1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
30.06.2005 N 1/9-352
Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про проведення у 2005 р. серпневих конференцій педагогічних працівників
З метою якісної підготовки до 2005-2006 навчального року Міністерство освіти і науки України рекомендує провести педагогічні конференції у період з 19 по 26 серпня ц.р. Порядок організації, терміни і форми роботи конференцій визначаються відповідними органами управління освітою за погодженням з місцевими органами виконавчої влади та самоврядування з урахуванням місцевих умов і можливостей. Вважаємо за доцільне передбачити проведення як пленарних, так і секційних засідань. До участі у конференціях доцільно запросити депутатів різних рівнів, представників органів виконавчої влади та самоврядування, піклувальних рад, громадськості, засобів масової інформації.
На серпневих педагогічних конференціях необхідно проаналізувати результати діяльності дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, позашкільних та вищих навчальних закладів за 2004-2005 навчальний рік з питань практичної реалізації основних положень Національної доктрини розвитку освіти, виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 року N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання", Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям", регіональних програм, спрямованих на розвиток освітньої галузі. При цьому необхідно визначити основні завдання і напрями роботи педагогічних колективів у новому навчальному році в контексті забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти; підвищення престижу професії вчителя, підвищення їх соціального статусу, створення системи матеріального та морального заохочення педагогічних працівників для стимулювання їхнього професійного росту, передбачивши для них належні умови праці, поліпшення житлових умов тощо.
У розвитку дошкільної освіти пріоритетними є питання модернізації її змісту, орієнтації на системний розвиток особистості, формування готовності дитини до навчання в школі у зв'язку із переходом загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і термін навчання.
Особлива увага при цьому має приділятися охопленню дошкільним навчанням дітей 5-річного віку, оскільки одним із важливих напрямків модернізації освіти є забезпечення наступності між дошкільною та початковою ланками. На сьогодні у країні понад 45 відсотків п'ятирічних дітей з різних причин не відвідують дошкільних навчальних закладів і не отримують належної дошкільної підготовки. Це породжує труднощі у подальшому їх навчанні в школі, збільшує період шкільної адаптації, суттєво впливає на стан здоров'я, успішність, створює нерівні стартові умови.
Серед можливих шляхів розв'язання зазначеної проблеми є створення, переважно у сільській місцевості, навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад" (нині їх функціонує понад 1,6 тис., де успішно вирішуються питання наступності та безперервності освіти); організація на базі дошкільного навчального закладу підготовки дітей старшого дошкільного віку до шкільного навчання; функціонування у дошкільних навчальних закладах груп короткотривалого перебування дітей; в окремих районах сільської місцевості, де відсутні дошкільні навчальні заклади і мала кількість дітей дошкільного віку, силами працівників системи дошкільної освіти доцільно здійснювати соціально-педагогічний патронат сім'ї тощо.
У сучасних умовах дошкільна освіта повинна забезпечити дитині належний мінімальний рівень життєвих компетенцій, що зробить її особистість адаптованою і адекватно зорієнтованою в навколишньому середовищі, підготовленою до систематичного навчання у школі. Мотиваційна, емоційно-вольова, комунікативна, фізична підготовка майбутніх першокласників, розвиток пізнавальних психічних процесів і мовлення, прищеплення елементарних навчальних умінь - пріоритетні напрямки роботи з дітьми старшого дошкільного віку.
У зв'язку із підвищенням показників дитячої інвалідності та захворюваності актуальними залишаються заходи щодо формування сучасної моделі комплексної підтримки дитини з вадами розвитку, що передбачає активну участь всіх членів сім'ї у реабілітаційному процесі. Для цього слід розширювати функції діючих спеціальних дошкільних закладів за рахунок соціально-педагогічного патронату сім'ї, що виховує дитину з вадами розвитку. Діти, які знаходяться під таким патронатом, зараховуються до дошкільного закладу.
Потребою сьогодення є й необхідність тісніше інтегрувати родинне і суспільне дошкільне виховання, зберегти пріоритет родинного виховання, активніше залучати членів сім'ї до участі у навчально-виховному процесі дошкільного закладу.
У 2004-2005 навчальному році завершився перехід загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня на новий зміст і структуру навчання.
З метою визначення якості початкової освіти у травні 2005 року відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України N 105 від 18.02.2005 р. та листа N 1/9 - 155 від 30.03.05 міністерством спільно з Академією педагогічних наук України та Центром тестових технологій проведено в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Київській, Львівській, Одеській, Харківській областях та місті Києві моніторингові дослідження якості початкової освіти учнів 4-х класів.
Метою моніторингового дослідження стало виявлення сформованості уміння читати й розуміти текст, застосовувати одержані у початковій школі знання і вміння в ситуаціях, наближених до життєвого досвіду дитини. Ці знання й уміння є базовими для початкової освіти й можуть презентувати відповідні досягнення учнів 4 класів у завершальний рік переходу початкової школи на новий зміст та структуру навчання.
Використовуючи результати моніторингу, керівникам навчальних закладів, педагогічним працівникам, методичним службам необхідно активно долучитися до аналізу навчальних програм, підручників, навчально-методичного забезпечення початкової школи, обговорити та узагальнити пропозиції щодо подальшої роботи з удосконалення змісту початкової освіти.
Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти передбачено забезпечення принципів наступності між початковою та основною, основною та старшою школами. Забезпечення такої наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи, є важливою передумовою успішного навчання школярів у 5 класі. Для розв'язання цих завдань необхідно враховувати психологічні особливості 10-11-річних школярів, рівень пізнавальної діяльності, з якими вони прийшли до 5 класу; проаналізувати проблеми, з якими учні стикаються в адаптаційний період, та виробити шляхи їх подолання.
З огляду на це пріоритетним напрямом роботи у 2005-2006 навчальному році повинна стати організація навчально-виховного процесу у 5-х класах. Керівникам навчальних закладів, педагогічним працівникам слід забезпечити належні умови для поступової адаптації учнів 5-х класів до навчання у школі II ступеня.
На даний час розроблені і вже друкуються підручники з усіх предметів, що вивчатимуться у 5 класі. Це питання знаходиться на особливому контролі міністерства.
Подоланню труднощів періоду адаптації учнів 5 класів до навчання в основній школі сприятиме цілеспрямована координація дій вчителів, їхній професіоналізм, досвідченість.
Зміни у змісті та в структурі загальної середньої освіти мають глибинний характер і потребують, перш за все, упровадження нових підходів до підготовки вчителя. У цьому навчальному році інститути післядипломної педагогічної освіти повинні максимально використати свої потенційні можливості й оперативно запровадити різні форми підвищення кваліфікації вчителів та підготувати їх до роботи за новими навчальними планами, програмами. Особливої уваги потребують педагогічні працівники, які будуть викладати нові навчальні предмети у 5-му класі.
Зазначена робота має бути проведена і на всіх випускних курсах вищих навчальних закладів, що здійснюють підготовку вчителів.
Організаційними формами такої роботи можуть бути: спеціальні курси та семінари підвищення кваліфікації для зазначеної категорії педагогів, спеціальні тренінги з проблем наступності навчання, організація різнорівневого співробітництва дітей 1-5 класів за активної участі вчителів початкової та основної школи, використання інформаційних ресурсів і технологій для організації різноманітних форм взаємодії дорослих і дітей з метою розв'язання особистісно значущих проблем молодших підлітків тощо.
Звертаємо увагу, що робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2005-2006 навчальний рік розробляються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 17.03.05 р. за N 1/9-129 "Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2005-2006 навчальний рік".
Розвиток країни, її місце у світовій спільноті визначальною мірою залежить від рівня інформаційної грамотності суспільства. Підвищення рівня інформаційної грамотності всіх членів суспільства буде формувати підвищений попит на інформаційні послуги, що, в свою чергу, стимулюватиме розвиток інформаційно-комунікаційних технологій у державі.
Важлива роль у впровадженні інформаційних технологій належить школі.
На даний час відсоток оснащення загальноосвітніх навчальних закладів сучасними навчальними комп'ютерними комплексами становив по країні 43 відсотки (63 відс. - для загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів, у т.ч. - 54 відсотків шкіл, що знаходяться у сільській місцевості, і лише 2 відс. - для загальноосвітніх навчальних закладів I-II ступенів). До мережі Інтернет підключено лише близько 15 відсотків загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів. Понад 1 млн. учнів (близько 20 відс.) навчаються у школах, де немає жодного сучасного комп'ютера.
Міністерство вкрай стурбоване й тим, що у більшості шкіл комп'ютери використовуються лише на уроках інформатики; вони не стали доступним для кожного вчителя засобом навчання. Інститути післядипломної педагогічної освіти, методичні кабінети районних (міських) відділів освіти, керівники навчальних закладів мають спрямувати свої зусилля на створення умов для набуття кожним учителем вмінь та навичок використання сучасних НКК у навчальному процесі.
Вирішенню зазначених питань сприятиме подальша реалізація державної програми "Інформаційні і комунікаційні технології в освіті і науці" на 2006-2008 роки.
Державним бюджетом на 2005 рік передбачено фінансування в обсязі 50,5 млн. грн. на поставку навчальних комп'ютерних комплексів та 5,84 млн. грн. на розробку навчальних програм.
Протягом 2001-2005 рр. на замовлення Міністерства освіти і науки України було розроблено 34 педагогічні програмні засоби для загальноосвітніх навчальних закладів з інформатики, біології, математики, зарубіжної літератури, географії, хімії, англійської мови, економіки та фізики. Завершується робота над ще 8 програмними засобами навчального призначення.
Одним із завдань програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям" є розроблення і впровадження вітчизняних, у тому числі електронних, підручників, навчальних посібників та засобів навчання нового покоління. У 2005 році за різними державними програмами планується виготовити за кошти Державного бюджету ще 38 програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів та закладів професійно-технічної освіти.
Інформатизація також передбачає підключення навчальних закладів до мережі Інтернет і активне використання його можливостей. На базі загальноосвітніх навчальних закладів практикується створення шкільних Інтернет-центрів, які, окрім забезпечення умов для поглибленого вивчення і оволодіння учнями і вчителями сучасних інформаційними і комунікаційними технологіями, створюють передумови для підвищення якості навчання.
Під патронатом Міністерства освіти і науки України створюється Шкільний інтернет-портал "Острів знань" (http://ostriv.in.ua), призначений для користувачів шкільного віку, вчителів-предметників, вихователів, керівників навчальних закладів, батьків, всіх зацікавлених.
З метою удосконалення системи управління освітою у регіонах необхідно активізувати роботу щодо створення регіональних телекомунікаційних мереж, підключення відділів (управлінь) освіти місцевих органів виконавчої влади та самоврядування до мережі Інтернет.
Невід'ємною складовою підвищення якості освітнього процесу є практична спрямованість навчання. Тому пріоритетним залишається завдання оснащення необхідним сучасним обладнанням кабінетів фізики, хімії, біології, географії, інформатики та шкільних майстерень.
З цією метою розроблено Цільову комплексну програму забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання та наочним приладдям. У 2005 році планується поставити 210 кабінетів фізики, хімії, математики, інформатики, біології, географії та трудового навчання (по 7 у кожен регіон). На реалізацію зазначеної програми у Сумській області здійснюється пілотний проект щодо апробації засобів навчання провідних вітчизняних та зарубіжних виробників.
Створенню належних умов для забезпечення якісних освітніх послуг у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості сприятиме виконання програми "Шкільний автобус". У минулому році зазначена програма була профінансована на 43 відсотки, що дало змогу придбати лише 294 автобуси зі 500 запланованих. Це забезпечило організоване підвезення до місць навчання і додому 15,77 тис. учнів. Всього в країні на 2005 рік потребують підвезення 264,605 тис. учнів, що становить 13,1 відсотків учнів, які проживають у сільській місцевості.
У Законі України "Про державний бюджет України на 2005 рік" на реалізацію програми "Шкільний автобус" передбачено 68 млн. грн., що дасть можливість придбати ще 401 автобус. Прогноз на 2006 рік передбачає придбання 450 автобусів на суму 5,5 млн. грн.
Створення парку шкільних автобусів - одна з необхідних умов для організації роботи освітніх округів, метою яких є забезпечення рівного доступу до якісної дошкільної, загальної середньої освіти, допрофесійної підготовки, неперервної освіти на територіях обслуговування. Освітні округи забезпечать координацію діяльності навчальних закладів, установ культури, фізичної культури та спорту, охорони здоров'я та інших, що входять до округу, з питань реалізації законодавства в галузі освіти, ефективного використання кадрового потенціалу, навчально-методичної, матеріально-технічної бази тощо.
Для забезпечення функціонування освітніх округів міністерством розроблено Примірне тимчасове положення про освітній округ, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.04 N 653, апробація якого здійснюється протягом 2004-2005 рр. у 8 областях (Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській, Львівській, Миколаївській та Рівненській).
Посиленої уваги вимагає робота щодо розширення функціонування української мови у сфері освіти. Реалізація мовної політики в Україні забезпечується законодавчими, просвітницькими, економічними засобами, практичною діяльністю органів виконавчої влади.
З метою зміцнення статусу української мови як державної Урядом розроблено Державну програму розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки та проект Закону України "Про розвиток і застосування мов в Україні".
Проте, незважаючи на вживані заходи, все ще повільно відбувається процес застосування державної мови у навчальних закладах східних і південних регіонах країни, що негативно впливає на реалізацію мовної політики держави. Керівникам місцевих органів управління освітою слід вжити дієвих заходів щодо розширення функціонування української мови у сфері освіти.
В Україні забезпечується право національних меншин на задоволення освітніх потреб рідною мовою, збереження та розвиток етнокультури. Разом з тим у загальноосвітніх навчальних закладах, з навчанням мовами національних меншин, створюються умови для належного опанування державної мови.

................
Перейти до повного тексту