- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України за 9 місяців 2005 року
Розглянувши інформаційно-аналітичні матеріали про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України за 9 місяців 2005 року на виконання пункту 3 витягу з протоколу N 2 засідання Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 2005 року та окремого доручення Прем'єр-міністра України від 11 жовтня 2005 року N 54193/0/1-05 та заслухавши і обговоривши інформацію заступника Голови Мосійчук Т.К., Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України П О С Т А Н О В И Л А:
1. Інформацію про підсумки роботи та стан справ у небанківському фінансовому секторі України за 9 місяців 2005 року взяти до відома (додається).
2. Заступнику Голови Мосійчук Т.К. подати інформаційно-аналітичні матеріали Міністерству економіки України до 25 жовтня 2005 року.
Протокол N 175 засідання Комісії від 20.10.05. |
ПІДСУМКИ РОБОТИ
Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України за 9 місяців 2005 року
1. Страхування
Основні заходи з регулювання страхового ринку, здійснені в 2005 році:
2. Схвалення Кабінетом Міністрів України Концепції розвитку страхового ринку України до 2010 року (розпорядження від 23.08.2005
N 369-р).
3. Запровадження за ініціативою Держфінпослуг змін до порядку купівлі валюти страховиками для подальшого перерахування її перестраховикам-нерезидентам за договорами перестрахування (зміни до Постанови Правління Національного банку України від 11 квітня 2000 року
N 135, внесені Постановою Правління Національного банку України від 10 грудня 2004 року
N 623; розпорядження Держфінпослуг від 3 червня 2005 року
N 4123.
4. Затвердження Держфінпослуг кваліфікаційних вимог до осіб, які можуть займатися актуарними розрахунками.
Вжиття зазначених заходів сприяло стрімкому розвитку страхового ринку України, підвищенню його прозорості та прогнозованості.
Станом на кінець III кварталу 2005 року до Державного реєстру фінансових установ було внесено 399 страховиків. У 2005 році на страховому ринку спостерігалися значні якісні зміни, що свідчать про поступове його очищення від "схемних" операцій. Так, вже за результатами 6 місяців 2005 року загальний обсяг валових страхових премій, зібраних страховиками України, скоротився у порівнянні з аналогічним показником 2004 року на 2 млрд. грн. (у 1,3 рази), склавши 6,5 млрд. грн. Дане скорочення відбулося за рахунок двократного (майже на 2 млрд. грн.) зменшення валового обсягу зібраних премій зі страхування фінансових ризиків, що в 2004 році становили основу схем ухилення від оподаткування та виведення коштів за кордон підприємствами реального сектора економіки з використанням фіктивних страхових операцій. За оцінками спеціалістів Держфінпослуг, лише за рахунок зменшення обсягів фіктивного страхування фінансових ризиків за перші 6 місяців 2005 року в порівнянні з аналогічним періодом 2004 року, втрати бюджету через податковий арбітраж із використанням страхових схем зменшилися більш ніж на 300 млн. грн.
В той самий час обсяг премій, отриманих страховиками від страхувальників - фізичних осіб, збільшився в порівнянні з першим півріччям 2004 року в 1,7 рази (на 319,2 млн. грн.), сягнувши показника 756,4 млн. грн., що свідчить про зростання класичного страхового ринку. Не менш важливим є майже двократне зростання обсягу премій зі страхування життя до 136 млн. грн. (73,3 млн. грн. за 6 міс. 2004 року), адже саме цей вид накопичувального страхування є не лише джерелом довгострокових інвестицій до економіки України, але й чітким індикатором поступового відновлення довіри населення до фінансових інституцій.
|
Валові зібрані премії, млн. грн. |
Вид страхування |
I півріччя 2004 р. |
I півріччя 2005 р. |
+/- за рік |
Страхування життя |
73,3 |
136,5 |
+63,2 |
Добровільне особисте страхування |
192,4 |
244,8 |
+52,4 |
Добровільне майнове страхування, крім страхування фінансових ризиків |
3 051,1 |
2 989,1 |
-62,0 |
Страхування фінансових ризиків |
4 371,0 |
2 467,4 |
-1 903,6 |
Добровільне страхування відповідальності |
599,6 |
183,2 |
-416,4 |
Обов'язкове страхування автоцивільної відповідальності |
112,9 |
327,8 |
+214,9 |
Інші види обов'язкового страхування |
149,8 |
175,1 |
+25,3 |
Державне обов'язкове страхування |
18,6 |
16,6 |
-2,0 |
Всього |
8 568,7 |
6 540,5 |
-2 028,2 |
Сьогодні можна впевнено стверджувати, що проблема виводу капіталу за межі України з використанням схемних операцій перестрахування в країнах Балтії розв'язана. Так, обсяги платежів із перестрахування за кордон у I півріччі 2005 року суттєво зменшились як в абсолютних (201,8 млн. грн. у порівнянні із 1 553,0 млн. грн. за аналогічний період 2004 р., зменшення в 7,7 рази!), так і у відносних величинах (3% від валових премій у I півріччі 2005 р. та 19% у I півріччі 2004 р.). Аналіз структури перестрахування за кордон свідчить про те, що в 2005 році за кордон передавались переважно реальні великі ризики, які на сьогодні не можуть утримуватись українськими страховиками самостійно. Також у I півріччі 2005 року були відсутні факти перестрахування ризиків до нестрахових організацій країн Балтії, за якими не здійснюється державний нагляд.
Загальний обсяг валових страхових виплат, здійснених страховиками в I півріччі 2005 року, склав 928,7 млн. грн., що перевищує показник I півріччя 2004 року вдвічі. Рівень чистих страхових виплат склав 23% (для порівняння: на початку діяльності Держфінпослуг - у першому півріччі 2003 року - цей показник становив 12%; на піку популярності страхових схем для ухилення від оподаткування - у першому півріччі 2004 року - 9%), що є чітким свідченням поступового очищення страхового ринку України від фіктивних операцій.
У 2005 році спостерігається продовження тенденції до зростання фінансової стійкості страховиків. Так, загальний обсяг власного капіталу страховиків України станом на кінець I півріччя 2005 року склав понад 12,9 млрд. грн. (для порівняння: капітал банків станом на 01.07.2005 - 20,5 млрд. грн.), перевищивши показник на аналогічну дату 2004 року в 1,5 рази. Загальний обсяг сплачених статутних фондів страховиків становив 6,3 млрд. грн. (банки - 12,7 млрд. грн.) та порівняно із кінцем I півріччя 2004 року зріс у 1,4 рази.
Важливим фактором, що сприяв розвитку страхового ринку України в 2005 році стало введення обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Незважаючи на відсутність сьогодні дійового механізму контролю наявності страхових полісів, даний вид страхування стрімко розвивається. Вже в I півріччі 2005 року обсяги премій, зібраних страховиками з цього виду страхування сягнули 327,8 млн. грн., перевищивши показник за весь 2004 рік в 1,4 рази. Введення в дію механізму захисту майнових прав потерпілих внаслідок ДТП коштом страховиків сприятиме не лише вирішенню вказаної соціальної проблеми, але і сприятиме підвищенню страхової культури населення, запровадженню європейських стандартів якості страхових послуг та зростанню ринку класичного страхування (додатково біля 1,5 млрд. грн. на рік). Станом на кінець вересня 2005 року Держфінпослуг було видано 84 ліцензії на провадження даного виду страхування.
2. Кредитні спілки
Основні заходи з регулювання діяльності кредитних спілок, здійснені в 2005 році:
1. Внесення змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки (розпорядження Держфінпослуг від 16.05.05
N 4039 з метою реалізації норми Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" щодо необхідності отримання ліцензії на провадження діяльності по наданню фінансових кредитів за рахунок залучених коштів, крім внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки.
2. Встановлення вимог до програмного забезпечення та спеціального технічного обладнання кредитних спілок, пов'язаного з наданням фінансових послуг (розпорядження Держфінпослуг від 03.06.05
N 4122), що дають змогу кредитним спілкам надавати фінансові послуги з використанням комплексної інформаційної системи.
................Перейти до повного тексту