1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
15.04.2004 N 6гн
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури N 3гн від 19.09.2005 )
Про організацію наглядової діяльності органів прокуратури щодо захисту прав і свобод громадян та інтересів держави
З метою подальшого удосконалення наглядової діяльності органів прокуратури щодо захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, керуючись статтею 15 Закону України "Про прокуратуру", -
НАКАЗУЮ:
1. Заступникам Генерального прокурора України, начальникам структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, міським, районним, районним у містах, міжрайонним, а також прирівняним до них прокурорам при організації діяльності щодо захисту прав і свобод людини та громадянина, інтересів держави на сучасному етапі виходити з наступних принципових положень:
1.1. Органи прокуратури здійснюють наглядові функції за додержанням і застосуванням законів лише відносно:
- органів виконавчої влади та місцевого самоврядування при прийнятті, виданні правових актів;
- органів управління, контролю та міжгалузевого нагляду виконавчої влади.
1.2. При надходженні звернень, заяв, повідомлень про конкретні порушення конституційних прав і свобод людини, інтересів держави, від кого б вони не виходили, прокуратура діє в межах повноважень позасудового захисту, а коли це неможливо - шляхом представництва в судах їх інтересів.
1.3. У координації з правоохоронними органами, взаємодії з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування прокуратура здійснює узгоджені заходи по боротьбі з правопорушеннями, запобіганню злочинним проявам, іншим протиправним діянням.
2. Засади наглядової діяльності.
2.1. Наглядові заходи застосовуються на рівні центральних і місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, контролюючих органів з урахуванням визначених пріоритетів.
2.2. Вважати першочерговим обов'язком своєчасне виявлення та опротестування незаконних нормативно-правових актів, оскільки їх дія одночасно поширюється на широке коло осіб.
Визнати за доцільне здійснювати такі перевірки не рідше одного разу на квартал незалежно від надходження інформації про порушення закону.
2.3. З урахуванням актуальності суспільно-правових відносин, які відбуваються в окремих галузях економіки, промисловості, агропромисловому комплексі, фінансової системи, зосереджувати діяльність на забезпеченні додержання вимог законів відносно:
- запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;
- викриття корупційних діянь та інших правопорушень, пов'язаних з корупцією;
- охорони власності, земельних ресурсів і природного середовища;
- здійснення приватизації державного та комунального майна;
- банківської, митної та зовнішньоекономічної діяльності;
- бюджетної діяльності, оподаткування та енергозбереження.
2.4. Забезпечити дієвий нагляд за додержанням законів, спрямованих на захист соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод людини та громадянина, насамперед про:
- реалізацію права на працю, її оплату та охорону;
- охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування;
- соціальне та пенсійне забезпечення;
- соціальний захист пільгових категорій громадян;
- захист прав споживачів;
- міграцію населення та біженців;
- міжнаціональні та міжконфесійні відносини;
- захист суспільної моралі;
- захист прав неповнолітніх;
- прав громадян при притягненні їх до адміністративної відповідальності;
- запобігання наркоманії;
- інформаційну діяльність.
Першочергове значення надавати захисту прав учасників війни, інвалідів, осіб похилого віку та інших осіб, які потребують соціального захисту та державної підтримки.
2.4.1. Особливу увагу приділяти нагляду за додержанням законів про адміністративні правопорушення правоохоронними та контролюючими органами, використовувати в повному обсязі повноваження, зазначені у ст. 250 КУпАП. Вживати заходів щодо опротестування незаконних постанов про накладення адміністративних стягнень.
Оперативно реагувати на факти незаконного застосування до громадян уповноваженими органами та посадовими особами заходів адміністративного примусу.
З цією метою щомісячно перевіряти додержання закону:
- при адміністративному затриманні;
- при доставлянні правопорушника;
- щодо порядку й умов тримання осіб, підданих адміністративному арешту, в спецприймальниках та ізоляторах тимчасового тримання.
2.4.2. Організацію нагляду за додержанням законності при адміністративному провадженні у справах про порушення митних правил та прикордонного режиму покласти на підрозділи нагляду за додержанням законів органами СБУ, Державної митної служби та Державної прикордонної служби України при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства Головного управління (управлінь) нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання і досудове слідство Генеральної прокуратури України та прокуратур обласного рівня, а на міському і районному рівні - на їх керівників.
Забезпечувати обов'язкову участь прокурорів при розгляді судами справ про порушення митних правил, де передбачається конфіскація майна.
2.5. Наведені пріоритети з урахуванням конкретних обставин можуть змінюватися відповідним наказом Генерального прокурора України.
На місцевому рівні, крім зазначених, виходячи з реального стану законності, можуть визначатися інші актуальні напрями прокурорської діяльності.
Питання, визнані пріоритетними, мають включатися до переліку наскрізних тем, за якими організовується робота відповідно до наказу Генерального прокурора України від 19.01.2004 р. N 1/1 "Про організацію аналітичної і методичної роботи в органах прокуратури".
2.6. Організовувати та проводити наглядову роботу на підставі глибокого вивчення стану законності методами правового й економічного аналізу із залученням спеціалістів, працівників контролюючих органів, з урахуванням громадської думки, звернень громадян і посадових осіб, повідомлень у засобах масової інформації.
Відслідковувати негативні тенденції в економічному розвитку держави та регіонів, насамперед тих, що впливають на додержання соціально-економічних прав громадян, та забезпечувати оперативне втручання відповідними правовими засобами.
Приводами для прокурорської перевірки можуть бути матеріали кримінальних, цивільних, господарських і адміністративних справ, а також інші матеріали, які містять достатні дані про порушення закону.
Своєчасно виявляти та реагувати на допущені порушення закону, добиваючись їх реального усунення, поновлення порушених прав і свобод людини та громадянина, відшкодування завданих державі збитків, притягнення до відповідальності винних посадових осіб.
2.6.1. Невідкладно інформувати прокурорів вищого рівня про порушення законів, які можна усунути за їх безпосереднього втручання.
2.7. Виключити з практики роботи випадки підміни прокурорами діяльності контролюючих органів.
У разі надходження до прокуратури заяв та інших повідомлень про порушення законності у сферах, підпорядкованих конкретним контролюючим органам (державним департаментам та їх органам на місцях, державним інспекціям тощо), згідно з п. 3 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" направляти керівникам цих органів вимоги про проведення відповідних перевірок та направлення матеріалів (інформацій) до прокуратури.
Забезпечувати своєчасний розгляд зазначених матеріалів, повідомляти контролюючі органи про прийняті рішення, враховувати їх при плануванні та проведенні наглядових заходів.
Щоквартально проводити взаємозвірки з цими органами за направленими матеріалами та результатів їх розгляду.
2.7.1. У нагляді за додержанням і застосуванням законів контролюючими органами перенести центр ваги на нагляд за виконанням ними передбачених чинним законодавством обов'язків щодо виявлення та припинення правопорушень.
Систематично перевіряти законність і повноту вжитих ними заходів щодо усунення порушень закону, притягненню винних до відповідальності.
З метою з'ясування стану справ щодо проведеної роботи контролюючими відомствами можуть проводитися перевірки на підпорядкованих їм об'єктах.
Практикувати участь прокурорів у засіданнях колегій цих органів.

................
Перейти до повного тексту