- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про хід виконання завдань, визначених Указом Президента України від 17 лютого 2004 року N 199 "Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України"
Заслухавши та обговоривши інформацію директора департаменту вищої освіти Болюбаша Я.Я. про хід виконання завдань, визначених Указом Президента України від 17 лютого 2004 року
N 199 Президент України "Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України" (додається), колегія відзначає, що їх реалізація сприяє подальшому розвитку національної вищої освіти, адаптації її до ринкових умов та інтеграції в європейський освітній простір.
Міністерство освіти і науки як центральний орган виконавчої влади у галузі освіти і науки, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, вищі навчальні заклади спрямували свою діяльність на безумовне виконання
Указу Президента України. Завдання, визначені зазначеним Указом Президента України, обговорені на засіданні підсумкової колегії Міністерства освіти і науки "Підвищення ефективності вищої освіти і науки як дієвого чинника суспільного розвитку та інтеграції в європейське співтовариство", яка відбулася 27 лютого 2004 року, за участю представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, керівників вищих навчальних закладів з прийняттям відповідного рішення колегії.
З метою виконання Указу Президента України, спрямованого на подальший розвиток національної вищої освіти, адаптації її до ринкових умов та інтеграції в європейський освітній простір, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Інформацію про хід виконання завдань, визначених Указом Президента України від 17 лютого 2004 року
N 199 "Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України", взяти до відома та подальшого виконання.
2. Керівникам структурних підрозділів Міністерства освіти і науки; центральним і місцевим органам виконавчої влади, до сфери управління яких належать вищі навчальні заклади; ректорам і директорам вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти з метою виконання
Указу Президента України спрямувати свою діяльність на розв'язання таких проблем:
- гармонізації нормативно-правової бази вищої освіти;
- удосконалення мережі вищих навчальних закладів, особливо в частині передачі до сфери управління Міністерства освіти і науки вищих навчальних закладів, які перебувають в управлінні інших центральних органів виконавчої влади, з урахуванням специфіки підготовки фахівців;
- діагностики мережі вищих навчальних закладів за територіями в частині, що стосується створення та функціонування відокремлених структурних підрозділів відповідно до вимог Закону України
"Про вищу освіту";
- підвищення якості освітніх послуг та якості вищої освіти з орієнтацією навчального процесу на знання, уміння та навички, що отримують випускники вищих навчальних закладів, посилення інтеграційних процесів вищої школи з іншими ланками освіти, наукою, виробництвом;
- посилення професійно-практичної підготовки фахівців як важливої складової системи підготовки кадрів з вищою освітою за умов її орієнтації на інноваційний розвиток економіки;
- формування самодостатньої особистості через удосконалення навчально-виховного процесу, залучення студентів до активного громадського життя та управління процесом навчання, підвищення їх особистої відповідальності за якість здобутої освіти;
- спрямування політики кадрового забезпечення галузі на збереження та розвиток наукових і педагогічних шкіл через посилення мотивації до науково-педагогічної діяльності, забезпечення відповідного соціального статусу викладачів за умов процесу омолодження керівних та науково-педагогічних кадрів.
3. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:
3.1. Проаналізувати виконання рішення підсумкової колегії Міністерства освіти і науки від 27 лютого 2004 року
N 3/1-4 "Підвищення ефективності вищої освіти і науки як дієвого чинника суспільного розвитку та інтеграції в європейське співтовариство". Результати обговорити на розширених засіданнях Вчених (педагогічних) рад вищих навчальних закладів із залученням представників студентства, викладачів, громадськості. Вжити заходів щодо термінового їх виконання.
3.2. До 15 січня 2005 року надіслати свої пропозиції до проекту рішення підсумкової колегії Міністерства освіти і науки за результатами діяльності системи вищої освіти у 2003/04 навчальному році.
3.3. Забезпечити участь вищого навчального закладу в реалізації Державної програми розвитку вищої освіти на 2005-2007 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України
N 1183 від 8 вересня 2004 року.
4. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
4.1. Забезпечити організаційне супроводження розробки нормативно-правової бази вищої освіти, реалізації державних та галузевих програм, систему контролю за кінцевими результатами їх впровадження.
4.2. До 10 лютого 2005 року здійснити організаційні заходи щодо забезпечення проведення підсумкової колегії Міністерства освіти і науки за результатами діяльності системи вищої освіти у 2003/04 навчальному році.
4.3. До 1 січня 2005 року розробити план роботи на 2005 рік по виконанню
Державної програми розвитку вищої освіти на 2005-2007 роки. Забезпечити висвітлення в галузевих засобах інформації та на сайті Міністерства освіти і науки хід виконання Державної програми розвитку вищої освіти на 2005-2007 роки.
4.5. До 1 квітня 2005 року розробити проект Концепції розвитку вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації.
5. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника Міністра освіти і науки М.Ф. Степка
Голова колегії, Міністр | В.Г.Кремень |
До рішення колегії
Міністерства освіти і науки
від 26 листопада 2004 р.
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про хід виконання завдань, визначених Указом Президента України від 17.02.2004 N 199
( 199/2004 ) "Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України"
Глобалізація суспільного розвитку, а саме, зближення націй та держав, створення спільного економічного та інформаційного простору, перехід від постіндустріальних до науково-інформаційних технологій, у значній мірі базується на інтелектуальній власності та знаннях і визначила основні стратегічні напрями розвитку вищої освіти України. Система вищої освіти стала на шлях пошуку механізмів і технологій узгодження крупномасштабного потоку знань та людської здатності їх творчо засвоювати. Ці тенденції в сукупності призвели до того, що в Україні освіта і наука визнані пріоритетними, мають державну підтримку, сприяють інноваційному розвитку економіки і конкурентоспроможності країни на європейському та світовому ринках.
З метою стимулювання розвитку вищої освіти, адаптації її до умов ринкової економіки та інтеграції в європейський освітній простір 17 лютого 2004 року прийнято Указ Президента України
N 199/2004 "Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України". Заходами визначено низку цілей, досягнення яких позитивно впливає на стан та подальший розвиток вищої освіти.
Міністерство освіти і науки як центральний орган виконавчої влади у галузі освіти, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, вищі навчальні заклади спрямували свою діяльність на безумовне виконання
Указу Президента України. Завдання, визначені зазначеним Указом Президента України, обговорено на засіданні підсумкової колегії Міністерства освіти і науки "Підвищення ефективності вищої освіти і науки як дієвого чинника суспільного розвитку та інтеграції в європейське співтовариство" 27 лютого 2004 року за участю представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, керівників вищих навчальних закладів з прийняттям відповідного рішення колегії.
На виконання доручення Прем'єр-міністра України від 3 березня 2004 року N 7699/1 до Указу Президента України від 17 лютого 2004 року
N 199/2004 розроблено та затверджено Заходи, спрямовані на забезпечення результативності його реалізації.
Міністерством освіти і науки спільно з іншими органами центральної виконавчої влади розроблено і постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2004 року
N 1183 затверджено Державну програму розвитку вищої освіти на 2005-2007 роки (далі - Програма). Програмою визначено короткотермінові та середньотермінові цілі трансформації вищої освіти на новий рівень, адекватний сучасним вимогам до якості освітніх послуг та якості вищої освіти.
Створено організаційні ресурси, які забезпечать ефективне управління
Программою, а саме: планування, організацію, мотивацію та контроль за результативністю виконання Програми, корегування цілей та стратегій за результатами постійного моніторингу. Розроблено структуру управління Програмою. Сформовано міжвідомчу робочу групу у складі представників центральних та місцевих органів виконавчої влади та розроблено відповідне Тимчасове положення. Започатковано інститут координаторів Програми на рівні центральних та місцевих органів виконавчої влади, на яких покладаються функції координації робіт й організації виконання Комплексного плану в межах компетенції центрального та місцевого органу виконавчої влади, контролю за виконанням Програми і звітності про результати. Формується Комплексний план робіт на виконання Заходів щодо розвитку вищої освіти, передбачених Програмою.
Зроблено кроки щодо підвищення інноваційних ресурсів вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації. Постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2004 року
N 1182 затверджено Державну програму інформатизації та комп'ютеризації вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації.
Приділено увагу освіті впродовж життя. Розроблено і подано на розгляд Кабінету Міністрів України проект Закону України "Про освіту дорослих". Забезпечується виконання Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004-2006 роки.
Реалізуються сучасні підходи щодо вдосконалення змісту вищої освіти відповідно цілям та потребам суспільства. Формується в процесі навчання з урахуванням перспектив розвитку суспільства, науки, техніки, технологій система знань, умінь і навичок, професійних, світоглядних і громадянських якостей. Розроблено концепції економічної, педагогічної та технічної освіти.
Здійснено заходи щодо формування громадської думки, спрямованої на необхідність впровадження радикальних інновацій, які виходять із практичної спрямованості
Указу Президента й акценту на безумовне їх виконання. Поліпшено співпрацю Міністерства освіти і науки, інших центральних органів виконавчої влади з Комітетом з питань науки і освіти Верховної Ради України щодо гармонізації законодавчої бази вищої освіти. Розроблено, подано на розгляд та прийнято 24 червня 2004 року Верховною Радою України за N 1873-IV Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (у сфері вищої освіти)". Розглянуто в першому читанні на засіданні Верховної Ради України проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту".
З широким залученням громадськості проведено парламентські слухання з питання "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні". Прийнято Постанову Верховної Ради України від 4 червня 2004 року
N 1755-IV "Про Рекомендації парламентських слухань "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні". На її реалізацію розпорядженням Міністерства освіти і науки від 10 серпня 2004 року N 109-р затверджено відповідні Заходи, виконання яких перебуває під постійним контролем керівництва.
Збільшено відповідно до вимог Закону України
"Про вищу освіту" обсяги державного замовлення на підготовку фахівців у вищих навчальних закладах. У порівнянні з 2003 роком обсяг державного замовлення на підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста зріс на 1200 осіб і у 2004 році становив 86,2 тисяч осіб. Відповідно за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра - на 4700 осіб і становить 131,7 тисяч осіб.
Поліпшується ситуація на ринку праці, що є стимулюючим фактором. Зменшується попит та зростають пропозиції на ринку праці. У силу динамічного зростання економіки, впровадження інноваційних технологій збільшується потреба в якісній робочій силі. У цілому по Україні навантаження на одне вільне робоче місце, вакансію знизилося з 17 осіб (2001 рік) до 9 осіб (2003 рік).
Аналіз попиту та пропозицій робочої сили на ринку праці за професійними групами свідчить про наявність диференціації безробітних за рівнем освіти та кваліфікації. Особи з вищою освітою є більш конкурентоспроможні на ринку праці. Так, навантаження на одне вільне робоче місце, вакансію серед професіоналів (спеціалісти, магістри) становило у 2001 році 15 осіб і знизилося до 5 осіб у 2003 році. Відповідно фахівці (молодші спеціалісти, бакалаври) - 24 особи у 2001 році та 10 осіб у 2003 році. Для порівняння: у 2003 році навантаження на одне робоче місце серед кваліфікованих робітників сільського та лісового господарства, риборозведення та рибальства становило 26 осіб. Серед осіб з найпростішими професіями на одне робоче місце претендує 25 осіб, технічних службовців - 25 осіб, робітників сфери обслуговування та торгівлі - 20 осіб.
Міністерством освіти і науки, іншими центральними органами виконавчої влади забезпечено реалізацію стратегії Уряду України на підвищення соціального захисту студентської молоді. Кабінетом Міністрів України 12 липня 2004 року прийнято постанову
N 882 "Питання стипендіального забезпечення", якою визначено розміри стипендій та затверджено Порядок призначення і виплати академічних стипендій залежно від успіхів у навчанні та соціальних стипендій особам, які потребують соціального захисту.
Започатковано ще один важливий аспект, що характеризує позитивну роль держави в реалізації стратегії соціального захисту студентської молоді. Зазначеною
постановою Кабінету Міністрів України передбачено можливість одночасного призначення академічної і соціальної стипендії окремим категоріям студентів, які потребують особливої уваги і соціального захисту із числа найбільш незахищених осіб. Рекомендовано створювати у вищих навчальних закладах стипендіальні комісії із залученням представників студентського самоврядування для забезпечення відкритості та прозорості процесу призначення і виплати стипендій, здійснення адресної допомоги студентам із числа найбільш незахищених осіб.
Приділено значну увагу розв'язанню проблем реабілітації та навчання осіб з фізичними вадами у вищих навчальних закладах. На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 травня 2003 р.
N 279-р "Про додаткові заходи щодо розв'язання проблем реабілітації інвалідів по слуху і зору та забезпечення їх соціального захисту" Міністерством освіти і науки спільно з Академією педагогічних наук України затверджено
Программу професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації на період до 2010 року, якою визначено невідкладні і перспективні заходи щодо реалізації конституційних прав молодих людей з інвалідністю на здобуття неповної, базової та повної вищої освіти відповідно до Закону України
"Про вищу освіту". Поліпшено координацію діяльності центральних органів виконавчої влади, громадських організацій інвалідів у вирішенні питань освіти громадян з фізичними вадами, яку здійснює Рада з питань освіти інвалідів, створена спільним наказом Міністерства освіти і науки й Міністерства праці та соціальної політики.
................Перейти до повного тексту