1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Положення


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінтрансзв'язку
України
14.04.2006 N 349
ПОЛОЖЕННЯ
про метрологічну службу Державного департаменту з питань зв'язку та інформатизації
Положення про метрологічну службу Державного департаменту з питань зв'язку та інформатизації (далі - Положення) розроблено на основі Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" і Типового положення про метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, органів управління об'єднань підприємств, підприємств та організацій, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 28.02.2005 р. N 53, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 за N 307/10587 (далі - Типове положення).
Положення погоджено листом Держспоживстандарту України від 11.10.2005 N 8771-6-4/25.
Положення визначає структуру, загальні положення, головні завдання, функції і права усіх підрозділів метрологічної служби (далі - МС) Державного департаменту з питань зв'язку та інформатизації (далі - Держзв'язку) незалежно від форм власності та виду діяльності.
1. Загальні положення
1.1. В даному Положенні використовуються терміни та визначення відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", Закону України "Про телекомунікації" Закону України "Про поштовий зв'язок", ДСТУ 2681-94 "Метрологія. Терміни та визначення", РМГ 29-99 "Метрология. Термины и определения", а також додаткові терміни, які вживаються у такому значені:
державна метрологічна система - сукупність законодавчих та інших нормативно-правових актів, організаційної структури, наукової, технічної та нормативної бази з метрології, спрямованих на забезпечення єдності вимірювань у державі;
галузь "Зв'язок" - сукупність підприємств, об'єднань підприємств, організацій, установ, що входять до сфери управління Держзв'язку, підприємств, які незалежно від форм власності здійснюють свою діяльність у сфері передавання інформації і надання послуг зв'язку споживачам на підставі ліцензій;
єдність вимірювань - стан вимірювань, за якого їх результати виражаються в узаконених одиницях вимірювань, а похибки вимірювань відомі та із заданою ймовірністю не виходять за встановлені межі;
споживач зв'язку - юридична чи фізична особа, яка користується послугами зв'язку;
метрологічна діяльність галузі "Зв'язок" - діяльність метрологічних служб підприємств, операторів зв'язку, яка пов'язана із забезпеченням єдності вимірювань та спрямована на створення, правильний вибір і застосування засобів вимірювальної техніки (ЗВТ), метрологічних правил і норм, виконання інших метрологічних робіт, необхідних для досягнення єдності і необхідної точності вимірювань з метою забезпечення високої якості послуг зв'язку, захисту споживачів зв'язку від наслідків використання недостовірних результатів вимірювань, підвищення ефективності виробництва, прискорення технічного прогресу в галузі зв'язку;
метрологічна служба - сукупність суб'єктів та їх підрозділів, діяльність яких спрямована на забезпечення єдності вимірювань та здійснення метрологічного контролю і нагляду;
метрологічний контроль включає такі роботи:
- атестація калібрувальних і вимірювальних лабораторій підприємств і організацій;
- метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки;
- калібрування засобів вимірювальної техніки;
- метрологічна експертиза документації та атестація методик виконання вимірювань;
метрологічний нагляд - нагляд за забезпеченням єдності вимірювань;
нормативний документ з метрології - документ, який встановлює правила, положення, інші вимоги чи норми, що стосуються метрології та метрологічної діяльності;
оператор зв'язку - оператор телекомунікацій, провайдер телекомунікацій або оператор поштового зв'язку;
підприємства галузі зв'язку - оператори телекомунікацій, провайдери телекомунікацій або оператори поштового зв'язку, підприємства, наукові, навчальні, конструкторські, проектно-конструкторські організації, їх сукупність або об'єднання, а також інші підприємства, організації, установи, що входять до сфери управління Держзв'язку.
1.2. МС Держзв'язку є складовою частиною МС країни і виконує комплекс робіт із забезпечення єдності і необхідної точності вимірювань з метою захисту юридичних і фізичних осіб від наслідків використання недостовірних результатів вимірювань, підвищення ефективності виробництва продукції, спрямованого на прискорення технічного прогресу в галузі зв'язку.
1.3. Структура і штати МС Держзв'язку, органів управління об'єднань підприємств, підприємств та організацій галузі зв'язку визначаються їх керівниками відповідно до обсягів робіт і з урахуванням того, що роботи із забезпечення єдності вимірювань, у тому числі калібрування і ремонт ЗВТ, належать до основних видів робіт, а підрозділи МС за умовами праці і заробітної плати - до основних виробничих, науково-дослідних, конструкторських, проектно-конструкторських чи технологічних підрозділів.
1.4. Організацію робіт з метрологічної діяльності в системі Держзв'язку покладено на заступника директора Держзв'язку, який курирує діяльність у сфері метрологічного забезпечення (далі - МЗ), а на підприємствах галузі зв'язку - на відповідальну особу, яка керує технічною політикою підприємства.
1.5. Загальне керівництво діяльністю МС Держзв'язку і роботами з МЗ покладається на Управління стандартизації, сертифікації та метрології Держзв'язку і головного метролога Держзв'язку.
1.6. У своїй діяльності МС Держзв'язку керується чинним законодавством, стандартами та іншими нормативними документами (далі - НД) державної системи забезпечення єдності вимірювань, відповідними наказами центрального органу виконавчої влади з метрології - Державного комітету України з питань технічного регулювання і споживчої політики (далі - ЦОВМ), вказівками і наказами Держзв'язку, галузевими НД і цим Положенням.
1.7. Завдання, функції, права, підпорядкованість, структура і відповідальність підрозділів МС, головної і базових організацій метрологічної служби (ГОМС і БОМС), а також підприємств галузі зв'язку, визначаються відповідними положеннями, які розробляються з урахуванням цього Положення.
1.8. Положення про МС узгоджуються, затверджуються відповідними керівниками та вводяться в дію в порядку згідно з додатком 1.
1.9. Рішення Держзв'язку з питань МЗ і вимоги галузевих НД є обов'язковими для виконання операторами зв'язку, які надають послуги зв'язку на мережі загального користування і підприємствами, що входять до сфери управління Держзв'язку.
1.10. Форми взаємодії МС підприємств і державної МС регламентуються Законом України "Про метрологію та метрологічну діяльність" та іншими чинними нормативно-правовими актами України і НД з метрології.
1.11. МС Держзв'язку може розробляти та затверджувати нормативні документи з метрології, що конкретизують і не суперечать НД та нормативно-правовим актам ЦОВМ, та які проходять метрологічну експертизу у метрологічних центрах.
1.12. МС, які проводять атестацію методик виконання вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду, мають бути уповноважені у державній метрологічній системі відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Головні та базові організації, які проводять державні приймальні випробування ЗВТ, на які не поширюється державний метрологічний нагляд, мають бути уповноважені у державній метрологічній системі відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Повірочні лабораторії підприємств та організацій, які проводять повірку ЗВТ, мають бути уповноважені у державній метрологічній системі відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Калібрувальні та вимірювальні лабораторії підприємств та організацій, які проводять відповідно калібрування ЗВТ для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб, вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду, мають бути атестовані у державній метрологічній системі відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
1.13. Фінансування діяльності МС Держзв'язку у відповідності до статті 39 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, які виділяються на її утримання, а також за рахунок коштів, отриманих за створення наукових, науково-дослідних робіт, а також за надання метрологічних послуг.
Фінансування діяльності МС підприємств галузі зв'язку здійснюється за рахунок коштів цих підприємств.
1.14. Відповідальність за стан МЗ, дотримання метрологічних норм і правил, за невиконання або неналежне виконання підрозділами МС Держзв'язку покладених на них функцій, а також за перевищення делегованих їм прав, несуть їхні керівники відповідно до чинного законодавства.
2. Структура метрологічної служби Держзв'язку
2.1. Метрологічна служба Держзв'язку являє собою централізовану систему і складається з таких ланок (додаток 2):
- заступник директора Держзв'язку, який курирує діяльність у сфері МЗ;
- Управління стандартизації, сертифікації та метрології Держзв'язку (УССМ);
- головний метролог Держзв'язку;
- ГОМС - Одеський науково-дослідний інститут зв'язку (ОНДІЗ);
- БОМС:
Український науково-дослідний інститут зв'язку (УНДІЗ);
Український науково-дослідний інститут радіо і телебачення (УНДІРТ);
Науково-інженерний центр лінійно-кабельних споруд Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій (НІЦ ЛКС ДУІКТ);
- метрологічні служби підприємств галузі зв'язку та їх підрозділів.
2.2. Головний метролог Держзв'язку призначається наказом Мінтрансзв'язку і підпорядковується безпосередньо начальнику УССМ.
2.3. Головна і базові організації МС атестуються у відповідності до Порядку проведення атестації головних та базових організацій метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 29.06.2005 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.07.2005 за N 750/11030.
2.4. Структура і штати МС підприємств галузі зв'язку та їх підрозділів визначаються відповідними керівниками підприємств, виходячи з обсягів робіт з МЗ і з урахуванням рекомендацій з розрахунку чисельності штатів МС (додаток 3).
3. Основні завдання метрологічної служби Держзв'язку
3.1. Основними завданнями МС Держзв'язку є:
3.1.1. Забезпечення єдності і необхідної точності вимірювань.
3.1.2. Визначення концепції розвитку метрологічної служби галузі, координація і здійснення робіт з МЗ розробок, виробництва, випробувань і експлуатації вимірювальних систем, засобів, послуг зв'язку, ЗВТ та інших сфер діяльності у галузі зв'язку.
3.1.3. Розроблення планів реалізації концепції розвитку метрологічної служби галузі зв'язку.
3.1.4. Складання і затвердження галузевих перспективних та щорічних планів робіт у сфері забезпечення єдності вимірювань та контроль за їх виконанням.
3.1.5. Розроблення та реалізація заходів щодо впровадження систем управління якістю в метрологічних підрозділах галузі зв'язку відповідно до вимог міжнародних та національних стандартів;
3.1.6. Організація і здійснення метрологічного контролю та нагляду.
3.1.7. Здійснення взаємодії з ЦОВМ та органами Державної метрологічної служби з питань забезпечення єдності вимірювань.
3.1.8. Координація і контроль діяльності ГОМС і БОМС.
3.1.9. Розроблення і реалізація галузевих і міжгалузевих програм з МЗ, що спрямовані на вдосконалення МЗ і підвищення ефективності робіт метрологічної служби, організація і контроль за їх виконанням.
3.1.10. Підготовка пропозицій до планів державної та галузевої стандартизації і розроблення планів робіт з удосконалення галузевої нормативної бази з метрології.
3.1.11. Організація і проведення метрологічної експертизи технічних завдань, проектів стандартів, науково-дослідних, конструкторських, проектно-конструкторських робіт, звітів про науково-дослідні роботи.
3.1.12. Участь у розробці та впровадженні державних і галузевих стандартів та інших НД з питань МЗ.
3.1.13. Організація проведення акредитації калібрувальних і вимірювальних лабораторій підприємств галузі зв'язку.
3.1.14. Організація і проведення робіт, необхідних для забезпечення єдності вимірювань на підприємствах галузі зв'язку.
3.1.15. Розроблення і впровадження сучасних методів вимірювання і ЗВТ, автоматизованого контрольно-вимірювального устаткування, вимірювально-інформаційних систем і робочих еталонів.
3.1.16. Участь у роботах з міжнародного співробітництва в галузі метрології.
3.1.17. Організація підготовки і підвищення кваліфікації кадрів метрологічних служб підприємств галузі зв'язку.
3.1.18. Організація галузевих нарад, семінарів, конференцій, виставок з питань МЗ.
3.2. Розподіл завдань, що покладаються на МС Держзв'язку, між окремими підрозділами МС, їх функції та права визначаються даним Положенням.
4. Обов'язки та права УССМ з МЗ галузі зв'язку
4.1. На УССМ покладаються такі обов'язки:
4.1.1. Контроль за здійсненням єдиної технічної політики галузі зв'язку у сфері забезпечення єдності вимірювань.
4.1.2. Організація проведення аналізу стану вимірювань у галузі та визначення основних напрямків подальшого розвитку МЗ.
4.1.3. Організація розроблення основних напрямів діяльності, програм та координаційних планів з МЗ в системі Держзв'язку.
4.1.4. Контроль за розробленням планів з МЗ, що розробляються головною і базовими організаціями МС, та здійснення контролю за їх виконанням.
4.1.5. Затвердження планів-графіків з проведення галузевого метрологічного контролю і нагляду.
4.1.6. Організація розроблення, затвердження і впровадження НД, що регламентують діяльність з МЗ.
4.1.7. Взаємодія з ЦОВМ, з МС інших центральних органів виконавчої влади з питань міжгалузевої координації планів з МЗ.
4.1.8. Забезпечення участі головного метролога, головної і базових організацій МС галузі зв'язку в роботах з міжнародного науково-технічного співробітництва у сфері метрології. Контроль за впровадженням стандартів і рекомендацій Міжнародної організації законодавчої метрології (МОЗМ), Міжнародної організації із стандартизації (МОС), Міжнародної електротехнічної комісії (МЕК) у сфері метрології.
4.1.9. Підготовка до розгляду науково-технічною радою і колегією Держзв'язку питань щодо стану та удосконалення МЗ.
4.1.10. Складання і представлення керівництву Держзв'язку звітів, доповідей, проектів наказів та інших документів з питань МЗ.
4.1.11. Планування і сприяння в проведенні нарад, семінарів, конференцій, виставок з питань МЗ.
4.1.12. Організація метрологічного контролю і нагляду за розробленням, виробництвом, станом, застосуванням і ремонтом ЗВТ, а також за впровадженням і дотриманням метрологічних правил.
4.1.13. Здійснення контролю за усуненням недоліків у сфері МЗ, виявлених при проведенні державного метрологічного контролю і нагляду.
4.2. Для виконання своїх обов'язків з МЗ УССМ надаються такі права:
4.2.1. Залучати ГОМС та БОМС, окремих фахівців до виконання робіт з МЗ.
4.2.2. Здійснювати контроль у сфері МЗ, отримувати в установленому порядку від підприємств галузі зв'язку всі необхідні матеріали з питань МЗ.
4.2.3. Подавати пропозиції керівництву Держзв'язку щодо визначення головної і базових організацій МЗ, про заохочення працівників метрологічної служби, про накладення стягнень або притягнення до відповідальності працівників, винних у порушенні метрологічних норм і правил.
4.2.4. Брати участь у розгляді суперечностей, що стосуються оцінки діяльності МС Держзв'язку.
4.2.5. Бути представником за дорученням Держзв'язку в органах ЦОВМ та інших організаціях з питань МЗ.
5. Обов'язки та права головного метролога Держзв'язку
5.1. На головного метролога Держзв'язку покладені такі обов'язки:
5.1.1. Здійснення єдиної технічної політики галузі зв'язку у сфері забезпечення єдності вимірювань.
5.1.2. Аналіз та оцінка стану метрологічного забезпечення галузі за результатами узагальнення інформації головних і базових організацій МС, МС підприємств та організацій та визначення основних напрямків подальшого розвитку МЗ.
5.1.3. Координація проектів планів з МЗ, що розробляються головною і базовими організаціями МС, та здійснення контролю за їх виконанням.
5.1.4. Участь у розробці, узгодженні і впровадженні НД, що регламентують питання з МЗ.
5.1.5. Взаємодія з ЦОВМ, з МС інших центральних органів виконавчої влади з питань МЗ.
5.1.6. Контроль за впровадженням стандартів і рекомендацій Міжнародної організації законодавчої метрології (МОЗМ), міжнародної організації з стандартизації (МОС), Міжнародної електротехнічної комісії (МЕК) у сфері метрології.
5.1.7. Видача за результатами метрологічного нагляду приписів щодо припинення та усунення порушень метрологічних норм і правил.
5.1.8. Участь в проведенні державного метрологічного контролю і нагляду за діяльністю підприємств галузі зв'язку.
5.1.9. Планування підготовки і підвищення кваліфікації кадрів МС.
5.1.10. Підготовка до розгляду науково-технічною радою і колегією Держзв'язку питань щодо стану та удосконалення МЗ.
5.1.11. Складання і представлення керівництву Держзв'язку звітів, доповідей, проектів наказів та інших документів з питань МЗ.
5.1.12. Організація планування і сприяння в проведенні нарад, семінарів, конференцій, виставок з питань МЗ.
5.1.13. Організація розробки та атестація методик виконання вимірювань.
5.1.14. Організація проведення метрологічного контролю за розробкою, виробництвом, станом, застосуванням і ремонтом ЗВТ, а також за впровадженням і дотриманням метрологічних правил.
5.1.15. Організація здійснення контролю за усуненням недоліків у сфері МЗ, виявлених при проведенні державного метрологічного контролю і нагляду.
5.1.16. Узгодження та затвердження методик атестації, повірки, калібрування, методик виконання вимірювань.
5.2. Для виконання своїх обов'язків з МЗ головному метрологу Держзв'язку надаються такі права:
5.2.1. Залучати (за договором) підприємства, організації, окремих фахівців до виконання робіт з МЗ.
5.2.2. Бути представником за дорученням Держзв'язку в органах ЦОВМ та інших організаціях з питань МЗ.
5.2.3. Вести листування з організаціями з питань, що відносяться до компетенції головного метролога.
5.2.4. Видавати за результатами метрологічного нагляду приписи з питань стану і застосування ЗВТ, впровадження і дотримання метрологічних правил.
5.2.5. Запитувати необхідні матеріали з МЗ від підприємств і організацій галузі зв'язку.
5.2.6. Вносити пропозиції про скасування нормативних документів, наказів, розпоряджень, прийнятих керівниками підприємств, що суперечать чинному законодавству, державним чи галузевим стандартам.
5.2.7. Вносити пропозиції керівництву Держзв'язку про заохочення працівників метрологічної служби за якісну організацію робіт з МЗ, впровадження сучасних прогресивних методів вимірювань, а також вносити пропозиції про притягнення до відповідальності працівників, винних у порушенні метрологічних норм і правил.
6. Головна організація метрологічної служби Держзв'язку
6.1. ГОМС призначається наказом Мінтрансзв'язку для координації робіт із забезпечення єдності вимірювань у сфері своєї діяльності та методичного керівництва БОМС і МС підприємств та організацій.
6.2. ГОМС визначається з числа провідних науково-виробничих (виробничих) об'єднань, науково-дослідних, проектно-конструкторських і технологічних організацій, які мають висококваліфікований персонал з метрології в галузі зв'язку і необхідну технічну базу.
У ГОМС, для виконання покладених завдань, може бути створений самостійний підрозділ, який очолюється головним метрологом, що призначається на посаду і звільняється з неї наказом керівника підприємства за погодженням із головним метрологом Держзв'язку.
6.3. ГОМС виконує всі роботи, пов'язані із забезпеченням єдності вимірювань, за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на її утримання на відповідний рік, згідно з її розрахунками, а також коштів, одержаних за надання метрологічних послуг.
6.4. На ГОМС покладаються такі функції:
6.4.1. Розроблення та узгодження з УССМ технічної політики у сфері МЗ.
6.4.2. Проведення систематичного аналізу матеріалів щодо стану МЗ галузі, що подаються БОМС.
6.4.3. Вивчення потреби галузі в робочих ЗВТ і робочих еталонах.
6.4.4. Здійснення координації та організаційно-методичного керівництва базовими організаціями МС щодо проведення ними науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт (НДР і ДКР) у сфері МЗ.
6.4.5. Планування та участь у проведенні державних приймальних випробувань ЗВТ, на які не поширюється державний метрологічний нагляд, у розробленні та реалізації заходів з МЗ їх виробництва та експлуатації.
6.4.6. Участь у розробленні методів вимірювань і ЗВТ, у створенні комплексів повірочного і калібрувального обладнання для галузі зв'язку, узгодження пропозицій щодо їх розроблення та виготовлення разом із зацікавленими підприємствами і організаціями.
6.4.7. Проведення робіт з розроблення, уніфікації, стандартизації та атестації методик виконання вимірювань.
6.4.8. Розгляд та підготовка пропозицій щодо узгодження проектів державних і галузевих стандартів з МЗ, участь у розробленні НД з метрології.
6.4.9. Організація МЗ випробувань.
6.4.10. Організація і проведення атестації вимірювальних та калібрувальних лабораторій підприємств галузі зв'язку.
6.4.11. Виконання робіт з МЗ вимірювальних інформаційних систем, автоматизованих систем керування технологічними процесами.
6.4.12. Зберігання і підтримання на належному рівні робочих еталонів, комплексів повірочного і калібрувального обладнання.
6.4.13. Участь у розв'язанні суперечностей, що виникають у роботі МС підприємств галузі зв'язку.
6.4.14. Організація і проведення метрологічної експертизи проектів стандартів, технічних умов, технічних завдань, проектної, конструкторської, технологічної документації, звітів з НДР та інших нормативних документів з МЗ.
6.4.15. Організація і проведення метрологічної атестації, повірки, калібрування і ремонту ЗВТ.
6.4.16. Розробка калібрувальних тавр та контролю за правильністю їх використання, зберігання і знищення.
6.4.17. Організація обліку підприємств, що виготовляють і ремонтують ЗВТ, а також МС і лабораторій, що акредитовані на право проведення метрологічних робіт в галузі.
6.4.18. Створення інформаційно-довідкової системи з метрології.
6.4.19. Участь за завданнями Держзв'язку в роботах з міжнародного співробітництва в сфері метрології. Контроль впровадження і дотримання стандартів і рекомендацій Міжнародної організації законодавчої метрології (МОЗМ), міжнародної організації з стандартизації (МОС), Міжнародної електротехнічної комісії (МЕК).
6.4.20. Розроблення проектів НД, що регламентують організацію робіт з МЗ, їх узгодження і затвердження.
6.4.21. Організація і проведення семінарів, конференцій, нарад і виставок за тематикою удосконалення системи МЗ галузі зв'язку.
6.4.22. Взаємодія з державними науковими метрологічними центрами і центрами стандартизації, метрології та сертифікації ЦОВМ з питань, що відносяться до компетенції ГОМС.
6.4.23. Сприяння територіальним органам ЦОВМ під час проведення ними державного метрологічного контролю і нагляду.
6.4.24. Розроблення і представлення до УССМ проектів наказів, розпоряджень і вказівок з питань МЗ.
6.4.25. Участь у роботах комісій для проведення метрологічного контролю і нагляду за діяльністю МС.
6.4.26. Участь у роботах з підвищення кваліфікації працівників МС галузі.

................
Перейти до повного тексту