- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Генеральної прокуратури
N 4гн від 19.09.2005 )
Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять дізнання та досудове слідство
З метою забезпечення належної організації нагляду за додержанням законів органами, які проводять дізнання та досудове слідство, керуючись ст.
15 Закону України
"Про прокуратуру",
НАКАЗУЮ:
1. Заступникам Генерального прокурора України, начальникам структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, міським, районним, районним у містах, міжрайонним, а також прирівняним до них прокурорам з метою попередження та усунення порушень закону на всіх стадіях досудового провадження у кримінальних справах забезпечити:
1.1. Єдину систему організації прокурорського нагляду за додержанням законів усіма органами, які проводять дізнання та досудове слідство, незалежно від їх відомчої належності.
1.2. Безумовне реагування на виявлені порушення закону з часу надходження заяви, повідомлення про злочин до прийняття остаточного рішення у справі.
1.3. Своєчасне поновлення порушених прав і законних інтересів учасників кримінального процесу, усунення їх причин, забезпечення відшкодування матеріальної і моральної шкоди.
2. Нагляд за додержанням законів при прийманні, реєстрації та вирішенні заяв і повідомлень про злочини, проведенні дізнання та досудового слідства здійснювати:
2.1. В органах прокуратури - прокурорам районного і міського рівня, підрозділам нагляду за розслідуванням кримінальних справ слідчими органів прокуратури прокуратур вищого рівня;
- у військових прокуратурах - прокурорам гарнізонів, відділам нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання і досудове слідство військових прокуратур регіонів, Військово-Морських Сил України і Головному управлінню військових прокуратур;
- у транспортних прокуратурах - транспортним прокурорам, підрозділам (старшим помічникам) нагляду за додержанням і застосуванням законів на транспорті прокуратур вищого рівня.
2.2. В органах внутрішніх справ і Міністерства надзвичайних ситуацій та з питань ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи ( прокурорам районного і міського рівня, підрозділам нагляду за додержанням законів органами внутрішніх справ при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства прокуратур вищого рівня.
2.3. В органах транспортної міліції управлінь МВС України на залізницях, відділах внутрішніх справ на водному і повітряному транспорті УМВС України - транспортним прокурорам, підрозділам нагляду за додержанням і застосуванням законів на транспорті прокуратур вищого рівня.
2.4. В органах спеціальної міліції МВС України - старшим помічникам з питань нагляду за додержанням законів на підприємствах оборонної промисловості та другому відділу прокуратур обласного рівня і Генеральної прокуратури України.
2.5. В органах податкової міліції ( прокурорам районного і міського рівня за місцем розташування органів податкової міліції, підрозділам нагляду за додержанням законів органами податкової міліції при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства прокуратур вищого рівня.
2.6. В органах Служби безпеки України, державних митній і прикордонній службах України ( прокурорам районного і міського рівня за місцем розташування митниць, підрозділів прикордонної служби, незалежно від місця знаходження їх структурних одиниць (митних постів, застав, пунктів пропуску тощо), низових органів СБУ; підрозділам (старшим помічникам) нагляду за додержанням законів органами Служби безпеки України, Державної митної служби та Державної прикордонної служби України при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства прокуратур вищого рівня.
2.7. В установах Державного департаменту України з питань виконання покарань - спецпрокурорам районного рівня, підрозділам (старшим помічникам) нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, прокуратур вищого рівня.
2.8. В органах військової контррозвідки Служби безпеки України - відділам нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання і досудове слідство, військових прокуратур регіонів, Військово-Морських Сил України і Головному управлінню військових прокуратур.
2.9. Нагляд за додержанням законів спеціальними підрозділами по боротьбі з організованою злочинністю і корупцією при прийманні, реєстрації та вирішенні заяв і повідомлень про злочини, проведенні дізнання; при провадженні слідчими підрозділами всіх відомств (крім військових прокуратур) досудового слідства у кримінальних справах про злочини, вчинені організованими групами і злочинними організаціями, з моменту порушення справи або пред'явлення обвинувачення у вчиненні таких злочинів - здійснювати підрозділам нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими установами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю.
2.10. Нагляд за додержанням законів при прийманні, реєстрації та вирішенні заяв і повідомлень про вчинення злочинів працівниками правоохоронних органів (за винятком прокуратури і суду), розслідуванні кримінальних справ відносно них покласти на підрозділи нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання та досудове слідство Генеральної прокуратури України та прокуратур обласного рівня.
3. Прокурорам усіх рівнів забезпечити організацію приймання та вирішення заяв і повідомлень про злочини відповідно до вимог Інструкції про порядок розгляду заяв і повідомлень про злочини в органах прокуратури України, а також законність і обґрунтованість рішень, прийнятих за наслідками їх перевірки.
3.1. Щомісячно перевіряти повноту реєстрації та законність рішень за заявами і повідомленнями про злочини у кожному правоохоронному органі. При цьому, забезпечуючи комплексний підхід, використовувати дані органів державного нагляду та контролю, повідомлення засобів масової інформації, звернення громадян, дані лікувальних закладів і судово-медичних бюро, підприємств, установ, організацій тощо. Практикувати проведення відповідних звірок.
Особливу увагу звертати на повноту проведення перевірок за повідомленнями про безвісне зникнення громадян, законність прийнятих за їх наслідками рішень.
Одночасно вивчати додержання обліково-реєстраційної дисципліни, своєчасність надання документів первинного обліку - статистичних карток на виявлений злочин, у тому числі в електронному виді, достовірність відображення в них відповідних даних шляхом взаємозвірок з обліково-реєстраційними підрозділами органів внутрішніх справ.
При виявленні порушень порядку приймання, реєстрації, обліку заяв і повідомлень про злочини, фальсифікації матеріалів дослідчої перевірки вживати заходів щодо притягнення винних осіб до відповідальності, у тому числі кримінальної.
3.2. При одержанні повідомлень про вбивство, терористичний акт, масові заворушення, бандитизм та вчинення інших резонансних злочинів прокурорам районного і міського рівня, прокурорам обласного рівня або їх заступникам особисто виїжджати на місце події для вжиття заходів до якісного проведення огляду місця події, організації невідкладних першочергових слідчих дій і оперативно-розшукових заходів, забезпечення кваліфікованого слідства і розкриття злочину. За необхідності визначати підслідність кримінальної справи, доручати розслідування групі слідчих.
Забезпечити за кожним фактом смерті громадян виїзд працівників прокуратури та судово-медичного експерта на місце події згідно з Інструкцією, що регулює цей порядок.
3.3. Здійснювати нагляд за законністю порушення кожної кримінальної справи. Запобігати зволіканню з її порушенням за наявності очевидних ознак злочину та негайно скасовувати незаконні постанови, у тому числі за малозначними фактами, які лише формально містять ознаки злочинів.
3.4. Створювати за погодженням з керівниками відповідних правоохоронних органів постійно діючі та інші слідчо-оперативні групи для виїзду на місце події у випадках вчинення особливо тяжких і тяжких злочинів, розслідування складних кримінальних справ під керівництвом найбільш досвідчених працівників. Забезпечити постійний контроль за результатами їх роботи. Вживати заходів щодо підвищення ефективності їх діяльності.
4. Забезпечувати складання по кожній кримінальній справі детального плану провадження досудового слідства, який затверджувати відповідним керівникам. Здійснювати контроль за реалізацією передбачених заходів.
5. Своєчасно перевіряти законність затримання підозрюваних, пред'явлення обвинувачення і застосування запобіжних заходів. Приділяти цьому підвищену увагу, оскільки затримання і арешт людини пов'язані з обмеженням її конституційного права на свободу і особисту недоторканність.
5.1. Щодекадно перевіряти законність утримання підозрюваних і обвинувачених в ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для доставлених чергових частин міськрайвідділів внутрішніх справ, гауптвахтах, кімнатах тимчасового затримання у військових частинах та інших місцях тимчасового обмеження свободи громадян (приймальниках-розподільниках, психіатричних закладах закритого типу).
Запобігати фактам затримання підозрюваних у вчиненні злочинів на підставі протоколів про адміністративні правопорушення.
5.1.2. Перевіряти ІТТ, інші місця тимчасового обмеження свободи прокурорам району (міста), на території якого він знаходиться. Про звільнення осіб, незаконно затриманих працівниками правоохоронних органів іншого району (міста) чи вищого рівня, негайно інформувати про прийняте рішення прокурора, що здійснює нагляд за досудовим слідством.
5.1.3. Вживати невідкладних заходів до звільнення незаконно затриманих осіб та утримуваних понад 72 години без постанови суду про тримання під вартою чи продовження строку затримання.
5.2. Протягом доби перевіряти законність постанов про притягнення як обвинувачених, запобігати пред'явленню необґрунтованого обвинувачення. Вживати заходів щодо скасування незаконних постанов.
5.2.1. Забезпечити додержання вимог чинного законодавства України щодо особливого порядку притягнення до кримінальної відповідальності та провадження у кримінальних справах з урахуванням встановлених законами України додаткових гарантій недоторканності народних депутатів України, суддів, а також інших осіб.
5.3. Домагатися суворого додержання вимог ст.ст.
62,
63 Конституції України. Всіляко сприяти забезпеченню надання реальної можливості підозрюваному чи обвинуваченому захищатися передбаченими законом способами від пред'явленого обвинувачення, не допускати перекладання на нього обов'язку доведення невинуватості у вчиненні злочину.
5.4. При погодженні та підтриманні в судовому засіданні подання про взяття під варту підозрюваного чи обвинуваченого керуватись вичерпним переліком підстав, визначених
Кримінально-процесуальним кодексом. Ретельно вивчати необхідність застосування цього запобіжного заходу, при потребі допитувати особисто підозрюваного чи обвинуваченого, а неповнолітніх - завжди.
5.4.1. У кожному випадку відмови суду в наданні санкції на взяття під варту підозрюваного чи обвинуваченого вирішувати питання про внесення апеляційного подання.
5.4.2. Рішення про відмову в погодженні подання слідчого про арешт із зазначенням мотивів викладати на поданні.
5.5. Забезпечувати додержання строків досудового слідства та тримання обвинувачених під вартою, встановлених
КПК України. У разі неможливості закінчити розслідування та відсутності підстав для скасування або зміни запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою забезпечити своєчасне продовження строків слідства, а також направлення до суду і підтримання подання про продовження строків тримання обвинувачених під вартою.
5.5.1. При вирішенні питань щодо продовження строків слідства і тримання обвинувачених під вартою додержуватися порядку і термінів надання документів, встановлених відповідною вказівкою.
5.5.2. У кожному випадку з'ясовувати причини необхідності продовження строків слідства і тримання обвинувачених під вартою, розглядати ці питання на оперативних нарадах. При встановленні фактів безпідставної тяганини при розслідуванні кримінальних справ вирішувати питання про відповідальність винних працівників.
5.6. Звільняти з-під варти обвинувачених, коли відпали підстави для арешту або коли закінчились визначені постановою суду строки тримання під вартою. З цією метою наглядовим підрозділам прокуратур обласного рівня щомісячно брати участь у комплексних перевірках слідчих ізоляторів Державного департаменту України з питань виконання покарань. У разі виявлення порушень закону щодо тримання осіб під вартою невідкладно доручати їх усунення прокурорам, що безпосередньо здійснюють нагляд за досудовим слідством у кримінальній справі.
6. При вирішенні питань щодо санкціонування постанов та погодження подань слідчих про проведення обшуків, виїмок, накладення арешту на кореспонденцію, зняття інформації з каналів зв'язку ретельно перевіряти наявність у кримінальній справі даних, які дають підстави для їх проведення.
6.1. Обшук без законних підстав, неповідомлення про його проведення без санкції чи постанови суду, вилучення документів, предметів, що не стосуються справи, інші порушення порядку та умов проведення і фіксації результатів обшуку, огляду і виїмки кореспонденції, дослідження інформації, знятої з каналу зв'язку, оцінювати як суттєве порушення законних прав людини і відповідно реагувати.
7. Вважати найважливішим обов'язком прокурорів та органів досудового слідства захист прав і законних інтересів потерпілих. Своєчасно вирішувати питання про визнання особи потерпілою, з'ясовувати, яку конкретно шкоду заподіяно злочином (моральну, фізичну чи майнову), забезпечувати реалізацію потерпілими всіх передбачених законом прав, за необхідності вирішувати питання щодо можливості участі в проведенні окремих слідчих дій.
................Перейти до повного тексту