- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
Департаментам (управлінням)
освіти і науки обласних, Київської
міської державних адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Закладам загальної середньої освіти
Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році
Надсилаємо рекомендації Міністерства освіти і науки України про організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами в 2018/2019 навчальному році для використання в роботі.
Заступник Міністра |
П. Хобзей |
Додаток
до листа МОН
06.08.2018 № 1/9-485
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ
освітнього процесу в спеціальних закладах освіти у 2018/2019 навчальному році
Організація освітнього процесу у спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами (далі - спеціальні заклади) у 2018/2019 навчальному році здійснюється відповідно до прийнятого Верховною Радою України 5 вересня 2017 року Закону України
"Про освіту" в рамках нормативно-правового забезпечення Нової української школи, положень про спеціальну школу (школу-інтернат), навчально-реабілітаційний центр, інших актів, що регулюють забезпечення освітнього процесу в закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
Прикінцевими положеннями Закону України
"Про освіту" встановлено, що, окрім закладів загальної середньої освіти, здобуття повної загальної середньої освіти забезпечують також спеціальні заклади освіти, зокрема, спеціальні школи, навчально-реабілітаційні центри (далі - НРЦ).
З 1 вересня 2018 року навчання учнів початкової школи спеціальних закладів починається з першого класу за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти, розробленими відповідно до
Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 (далі - Державний стандарт).
Державний стандарт визначає вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей дітей з особливими освітніми потребами на рівні початкової загальної освіти, загальний обсяг навчального навантаження, форму державної атестації та кількість годин для проведення корекційно-розвиткової роботи.
Звертаємо увагу, що у базовому навчальному плані початкової освіти для спеціальних закладів (класів) загальної середньої освіти (додаток до
Державного стандарту ) години, передбачені для фізичної культури та години передбачені на корекційно-розвиткову роботу, не враховуються під час визначення гранично допустимого тижневого/річного навчального навантаження здобувача освіти.
Учні спеціальних закладів освіти після підготовчого класу у 2018/2019 навчальному році продовжують навчання у першому класі за типовою освітньою програмою на основі Нової української школи (наказ Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018
№ 814).
У разі наявних можливостей (відповідний рівень навчальних досягнень, стан здоров'я), з урахуванням рекомендації шкільної психолого-педагогічної комісії та за згодою батьків (осіб, які їх замінюють) учні після підготовчого класу можуть продовжити навчання у другому класі за оновленими типовими освітніми програмами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018
№ 693 "Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти І ступеня для дітей з особливими освітніми потребами" (далі - Типова освітня програма; наказ МОН № 693).
Просимо взяти до уваги:
відповідно до пункту 4 зазначеного вище наказу МОН № 693, Типова освітня програма вводиться в дію з 2018/2019 навчального року для 2 - 4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти;
пунктом 5 визнано такими, що втратили чинність: наказ Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014
№ 80 (зі змінами) "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)"; наказ Міністерства освіти і науки України від 21.07.2017
№ 1081 "Про затвердження Типового навчального плану для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступеня (початкова школа)".
З огляду на особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей з інтелектуальними порушеннями, наказом Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018
№ 816 затверджено типову освітню програму початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів для дітей зазначеної категорії для організації освітнього процесу у 2018/2019 навчальному році.
Для учнів 10 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня на 2018/2019 навчальний рік наказом Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018
№ 813 затверджена оновлена типова освітня програма.
Учні 5 - 10 класів спеціальних закладів освіти, починаючи з 2018/2019 навчального року, навчаються за типовими освітніми програмами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018
№ 627 "Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами" - із змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018
№ 815 (далі - Типова освітня програма; наказ МОН № 627).
Відповідно пунктом 5
наказу МОН № 627 визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 22.04.2014
№ 504 (зі змінами) "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку".
Учні 11 - 12 класів спеціальних закладів освіти, починаючи з 2018/2019 навчального року, навчаються за типовими освітніми програмами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 21.06.2018
№ 668 "Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами" (далі - Типова освітня програма; наказ МОН № 668).
Пунктом 4 наказу МОН № 668 Типова освітня програма вводиться в дію:
для 10-х класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами на 2018/2019, 2019/2020 навчальний рік;
для 11-х класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами на 2018/2019, 2019/2020 та 2020/2021 навчальний рік.
Відповідно пунктом 5 наказу МОН № 668 визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 12.02.2015
№ 134 (зі змінами) "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку".
Ураховуючи звернення до МОН керівників спеціальних закладів, нагадуємо, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р.
№ 753 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585" з 1 вересня 2018 року не здійснюється набір учнів із затримкою психічного розвитку до підготовчого, першого та п'ятого класів спеціальних закладів. Навчання таких учнів забезпечується у закладах загальної середньої освіти за місцем проживання в інклюзивних та спеціальних класах.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р.
№ 585 "Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами" рекомендовано органам місцевого самоврядування до 2022 року перетворити існуючі спеціальні загальноосвітні школи (школи-інтернати) для дітей із затримкою психічного розвитку в інші типи закладів системи освіти.
З урахуванням зазначеного наказом Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018
№ 815 внесені зміни у додаток про навчальні плани спеціальних шкіл, спеціальних класів для дітей із затримкою психічного розвитку, затверджених
наказом МОН № 627 ( таблиці 16, 17), де зазначена їх чинність:
6 клас - на 2018/2019 н.р.,
7 клас - на 2019/2020 н.р.,
8 клас - на 2020/2021 н.р.,
9 клас - на 2021/2022 н.р.
Відповідно до абзацу 2 пункту 3 статті 13 початкова школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть бути об'єднані в один або в різні класи (групи). Освітній процес у такій школі може організовуватися одним чи кількома вчителями або в будь-якій іншій формі, яка є найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до стандарту початкової освіти.
Особливістю Нової української школи є зміна акцентів у меті навчання, де головним має стати учень, який навчається, а не предмет, якому його навчають. Таке навчання передбачає не лише опанування учнем академічних знань, а й так званих соціальних компетентностей (уміння працювати в команді, вирішувати складні проблеми, пропонувати нові ідеї тощо) для забезпечення подальшої інтеграції в суспільство.
Окрім того, вільному розвитку творчої особистості дитини сприятиме організація освітнього середовища у класі. Щоб освітнє середовище заохочувало дітей до самовизначення і сприяло розвитку їхніх можливостей, необхідно, щоб воно було мобільним, легко трансформувалося для колективної, групової роботи. Крім того, усі навчальні об'єкти, якими безпечно можуть користуватись учні, мають бути доступними дитині, щоб вона мала можливість вільно пересуватися класом для пошуку необхідних навчальних матеріалів.
................Перейти до повного тексту