1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-306 від 10.08.99
м.Київ
Міністрові освіти Автономної
Республіки Крим,
начальникам управлінь освіти обласних,
Київської та Севастопольської міських
держадміністрацій,
головам Рад ректорів (директорів) вищих
навчальних закладів I - IV рівнів
акредитації
У зв'язку з підготовкою закладів освіти до нового 1999 - 2000 навчального року Міністерство освіти України подає Методичні рекомендації та список літератури до проведення першого уроку (лекції) в загальноосвітніх та вищих навчальних закладах.
Міністр В.О.Зайчук
Методичні рекомендації до проведення в 1999-2000 навчальному році першого уроку (лекції) в загальноосвітніх та вищих навчальних закладах
Новий навчальний 1999 - 2000 рік - це рік визначних для людства історичних подій. 60 років тому, 1 вересня 1939 року, розпочалась друга світова війна, що була найжахливішою в історії людства; 2 вересня 1999 року світ відзначатиме 54 річницю її закінчення. У травні 2000 року український народ святкуватиме 55-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні. Світова громадськість готується до відзначення 2000-ліття Різдва Христового, події, що уособлює єднання всіх людей у мирі і злагоді.
Сьогодні, на межі тисячоліть, світ приходить до усвідомлення необхідності жити за законами взаєморозуміння, взаємоповаги, терпимості. 2000 рік проголошений Організацією Об'єднаних Націй Міжнародним роком культури миру. Дотримання законів миру і злагоди у світовому співтоваристві стане запорукою мирного співіснування людей, народів і держав у третьому тисячолітті. Теперішньому поколінню слід опановувати науку добра уже тепер, починаючи із шкільної та студентської лави, бо теперішні юні громадяни мають будувати новий світ, в якому не буде конфліктів, воєн, а всі спірні питання регулюватимуться законом.
Перший урок (лекцію) в навчальних закладах Міністерство освіти України рекомендує провести за темою "Вчимося жити у мирі і злагоді", на якому слід акцентувати увагу на ознайомленні учнів з міжнародними та державними правовими актами, які забезпечують дотримання миру і злагоди в суспільстві, зокрема:
Загальна декларація прав людини;
Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації;
Конвенція про права дитини;
Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок;
Міжнародний пакт про громадянські і політичні права;
Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права;
Конституція України;
Закон України "Про освіту";
Закон України "Про професійно-технічну освіту";
Закон України "Про загальну середню освіту";
Закон України "Про свободу совісті та релігійні організації";
Закон України "Про молодіжні та дитячі громадські організації";
Указ Президента України "Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян" від 27.04.99 N 456/99;
Постанова Верховної Ради України "Про Засади державної політики України в галузі прав людини" від 17.06.99 N 757-XIV;
Концепція виховання дітей і молоді в національній системі освіти;
Національна програма "Освіта" (Україна XXI століття);
Концептуальні засади гуманітарної освіти в Україні (вища школа);
та інші нормативно-правові документи.
В початковій школі (1 - 4 кл., 1 - 3 кл.) на цьому уроці доцільно:
акцентувати увагу на необхідність дотримання миру і злагоди у світі, державі, суспільстві, учнівському колективі, в родині;
з'ясувати поняття Батьківщина, народ, родина, друзі, мир, злагода, взаємоповага;
на прикладі українських народних прислів'їв, творів українських письменників познайомити учнів з миролюбними традиціями українського народу;
познайомити учнів з нормами спілкування в сім'ї, в учнівському колективі, з дорослими, однолітками, молодшими дітьми;
виховувати терпимість і повагу до думок та переконань інших людей;
закріпити навички уникнення конфліктних ситуацій, налагодження добрих, товариських стосунків.
Готуючись до першого уроку в 5 - 8-х класах, учитель, відповідно до вікових особливостей учнів, повинен поставити за мету:
висвітлити історичні традиції співіснування Української держави у світовому просторі на засадах миру і злагоди;
обгрунтувати потребу для всіх громадян України, незалежно від національної приналежності та віросповідання, навчитися жити в мирі та злагоді;
визначити пріоритетність права у вирішенні спірних питань на всіх рівнях (міжнаціональному, державному, громадському, у міжособистісних стосунках);
виробити своєрідні правила поведінки в учнівському колективі, в сім'ї, в спілкуванні з іншими громадянами;
домагатися усвідомлення учнями того, що терпимість, взаємоповага, доброзичливість є одним з ознак людини високої моральної культури.
В 9 - 11-х класах та у вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації під час проведення першого уроку (лекції) слід акцентувати увагу на таких аспектах:
вироблення стійкої громадянської позиції, спрямованої на забезпечення мирного співіснування громадян України, незалежно від їхньої національності та віросповідання;
висвітлення миролюбної політики Української держави щодо подолання конфліктів у світі;
ознайомлення з історичними традиціями України щодо мирного співіснування з іншими державами;
з'ясування значення громадянського миру і злагоди для розбудови незалежної демократичної держави;
дати початкові відомості про конфліктологію як про науку з вивчення та попередження конфліктних ситуацій;
розглянути прийоми уникнення конфліктних ситуацій в суспільстві, учнівському (студентському) колективах, в родині.
Для проведення першого уроку (лекції) доцільно запросити представників державної влади, громадських діячів, митців, журналістів, психологів. У бібліотеках закладів освіти необхідно організувати виставку публіцистичних, наукових та художніх творів за темою першого уроку.
На першому уроці (лекції) слід використовувати різноманітні методи навчання та форми організації роботи в аудиторії, широко застосовувати такі наочні та технічні засоби навчання, тексти літературних творів. Елементами першого уроку можуть бути вікторини, конкурси віршів, дитячих малюнків, міні-творів тощо.

................
Перейти до повного тексту