1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Головний державний санітарний лікар
Запорізької області
П О С Т А Н О В А
19.12.2002 N 7
Про незадовільне виконання вимог Законів України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про відходи", "Про пестициди та агрохімікати"
Я, головний державний санітарний лікар Запорізької області, Севальнєв Анатолій Іванович, розглянувши та проаналізувавши матеріали контролю за станом експлуатації полігонів промислових, побутових відходів, санітарної очистки населених пунктів та зберіганням заборонених і непридатних до використання в сільському господарстві хімічних засобів захисту рослин, встановив незадовільне виконання керівниками всіх форм власності вимог Законів України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" ст. 25, "Про відходи" ст. 24, "Про пестициди та агрохімікати" та вимог санітарної служби щодо поводження з відходами.
В цілому на промислових, сільськогосподарських підприємствах області щорічно утворюється близько 6 млн. тонн відходів. На теперішній час в області накопилося більше 200 млн. тонн промислових та побутових відходів, з них на 50 офіційно зареєстрованих полігонах - понад 176 млн. тонн. Структура відходів така: четвертого класу небезпеки - більше 85%, третього - близько 15%, відповідно другого та першого не більше ніж 0,005%.
Аналіз стану полігонів по захороненню промислових відходів в області показав, що промислові полігони та відвальні господарства не відповідають вимогам діючих нормативних документів. На теперішній час більше 70% звалищ та полігонів побутових відходів не відповідають вимогам санітарних норм та правил СНіП 2.01.28-85 "Полігони по знешкодженню та захороненню токсичних промислових підприємств"; "Санитарным правилам устройства и содержания полигонов для твердых бытовых отходов" від 16.05.83 р. N 2811-83 та "Інструкції по проектуванню і експлуатації полігонів для твердих побутових відходів".
Однією з причин такого становища у сфері поводження з відходами є зневажливе відношення до проблем розташування відходів, як підприємств і організації, які є джерелами утворення, зберігання, утилізації відходів, так і місцевих органів виконавчої влади.
Місцеві органи виконавчої влади у багатьох випадках не виконують своїх прямих обов'язків, передбачених статтею 19 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", щодо організації збору, переробки, утилізації і захоронення відходів.
Розпорядження облдержадміністрації по затвердженню Програми використання відходів виробництва та використання на період до 2005 року від 05.08.98 р. N 465 "Про внесення доповнень до розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 17.03.98 р. N 123 п.12" щодо запобігання утворення та зменшення об'ємів утворення відходів, технічних та маркетингових досліджень по виявленню і визначенню ресурсної цінності відходів з метою ефективного їх використання, впровадження у виробництво маловідходних та безвідходних технологічних процесів, визначенню складу та властивостей відходів, які утворюються, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища та здоров'я людини, забезпечення контролю за станом місць та об'єктів розташування власних відходів та інше керівниками промислових підприємств, закладів та організацій виконується незадовільно.
У зв'язку з тим, що цілий ряд сміттєзвалищ вичерпали свої можливості по складуванню відходів постановами головних державних санітарних лікарів міст Запоріжжя, Мелітополя, Бердянська, Василівського та Михайлівського районів більше 10 років припинена експлуатація 26 полігонів, проте ці постанови залишились невиконаними. На теперішній час полігони продовжують функціонувати, оскільки у зв'язку з прийняттям Верховною Радою Закону України "Про землю" відвід земельних ділянок для організації нових полігонів став практично неможливим. Наприклад, у м. Мелітополі це питання не вирішується більше 11 років.
Невирішення протягом багатьох років питання утилізації, знешкодження та захоронення токсичних промислових відходів негативно позначається на стані грунту, що підтверджується лабораторними дослідженнями. Із 8 тисяч досліджень, проведених за останні 3 роки, 9% не відповідає за санітарно-хімічними показниками, з них за солями важких металів 25%, 11% за бактеріологічними та 1,4% за гельмінтологічними показниками. Привертає увагу факт поступового підвищення забруднення грунту солями важких металів (цинк, хром, свинець, кадмій та ін.).
Практично кожна 10 проба фіксує відхилення за бактеріологічними показниками.
Результати роботи обласної та районних інвентаризаційних комісій по проведенню комплексної інвентаризації місць накопичення заборонених і непридатних до використання в сільському господарстві хімічних засобів захисту рослин (ХЗЗР) показали, що в області склалась напружена ситуація із зберіганням заборонених та непридатних до використання пестицидів і агрохімікатів. Набули розповсюдження негативні тенденції погіршення матеріально-технічного стану складських приміщень та умов зберігання ХЗЗР.
В області накопичилось 1214 тонн заборонених та непридатних до використання пестицидів і агрохімікатів. З 222 складських приміщень, де зберігаються ХЗЗР, мають задовільний стан та паспортизовані санітарно-епідеміологічною службою тільки 53. Склади 23-х сільгоспідприємств в 13 районах області, особливо в Запорізькому, Оріхівському, Чернігівському, зруйновані або знаходяться в аварійному стані. Більша частина витратних складів пестицидів та агрохімікатів перетворилася в безгосподарчі місця зберігання заборонених та непридатних до використання ХЗЗР, не відповідає своєму призначенню та закрита постановами головних державних санітарних лікарів міст та районів.
Особливе занепокоєння викликає стан тари, в якій зберігаються заборонені та непридатні до використання ХЗЗР. З 1214 тонн пестицидів, які зберігаються на базисних та витратних складах, тільки 407,7 тонни мають добрий та задовільний стан тари, решта 806,3 тонни зберігаються в зіпсованій тарі, без маркування, 78,6 тонни взагалі зберігаються безпосередньо на землі, викликаючи потенційну загрозу забрудненню довкілля.
Незважаючи на те, що в ході поточного санітарного нагляду за порушення санітарного законодавства при зберіганні та застосуванні ХЗЗР в поточному році головними державними санітарними лікарями міст та районів винесені 125 постанов про порушення санітарного законодавства, оштрафовано 125 посадових осіб сільгосппідприємств, відсторонені від робіт, пов'язаних із зберіганням та застосуванням пестицидів, 255 осіб, зазначені порушення стали можливими за умов невдалого планування потреб хімічних засобів захисту рослин управліннями сільського господарства та продовольства та станціями захисту рослин, недостатньо налагодженої роботи щодо своєчасної видачі дозволів на зберігання заборонених та непридатних до використання пестицидів і агрохімікатів установами екології та природних ресурсів, недостатньо послідовних та принципових дій фахівців санепідустанов на місцях.
В цілях активізації роботи санепідустанов Головний державний санітарний лікар області своїм наказом "Про заходи щодо попередження негативного впливу токсичних промислових відходів на здоров'я населення" від 11.09.95 N 225 зобов'язав головних лікарів міськрайСЕС посилити персональну відповідальність за організацію держсанепіднагляду за токсичними промисловими відходами, розробкою планів щодо підвищення дієвості держсанепіднагляду за токсичними промисловими відходами. Цей наказ санепідслужбою м. Мелітополя, Запоріжжя, Василівського, Токмацького районів виконується незадовільно.
Керуючись Законами України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", ст. 22, 28, 42, "Про відходи", ст. 25, "Про пестициди і агрохімікати" з метою попередження та недопущення подальшого забруднення середовища, негативного впливу токсичних сполук на здоров'я населення, та враховуючи безвідповідальність посадових осіб підприємств, організацій, установ всіх форм власності
................
Перейти до повного тексту