- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
Потенційним учасникам
конкурсних відборів підручників
(крім електронних)
для здобувачів повної загальної
середньої освіти
і педагогічних працівників
Про технічні вимоги до підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників, що видаватимуться за кошти державного бюджету у 2021 році
Шановні колеги!
У 2020/2021 навчальному році Міністерством освіти і науки України проводитимуться конкурсні відбори підручників (крім електронних) для 4 та 8 класів закладів загальної середньої освіти.
Відповідно до
Державних санітарних норм і правил "Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей", затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 18 січня 2007 року № 13, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30 січня 2007 року за № 77/13344, наказів Міністерства освіти і науки України від 08 жовтня 2019 року
№ 1273 "Про затвердження типових освітніх програм для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти" та від 20 квітня 2018 року
№ 405 "Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти II ступеня" інформуємо.
З метою забезпечення єдиного стандарту оформлення та поліграфічного виконання підручників потенційним учасникам конкурсних відборів підручників для 4 та 8 класів закладів загальної середньої освіти та виконавцям державного замовлення на їх видання у 2021 році під час підготовки підручників необхідно врахувати такі окремі технічні вимоги до них:
1. Встановити, що вагу окремого примірника підручника для 4 класу закладів загальної середньої освіти можна збільшувати за погодженням із замовником не більше ніж на 20% лише для підручників, що друкуватимуться в одній частині.
2. Враховуючи кількість годин на тиждень для вивчення предметів, зазначену у навчальних планах типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти II ступеня, встановити, що вага окремого примірника підручника для 8 класу закладів загальної середньої освіти може бути не більша ніж:
Кількість годин на тиждень для вивчення предмета |
Максимальна вага окремого примірника підручника, г |
1 |
300 |
1,5 |
400 |
2 |
500 |
Вагу підручника можна збільшувати за погодженням із замовником не більше ніж на 20% лише для підручників для поглибленого вивчення предметів.
Окрім цього, звертаємо увагу на те, що підручники не повинні містити рекламу.
З метою забезпечення розроблення якісних підручників нового покоління надсилаємо методичні рекомендації авторам щодо підготовки підручників для 4 і 8 класів закладів загальної середньої освіти, що додаються.
Додатки:
1. Методичні рекомендації авторам щодо підготовки підручників для 4 класу для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.
2. Методичні рекомендації авторам щодо підготовки підручників для 8 класу для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.
Т.в.о. Міністра |
С. Шкарлет |
Додаток 1
до листа
Міністерства освіти і науки України
05.10.2020 № 1/11-6773
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
авторам щодо підготовки підручників для 4 класу для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників
Методичні рекомендації розроблено з метою створення передумов для підготовки проєктів підручників з цілісним, системним, послідовним викладом програмового матеріалу згідно з вимогами до очікуваних результатів навчання здобувачів освіти, визначених
типовими освітніми програмами (затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 08 жовтня 2019 р. № 1273), що реалізують
Державний стандарт початкової освіти (затверджений постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688).
Концепцією Нової української школи визначено інтегративний підхід як засадничу основу побудови освітнього процесу та оновлення його навчально-методичного забезпечення. Відповідно, інтеграція має забезпечувати і структурування змісту початкової освіти. З огляду на те, що
Державний стандарт початкової освіти реалізують дві
типові освітні програми (затверджені наказом МОН України від 08.10.2019 № 1273), у яких по-різному представлена інтеграція освітніх галузей, авторським колективам, що розробляли підручники для 3 класу, рекомендуємо з урахуванням авторської концепції підручника розгортати програмовий матеріал у підручниках для 4 класу відповідно до обраної для підручників 3 класу типової освітньої програми. Це дозволить створити передумови реалізації принципів послідовності і наступності задля результативного опанування предметом вивчення. Авторським колективам, які бажають долучитися до кола авторів підручників для початкової школи і представити свій підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти, рекомендуємо визначитися з типовою освітньою програмою, на основі якої розроблятиметься його змістове наповнення. Принагідно нагадуємо усім авторським колективам, що обов'язковою вимогою до підручників є їх відповідність певній типовій освітній програмі.
Авторським колективам необхідно взяти до уваги:
Вимогами щодо оформлення підручників визначено, що на Конкурс перша половина підручника подається обов'язково у вигляді оригінал-макета, друга - у вигляді авторського чи видавничого оригіналу або оригінал-макета. У разі видання підручника у двох частинах (що визначено наказом МОН про проведення конкурсу) на Конкурс подається перша половина кожної частини підручника у вигляді оригінал-макета, друга - у вигляді авторського чи видавничого оригіналу або оригінал-макета.
Орієнтовна навчальна програма - документ, розроблений на основі однієї із типових освітніх програм та у повній відповідності до неї, у якому представлено авторське бачення інтеграції та послідовного розгортання змісту освітніх галузей / послідовного розгортання програмового змісту предмета вивчення, що забезпечує досягнення очікуваних результатів. Орієнтовна навчальна програма містить опис змісту предмета, що структурують за темами/проблемами/проєктами/блоками тощо; види навчальної діяльності; очікувані результати, на досягнення яких спрямовані запропонований зміст і види навчальної діяльності; орієнтовна кількість годин на кожну тему.
Орієнтовна навчальна програма інтегрованого курсу
№ |
Тема/проблема/ проект/блок |
Очікувані результати та індекс очікуваного результату в ТОП |
Навчальна діяльність |
Змістова лінія |
Освітня галузь |
Орієнтовна навчальна програма предмета вивчення, який містить зміст однієї освітньої галузі
№ |
Тема/проблема/ проект/блок |
Очікувані результати та індекс очікуваного результату в ТОП |
Навчальна діяльність |
Змістова лінія |
2) Для реалізації завдань мовно-літературної освітньої галузі й забезпечення інтегрованого курсу "Українська мова" у 4 класах з навчанням українською мовою закладів загальної середньої освіти, які працюють за типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Шияна Р.Б., створюють підручник "Українська мова та читання" (у 2-х частинах), що поєднує у собі програмовий матеріал усіх змістових ліній програми рідномовної освіти.
Для реалізації завдань мовно-літературної освітньої галузі й забезпечення двох предметів вивчення "Українська мова" і "Літературне читання" у 4 класах з навчанням українською мовою закладів загальної середньої освіти, які працюють за типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Савченко О.Я., створюють підручник "Українська мова та читання" (у 2-х частинах), у якому програмовий зміст предмета вивчення "Українська мова" розгортають у частині 1, програмовий зміст предмета вивчення "Літературне читання" - у частині 2.
Незалежно від обраної типової освітньої програми на конкурс подають підручник з назвою "Українська мова та читання" підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах).
2) Для реалізації завдань мовно-літературної освітньої галузі через вивчення української мови як мови вивчення у 4 класах з навчанням мовою відповідного корінного народу / національної меншини закладів загальної середньої освіти створюють підручник, що поєднує у собі розкриття усіх змістових ліній програми. Його назву визначають за мовою навчання: "Українська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням молдовською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах, з аудіосупроводом); "Українська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням польською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах, з аудіосупроводом); "Українська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням російською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах, з аудіосупроводом); "Українська мова" підручник для 4 класу з навчанням румунською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах, з аудіосупроводом); "Українська мова" підручник для 4 класу з навчанням угорською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах, з аудіосупроводом).
3) Для реалізації завдань мовно-літературної освітньої галузі через вивчення мови відповідного корінного народу / національної меншини як мови навчання у 4 класах з навчанням мовою відповідного корінного народу / національної меншини закладів загальної середньої освіти створюють підручник за одним із двох підходів щодо структурування програмового змісту: через інтеграцію програмового змісту й послідовне його розкриття у 2-х частинах підручника; через представлення програмового змісту з мови національної меншини у 1-й частині підручника і програмового змісту літературного читання у 2-й частині підручника. Назву підручника визначають за мовою навчання: "Кримськотатарська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням кримськотатарською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), "Молдовська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням молдовською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), "Польська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням польською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), "Російська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням російською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), "Румунська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням румунською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), "Угорська мова та читання" підручник для 4 класу з навчанням угорською мовою закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах).
4) Для забезпечення реалізації завдань природничої, громадянської та історичної, соціальної та здоров'язбережувальної, технологічної (й частково математичної і мовно-літературної для програми Шияна Р.Б.) освітніх галузей пропонується створення підручника з назвою "Я досліджую світ" підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Його відмінністю від однойменного підручника для 3 класу є те, що для реалізації завдань інформатичної освітньої галузі у 4 класі передбачено окремий підручник "Інформатика", про що буде зазначено нижче.
З огляду на те, що зміст у підручнику "Я досліджую світ" буде представлено за двома типовими освітніми програмами, пропонуємо його структурування здійснювати за одним із двох запропонованих нижче підходів.
Авторські колективи, які розгортають у своєму підручнику програмовий матеріал інтегрованого курсу "Я досліджую світ" відповідно до типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Шияна Р.Б., в обох його частинах мають рівномірно і пропорційно до навчального часу, визначеного типовим навчальним планом, представити зміст усіх освітніх галузей, що зінтегровані у курсі, а саме: природничої, громадянської та історичної, соціальної та здоров'язбережувальної, технологічної й частково математичної і мовно-літературної.
Авторські колективи, які розгортають у своєму підручнику програмовий матеріал відповідно до типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Савченко О.Я., у трьох перших чвертях кожної частини підручника також рівномірно і пропорційно до навчального часу, визначеного типовим навчальним планом, представляють зміст інтегрованого курсу "Я досліджую світ", що реалізує завдання громадянської та історичної, соціальної та здоров'язбережувальної, природничої освітніх галузей. Останню чверть кожної частини підручника відводять для розгортання змісту інтегрованого курсу "Технології і дизайн", що реалізує завдання технологічної освітньої галузі. За такого структурування обидві частини підручника призначені для висвітлення змісту двох інтегрованих курсів "Я досліджую світ" і "Технології і дизайн". Водночас підручник для обох курсів має єдину спільну назву: "Я досліджую світ" підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах).
Запропоноване структурування підручника "Я досліджую світ", що забезпечує реалізацію типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Савченко О.Я., зумовлене прагненням зменшити вагу портфеля учня шляхом створення передумов для використання однієї книги на заняттях двох курсів, які за розкладом можуть бути в один день.
Вибір підходів до структурування програмового змісту покладається на авторський колектив і визначається авторською концепцією підручника.
Винесення змісту інформатичної освітньої галузі в окремий підручник зумовлює розширення обсягу підручника "Я досліджую світ" для представлення змісту інших освітніх галузей, що інтегруються. Рекомендуємо цю можливість використати для посилення у системі завдань підручника дослідницького компонента та наповнення змісту компетентнісно орієнтованими завданнями, що передбачають практичне застосування опанованого матеріалу. Водночас застерігаємо від невиправданого збільшення теоретичного матеріалу та використання дидактично недоцільного контенту. Також привертаємо увагу до того, що, інтегруючи програмовий матеріал, необхідно уникати мозаїчного формального поєднання змісту різних галузей та предметів вивчення.
5) Завдання інформатичної освітньої галузі за обома типовими освітніми програмами у 4 класах закладів загальної середньої освіти пропонується реалізувати в окремому підручнику з назвою "Інформатика" підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти. Особливістю розгортання програмового змісту у підручнику має бути його практико-орієнтований характер. Ураховуючи інтегративну сутність предмета вивчення "Інформатика", привертаємо увагу до того, що під час добору практичних завдань із застосуванням міжпредметних зв'язків необхідно використовувати опанований учнями матеріал інших освітніх галузей. Також вважаємо доцільним посилити у підручнику можливості щодо формування інформатичної культури в цілому, навичок безпечної роботи з інформацією зокрема, у тому числі з допомогою комп'ютерних пристроїв. Прикладний характер змістового наповнення підручника має забезпечувати можливість використання інформаційно-комунікаційних технологій під час вивчення різних предметів та курсів, що містять типові освітні програми.
6) Для реалізації завдань математичної освітньої галузі передбачено розроблення підручника з назвою "Математика" підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Задля створення передумов вивчення математики на діяльнісній основі через дослідження реальних об'єктів і процесів та їх моделювання рекомендовано посилити практичний складник змістового наповнення підручника. З цією метою системно вміщувати компетентнісно орієнтовані завдання, передбачити практичну роботу дослідницького спрямування, творчі завдання. Наголошуємо, що збільшення обсягу підручника надається не для ускладнення програмового матеріалу та/або виходу за межі програмового змісту. Метою є створення передумов для підвищення якості математичної освіти через активне включення учнів у практичну, наближену до життєвих реалій діяльність задля набуття досвіду розв'язання повсякденних проблем засобами математики.
7) Одним із важливих показників якості шкільного підручника є його мова: чітка, лаконічна, грамотна, відповідна до сприйняття певною віковою групою. Поняттєве коло підручника має формуватися з урахуванням очікуваних результатів навчання, визначених програмою, вікових особливостей учнів та відповідно до методики навчання предмету вивчення. Терміни мають тлумачитись зрозумілою мовою, але без спотворення їх сутності, що викладена у словниках та науковій літературі. Наголошуємо, що тексти у підручниках для закладів загальної середньої освіти мають відповідати вимогам Українського правопису, схваленого постановою Кабінету Міністрів України
№ 437 від 22 травня 2019 р.
................Перейти до повного тексту