1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
30.06.2004 N 113
Про затвердження Методики з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок
Відповідно до вимог підпунктів 13, 14 пункту 4 Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 6 березня 2001 року N 155, з метою реалізації Вимог до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки від 11.03.99 N 53 та зареєстрованих Міністерством юстиції 07.05.99 за N 294/3587 (НП 306.5.02/3.017-99), та вдосконалення державного нагляду за системою управління якістю ядерних установок на етапі їх експлуатації,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок (далі - Методика), що додається.
2. Державному науково-технічному центру з ядерної та радіаційної безпеки (Васильченко В.М.) у місячний термін забезпечити тиражування Методики у необхідній кількості.
3. Департаменту державної інспекції з ядерної та радіаційної безпеки (Бережний М.С.), Управлінню фізичного захисту та спец робіт (Зеліков О.С.) та Державним інспекціям з ядерної та радіаційної безпеки на АЕС забезпечити виконання вимог цієї Методики при здійсненні нагляду за системою управління якістю ядерних установок.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови - Головного державного інспектора з ядерної безпеки України Дем'яненка А.І.
Голова В.В.Грищенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного комітету
ядерного регулювання
України
30.06.2004 N 113
МЕТОДИКА
з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок
Методика з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок (далі - Методика) розроблена відповідно до вимог підпунктів 13, 14 пункту 4 Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України 6 березня 2001 року N 155.
Ця Методика відзначає метод здійснення державного нагляду за системою управління якістю ядерних установок (СУЯ ЯУ) на етапі їх експлуатації.
Вимоги цієї Методики є обов'язковими для посадових осіб Держатомрегулювання, що здійснюють державний нагляд за дотриманням норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки на етапі експлуатації ядерних установок.
Методика є складовою частиною програми якості наглядової діяльності Державного департаменту інспекції з ядерної та радіаційної безпеки Держатомрегулювання України.
Терміни та визначення
Терміни та визначення в даному документі вживаються у такому значенні:
вимога - сформульовані потреба або очікування, загальнозрозумілі або обов'язкові;
невідповідність - невиконання встановлених вимог;
перевірка - підтвердження наданням об'єктивних доказів, що встановлені вимоги виконано;
проведення інспекції (інспектування) - виконання комплексу заходів, які включають: контроль (перевірку) документації системи управління якістю, спостереження за станом та функціонуванням устаткування та систем, спостереження за проведенням вимірювань та випробувань, бесіди державного інспектора з персоналом з метою перевірки того, що устаткування та системи, а також експлуатація, технологічні процеси, порядок проведення робіт, рівень знань персоналу та виконання ним своїх функцій відповідають вимогам норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, а також умовам наданих ліцензій;
продукція - будь-який виріб, процес чи послуга, що виготовляється, здійснюється чи надається для задоволення суспільних потреб;
система управління якістю - система управління, яка спрямовує та контролює діяльність організації щодо якості;
управління якістю - скоординована діяльність, яка полягає у спрямуванні та контролюванні організації щодо якості;
якість - ступінь, до якого сукупність власних характеристик задовольняє вимоги.
Терміни "експлуатуюча організація (оператор)", "ядерні установки" "забезпечення якості" та "персонал" вживаються у цьому нормативному акті у значенні відповідно до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" від 8 лютого 1995 року N 39/95-ВР, із змінами і доповненнями.
Умовні позначення та скорочення
АЕС - атомна електрична станція
ВГ - відділагарантій нерозповсюдження ядерної зброї
ДДІ - департамент Державної інспекції з ядерної
та радіаційної безпеки
Держатомре-
гулювання
- Державний комітет ядерного регулювання України
Держатом-
інспекція
- Державна інспекція з ядерної та радіаційної
безпеки
ДСТУ - Державний стандарт України
ЕО - експлуатуюча організація
КМУ - Кабінет Міністрів України
МАГАТЕ - Міжнародне агентство з атомної енергії
НА - нормативний акт
УОЯРБ - управління оцінки ядерної та радіаційної безпеки
УФЗ - управління фізичного захисту та спецробіт
СУЯ - система управління якістю
ЦІУ - Центральне інспекційне управління
ЯБ - ядерна безпека
ЯУ - ядерна установка.
1. Загальні положення
Державний нагляд за СУЯ ЯУ здійснюється для оцінки діяльності АЕС в цілому та її окремих підрозділів або ліцензіата ядерної установки, для визначення можливих невідповідностей, що можуть бути несумісні із забезпеченням якості.
Державний нагляд за СУЯ ЯУ здійснюється державними інспекторами Департаменту державної інспекції з ядерної та радіаційної безпеки (ДДІ), Управління фізичного захисту та спецробіт (УФЗ) та Державними інспекціями з ядерної та радіаційної безпеки (далі -Держатомінспекції) на АЕС.
Планування, оформлення, облік і аналіз результатів державного нагляду за СУЯ ЯУ здійснюється згідно вимог розділів 3 - 7 Порядку здійснення державного нагляду за забезпеченням безпеки при використанні ядерної енергії, затвердженого наказом Держатомрегулювання України від 19.11.2003 N 141 (НП 306.2.01/1.081-03).
2. Організація державного нагляду за СУЯ ЯУ
Державний нагляд за СУЯ ЯУ здійснюється з метою перевірки виконання ЕО Вимог до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 11 березня 1999 року N 53 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 7 травня 1999 р. за N 294/3587 (НП 306.5.02/3.017-99) (далі - Вимоги до програми забезпечення якості).
Нагляд здійснюється за напрямками перевірки по трьом основним категоріям функціонування ЕО: управління, виконання та оцінка.
При перевірці виконання функцій категорії "управління" перевіряються:
- порядок розробки та впровадження СУЯ ЯУ;
- підготовка та кваліфікація персоналу;
- організація управління невідповідностями та коригувальні заходи;
- управління документами та записами.
При перевірці виконання функцій категорії "виконання" перевіряються:
- виконання робіт;
- управління проектуванням;
- організація поставок продукції та послуг;
- проведення інспекцій та випробувань продукції.
При перевірці виконання функцій категорії "оцінка" перевіряються:
- порядок організації проведення самооцінки в ЕО;
- порядок проведення незалежної оцінки функціонування ЕО.
3. Функції структурних підрозділів при здійсненні державного нагляду за СУЯ ЯУ
Центральне інспекційне управління є структурним підрозділом ДДІ, в обов'язки якого входить здійснення державного нагляду за загальним станом управління якістю на АЕС.
Управління оцінки ядерної та радіаційної безпеки є структурним підрозділом ДДІ, в обов'язки якого входить здійснення державного нагляду за станом управління якістю при виконанні ЕО окремих видів діяльності, важливих для безпеки ЯУ.
Відділ гарантій нерозповсюдження ядерної зброї є структурним підрозділом ДДІ, в обов'язки якого входить здійснення державного нагляду за системою управління якістю при реєстрації, зберігання ядерних матеріалів та участь в інспекціях МАГАТЕ щодо гарантій нерозповсюдження ядерної зброї.
Управління фізичного захисту і спецробіт є структурним підрозділом Держатомрегулювання, що забезпечує виконання функцій державного нагляду за управлінням якістю в сфері фізичного захисту на АЕС.
Держатомінспекції на АЕС є територіальними органами Держатомрегулювання, що здійснюють оперативний нагляд за станом управління якістю при виконанні ЕО окремих видів діяльності, важливих для безпеки ЯУ.
Державний нагляд за СУЯ ЯУ виконується при проведенні таких заходів:
інспектування:
- стану загального управління якістю в експлуатуючій організації (далі - ЕО),
- стану загального управління якістю в підрядних організаціях,
- стану управління якістю за напрямками діяльності ЕО, що впливають на безпеку,
- контролю реєстрації та технічного огляду обладнання та трубопроводів,
- обстеження ЕО перед наданням їм ліцензій та окремих дозволів на діяльність, пов'язану з експлуатацією енергоблоків АЕС;
перевірки документації перед видачею:
- дозволів на пуски енергоблоків АЕС після планових ремонтів,
- ліцензій на безпосереднє управління персоналом реакторною установкою,
перевірки організації підготовки персоналу та посадових осіб, діяльність яких пов'язана з експлуатацією АЕС;
перевірки дотримання ЕО встановленого порядку реєстрації та обліку реакторних установок та ядерних матеріалів;
перевірки встановленого порядку реєстрації та зберігання ядерних матеріалів та участь в інспекціях МАГАТЕ щодо гарантій по нерозповсюдженню ядерної зброї;
аналізі звітів про порушення в роботі АЕС та видача дозволів на пуски енергоблоків після аварійних зупинок.
Розподіл функцій щодо здійснення державного нагляду за СУЯ ЯУ між підрозділами Держатомрегулювання наведено у таблиці 1.
Таблиця 1
Розподіл функцій щодо здійснення державного нагляду за СУЯ ЯУ на АЕС
N
з/п
Назва заходу Підрозділи
Держатомрегулювання
ЦІУ УОЯРБ ВГ УФЗ Держатом-
інспекції
на АЕС
1. Інспектування стану загального
управління якістю в ЕО
+ +
2. Інспектування стану загального
управління якістю в підрядних
організаціях
+ + +
3. Інспектування стану управління
якістю за напрямками діяльності
ЕО, що впливають на безпеку
+ + + +
4. Контроль реєстрації та технічного
огляду обладнання та трубопро-
водів
+
5. Обстеження ЕО перед наданням їм
ліцензій та окремих дозволів на
діяльність, пов'язану з
експлуатацією енергоблоків АЕС
+ + +
6. Перевірки документації перед
одержанням дозволів на пуски
енергоблоків АЕС після планових
ремонтів
+ + +
7. Перевірки документації перед
одержанням персоналом ліцензій
на безпосереднє управління
реакторною установкою АЕС
+ +
8. Перевірки організації підготовки
персоналу та посадових осіб,
діяльність яких пов'язана з
експлуатацією АЕС
+ +
9. Перевірки дотримання ЕО встанов-
леного порядку реєстрації та об-
ліку реакторних установок
+ +
10. Аналізу звітів про порушення в
роботі АЕС та видача дозволів
на пуски енергоблоків після
аварійних зупинок
+ + + +
11. Перевірки порядку реєстрації,
зберігання ядерних матеріалів та
участь в інспекціях МАГАТЕ щодо
гарантій по нерозповсюдженню
ядерної зброї
+ + +

................
Перейти до повного тексту