- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти відповідно до вимог Концепції "Нова українська школа"
Відповідно до пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року
№ 630 , враховуючи пункт 5 Плану заходів на 2017 - 2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року
№ 903-р , та з метою підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти "Професійна діяльність асистента вчителя в інклюзивному освітньому середовищі" (далі - Програма), що додається.
2. Рекомендувати закладам післядипломної педагогічної освіти використовувати Програму під час організації та проведення навчання педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Мандзій Л.С.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
18.10.2019 № 1310
ТИПОВА ПРОГРАМА
підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти "Професійна діяльність асистента вчителя в інклюзивному освітньому середовищі"
Посада: асистент учителя
Форма навчання: очно-заочна
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
1. Загальні положення
Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти "Професійна діяльність асистента вчителя в інклюзивному освітньому середовищі" (далі - програма) розроблено відповідно до сучасної державної освітньої політики щодо впровадження інклюзивного навчання,
концепції Нової української школи та стратегії реформування початкової освіти.
Актуальність полягає в необхідності підготовки асистента вчителя до роботи в інклюзивному освітньому середовищі в контексті сучасного розуміння інклюзивної освіти, змін в українському законодавстві, виконання державою основних міжнародних зобов'язань.
Хоча у чинному законодавстві використовується термін "інклюзивне навчання"-1, Міністерством освіти і науки України ведеться робота зі створення стратегії інклюзивної освіти, де термін "інклюзивна освіта" використовується у розумінні концепції, філософії освіти, а не окремої форми навчання чи певного рівня освіти.
__________
-1 Закон України "Про освіту"
№ 2145-VIII від 05.09.2017 р.
Інклюзивна освіта як безумовне право кожної дитини на доступну і якісну освіту є не лише ознакою демократичності суспільства, а й міжнародним зобов'язанням країни з часу ратифікації Україною
Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю та
Факультативного протоколу до неї-2. У Статті 24 цього документа зазначається, що члени - учасниці цієї Конвенції повинні забезпечити інклюзивну освіту на всіх рівнях. Окрім цього, забезпечення всеохоплюючої і справедливої якісної освіти та заохочення можливості навчання впродовж усього життя для всіх є однією із глобальних цілей сталого розвитку на період до 2030 року, яка стоїть на порядку денному для усіх країн, у тому числі для України.
__________
-2 Закон України
№ 1767-VI від 16.12.2009 р. "Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї".
Суттєві зміни у напрямі інклюзивної освіти, як на законодавчому рівні, так і на рівні практики, розпочалися з часу ратифікації Україною
Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю у 2009 році. Так, у 2010 році були внесені зміни до законодавчих актів щодо організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах-3, створена
концепція розвитку інклюзивного навчання-4, прийняті інші важливі нормативно-правові документи. Одним із таких документів стала постанова Кабінету Міністрів України
№ 872 "Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах", прийнята 15.08.2011 р., в якій було зазначено, що "особистісно зорієнтоване спрямування навчально-виховного процесу забезпечує асистент учителя, який бере участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів і програм, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими потребами".
__________
-3 Закон України
№ 2442 -VIвід 06.07.2010 р. "Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти (щодо організації навчально-виховного процесу)".
-4 Наказ Міністерства освіти і науки України
№ 912 від 01.10.2010 р. "Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання"
Цьому передували документи, які передбачали введення цієї посади: з ініціативи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Міністерством соціальної політики було доповнено
Класифікатор професій посадою асистента вчителя інклюзивного навчання (наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010
№ 327), постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2012 року
№ 635 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 346 і від 14 червня 2000 року № 963" посаду асистента вчителя уведено до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників; посаду асистента вчителя було передбачено Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки від 06.12.2010 р.
№ 1205 (із змінами), відповідно до яких передбачено одну ставку асистента вчителя на клас, де навчаються діти з особливими освітніми потребами. На сьогодні створені і затверджені документи, які окреслюють посадові-5 та функціональні обов'язки асистента вчителя-6.
__________
-5 Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
№ 1/9-675 від 25.09.2012 р. "Щодо посадових обов'язків асистента вчителя"
-6 Лист Міністерства освіти і науки України № 2.5-281 від 05.02.2018 р.
Освітня реформа, що розпочалася в Україні у 2016 році, базується на
концепції "Нова українська школа"-7, основними принципами якої є дитиноцентризм, педагогіка партнерства, новий зміст освіти, що базується на компетентностях, формуванні цінностей та ін. Інклюзивна освіта є невід'ємною частиною освітньої реформи.
__________
-7 Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 р.
№ 988-рУ новому
законі України "Про освіту" вперше зазначено, що інклюзивне навчання є забезпеченням права дитини на освіту, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Відповідні зміни внесені у закони про дошкільну освіту, про загальну середню освіту, про професійну (професійно-технічну) та вищу освіту.
Будь-яка реформа має передбачати відповідну підготовку педагогів, які її здійснюють. Так, у 2012 році Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України рекомендувало ректорам вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації, які здійснюють підготовку педагогічних працівників за напрямами "Дошкільна освіта", "Початкова освіта", "Соціальна педагогіка", запровадити з 2012/2013 навчального року навчальну дисципліну "Основи інклюзивної освіти", а директорам інститутів післядипломної педагогічної освіти включити однойменний навчальний курс у навчальні програми для слухачів курсів підвищення кваліфікації.
__________
-8 Наказ Міністерства освіти і науки України
№ 36 від 15.01.2018 р.
Проте, на сьогодні існує велика потреба у проведенні підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які працюють на посаді асистентів учителів в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти, зокрема в початкових класах.
Структура типової освітньої програми, розподіл годин за видами навчальних занять, тематика практичних занять і самостійної роботи мають рекомендаційний характер і визначаються кожним закладом післядипломної педагогічної освіти.
1.2. Цільова аудиторія
Асистенти вчителів, які працюють в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти, зокрема у початкових класах.
1.3. Мета і завдання
Мета програми полягає у формуванні компетентностей асистентів учителів закладів загальної середньої освіти, необхідних для ефективної роботи в інклюзивному освітньому середовищі відповідно до існуючого нормативно-правового забезпечення, сучасного розуміння інклюзивного навчання.
Завдання:
засвоєння основних принципів і цінностей інклюзивної освіти;
обізнаність з міжнародною та національною законодавчою базою у сфері інклюзивної освіти, з основними нормативно-правовими документами, що регламентують основні ролі, завдання та кваліфікаційні характеристики асистента вчителя;
засвоєння основних принципів і технологій організації освітнього процесу в умовах інклюзивного освітнього середовища;
оволодіння основними методами роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища, зокрема розробленням індивідуальної програми розвитку для дитини з особливими освітніми потребами;
розширення знань про особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами (основи спеціальної педагогіки) та особливості їх навчання й виховання в умовах інклюзивного освітнього середовища;
оволодіння ефективними стратегіями розвитку учнівської спільноти;
формування позитивного ставлення до інклюзивної освіти, зокрема позитивного налаштування на професію асистента вчителя в закладі освіти та професійний розвиток.
1.4. Предметом програми є актуальні теоретичні і методичні питання формування компетентностей слухачів з питань професійної діяльності в інклюзивному класі.
Освітнє і професійне значення викладання програми полягає в розвитку професійної компетентності асистентів учителів, їхній здатності до активної творчої діяльності.
1.5. Результати навчання
Вивчення курсу сприяє формуванню загальних та фахових програмних компетентностей:
Загальні:
- знання і розуміння предметної галузі та професії; знання основних теорій, концепцій, що складають наукову картину світу; вміння відстоювати власні стратегії професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі;
- здатність діяти на основі соціальної відповідальності та громадянської свідомості, застосовувати процедури і технології захисту прав і свобод осіб з особливими освітніми потребами відповідно до основних міжнародних правозахисних документів та чинного законодавства України;
- уміння знаходити, обробляти й аналізувати інформацію з різних джерел; застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології для розгляду конкретних питань з організації та впровадження інклюзивної освіти, вирішення фахових завдань у професійно-педагогічній діяльності;
- уміння працювати в команді психолого-педагогічного супроводу дитини; здатність до ефективної міжособистісної взаємодії з колегами, дітьми та їхніми батьками в інклюзивному освітньому середовищі; уміння демонструвати соціально-емоційну компетентність у професійних ситуаціях;
- здатність генерувати нові ідеї, творчо підходити до вирішення професійних завдань в інклюзивному освітньому середовищі;
- здатність виявляти та вирішувати проблеми професійно-педагогічної діяльності; знання основних методів наукового пошуку; уміння узагальнювати, оформлювати та презентувати результати діяльності щодо удосконалення освітнього процесу в інклюзивному освітньому середовищі;
- уміння самостійно навчатися; здатність до розвитку особистісного потенціалу, самореалізації, професійного лідерства та досягнення успіху;
- уміння планувати, організовувати, координувати, контролювати та оцінювати власну професійну діяльність; уміння швидко реагувати під час вирішення ситуативних проблем з урахуванням нових умов та обставин для прийняття рішень.
Фахові:
- компетентність у сфері міжнародного та національного законодавства у сфері інклюзивної освіти (знання основних міжнародних і національних законодавчих документів, їхньої ролі у впровадженні інклюзивної освіти);
- компетентність у сфері концептуальних засад інклюзивної освіти (знання та розуміння концепцій і принципів інклюзивної освіти; розуміння широкого контексту інклюзивної освіти як освіти для усіх без винятку; уміння проявляти толерантне ставлення до осіб з особливими освітніми потребами на основі поваги до індивідуальних особливостей та недопущення дискримінації);
- компетентність у сфері управління освітнім процесом (володіння сучасними підходами до організації освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти; вміння спільно працювати та злагоджено взаємодіяти з іншими працівниками та батьками, зокрема з батьками дітей з особливими освітніми потребами; вміння планувати та ефективно реалізувати поставлені завдання для забезпечення якості освітнього процесу);
- компетентність щодо закономірностей та вікових особливостей дітей, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами (знання закономірностей розвитку дитини у різних вікових періодах; знання індивідуальних методів навчання дитини задля забезпечення цілісного розвитку її особистості; володіння базовими знаннями щодо використання Міжнародної класифікації функціонування обмеження життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків в освіті для забезпечення змін в освітньому процесі);
- компетентність у сфері організації інклюзивного освітнього середовища (уміння виявляти і усувати бар'єри у навчанні учнів з особливими освітніми потребами; знання способів диференціації, адаптації і модифікації навчального змісту, методів викладання; уміння використовувати принципи універсального дизайну в освітньому процесі; уміння розробляти індивідуальну програму розвитку; володіння методами оцінювання, спираючись на сильні сторони дитини);
- компетентність у сфері професійного розвитку (здатність до рефлексії, вміння критично мислити та здійснювати самооцінку власної професійної діяльності; вміння визначати власні сильні та слабкі сторони, визначати професійні цілі та реалізувати їх на практиці).
Програмні результати навчання
- засвоїти концепції, принципи, основні закономірності розвитку інклюзивної освіти;
- розуміти ключові поняття у сфері інклюзивної освіти;
- знати міжнародне і вітчизняне законодавство у сфері інклюзивної освіти, зокрема документи, що регламентують роботу асистента вчителя;
- оволодіти науково обґрунтованими методами та сучасними технологіями щодо організації власної професійної діяльності з урахуванням особливостей взаємодії асистента вчителя з учителем, іншими працівниками закладу освіти, а також із батьками дітей, зокрема батьками дітей з особливими освітніми потребами;
- організовувати освітній процес та підтримку дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання, спираючись на використання теоретичних знань і практичних умінь, отриманих під час вивчення курсу;
- створювати сприятливі умови для взаємодії дітей в умовах інклюзивної освіти;
- демонструвати розуміння послідовності етапів організації педагогічної діяльності на компетентнісних засадах;
- проектувати власну програму професійного розвитку;
- здійснювати інформаційно-просвітницьку діяльність щодо підтримки і важливості впровадження інклюзивної освіти в Україні.
1.6. Зміст програми та форми роботи
Зміст програми розкривається у трьох блоках:
1. Теоретичний - основні терміни та поняття; переваги та існуючі виклики впровадження інклюзивної освіти; вітчизняне та міжнародне законодавство у сфері інклюзивної освіти; основні завдання, ролі та функції асистента вчителя.
2. Практичний - оволодіння навиками роботи в команді з учителем, іншими фахівцями та батьками дітей, зокрема батьками дитини з особливими освітніми потребами; умінням брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та її реалізації відповідно до власної ролі; способам адаптації навчальних матеріалів з урахуванням індивідуальних особливостей дитини; способам спільного викладання; способам проведення спостережень та використання їх результатів для планування і здійснення змін в освітньому середовищі відповідно до МКФ-ДП.
3. Самостійна робота - аналіз основних міжнародних, вітчизняних законодавчих і нормативно-правових документів у сфері інклюзивної освіти; виконання творчих завдань в інклюзивному освітньому середовищі; підготовка повідомлень на актуальні теми; проведення міні-досліджень; вирішення проблемних ситуацій.
Основними формами роботи в процесі вивчення програми є інтерактивні лекції, практичні заняття, самостійна робота.
Під час інтерактивних лекцій слухачі отримують систематизовану впорядковану інформацію в рамках навчальної програми; на практичних заняттях закріплюють і деталізують теоретичні знання у практико-зорієнтованих навчальних ситуаціях; метою самостійної роботи творче переосмислення одержаних знань і розширення їх бази, розвиток умінь самонавчання та саморозвитку.
Кількість годин на вивчення дисципліни - 60 год., з них 26 год. - лекції, 18 год. - практичні заняття, 14 год. - самостійна робота, 2 год. - підсумковий контроль.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Назви теоретичних розділів |
К-сть годин |
Лек. |
Практ. |
Сам. |
Усього |
МОДУЛЬ I. Вступ до інклюзивної освіти: основні завдання і ролі асистента вчителя в інклюзивному класі |
1.1 |
Інклюзивна освіта: сутність, завдання та принципи. Основні міжнародні та національні документи, що регламентують інклюзивну освіту в Україні. |
2 |
|
2 |
4 |
1.2 |
Основні завдання, ролі й функції асистента вчителя в інклюзивному класі. Робота у єдиній команді. Спільне викладання. |
4 |
2 |
4 |
10 |
|
Разом: |
6 |
2 |
6 |
14 |
МОДУЛЬ II. Особливості організації освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти. |
2.1 |
Основні принципи концепції "Нова українська школа" та особливості роботи за новими державними освітніми стандартами. |
2 |
2 |
|
4 |
2.2 |
Індивідуальна програма розвитку (ІПР) як механізм індивідуалізації освітньої траєкторії для дитини з особливими освітніми потребами та забезпечення її додаткових потреб в освітньому процесі. |
2 |
4 |
2 |
8 |
2.3 |
Особливості оцінювання навчальних досягнень дітей в умовах інклюзивної освіти. Роль асистента вчителя у проведенні спостережень. |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Разом: |
6 |
6 |
4 |
18 |
МОДУЛЬ III. Командний підхід як необхідна умова забезпечення якісної освіти в інклюзивному класі. |
3.1 |
Команда психолого-педагогічного супроводу: основні завдання, склад, основні функції членів команди. |
2 |
2 |
|
4 |
3.2 |
Партнерство з батьками як необхідна умова успішного інклюзивного навчання. |
2 |
2 |
|
4 |
3.3 |
Співпраця з місцевою громадою: роль Інклюзивно-ресурсних центрів у наданні додаткової підтримки. |
2 |
2 |
2 |
4 |
|
Разом: |
6 |
6 |
2 |
14 |
МОДУЛЬ IV. Забезпечення додаткової підтримки для дітей з особливими освітніми потребами з використанням Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків (МКФ-ДП). |
4.1 |
Сутність та основні принципи МКФ-ДП. Огляд структури. |
2 |
|
|
2 |
4.2 |
Огляд основних категорій дітей з особливими освітніми потребами. Використання МКФ-ДП для підтримки активності та участі дітей з особливими освітніми потребами та забезпечення змін в навколишньому середовищі. |
4 |
2 |
2 |
8 |
4.3 |
Основні стратегії формування позитивної атмосфери у дитячому колективі. |
2 |
2 |
|
4 |
|
Разом: |
8 |
4 |
2 |
14 |
|
Усього: |
26 |
18 |
14 |
58 |
|
Підсумковий контроль |
2 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Модуль I
Вступ в інклюзивну освіту: основні завдання і ролі асистента вчителя в інклюзивному класі
Лекція 1.1. Інклюзивна освіта: сутність, завдання та принципи. Основні міжнародні та національні документи, що регламентують інклюзивну освіту в Україні.
Сутність і зміст поняття "інклюзивна освіта". Інклюзивна освіта як забезпечення права на освіту для кожної дитини. Еволюція розуміння інвалідності: основні моделі (благочинна, медична, соціальна). Аналіз змісту понять "виключення", "сегрегація", "інтеграція", "інклюзія". Відмінності між інтеграцією (медична модель) та інклюзією (соціальна модель). Завдання і принципи інклюзивної освіти.
Конвенція ООН про права дитини.
Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю. Визначення інклюзивної освіти через призму основних міжнародних документів: Саламанкська декларація про принципи, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб з інвалідністю, рекомендації ЮНЕСКО 2008 р. (міжнародна конференція з питань освіти), Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), Концепція "Безпечна школа" (ЮНІСЕФ), "Індекс інклюзії", Цілі сталого тисячоліття на період до 2030 р. Переваги інклюзивної освіти для усіх учасників освітнього процесу: дітей з особливими освітніми потребами та їхніх однолітків, батьків дітей з особливими освітніми потребами, педагогів, керівників закладів освіти, місцевих громад і суспільства в цілому. Основні бар'єри на шляху до впровадження інклюзивної освіти: фізичні, інформаційні, інституційні, ментальні.
Законодавство України щодо забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на якісну інклюзивну освіту. Укази Президента України у сфері інклюзивної освіти. Основні положення постанов Кабінету Міністрів України, що регламентують особливості організації інклюзивного освітнього процесу у закладах дошкільної і загальної середньої освіти. Накази Міністерства освіти і науки України щодо організації інклюзивного навчання.
Лекція 1.2. Основні завдання, ролі й функції асистента вчителя в інклюзивному класі. Робота у єдиній команді. Спільне викладання.
Основні завдання та роль асистента вчителя. Функції асистента вчителя: організаційні, навчально-розвивальні, діагностичні, прогностичні, консультативні. Педагогічна етика. Компетентності асистента вчителя: знання, уміння, особисті характеристики. Формування ефективних стосунків між учителем і асистентом учителя. Роль асистента вчителя у забезпеченні навчальних та інших потреб учнів. Порівняння обов'язків учителя та асистента вчителя на різних етапах освітнього процесу: планування, здійснення, оцінювання, робота з батьками. Спільне викладання: необхідність, можливість, співпраця. Особливості спільного викладання, педагогічна етика. Підтримка асистентів учителя іншими вчителями. Норми та правила ведення педагогічної документації.
Практичне заняття 1. Перегляд та аналіз відкритого уроку у школі за участю асистента вчителя.
................Перейти до повного тексту