- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 лютого 2020 р.
за № 154/34437
Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти
Відповідно до частини третьої статті
48 Закону України
"Про освіту", підпункту 43 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року
№ 630 ,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення моніторингу якості освіти, що додається.
2. Директорату дошкільної та шкільної освіти (Осмоловський А.О.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Мандзій Л.С.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби якості освіти України Т.в.о. Голови Державної регуляторної служби України |
Р. Гурак О. Мірошніченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
16 січня 2020 року № 54
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 лютого 2020 р.
за № 154/34437
ПОРЯДОК
проведення моніторингу якості освіти
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм підготовки та проведення моніторингу якості освіти та освітньої діяльності (далі - моніторинг) у закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти незалежно від їх підпорядкування, типу й форми власності, інших суб’єктах освітньої діяльності, які забезпечують здобуття дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти (далі - заклади освіти).
4. Моніторинг проводиться з метою виявлення та відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в країні, на окремих територіях, у закладах освіти, встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, оцінювання причин відхилень від цілей.
5. Моніторинг проводиться відповідно до таких принципів:
систематичності та системності;
доцільності;
прозорості моніторингових процедур та відкритості;
безпеки персональних даних;
об’єктивності одержання та аналізу інформації під час моніторингу;
відповідального ставлення до своєї діяльності суб’єктів, які беруть участь у підготовці та проведенні моніторингу.
6. Об’єктами моніторингу можуть бути:
знеособлена інформація про учасників освітнього процесу;
освітні та управлінські процеси в закладі(ах) освіти;
різні види діяльності учасників освітнього процесу (навчальна, викладацька, організаційна, управлінська тощо);
умови здійснення освітньої та управлінської діяльності (матеріально-технічні, санітарно-гігієнічні, нормативно-правові, кадрові, фінансові, навчально-методичні тощо);
результати запровадження освітніх змін, інновацій;
стан організації освітнього процесу в закладі освіти;
результати навчання та розвитку здобувачів освіти, формування їх компетентностей;
інші об’єкти, визначені у Програмі.
II. Суб’єкти, які беруть участь у підготовці та проведенні моніторингу
1. Участь у підготовці та проведенні моніторингу беруть:
суб’єкти, які проводять моніторинг (далі - суб’єкти моніторингу);
суб’єкти, які ініціюють проведення моніторингу (далі - ініціатори моніторингу);
суб’єкти, які здійснюють науково-методологічний супровід моніторингу;
суб’єкти, які залучаються до опитування, спостереження або виконання письмових робіт (завдань) моніторингу на етапі проведення дослідження (далі - учасники дослідження).
2. Суб’єктами моніторингу можуть бути:
1) Міністерство освіти і науки України;
2) Державна служба якості освіти України, її територіальні органи;
3) Український центр оцінювання якості освіти, його регіональні центри;
4) наукові організації, наукові, науково-методичні установи, інші установи, які належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України;
5) заклади освіти, їх засновники або уповноважені ними особи;
6) інші юридичні особи, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності.
3. Ініціаторами моніторингу можуть бути суб’єкти, визначені підпунктами 1-5 пункту 2 цього розділу, а також місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, громадські об’єднання, інші юридичні і фізичні особи.
У разі, якщо суб’єкт моніторингу не є його ініціатором, для забезпечення проведення моніторингу ініціатор та суб’єкт моніторингу можуть за домовленістю визначати вид і рівень моніторингу, заклад(и) освіти, в якому(их) він проводитиметься, порядок оприлюднення результатів моніторингу (інформування про результати моніторингу), обладнання та інші ресурси, які використовуються суб’єктами моніторингу, вартість послуг і порядок розрахунків за підготовку та проведення моніторингу (у разі їх здійснення), права на використання інформації, одержаної за результатами моніторингу.
4. Суб’єктами, які здійснюють науково-методологічний супровід моніторингу, можуть бути:
1) суб’єкти, зазначені у підпунктах 3-4 пункту 2 цього розділу;
2) заклади вищої освіти, заклади післядипломної педагогічної освіти, науково-дослідні інститути, інші наукові, науково-методичні та методичні установи, наукові організації відповідно до законодавства та їх установчих документів.
5. Учасниками дослідження можуть бути:
1) заклади дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти;
2) здобувачі загальної середньої освіти та позашкільної (далі - здобувачі освіти);
3) педагогічні працівники;
4) батьки, інші законні представники здобувачів освіти.
При проведенні моніторингу в закладах дошкільної освіти здобувачі освіти не включаються до переліку учасників дослідження.
III. Види моніторингу
1. Моніторинг може бути внутрішнім і зовнішнім.
2. Моніторинг може проводитися на локальному, регіональному, загальнодержавному, міжнародному рівнях.
Моніторинг на локальному рівні може проводитися:
для дослідження стану і результатів освіти та освітньої діяльності закладу освіти (на рівні закладу освіти);
для дослідження стану та результатів функціонування і розвитку системи освіти села, селища, міста, району, об’єднаної територіальної громади (на місцевому рівні).
Моніторинг на регіональному рівні проводиться для дослідження стану та результатів функціонування і розвитку системи освіти Автономної Республіки Крим, областей.
Моніторинг на загальнодержавному рівні проводиться для дослідження стану та результатів функціонування і розвитку системи освіти (окремих її складових) в Україні.
Моніторинг на міжнародному рівні проводиться для дослідження стану та результатів функціонування і розвитку системи освіти (окремих її складових) України в порівнянні з іншими країнами.
3. Внутрішній моніторинг проводиться на рівні закладу освіти.
Внутрішній моніторинг ініціюється та проводиться закладом освіти.
Заклад освіти може визначати порядок проведення внутрішнього моніторингу з урахуванням вимог цього Порядку та інших актів законодавства.
4. Зовнішній моніторинг може проводитися на рівні закладу освіти, місцевому, регіональному, загальнодержавному, міжнародному рівнях.
5. Моніторинг на загальнодержавному рівні можуть ініціювати та проводити суб’єкти, визначені у підпунктах 1-4 пункту 2 розділу II цього Порядку.
Інші суб’єкти можуть ініціювати та проводити моніторинг на загальнодержавному рівні за погодженням з Міністерством освіти і науки України.
6. Зовнішній моніторинг на міжнародному рівні проводиться шляхом участі України в міжнародних порівняльних дослідженнях (Міжнародному порівняльному дослідженні якості природничо-математичної освіти (TIMSS), Міжнародному дослідженні якості освіти (PISA), Міжнародному дослідженні читацької грамотності (PIRLS) тощо).
Міністерство освіти і науки України організовує участь закладів освіти у порівняльних міжнародних дослідженнях якості освіти.
Результати міжнародних порівняльних досліджень у сфері загальної середньої освіти оприлюднюються на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України та враховуються під час формування та реалізації державної політики у відповідній сфері.
IV. Процедура підготовки та проведення моніторингу
1. Моніторинг проводиться у такі етапи:
планування та підготовка моніторингу (формулювання проблеми, що досліджуватиметься; визначення мети та завдань моніторингу; розрахунок і формування вибірки, оцінка її репрезентативності; визначення критеріїв і показників оцінювання результатів дослідження тощо);
розробка Програми;
проведення дослідження (відповідно до форм і методів, визначених у пунктах 2-3 цього розділу, із залученням учасників дослідження, визначених у пункті 5 розділу II цього Порядку);
збір та оброблення результатів моніторингу;
................Перейти до повного тексту