх функціонування сторонніми особами;
- порушення порядку вимірювань ядерного матеріалу;
- порушення порядку виробництва, використання, передач ядерного матеріалу.
Атрибутивні індикатори - ознаки, що однозначно підтверджують наявність або відсутність будь-якого атрибута предмета. Приклади атрибутивних ознак:
- чи перебуває облікова одиниця з даним ідентифікатором в заданому місці;
- чи підтверджує пристрій індикації втручання відсутність несанкціонованого доступу до ядерного матеріалу;
- чи має облікова одиниця з даним ідентифікатором заявлений вміст ізотопу(ів) у межах похибки вимірювань;
- чи має облікова одиниця з даним ідентифікатором заявлену брутто-масу в межах похибки вимірювань.
Атрибути - характеристики об'єкта, які дозволяють перевірити наявність об'єкта за допомогою візуальних або інструментальних засобів, наприклад, ідентифікатори, розташування, стан пристроїв індикації втручання, розміри, маса брутто тощо.
Баланс ядерного матеріалу - порівняльний підсумок зареєстрованої та наявної кількості ядерного матеріалу.
Балк-форма ядерного матеріалу - ядерний матеріал у вигляді рідини, газу або порошку, а також у вигляді великої кількості предметів, що не мають ідентифікаторів.
Дані облікової одиниці - загальна маса кожного елементу ядерного матеріалу та, за потреби, ізотопний склад плутонію та урану. Одиницями для цілей обліку є:
- грами для визначення маси наявного плутонію;
- грами для визначення загальної маси урану і грами наявного урану-235 та урану-233;
- кілограми для визначення маси наявного торію.
Зареєстрована інвентарна кількість - алгебраїчна сума фактично наявної кількості матеріалу в зоні балансу матеріалу та всіх змін інвентарних кількостей, що відбулися з часу визначення фактично наявної кількості.
Засоби контролю доступу - технічні засоби, призначені для виявлення несанкціонованого вилучення, використання, переміщення ядерного матеріалу, проникнення в зону обмеженого доступу. Підрозділяються на системи спостереження та пристрої індикації втручання.
Заходи зі збереження та спостереження - заходи, які забезпечують застосування збереження та/або спостереження, які доповнюють заходи з обліку ядерних матеріалів. Мета застосування заходів зі збереження та спостереження - це перевірка інформації про переміщення ядерного або іншого матеріалу, обладнання, проби, або інформації про збереження цілісності даних, що відносяться до гарантій. Заходи зі збереження та спостереження застосовуються для забезпечення безперервності інформації в період відсутності інспекторів МАГАТЕ та для внеску в ефективність затрат на проведення інспекцій МАГАТЕ.
Збереження ядерних матеріалів - особливості конструкції установки, контейнерів чи обладнання, які використовуються для встановлення фізичної цілісності зон чи облікових одиниць та для підтримки безперервності інформації шляхом попередження невиявленого доступу до ядерного матеріалу або його переміщення чи впливу на облікові одиниці. Прикладами збереження можуть бути стіни сховища чи басейн зберігання, транспортні контейнери чи контейнери для захоронення радіоактивних відходів. Безперервна цілісність збереження звичайно забезпечується печатками чи заходами спостереження (особливо засобами збереження від проникнення, такими як двері, кришки посудин чи поверхні води) і періодичної перевірки "збереження" протягом інспекції.
Інвентаризаційна різниця - різниця між фактично наявною і документально зареєстрованою кількістю ядерного матеріалу.
Категорія ядерного матеріалу - встановлені наступні категорії матеріалу у відповідності зі станом його опромінення і його придатності для конверсії в компоненти ядерних вибухових пристроїв:
- неопромінений матеріал прямого використання;
- опромінений матеріал прямого використання;
- матеріал непрямого використання.
Маса нетто - сумарна маса хімічних елементів, домішок, добавок, присадок і т. п., що визначають хімічний склад ядерного матеріалу.
Матеріально-балансовий звіт - звіт про баланс ядерного матеріалу, який складено за міжбалансовий період на основі фактично наявної кількості ядерного матеріалу.
Міжбалансовий період - період часу між двома послідовними фізичними інвентаризаціями.
Матеріал прямого використання - ядерний матеріал, що може бути використаний для виробництва ядерних вибухових пристроїв без трансмутації або подальшого збагачення. Він включає:
- плутоній, що містить менше ніж 80 % Pu-238,
- високозбагачений уран та U-233.
До цієї категорії відносяться хімічні сполуки, суміші матеріалів прямого використання, наприклад, змішані оксиди урану та плутонію, плутоній у відпрацьованому паливі реакторів. Неопромінений матеріал прямого використання є матеріалом прямого використання, що не містить істотних кількостей продуктів поділу; він вимагатиме менше часу і зусиль, щоб його перетворити в компоненти ядерних вибухових пристроїв, ніж опромінений матеріал прямого використання, що містить значні кількості продуктів поділу, наприклад, плутоній у відпрацьованому паливі.
Матеріал непрямого використання - весь ядерний матеріал, за виключенням матеріалу прямого використання. До нього відносяться збіднений, природний та низькозбагачений уран і торій, які потребують подальшої переробки для отримання матеріалу прямого використання.
Облікова одиниця - предмет, що містить ядерний матеріал та піддається ідентифікації, тобто має індивідуальний номер або інший ідентифікатор. Цілісність облікової одиниці залишається незмінною протягом установленого періоду часу.
Облікові вимірювання - вимірювання кількісних характеристик ядерного матеріалу, результати яких вносяться в облікові документи.
Облікова документація - документація на кожній установці чи місці знаходження поза установкою, яка містіть набір даних щодо наявності кожного типу матеріалу, його знаходження всередині установки чи місць знаходження поза установкою, та будь-які зміни, що його стосуються. Облікова документація складається для кожної зони балансу матеріалу та містить:
- всі зміни інвентарних кількостей, що дозволяє в будь-який час визначити зареєстровану інвентарну кількість в зоні балансу матеріалу;
- всі результати вимірювань, що використовуються для визначення фактично наявної кількості ядерного матеріалу;
- всі уточнення і виправлення, які було зроблено стосовно змін інвентарних кількостей, зареєстрованих кількостей матеріалу.
Підтверджувальні вимірювання - вимірювання, результати яких використовуються для підтвердження всіх або деяких кількісних характеристик і/або атрибутивних індикаторів ядерного матеріалу та/або облікових одиниць.
Порогова кількість - встановлена кількість ЯМ, що використовується як критерій для виявлення недостачі або надлишку.
Похибка вимірювання - відхилення результату вимірювання від істинного значення величини, що вимірюється.
Пристрій індикації втручання - технічний пристрій, призначений для виявлення несанкціонованого доступу до ядерного матеріалу та має індивідуальний номер або інший ідентифікатор. Пристрій захищається від можливості зняття і повторного використання без порушення його цілісності або зміни одного чи кількох параметрів, які піддаються реєстрації.
Список зареєстрованої кількості ядерного матеріалу - перелік наявного ядерного матеріалу із зазначенням його кількості, складений на підставі облікових даних.
Список фактично наявної кількості ядерного матеріалу - перелік фактично наявного ядерного матеріалу із зазначенням його кількості, складений в результаті фізичної інвентаризації.
Спостереження - збір інформації за допомогою приладів чи візуальних спостережень інспекторів для контролю за переміщенням ядерного матеріалу або інших предметів і виявлення втручання в засоби збереження, роботу обладнання, проб і даних МАГАТЕ. Спостереження може також використовуватися для стеження за різноманітними операціями чи отримання потрібних експлуатаційних даних. В стратегічних точках інспектори МАГАТЕ можуть виконувати завдання з спостереження постійно чи періодично.
Страта - група окремих облікових одиниць, отримана в процесі стратифікації.
Стратифікація - групування облікових одиниць та/або партій з однаковими фізичними та хімічними характеристиками (наприклад, ізотопним складом) з метою полегшення статистичного відбору проб. Бажаним кінцевим результатом стратифікації є досягнення умов, за яких облікові одиниці певної партії більш подібні одна до одної з точки зору визначення характеристик вимірювань та цілей гарантій з аналізу даних, ніж облікові одиниці в іншій страті. На практиці страта може містити різнорідні матеріали до тих пір, поки оператор установки використовує один метод вимірювань, а інспектор - один метод верифікації (не обов'язково той же). Стратифікація спрощує верифікацію, роблячи можливим складання плану відбору проб, необхідних для перевірки балансу матеріалу та розрахунку його поточності.
Тип ядерного матеріалу - класифікація ядерного матеріалу в залежності від вмісту елементу, а для урану також від ступеня збагачення. Типи матеріалу:
- плутоній;
- високозбагачений уран;
- U-233;
- збіднений, природний та низькозбагачений уран;
- торій.
Установка - реактор, критична збірка, конверсійний завод, завод з виготовлення, завод з розділення ізотопів або окреме сховище; або будь-яке місце, де використовується ядерний матеріал в кількості, що перевищує 1 ефективний кілограм.
Фізична інвентаризація - визначення кількості наявних у даний час ядерних матеріалів у даній зоні балансу матеріалу.
Умовні позначення та скорочення.
АЕС Атомна електростанція
ВЗУ Високозбагачений уран
ДСОК Державна система обліку та контролю ядерних матеріалів
ЗБМ Зона балансу матеріалу
ЗКД Засіб контролю доступу
ЗФНК Звіт про фактично наявну кількість ядерних матеріалів
ІР Інвентаризаційна різниця
КТВ Ключова точка вимірювання
МАГАТЕ Міжнародне агентство з атомної енергії
МБЗ Матеріально-балансовий звіт
МБП Міжбалансовий період
ПІВ Пристрій індикації втручання
СЗК Список зареєстрованої кількості ядерних матеріалів
ТВЕЛ Тепловиділяючий елемент
ТВЗ Тепловиділяюча збірка
ЯМ Ядерний матеріал
ППР планово-попереджувального ремонт енергоблоку АЕС
2. Загальні положення
2.1 Фізична інвентаризація проводиться з метою визначення фактично наявної кількості ЯМ, що перебуває в ЗБМ у заданий час, перевірки відповідності наявного ЯМ записам в обліковій документації та зведення балансу ЯМ.
2.2 Якщо на підприємстві є кілька ЗБМ, у кожній з них фізична інвентаризація проводиться незалежно від інших.
2.3 Фізичні інвентаризації підрозділяються на первинні, планові і спеціальні.
2.4 Первинна фізична інвентаризація призначена для визначення вихідної фактично наявної кількості ЯМ, необхідної для початку ведення обліку ЯМ та проводиться у місцях, де раніше фізичні інвентаризації не проводилися. При проведенні первинної фізичної інвентаризації в ЗБМ проводиться ідентифікація та виміри всього наявного ЯМ, крім ЯМ, щодо якого можуть бути використані результати попередніх вимірювань згідно з п. 5.3.3. При первинній інвентаризації матеріальний баланс не підводиться.
2.5 Планова фізична інвентаризація проводиться, як правило, один раз на рік, але інтервал між інвентаризаціями не повинен перевищувати 14 місяців.
2.6 В залежності від структури ЗБМ на підприємствах інвентаризації можуть проводитися з більш коротким періодом між ними. Наприклад, на Рівненській АЕС з реакторами ВВЕР-440, де до складу ЗБМ входять два реактори, доцільно проводити дві інвентаризації на рік, окремо для кожного реактора (для кожної КТВ). При цьому матеріально-балансовий період для ЗБМ в цілому складає рік. Початок та кінець періоду визначається у зв'язку із перевантаженням одного із реакторів, за умови, що відсутність несанкціонованого доступу до ЯМ в іншому реакторі забезпечена застосуванням ЗКД. До Держатомрегулювання надається загальний по ЗБМ звіт про інвентаризацію.
2.7 На АЕС з реакторами типу ВВЕР-1000 планова фізична інвентаризація, як правило, проводиться в період ППР після перевантаження ядерного палива, до закриття активної зони реактора.
2.8 Проведення планової інвентаризації в місцях знаходження ЯМ поза установками має особливості, які обумовлені тим, що велика кількість підприємств, розташованих по всій території України, які мають невеликі кількості ЯМ, об'єднані в декілька спільних ЗБМ. Для всіх місць знаходження ЯМ поза установками в межах кожної ЗБМ має проводитися одна загальна фізична інвентаризація. Держатомрегулювання встановив наступні дати щорічної фізичної інвентаризації у кожній ЗБМ поза установками:
- Підприємства Києва та Київської області (код ЗБМ RKQ0) - 15 жовтня;
- Підприємства західних областей (код ЗБМ RKQ1) - 15 грудня;
- Підприємства центральних та північних областей, крім Київської (код ЗБМ RKQ2) - 30 листопада;
- Підприємства східних областей (код ЗБМ RKQ3) - 15 листопада;
- Підприємства південних областей (код ЗБМ RKQ4) - 31 жовтня.
Якщо при проведенні фізичної інвентаризації підприємство не в змозі організувати вимірювання кількості наявного ЯМ своїми силами, вони можуть, за погодженням з Держатомрегулювання України, ввести до складу інвентаризаційної комісії фахівців з обліку, контролю та вимірювань ЯМ з інших підприємств/установок.
В Додатку 3 наведено досвід визначення кількості ЯМ у деяких виробах із збідненого урану.
За вимогою МАГАТЕ або Держатомрегулювання України на будь-якому підприємстві, віднесеному до місць знаходження ЯМ поза установками, може бути проведена інспекція з перевірки фактично наявної кількості ЯМ. Одночасно може бути проведена позачергова фізична інвентаризація.
2.9 Спеціальна фізична інвентаризація проводиться:
- при виявленні факту несанкціонованого використання, крадіжки ЯМ або виникненні будь-яких обставин, які викликають підозру в несанкціонованому використанні або в крадіжці ЯМ;
- при виявленні аномалії в обліку ЯМ або виникненні обставин, за яких можлива поява аномалії;
- при реорганізації або ліквідації ЗБМ/підприємства;
- на вимогу Держатомрегулювання України.
2.10 На підприємстві мають бути створені умови, за яких весь ЯМ є доступним для перевірки та вимірювання. Якщо немає можливості забезпечення доступу до всього матеріалу, необхідно, щоб під час проведення фізичної інвентаризації у недоступних або важко доступних місцях перебувала мінімально можлива кількість матеріалу.
2.11 Підприємства, за виключенням підприємств, що не є установками, щорічно, не пізніше 25 листопада, надсилають до Держатомрегулювання України графік проведення фізичної інвентаризації в кожній ЗБМ на наступний рік (згідно з вимогами [6] в Додатку 1).
3. Організаційні основи проведення фізичної інвентаризації
3.1 Інвентаризаційна комісія 3.1.1 Для проведення фізичної інвентаризації на підприємстві, як правило, створюється інвентаризаційна комісія. Чисельність і склад інвентаризаційної комісії залежать від типу і кількості наявного ЯМ, але чисельність не може бути меншою двох осіб. Головою комісії призначається один із керівників підприємства, який відповідає за технічні питання (головний інженер або його заступник, заступник керівника). До складу комісії включаються особи, які відповідальні за облік та контроль ЯМ на підприємстві та, в разі необхідності, інші представники служби обліку та контролю ЯМ, фахівці з вимірювань ЯМ, представники підрозділу з фізичного захисту, бухгалтер та інші фахівці. Слід уникати включення до складу інвентаризаційної комісії матеріально відповідальних осіб, але вони можуть бути присутні під час роботи комісії.
3.1.2 Фізична інвентаризація планується, організовується і проводиться згідно з розпорядчим документом підприємства (наказу, розпорядження), у якому доцільно визначити:
- терміни проведення фізичної інвентаризації;
- організаційні та технічні заходи, що забезпечують своєчасну підготовку до інвентаризації;
- особи, що виконують організаційні та технічні заходи з підготовки до інвентаризації;
- персональний склад інвентаризаційної комісії.
3.2 Вимоги до осіб, які беруть участь у фізичній інвентаризації
3.2.1 Особи, які виконують процедури фізичної інвентаризації, повинні володіти знаннями з обліку та контролю ЯМ в обсязі кваліфікаційних вимог, визначених в посадовій інструкції.
3.2.2 До виконання робіт з проведення фізичної інвентаризації ЯМ допускаються особи, які атестовані в обсязі посадових і робочих інструкцій, та мають допуск до виконання особливих робіт на ядерних установках і з ядерним матеріалом.
3.3 Забезпечення безпеки при проведенні фізичної інвентаризації
3.3.1 Заходи забезпечення ядерної та радіаційної безпеки при проведенні фізичної інвентаризації відображаються в інструкції, що встановлює процедури проведення інвентаризації на підприємстві. Перелік чинних нормативно-правових актів і рекомендаційних документів міжнародних організацій, які рекомендується використовувати під час розробки інструкції, наведено в Додатку 2.
3.3.2 Для АЕС комплекс організаційних і організаційно-технічних заходів, які необхідно розробити і провести перед проведенням фізичної інвентаризації, включає:
- оформлення наряду-допуску відповідно до норм безпеки, що діють на підприємстві;
- розробку технічних рішень щодо використання вимірювальної техніки;
- узгодження, за необхідності, технічних рішень щодо використання вимірювальної техніки з Держатомрегулювання України.
3.3.3 Перед провадженням робіт із проведення фізичної інвентаризації ядерного матеріалу керівником підрозділу, що відповідає за охорону праці, проводиться інструктаж з охорони праці відповідно до діючих на підприємстві правил для:
- персоналу підприємства, що бере участь у роботах;
- інспекторів МАГАТЕ та Державних інспекторів, що беруть участь у перевірці фізичної інвентаризації.
4. Процедури підготовки до фізичної інвентаризації
4.1.1 До процедур підготовки до проведення фізичної інвентаризації відносяться:
- планування проведення фізичної інвентаризації;
- підготовка ЯМ до фізичної інвентаризації;
- підготовка документів з фізичної інвентаризації;
- підготовка списку зареєстрованої кількості ЯМ;
При проведенні фізичної інвентаризації застосовують наступні процедури:
- перевірка стану пристроїв індикації втручання, встановлених на підприємстві;
- перевірка наявності ЯМ та порівняння даних СЗК з даними облікових документів;
- планування обсягу вимірювань згідно вимог до системи вимірювань ядерного матеріалу;
При обробці результатів фізичної інвентаризації застосовують наступні процедури:
- складання ЗФНК та МБЗ;
- оформлення акта фізичної інвентаризації.
4.2 Планування фізичної інвентаризації
4.2.1 Інвентаризаційна комісія перед початком проведення фізичної інвентаризації оцінює обсяг робіт, розробляє план проведення інвентаризації та погоджує його з керівником підприємства/підрозділу. У плані проведення фізичної інвентаризації рекомендується вказати:
- перелік і послідовність проведення робіт з фізичної інвентаризації;
- час проведення робіт;
- відповідальних за проведення робіт;
- місце проведення робіт з фізичної інвентаризації.
4.2.2 Для АЕС з реакторами ВВЕР-1000 та ВВЕР-440 не пізніше, ніж за 5 тижнів до початку ППР, необхідно направити в Держатомрегулювання України інформацію для планування інспекцій (п. 6 Додатка 1). Перед проведенням фізичної інвентаризації рекомендується скласти програму, де визначається обсяг і порядок проведення робіт, а саме:
- організаційно-технічні заходи, що необхідно виконати перед початком фізичної інвентаризації;
- послідовність виконання операцій з проведення вимірювань ядерного матеріалу, підрахунку та ідентифікації облікових одиниць;
- обсяг вимірювань ядерного матеріалу, підрахунку та ідентифікації облікових одиниць;
- засоби і способи відображення, збереження і передачі інформації, отриманої в результаті фізичної інвентаризації (форми облікової документації та звітів, технічні засоби збереження інформації, програмні коди);
- перелік служб або структурних підрозділів підприємства, яким надсилаються результати фізичної інвентаризації.
4.3 Підготовка ядерного матеріалу до фізичної інвентаризації
4.3.1 Для ведення обліку ЯМ у балк-формі доцільно, по можливості, перевести у форму облікових одиниць. Для цього ЯМ поміщається в контейнери або упаковки, які мають індивідуальне маркірування, що дозволяє однозначно їх ідентифікувати. Процедури переведення матеріалу в балк-формі у форму облікових одиниць з документальним оформленням в облікових документах.
4.3.2 Відповідно до вимог Правил [4], [5] кожна облікова одиниця ядерного матеріалу повинна мати свій унікальний ідентифікаційний номер (наприклад, заводський номер, номер контейнера). Якщо декілька облікових одиниць мають однакові номери, то необхідно нанести на кожну облікову одиницю (або упаковку для матеріалу в балк-формі) додаткові ознаки, що дозволяють відрізнити її від інших, та зробити відповідні записи в обліковій документації. Ідентифікаційними номерами для ЯМ, розміщеного у великогабаритні нерозбірні ємності для тривалого зберігання (наприклад, контейнери для зберігання відпрацьованого ядерного палива), можуть бути номери цих ємностей.
4.3.3 ЯМ, що перебуває у місцях його зберігання, за винятком ТВЗ у басейнах витримки і ЯМ, розміщеного у великогабаритних нерозбірних ємностях, які мають ідентифікаційні номери, рекомендується розміщувати у спеціальні нумеровані контейнери (упаковки) та встановлювати на них пристрої індикації втручання.
4.3.4 Місця в ЗБМ, що містять велику кількість ЯМ в різних формах, для зручності проведення фізичної інвентаризації рекомендується розділяти фізичними бар'єрами (металевими ґратами) на окремі ділянки. Входи на ці ділянки мають бути захищені запірними пристроями і засобами контролю доступу. Для кожного місця зберігання ЯМ складається картограма із зазначенням ідентифікаційних номерів облікових одиниць і місць їхнього розміщення (номер стелажа, місце на стелажі, номер сейфа й т. п.) на момент початку проведення фізичної інвентаризації.
4.4 Підготовка документів до фізичної інвентаризації
4.4.1 До початку роботи з проведення фізичної інвентаризації, як правило, на підприємстві видається наказ про проведення інвентаризації та призначення інвентаризаційної комісії.
Особа, відповідальна за ведення обліку та контролю ЯМ на підприємстві, рекомендується підготувати наступні документи:
- список зареєстрованої кількості ЯМ. Зразок бланка списку зареєстрованої кількості ядерного матеріалу наведено в Додатку 5;
- облікові документи про переміщення, перетворення та інші зміни кількості ЯМ за минулий матеріально-балансовий період, а також МБЗ і ЗФНК попередньої інвентаризації;
- експлуатаційні та супровідні документи, що містять вихідні дані про ЯМ (паспорти, формуляри). У випадку, якщо для ЯМ у вигляді виробів зі збідненого урану відсутні дані про кількість урану, припускається користуватися спрощеною методикою визначення його кількості, яка наведена в Додатку 3;
- документи на обладнання, що буде використане при проведенні інвентаризації (інструкції, сертифікати);
- документи, що відображають розміщення ЯМ у ЗБМ/КТВ, наприклад, картограма розміщення ЯМ, яка містить відомості про:
а) номери облікових одиниць;
б) координати розміщення облікових одиниць у ЗБМ/КТВ;
в) ознаки опроміненого матеріалу (наприклад, ступінь вигоряння палива);
г) позиції, що не містять ЯМ (наприклад, для АЕС - імітатори ТВЗ, стрижні системи управління захистом тощо);
д) позиції, що недоступні або важкодоступні для перевірки (наприклад, комірки басейну витримки, що не обслуговуються);
є) інші відомості, що сприяють зменшенню часу інвентаризації;
- документи, що встановлюють порядок, обсяг і процедури вимірювань (посібники, методики, інструкції), акти перевірки і калібрування вимірювального обладнання.
4.4.2 Рекомендується підготувати документи, які можуть допомогти інспекторам МАГАТЕ та Держатомрегулювання України при оцінці результатів інвентаризації. Наприклад, на АЕС до них відносяться такі документи:
- журнал зняття та встановлення печаток, журнал обслуговування систем спостереження та інші;
- дані про переміщення великогабаритних предметів та чохлів з ТВЗ в реакторному залі;
- графік виробітку теплової енергії реактора за минулий матеріально-балансовий період.
4.5 Список зареєстрованої кількості матеріалу
4.5.1 СЗК матеріалу являє собою перелік усього ЯМ в зоні балансу матеріалу, зареєстрованого в облікових документах на момент початку інвентаризації, із зазначенням ідентифікаційних номерів облікових одиниць, місць знаходження в ЗБМ/КТВ, опису матеріалу, кількості (ваги) ЯМ в кожній обліковій одиниці. Кожній обліковій одиниці ЯМ відповідає один рядок у СЗК.
4.5.2 СЗК складається на підставі облікових даних. Для зручності проведення перевірки формується список, у якому записи групуються по КТВ (наприклад, по басейну витримки, реактору і т. д.).
4.5.3 СЗК підписується особою, відповідальною за облік та контроль ЯМ. Підписаний СЗК надається інвентаризаційній комісії.
5. Процедури проведення фізичної інвентаризації
Перед початком роботи інвентаризаційної комісії рекомендується перевірити:
- наявність документів, наведених у п. 3.3;
- готовність підйомно-транспортного устаткування, що необхідне для проведення інвентаризації, включаючи його атестацію;
- готовність вимірювальних засобів.
Необхідно забезпечити припинення всіх робіт з ЯМ до закінчення інвентаризації. У випадку, якщо це неможливо з технологічних причин, необхідно звести роботи до мінімуму і повідомляти голову інвентаризаційної комісії про кожне переміщення ЯМ.
5.1 Перевірка пристроїв індикації втручання
5.1.1 Необхідність застосування ПІВ залежить від форми та складу ядерного матеріалу, умов його зберігання та використання і встановлюється підприємством.
5.1.2 Якщо в ЗБМ підприємство застосовує пристрої індикації втручання, слід провести перевірку їх наявності, цілісності, справності з метою:
- виявлення ознак несанкціонованого доступу до ЯМ;
- виявлення ознак втручання у функціонування засобів збереження та спостереження;
- одержання вихідних даних для розрахунку обсягу вибірки при проведенні вимірювань.
5.1.3 При проведенні перевірки ПІВ необхідно враховувати, що знаходження пристроїв індикації втручання в належному стані повинно бути підтверджено з довірчою ймовірністю, рівною 0,95.
5.1.4 Перевірку пристроїв індикації втручання рекомендується проводити шляхом візуального звірення їх маркірування з відповідними записами в журналі зняття/встановлення печаток та обслуговування систем спостереження. Результати перевірки записуються в акті інвентаризації.
5.1.5 У випадку виявлення пошкодження пристроїв індикації втручання і/або порушень у роботі засобів спостереження інвентаризаційна комісія приймає рішення про необхідність проведення спеціального розслідування і в акті інвентаризації робиться відповідний запис.
5.1.6 У випадку, якщо при перевірці не підтверджена цілісність пристроїв індикації втручання, мають бути проведені вимірювання всього ЯМ, стосовно якого можна припустити, що мало місце втручання протягом періоду, що минув після попередніх вимірювань.
5.2 Перевірка наявності матеріалу
5.2.1 Ідентифікація кожної облікової одиниці ЯМ проводиться шляхом порівняння атрибутивних ознак, нанесених на облікову одиницю (наприклад, заводський номер ТВЗ, номер на упаковці, що містить матеріал у балк-формі, і т. д.), з відповідними ознаками, занесеними в СЗК. При цьому важливо, що не було пропущено жодної облікової одиниці, занесеної в СЗК, і кожна фактично наявна облікова одиниця занесена в СЗК.
5.2.2 При перевірці необхідно переконатися, що загальна кількість облікових одиниць, фактично наявних у місцях їхнього знаходження, відповідає загальній кількості, занесеній в СЗК.
5.2.3 Застосування методів ідентифікації залежить від типу ЯМ і технологічних процесів на підприємстві. Як правило, ідентифікація проводиться візуально із застосуванням засобів спостереження (наприклад, для ідентифікації облікових одиниць в басейнах витримки на АЕС застосовуються підводні відеокамери).
5.2.4 Для ЯМ в балк-формі здійснюється перевірка ідентифікаційних ознак, цілісності всіх контейнерів, що містять ЯМ в балк-формі.
5.2.5 Якщо при перевірці виявлені розбіжності з даними облікових документів, вони мають бути відображені в акті інвентаризації. Якщо розбіжності є слідством помилок в облікових документах, необхідно внести відповідні виправлення в документи згідно з вимогами ДСОК. Якщо розбіжності свідчать, що має місце аномалія, необхідно додержуватися процедур, наведених у розділі 8 цих Методичних вказівок.
5.3 Вимірювання при фізичній інвентаризації
5.3.1 При необхідності відповідно до Правил [4] виконуються вимірювання ЯМ для певних облікових одиниць. При проведенні вимірювань визначається маса нетто ЯМ при довірчій вірогідності 0,95, а також маси урану, плутонію, торію та ізотопів урану, які містяться в облікових одиницях. Визначена маса, а також значення похибки вимірювання, реєструються в обліковій документації.
5.3.2 Вимірювання ЯМ проводяться згідно з методиками виконання вимірювання, що розроблені підприємством та оформлені відповідно до встановленого порядку.
5.3.3 Якщо ЯМ представлений у формі облікових одиниць, цілісність яких при знаходженні в ЗБМ забезпечена їхньою конструкцією, і ЯМ не може бути вилучений з них без порушення цілісності оболонок (наприклад, нерозбірні ТВЗ, цілісні контейнери зі збідненого урану, і т. д.), а цілісність оболонок може бути підтверджена (візуальним оглядом, гама або ультразвуковим скануванням), то для цього ЯМ можна використати відомості про його кількість, які зазначені в документах виробника (наприклад, для свіжих ТВЗ, готових виробів зі збідненого урану) або дані, отримані розрахунковим шляхом (наприклад, для опромінених відпрацьованих ТВЗ).
5.3.4 Для того, щоб переконатися у відсутності аномалій, в обліку та контролі ЯМ проводяться вибіркові підтверджуючі вимірювання, які застосовуються в тих випадках, коли з міркувань скорочення тривалості проведення інвентаризації або обмеження доз опромінення персоналу неможливо провести вимірювання всіх облікових одиниць. Вибіркові підтверджуючі вимірювання проводяться за умови, що:
- підтверджена наявність і цілісність пристроїв індикації втручання всіх облікових одиниць;
- дані про кількість ЯМ, наведені в обліковій документації, отримані в результаті раніше проведених кількісних вимірювань;
- конструктивні особливості облікових одиниць забезпечують неможливість вилучення частини ЯМ без порушення їхньої цілісності.
5.3.5 Якщо результати вибіркових підтверджуючих вимірювань не підпадають під критерії виявлення аномалій, що визначені в Розділі 6 цих Методичних вказівок (тобто не виявлено аномалій), то результати раніше проведених кількісних вимірювань можуть бути прийняті як фактично наявна кількість ЯМ.
5.4 Планування обсягу вибіркових підтверджуючих вимірювань
5.4.1 Для ЯМ у вигляді облікових одиниць, вилучення ЯМ з яких неможливе без їх пошкодження (наприклад, ТВЗ), розрахунок обсягу вибірки рекомендується виконувати за формулою:
(m/f)
n = N [1 - (1 - P) ] (1)
де: n - обсяг вибірки. Результат розрахунку необхідно округлити до більшого цілого значення;
N - загальна кількість облікових одиниць, що підлягає перевірці в ЗБМ;
P - ймовірність виявлення нестачі (надлишку) порогової кількості у сукупності, що підлягає перевірці, як це вказано в п. 7.5;
m - середня маса Pu, U-233 або U-235 в кожній обліковій одиниці;
F - порогова кількість Pu, U-233 або U-235 для виявлення нестачі (надлишку), як це вказано в п. 7.2.
Ця формула може бути застосована лише за умови, що F/m < < N, в іншому випадку можна користуватися формулою:
1/2
1/N
n = N [ 1 - (1 - P) ] (2)
5.4.2 Якщо в ЗБМ визначена більш, ніж одна страта ЯМ, то, оскільки для різних ЯМ порогові кількості відрізняються, для кожної страти необхідно знайти частку порогової кількості, яка визначає аномалію для кожної страти:
g = M /M (3)
i i
де: g - частка порогової кількості для i-ї страти;
i
M - маса Pu, U-233 або U-235 в усіх облікових одиницях в i-й
i
страті;
M - загальна маса Pu, U-233 або U-235 в усіх облікових одиницях в ЗБМ.
Необхідний обсяг вибірки n для кожної i-й страти
i
розраховується за формулою:
m / g F
i i i
n = N [ 1 - (1 - P) ] (4)
i i
де: m - середня маса Pu, U-233 або U-235 в кожній обліковій
i
одиниці для i-й страти;
N - кількість облікових одиниць в i-й страті;
i
F - порогова кількість Pu, U-233 або U-235 для i-ї страти.
i
5.4.3 Якщо конструкція облікових одиниць дозволяє передбачати
можливість вилучення частки ЯМ із облікової одиниці без порушення
цілісності оболонки (наприклад, вилучення ТВЕЛу із розбірних ТВЗ),
то для розрахунку обсягу вибірки n для кожної i-ї страти
i
необхідно користуватися формулою:
дельта m / g F
i i i i
n = N [ 1 - (1 - P) ] (5)
i i
де: дельта - частка кількості ЯМ (від 0 до 1) від маси m
i i
для i-й страти;
5.4.4 Треба розрахувати час, необхідний для проведення вимірювань для кожної i-й страти:
T = n t (6)
i i i
та в ЗБМ в цілому:
k
T = S (T ) (7)
k i-1 i
де: t - середній час вимірювання однієї облікової одиниці
i
для i-й страти;
T - час необхідний для вимірювання усіх облікових одиниць в
i
i-й страті;
k - кількість страт в ЗБМ;
T - час, необхідний для вимірювання усіх облікових одиниць в
k
ЗБМ;
S - знак суми.
Приклад розрахунку обсягу вибіркових підтверджуючих вимірювань наведено в Додатку 4.
5.4.5 Якщо час, необхідний для проведення вимірювань, перевищує час, визначений для проведення фізичної інвентаризації, або обмежений дозовим навантаженням персоналу, або запланований обсяг вимірювань не може бути виконаний з інших причин, інвентаризаційна комісія приймає рішення щодо проведення вимірювань лише частки страт, виходячи з категорії ЯМ та ймовірності його несанкціонованого використання. В цьому випадку в акті фізичної інвентаризації необхідно привести обґрунтування обсягу вибірки.
5.4.6 Номери облікових одиниць у вибраному обсязі необхідно визначати випадковим чином. Для статистичної коректності та виключення дії людського фактора номери облікових одиниць рекомендується визначати із використанням спеціальної програми генерації випадкових чисел. Не дозволяється визначати номери облікових одиниць для проведення вибіркових вимірювань за будь-якою закономірністю.
5.5 Проведення облікових та підтверджуючих вимірювань
5.5.1 Вимірювання при фізичній інвентаризації проводяться відповідно до програми вимірювань, вимоги до якої встановлено нормативно-правовими актами з обліку та контролю ядерного матеріалу.
5.5.2 Для ЯМ в балк-формі, що не був охоплений обліковими вимірюваннями у попередньої інвентаризації або при одержанні в ЗБМ, як правило, виконуються облікові вимірювання. Для решти ЯМ в балк-формі виконуються підтверджуючі вимірювання контейнерів, довільно відібраних з використанням статистичних методів.
5.5.3 Якщо ЯМ знаходиться в ємності у вигляді розчину та відсутня будь-яка ймовірність істотної зміни його концентрації або збагачення через окислення, зміни вмісту вологи, змішування з розчинами, що мають іншу концентрацію або інший склад і т. д., при інвентаризації такого ЯМ його кількість може визначатися за результатами раніше проведених вимірювань за умов:
- повторного зважування всіх 100 % ємностей для підтвердження ваги брутто та/або ваги нетто всіх ємностей, або
- повторного зважування достатньої кількості ємностей, довільно відібраних з використанням статистичних методів при 90 %-ній ймовірності (або вище) виявлення втрати, що перевищує межу виявлення.
Конкретні значення межі виявлення визначаються окремо для кожного технологічного процесу (наприклад, утилізації брухту, окислювання або відновлення, пресування тощо).
6. Документування результатів інвентаризації
6.1 Звіт про фактично наявну кількість ядерного матеріалу в ЗБМ
6.1.1 За результатом фізичної інвентаризації складається ЗФНК за формою відповідно до вимог ДСОК. ЗФНК рекомендується групувати по КТВ. Зразок бланка ЗФНК наведено в Додатку 6.
6.1.2 В ЗФНК вносяться дані облікових вимірювань облікових одиниць, для яких такі вимірювання виконувалися під час інвентаризації. Для інших облікових одиниць в звіт вносяться результати попередніх облікових вимірювань.
6.1.3 За необхідності, облікова документація приводиться у відповідність до результатів фізичної інвентаризації, наприклад виправляються розбіжності з ідентифікації, розміщення облікових одиниць та інші помилки, що виявлені при фізичній інвентаризації.
6.1.4 ЗФНК підписується особою, відповідальною за ведення обліку та контролю ЯМ в ЗБМ, та відповідно до вимог ДСОК направляється до Держатомрегулювання України.
6.2 Матеріально-балансовий звіт для ЗБМ
6.2.1 За результатами фізичної інвентаризації складається МБЗ для кожного виду ЯМ та ізотопу, що підлягає обліку в ЗБМ, з урахуванням інформації, що міститься в документах:
МБЗ попередньої інвентаризації;
Звіти про зміну інвентарної кількості ЯМ за весь матеріально-балансовий період;
ЗФНК поточної фізичної інвентаризації.
6.2.2 Форма МБЗ встановлена нормативними документами ДСОК. Зразок бланка МБЗ наведено в Додатку 7.
6.2.3 МБЗ для кожного ЯМ та ізотопу повинен містити наступні дані у вигляді окремих рядків:
Код
рядка(1)
Дані, що містяться в рядку
PB Початкова фактично наявна кількість ЯМ на дату
початку МБП. Ця кількість повинна дорівнювати
кінцевій фактично наявній кількості матеріалу, що
вказана у попередньому МБЗ;
Зб Збільшення інвентарної кількості (окремий рядок для
кожного типу змін, які відбулися протягом МБП);
Зм Зменшення інвентарної кількості (окремий рядок для
кожного типу змін, які відбулися протягом МБП);
BE Зареєстрована в системі обліку кількість ЯМ на кінець
балансового періоду. Ця кількість визначається як
початкова фактично наявна кількість плюс сума всіх
збільшень, мінус сума всіх зменшень інвентарної
кількості за минулий матеріально-балансовий період:
BE = PB + Зб - Зм;
DI Розбіжність в даних відправника та одержувача: DI =
(маса, зазначена в документах відправника) - (маса,
виміряна при отриманні в ЗБМ). Для всіх розбіжностей,
якщо вони мали місце протягом МБП, вказується
загальне сумарне значення;
BA Уточнена зареєстрована кількість матеріалу,
визначається як Зареєстрована кількість з врахуванням
різниці в даних відправника та одержувача:
BA = BE - DI;
PE Фактично наявна кількість ЯМ в ЗБМ на дату закінчення
матеріально-балансового періоду, визначена в
результаті фізичної інвентаризації;
MF Інвентаризаційна різниця, визначена як різниця між
уточненою зареєстрованою кількістю (BA) і фактично
наявною кількістю: MF = BA - PE

................
Перейти до повного тексту