- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПРЕЗИДІЯ АКАДЕМІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Протокол N 10-А
Про стан виконання Програми спільної діяльності МОН і АПН на 2002-2004 рр., спрямованої на реалізацію рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти
Заслухавши та обговоривши інформацію віце-президента АПН України, академіка Савченко О.Я. і доповідну записку про стан виконання Програми, спільної діяльності МОН і АПН на 2002-2004 рр., спрямованої на реалізацію рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти, колегія Міністерства освіти і науки та президія Академії педагогічних наук відзначають, що при виконанні її завдань основні зусилля науковців і фахівців були зосереджені на створенні науково-методичного забезпечення переходу на новий зміст, структуру і 12-річний термін здобуття повної загальної середньої освіти; нормативно-правовому забезпеченні функціонування системи дошкільної, спеціальної та позашкільної освіти в нових умовах; розробленні, апробації та впровадженні в освітній процес Концепції і стандартів професійної освіти, сучасних навчальних засобів, інформаційних технологій, програмного забезпечення навчального призначення; реалізації Державної програми
"Вчитель".
Стан виконання Програми постійно контролювався під час щорічного звітування наукових установ АПН України та заслуховувався на загальних зборах, засіданнях президії та бюро відділень Академії.
Співробітники підвідомчих установ Академії спільно з відповідними підрозділами МОН на виконання завдань Програми підготували
Державний стандарт базової і повної середньої освіти,
Державний стандарт початкової освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, Коментар до Базового компонента дошкільної освіти, 23 інші нормативно-правові документи, 7 концепцій, понад 70 навчальних програм, 250 підручників і навчальних посібників, 130 науково-методичних посібників і 40 методичних рекомендацій для загальноосвітніх навчальних закладів та понад 200 навчальних програм, підручників, посібників і методичних рекомендацій для інших навчальних закладів.
У процесі виконання Програми підготовлено і подано до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, МОН низку пропозицій щодо законодавчого і нормативного забезпечення модернізації всіх рівнів освіти. Проведено майже 180 масових заходів з актуальних питань модернізації та подальшого розвитку освітянської галузі.
Таким чином, завдання Програми в основному виконано.
Однак, виконання частини завдань Програми (видання запланованих навчальних посібників тощо) не завершено через відсутність фінансування, зміни у складі виконавців.
Співпраця вчених, управлінців і практичних працівників освіти засвідчила, що знайдено ефективний спосіб реалізації наукового потенціалу вчених та професійної компетентності управлінців у розв'язанні проблем модернізації системи освіти, науковому обґрунтуванні та організаційно-методичному супроводі процесів реформування української освіти. Як показала практика, співробітництво МОН та АПН України, започатковане на виконання рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти, потребує продовження з урахуванням нової ситуації і потреб розвитку освітянської галузі.
Колегія Міністерства освіти і науки та президія Академії педагогічних наук України
ПОСТАНОВЛЯЮТЬ:
1. Доповідну записку про стан виконання Програми спільної діяльності МОН і АПН на 2002-2004 рр., спрямованої на реалізацію рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти, взяти до відома (додаток 1). Схвалити підсумки реалізації Програми установами Академії педагогічних наук та підрозділами Міністерства освіти і науки України.
2. З метою продовження співпраці Міністерства освіти і науки та Академії педагогічних наук України з науково-методичного забезпечення розвитку освітянської галузі розробити Програму спільної діяльності МОН і АПН на 2005-2007 роки.
3. Створити спільну робочу групу для підготовки проекту Програми спільної діяльності МОН і АПН на 2005-2007 роки (додаток 2). Керівниками робочої групи призначити заступника Міністра Огнев'юка В.О. та віце-президента АПН України Савченко О.Я.
4. Робочій групі до 10 грудня ц.р. підготувати проект Програми спільної діяльності МОН і АПН на 2005-2007 роки і подати його на розгляд спільного засідання колегії Міністерства освіти і науки та президії Академії педагогічних наук України.
5. Контроль за виконанням постанови покласти на першого заступника Міністра освіти і науки України Гуржія А.М. та першого віце-президента АПН України Мадзігона В.М.
Голова колегії Міністерства освіти і науки України Перший віце-президент Академії педагогічних наук України | В.Г.Кремень В.М.Мадзігон |
Додаток 1
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про стан виконання програми спільної діяльності МОН і АПН на 2002-2004 рр., спрямованої на реалізацію рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти
Програма спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України на 2002-2004 рр., спрямована на реалізацію рішень II Всеукраїнського з'їзду працівників освіти, була розроблена на виконання Указу Президента України від 9 жовтня 2001 року
"Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні".
Головними завданнями Програми є:
- створення науково-методичного забезпечення переходу на новий зміст, структуру і 12-річний термін здобуття повної загальної середньої освіти;
- нормативно-правове забезпечення функціонування системи дошкільної, спеціальної та позашкільної освіти в нових умовах;
- розробка, апробація і впровадження в освітній процес Концепції і стандартів професійної освіти, сучасних навчальних засобів, інформаційних технологій, програмного забезпечення навчального призначення;
У реалізації завдань на засадах співпраці брали участь провідні фахівці МОН та підпорядкованих йому науково-методичних центрів і вчені наукових установ Академії, зокрема, інститутів педагогіки, психології ім. Г.С.Костюка, вищої освіти, педагогіки і психології професійної освіти, засобів навчання, проблем виховання, соціальної та політичної психології, спеціальної педагогіки, Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти, Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О.Сухомлинського, Південного наукового центру Академії.
Науковці Інституту педагогіки спільно з відповідними підрозділами МОН та науково-методичними центрами розробили низку нормативних актів щодо переходу середньої школи на новий зміст, структуру і 12-тирічний термін навчання, концептуально обґрунтували запровадження профільного навчання в старшій школі, здійснили програмне і навчально-методичне забезпечення оновлення змісту загальної середньої освіти, провели науково-практичні заходи з апробації та поширення ідей модернізації загальної середньої освіти. Інститут видавав 9 науково-методичних журналів, на шпальтах яких співробітники обговорювали результати проведених досліджень, особливості переходу української школи на новий зміст навчання і структуру.
Зокрема, науковці інституту здійснили повне науково-методичне забезпечення переходу початкової школи на новий зміст і структуру:
підготовлено й видано навчальні програми і підручники для 1-4-х класів з української, іноземних мов, читання, математики, трудового навчання і художньої праці, курсу "Я і Україна".
Науковці інституту підготували навчальні програми, підручники та посібники для 5-6 класів 12-річної школи, для профільних класів і класів з поглибленим вивченням предметів старшої школи тощо; навчальні програми для шкіл з російською, угорською, циганською, болгарською, кримськотатарською мовами навчання, підручники з російської мови для початкової школи, 5-6-х класів основної школи.
Співробітниками інституту обґрунтовано критерії оцінювання діяльності загальноосвітніх навчальних закладів; здійснено порівняльний аналіз вітчизняного і зарубіжного досвіду з проблем формування змісту освіти, контролю та оцінювання успішності учнів у школах Західної Європи і США, за підсумками якого видано монографії "Тенденції розвитку змісту базової освіти у країнах Заходу", "Контроль та оцінювання успішності учнів у школах Західної Європи".
Науковцями інституту проведено 72 науково-практичні конференції, семінари, педагогічні читання з актуальних питань реформування, науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти.
Співробітниками Інституту психології ім. Г.С.Костюка відповідно до завдань Програми основна увага приділялася психологічному супроводу та експертизі науково-методичного забезпечення реформування української школи, впровадженню психологічної служби в систему освіти, психофізіологічному обґрунтуванню навчального навантаження учнів різного віку.
В інституті укладено і подано до МОН Перелік психологічних послуг, що підлягають ліцензуванню, проект Положення про порядок ліцензування психологічних послуг.
В інституті розроблено методичні рекомендації щодо відбору претендентів на державну службу, психологічні компоненти науково-теоретичної моделі довгострокового прогнозування потреби у педагогічних і науково-педагогічних працівниках для дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладів, критерії оцінки діяльності керівників ВНЗ.
Науковцями інституту підготовлено методичні рекомендації для практичних психологів і соціальних працівників з питань збереження і поліпшення репродуктивного здоров'я підлітків і молоді.
Спільно з Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти і Ніжинським державним педагогічним університетом ім. Миколи Гоголя науковцями інституту підготовлено навчальні курси й програми для багаторівневої системи підвищення кваліфікації керівників навчальних закладів та органів управління освітою "Основи психолого-управлінського консультування". Розробляються критерії психологічної експертизи авторських навчальних програм. Визначено ознаки "ціни" діяльності педагогів різних професійних рівнів.
В інституті розроблено науково-практичні засади виявлення, розвитку і підтримки обдарованих дітей, учнівської та студентської молоді, видано навчальний посібник для педагогів "Формування психолого-фізіологічної стійкості, профілактика стресів, розумових, емоційних та інших перевантажень обдарованих дітей і молоді, виховання у них патріотизму й громадянської позиції у процесі навчання та виховання".
Співробітники інституту видали підручник для вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації "Загальна психологія".
Інститут проблем виховання здійснював нормативно-правове і програмно-методичне забезпечення дошкільної, позашкільної освіти, концептуальне обґрунтування виховних процесів у сучасній школі, впровадження виховних систем і технологій тощо.
Науковцями інституту підготовлено Комплексну програму розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 роки (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.02
N 378; проект Національної програми виховання дітей і учнівської молоді;, зміст освітніх галузей "Естетична культура", "Фізична культура і здоров'я"
Державного стандарту базової і повної середньої освіти; базову програму розвитку дитини дошкільного віку.
В інституті розроблено Орієнтовні критерії оцінки діяльності позашкільних навчальних закладів (затверджено наказом МОН від 21.08.2003 N 567), коментар до Базового компонента дошкільної освіти, критерії оцінювання ефективності діяльності дошкільних навчальних закладів і готовності дитини до шкільного життя, концептуальні засади соціально-педагогічного патронату сім'ї.
Співробітники інституту підготували навчальні програми з основ здоров'я і фізичної культури, мистецтва, художньої культури і музики для 1-11-х класів ЗНЗ; програму курсу "Педагогічна соціологія" для студентів педагогічних ВНЗ; 12 підручників, навчально-методичних і науково-методичних посібників; 4 методичні рекомендації; довідник з родинно-сімейного виховання, юридичний довідник "Твої права - їх захист і реалізація" для старшокласників шкіл-інтернатів.
Інститутом видано 3 збірники всеукраїнських науково-практичних конференцій, присвячених актуальним питанням виховання в сучасних соціально-культурних умовах.
Науковці Інституту педагогіки і психології професійної освіти відповідно до Програми здійснили ряд заходів із нормативного забезпечення функціонування системи професійно-технічної освіти, концептуальне обґрунтування її розвитку.
В інституті підготовлено пропозиції щодо внесення змін до Закону України
"Про професійно-технічну освіту". Співробітники інституту брали участь у розробці Тимчасового положення про професійний ліцей (затверджено наказом МОН від 17.10. 2002
N 587, Примірного положення про організацію виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах (затверджено наказом МОН від 16.04.2002
N 257, Положення про навчальне господарство професійно-технічного навчального закладу сільськогосподарського профілю (затверджено наказом МОН від 06.08.2002, N 527), статистичної форми "Показники економічного і соціального розвитку професійно-технічних навчальних закладів Міністерства освіти і науки України" (лист МОН від 19.01.2004 N 179-26).
Розроблено Концепцію розвитку професійно-технічної (професійної) освіти в Україні. Підготовлено і подано МОН пропозиції до нового переліку професій для підготовки кваліфікованих робітників та інших фахівців у ПТНЗ за ступенями професійно-технічної освіти. Положення про художній професійний навчальний заклад.
Науковці інституту підготували методичні рекомендації щодо розробки державних стандартів професійно-технічної освіти, концепцію їх науково-методичного забезпечення. Підготовлено пропозиції до варіативної частини навчальних планів і програм підготовки висококваліфікованих робітників та молодших спеціалістів у ПТНЗ; навчальні плани, програми та методичні рекомендації із загальнотехнічних предметів для ПТНЗ, для підготовки кваліфікованих робітників у ПТОЗ зі спеціальностей, що користуються найбільшим попитом на ринку праці та потребують значного оновлення змісту освіти; методичні рекомендації: щодо розробки інтегрованих навчальних планів підготовки кваліфікованих робітників і молодших спеціалістів у вищих професійних училищах і центрах професійно-технічної освіти; щодо впровадження 12-бального оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з виробничого навчання у системі професійно-технічної освіти; щодо моніторингу якості професійно-технічної освіти у Львівській області, нових форм економічної діяльності та господарювання у професійно-технічних навчальних закладах західного регіону.
Інститутом здійснено порівняльний аналіз вітчизняної та зарубіжних систем професійної освіти.
В інституті розроблено психодіагностичний матеріал з виявлення особистісної здатності до педагогічної праці у випускників загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних навчальних закладів і студентів вищих навчальних закладів педагогічного профілю I-II та III-IV рівнів акредитації. Підготовлено програму спецкурсу і навчально-методичний посібник "Інноваційні підходи в організації профорієнтаційної роботи з учнями", колективну монографію "Педагогічна майстерність у закладах професійної освіти".
Загалом підготовлено 10 навчально-методичних посібників і методичних рекомендацій з питань організації навчально-виховної роботи в ПТНЗ, підготовки майбутніх педагогів.
Учені інституту взяли участь в організації та проведенні понад 130 міжнародних, всеукраїнських і регіональних конференцій, науково-практичних семінарів, інших масових заходів з актуальних питань розвитку професійно-технічної освіти, 10 всеукраїнських конкурсах фахової майстерності серед учнів ПТНЗ.
Основна увага науковців Інституту соціальної та політичної психології була зосереджена на психолого-педагогічних проблемах збереження і поліпшення репродуктивного здоров'я учнівської та студентської молоді, розробленні і впровадженні тренінгових методик запобігання і профілактики шкідливих для здоров'я звичок, наркоманії, ВІЛ/СНІДу тощо.
................Перейти до повного тексту