- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.11.2020 № 1478
Деякі питання загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти "Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти"
Відповідно до частини третьої статті
48 Закону України "Про освіту", підпункту 76 пункту 4, пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, Порядку проведення моніторингу якості освіти, затвердженого
наказом Міністерства освіти і науки України від 16 січня 2020 року № 54,
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/34437, рішень Колегії Міністерства освіти і науки України від 30 травня 2019 року № 4/4-20 "Про Стратегію розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року", та від 21 вересня 2020 року № 9/1-20 "Про особливості проведення та деякі результати міжнародного дослідження якості освіти PISA і загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти", з метою створення умов для подальшого відслідковування змін, що відбуватимуться в результаті запровадження нового Державного стандарту початкової освіти та нових підходів до навчання, та з метою приведення власних нормативно-правових актів у відповідність до законодавства
наказую:
1. Затвердити Програму загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти "Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти", що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 29 грудня 2016 року № 1693 "Про проведення загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти "Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року" (зі змінами).
3. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) в установленому порядку зробити відмітку в справах архіву.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Мандзій Л.
Т. в. о. Міністра |
Сергій ШКАРЛЕТ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і
науки України
26 листопада 2020 року № 1478
ПРОГРАМА
загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти "Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти"
I. Загальні положення
1. Ця Програма визначає методологічні й організаційно-технологічні засади підготовки та проведення загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти "Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти" (далі - моніторинг), порядок визначення його результатів, форми їх узагальнення й оприлюднення.
2. У рамках цього моніторингу якість початкової освіти визначається за такими параметрами:
2) якість освітнього (у межах школи) та позанавчального середовища, моніторинг якої здійснюється через оцінювання залежності результатів навчання випускників початкової школи від стану освітнього та позанавчального середовища (шляхом анкетування з використанням анкет для випускників початкової школи та вчителів, які їх навчають).
II. Цикли моніторингу
1. Моніторинг проводиться періодично. Рекомендована періодичність - раз на два роки.
2. Перші чотири цикли моніторингу:
I цикл - 2018 р. (завершений);
II цикл - 2021 р.;
III цикл - 2023 р.;
IV цикл - 2025 р.
3. Терміни проведення чергового циклу моніторингу розробляється для кожного циклу окремо й затверджується наказом Міністерства освіти і науки України.
III. Об'єкт, предмет, учасники, мета, методи та принципи проведення моніторингу
1. Об'єкт моніторингу - мовно-літературна й математична освітні галузі на рівні початкової освіти закладів загальної середньої освіти.
2. Предметом моніторингу є:
1) рівень сформованості основних компетентностей випускників початкової школи в умовах впровадження Концепції Нової української школи. До основних компетентностей, сформованість яких значною мірою забезпечує спроможність випускника початкової школи надалі засвоювати зміст різних навчальних предметів у процесі здобуття базової середньої освіти, у межах моніторингу віднесено:
- читацьку компетентність - здатність особи широко розуміти текст як частину повсякденного життя й освітньої діяльності, шукати нову інформацію, відтворювати та використовувати її, інтерпретувати зміст і формулювати умовиводи, осмислювати й оцінювати зміст і форму тексту тощо;
- математичну компетентність - здатність особи бачити математику в житті, створювати математичні моделі об'єктів, явищ, процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час розв'язування навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань (далі - основні компетентності).
2) рівень впливу психолого-педагогічних і соціально-економічних чинників на рівень сформованості основних компетентностей випускників початкової школи.
3. Учасники моніторингу:
1) здобувачі початкової освіти - учні 4-х класів (випускники) початкової школи закладів загальної середньої освіти (далі - випускники початкової школи);
2) педагогічні працівники - вчителі початкової школи, які навчають випускників початкової школи (далі - вчителі).
4. Мета моніторингу:
1) одержання об'єктивної інформації про: а) рівень сформованості основних компетентностей випускників початкової школи на загальнодержавному рівні; б) рівень впливу психолого-педагогічних і соціально-економічних чинників на рівень сформованості основних компетентностей випускників початкової школи. Ця інформація дасть можливість у процесі впровадження Концепції Нової української школи відстежувати зміни в якості початкової освіти шляхом порівняльного аналізу з інформацією, що буде отримано за результатами чергових циклів моніторингу;
2) розроблення й апробація організаційно-методичного та технологічного забезпечення системи моніторингу якості початкової освіти як моделі для організаційно-методичного та технологічного забезпечення системи моніторингу якості базової середньої освіти.
5. Методи проведення моніторингу:
1) педагогічне тестування випускників початкової школи, які ввійдуть до вибірки моніторингу;
2) анкетування учасників моніторингу, які ввійдуть до вибірки моніторингу.
6. Принципи, відповідно до яких проводиться моніторинг:
1) науковість і методична обґрунтованість;
2) об'єктивність;
3) відповідність меті (валідність);
4) системність;
5) сприйняття громадськістю;
6) відкритість деперсоніфікованих результатів, а також інформації про показники на загальнодержавному рівні;
7) закритість інформації про персональні результати учнів, а також про показники на локальному (щодо класів, закладів освіти, міст, районів) та регіональному (щодо областей, міста Києва) рівнях;
8) інформативність результатів для різних категорій споживачів.
IV. Ініціатори та суб'єкти проведення моніторингу та їхні функції
1. Ініціатором моніторингу є Міністерство освіти та науки України, до основних функцій якого належить:
1) організація контролю за проведенням моніторингу;
2) забезпечення координації діяльності суб'єктів на всіх етапах проведення моніторингу;
3) затвердження термінів проведення відповідних циклів моніторингу.
2. Суб'єктами, що проводять моніторинг, є:
1) Український центр оцінювання якості освіти (далі - Український центр);
2) Національна академія педагогічних наук України;
3) регіональні центри оцінювання якості освіти (далі - регіональні центри);
4) заклади післядипломної педагогічної освіти;
5) заклади загальної середньої освіти;
6) структурні підрозділи з питань освіти і науки обласних, Київської міської держадміністрацій (далі - органи управління освітою).
3. Український центр:
1) здійснює організаційно-технологічне забезпечення моніторингу;
2) розробляє й затверджує специфікацію тестів та анкет моніторингу;
3) забезпечує розроблення інструментарію моніторингу;
4) установлює регламенти проведення тестування випускників початкової школи та анкетування учасників моніторингу в закладах загальної середньої освіти;
5) забезпечує розроблення комплексу програмних засобів для використання в процесі підготовки, проведення тестування й анкетування та обробки їх результатів;
6) збирає інформацію про заклади загальної середньої освіти, у яких є 4-ті класи початкової школи;
7) формує вибірку учасників моніторингу (перелік закладів загальної середньої освіти і класів у них, випускники початкової школи та вчителі яких братимуть участь у моніторингу);
8) розробляє та видає методичні й інформаційні матеріали з питань моніторингу;
9) затверджує графік проведення тестування й анкетування в межах моніторингу в закладах освіти;
10) створює базу даних результатів моніторингу;
11) формує сигнальні примірники та макети тестових зошитів і анкет, здійснює тиражування тестових зошитів, анкет учасників моніторингу;
12) організовує доставку пакетів із матеріалами моніторингу до відповідних обласних, районних органів управління освітою, регіональних центрів або до закладів освіти (залежно від регіональних особливостей);
13) розробляє спільно з регіональними центрами графіки тестування й анкетування в межах термінів проведення відповідного циклу моніторингу, затверджує графіки проведення тестування й анкетування в закладах освіти;
14) супроводжує обробку й перевірку матеріалів моніторингу;
15) здійснює аналіз результатів моніторингу;
16) готує звіт про проведення моніторингу.
4. Національна академія педагогічних наук України:
1) здійснює наукове супроводження моніторингу;
2) долучається до розроблення інструментарію моніторингу;
3) аналізує результати моніторингу для розроблення стратегії й технологій удосконалення якості початкової освіти.
5. Регіональні центри:
1) взаємодіють з обласними органами управління освітою, закладами загальної середньої освіти з питань організації та проведення моніторингу;
2) організовують добір, реєстрацію та навчання персоналу для проведення моніторингу, забезпечують його інформаційними та методичними матеріалами;
3) організовують у межах відповідних регіонів доставку пакетів із матеріалами моніторингу до закладів загальної середньої освіти, випускники початкової школи яких беруть участь у моніторингу, і до пункту їх обробки (за дорученням Українського центру);
4) за дорученням Українського центру здійснюють обробку й перевірку матеріалів моніторингу.
6. Заклади післядипломної педагогічної освіти:
1) сприяють проведенню моніторингу в закладах загальної середньої освіти;
2) беруть участь в організації інформаційно-роз'яснювальної роботи щодо змісту й результатів моніторингу для освітян;
3) долучаються до розробки матеріалів для навчання учителів, використовуючи результати моніторингу.
................Перейти до повного тексту