- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
21.08.2003 N 9/4-3
Про підсумки розвитку освіти у 2002/2003 навчальному році та завдання на 2003/2004 навчальний рік, що випливають з послання Президента України до Верховної Ради України, Національної доктрини розвитку освіти та Програми діяльності Кабінету Міністрів України
Заслухавши і обговоривши доповідь Міністра освіти і науки України В.Г.Кременя, колегія відзначає, що структурними підрозділами Міністерства освіти і науки України, Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, навчальними закладами та установами освіти здійснюється цілеспрямована робота з виконання завдань, що випливають з
послання Президента України до Верховної Ради України, Національної доктрини розвитку освіти та Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Відкритість, дієвість, результативність".
Найважливішим концептуальним підсумком 2002/2003 навчального року є те, що завдяки постійній увазі Президента України, Уряду України, на основі законодавчої бази, створеної Верховною Радою України, наполегливій праці всіх освітян укріпилися позитивні тенденції динамічного розвитку національної системи освіти.
Освітянською громадськістю схвально прийнято рішення Уряду про чергове поетапне підвищення рівня оплати праці педагогічних працівників, що створило сприятливу атмосферу для успішного початку нового навчального року.
У 2003/2004 навчальному році у 21,1 тис. загальноосвітніх навчальних закладах розпочнуть навчання майже 6,1 млн. учнів, з яких 470 тис. - першокласники; у 15,3 тис. дошкільних навчальних закладах - 970 тис. вихованців; у 1496 позашкільних навчальних закладах - 1,19 млн. дітей.
У 953 професійно-технічних навчальних закладах навчатимуться 479 тис. чол., у тому числі 225 тис. - першокурсників, а близько 18 тис. за направленнями служб зайнятості. Дві третини учнів системи професійно-технічної освіти одночасно з професією здобуватимуть повну загальну середню освіту; кожний другий за час навчання здобуватиме дві і більше професій, що підвищує мобільність випускників на ринку праці.
Реалізується черговий етап переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру та 12-річний термін навчання.
Зроблено суттєвий крок у напрямку розроблення та впровадження системи незалежного тестування навчальних досягнень учнів системи загальної середньої освіти, про що свідчать результати експерименту у 2002/2003 навчальному році щодо зовнішнього тестування у навчальних закладах м. Києва, Львівської, Одеської та Харківської областей.
Завершується робота над проектами Державного стандарту загальної середньої освіти (основна і старша школа) та Державного стандарту спеціальної освіти. Після внесення їх в установленому порядку до Кабінету Міністрів України на затвердження, у 2004 році передбачається розробити нові навчальні програми для учнів 5 - 12 класів та створити відповідні підручники та посібники.
На виконання
Національної доктрини розвитку освіти, Закону України
"Про загальну середню освіту" вживається комплекс заходів щодо організації профільного навчання учнів старшої школи, зокрема, спільно з Академією педагогічних наук України розроблено проект Концепції профільного навчання в старшій школі, затверджено відповідні Типові навчальні плани, підготовлено перелік навчальних програм, підручників та посібників, рекомендованих для використання у профільних класах.
Розширюється мережа ліцеїв, гімназій та колегіумів, затверджено регіональні перспективні плани переходу старшої школи на профільне навчання.
Забезпечення рівного доступу до якісної освіти вимагає створення у кожному районі економічно обгрунтованої оптимальної мережі загальноосвітніх навчальних закладів (навчально-виховних об'єднань - шкільних округів), що вимагатиме від місцевих органів виконавчої влади та самоврядування цілеспрямованої роботи щодо удосконалення ресурсної бази навчальних закладів.
Оптимізується мережа та контингент спеціальних навчальних закладів для дітей з особливими потребами, де спеціальну освіту здобувають майже 60 тис. дітей.
Десять відсотків дітей дошкільного віку, які відвідують понад 2 тис. дитячих садків, перебувають в особливих умовах державної турботи і підтримки.
Найвищі відсотки охоплення дітей дошкільною освітою у містах Києві (73) та Севастополі (77), Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій (56), Черкаській областях (54).
Створенню умов для забезпечення якісного навчання учнів сільської місцевості сприятиме виконання Програми
"Шкільний автобус", яка успішно реалізується, зокрема, у Волинській, Львівській, Рівненській, Сумській, Черкаській та Чернігівській областях. Так, за кошти обласного та місцевих бюджетів у Львівській області придбано 19 автобусів, а до кінця поточного року їх кількість становитиме 31.
Практично створено систему роботи з науково-, творчо- і спортивно обдарованою учнівською молоддю. Свідченням цього є результати учасників Всеукраїнських учнівських олімпіад та конкурсів фахової майстерності серед учнів професійно-технічних навчальних закладів, творчих конкурсів, Малої академії наук України, міжнародних учнівських олімпіад, на яких українські учні лише у цьому році вибороли близько 20 медалей різного гатунку. Високих результатів досягла збірна команда школярів України на Всесвітній гімназіаді у Франції, чемпіонаті Європи і світу.
Продовжують втілюватись в життя нові форми громадсько-державного управління. Активізується співпраця з громадськими, в тому числі міжнародними організаціями у сфері освіти: Світовим банком, Радою Європи, Представництвом ООН, Британською Радою, ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Французьким культурним центром, Гете Інститутом, Європейським фондом освіти, Фундацією "Матра", Лігою українських меценатів, Міжнародним фондом "Відродження" та іншими.
У системі професійно-технічної освіти вживаються заходи, спрямовані на збереження, оптимізацію мережі та урізноманітнення типів професійно-технічних навчальних закладів за професійними спрямуваннями відповідно до регіональних потреб ринку праці у кваліфікованих робітничих кадрах. На базі колишніх ПТУ створено 286 професійних ліцеїв, діяльність яких, насамперед, спрямовується на підготовку розвинутої особистості, професійно-підготовленої до ефективної праці в умовах ринкової економіки.
У 161 вищому професійному училищі і центрі професійно-технічної освіти учні можуть здобувати сучасну робітничу професію і освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста.
Майже вдвічі зросли обсяги навчально-виробничої діяльності. Зокрема, тільки за минулий рік у майстернях і господарствах професійно-технічних навчальних закладів виготовлено продукції і надано послуг на 33 млн. гривень. З нового навчального року у більшості професійно-технічних навчальних закладів буде впроваджено новий курс "Підприємницькі підходи у новому економічному середовищі".
Професійно-технічна освіта продовжує виконувати важливі функції соціального захисту підлітків. У професійно-технічних навчальних закладах навчається 11,2 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. З 1995 по 2003 роки їх кількість зросла відповідно з 5,1 до 11,2 тис. чоловік.
Стан, проблеми і перспективи розвитку професійно-технічної освіти розглядалися під час слухань у Комітеті Верховної Ради з питань науки і освіти та Дні Уряду у Верховній Раді, що відбулися у лютому і березні місяці 2003 року. Принципова відверта і водночас конструктивна розмова була присвячена поліпшенню стану та пошуку шляхів оновлення цієї системи в умовах переходу суспільства від індустріальних до науково-інформаційних технологій. За результатами розгляду прийнято Постанову Верховної Ради України від 3 квітня 2003 року
"Про стан і перспективи розвитку професійно-технічної освіти".
Прийняття та реалізація Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань професійно-технічної освіти", що знаходиться після зауважень Президента України Л.Д.Кучми на розгляді Верховної Ради України, дасть можливість значно поліпшити організацію навчально-виробничого процесу, науково-методичне забезпечення, фінансово-економічний стан та управління професійно-технічною освітою.
У навчальних закладах та установах освіти проведено значну роботу з підготовки матеріально-технічної бази до організованого початку нового навчального року.
Відремонтовано і значно оновлено меблі та обладнання навчальних приміщень і гуртожитків у 16,9 тис. загальноосвітніх, 715 професійно-технічних та 897 вищих навчальних закладах.
Завершується будівництво та підготовка до введення в експлуатацію до нового навчального року 41 будівлі загальноосвітніх шкіл на 10,8 тис. учнівських місць.
Слід відзначити, що у Львівській області згідно з програмою капітального будівництва об'єктів соціально-культурного та житлово-комунального призначення у 2003 році буде введено в дію за рахунок нового будівництва, добудов та реконструкцій 27 шкіл. До початку нового навчального року введено в експлуатацію 5 новозбудованих будівель загальноосвітніх шкіл сільської місцевості на 1332 учнівських місця, проведено добудову у 2 школах на 310 учнівських місць, здійснено реконструкцію у 5 школах на 305 учнівських місць.
Вживаються заходи щодо забезпечення належного функціонування навчальних закладів в осінньо-зимовий період, завершуються ремонтні роботи відомчих котелень, тепломереж, покрівель. Розпочато роботу щодо забезпечення навчальних закладів паливом - завезено близько 18 відсотків від потреби.
Повністю виплачено заробітну плату та відпускні педагогічним працівникам навчальних закладів, що фінансуються з Державного бюджету, ліквідовано заборгованість із виплати заробітної плати і відпускних педагогічним працівникам навчальних закладів, що фінансуються з місцевих бюджетів.
Однак, незважаючи на вжиті заходи, в освітянській галузі є ряд ще невирішених питань та проблем.
Недостатнім залишається відсоток охоплення навчанням дітей дошкільного і шкільного віку. Понад 70 тис. дітей шкільного віку з різних причин не навчалися в школі. Найбільш тривожна ситуація склалась у Дніпропетровській, Донецькій, Луганській областях.
Низьким залишається рівень соціального захисту дитинства, викликає занепокоєння незадовільний стан здоров'я учнів.
Залишається гострою проблема відтоку педагогічних працівників шкіл, особливо сільських. У загальноосвітніх навчальних закладах вакантними залишаються понад 2 тис. міст (з них 62 відсотки - у сільській місцевості), а укомплектованість педагогічними кадрами професійно-технічних навчальних закладів складає 93 відсотки.
Особливо актуальним є питання відбору керівних кадрів навчальних закладів, підготовки та післядипломної освіти педагогічних працівників.
У професійно-технічних навчальних закладах у минулому році пройшли підвищення кваліфікації лише близько 5 тисяч робітників. Лише кожен третій навчальний заклад здійснює навчання дорослих за направленням центрів зайнятості.
Не дивлячись на неодноразові доручення щодо неухильного забезпечення Конституційного права громадян на навчання державною мовою, в Автономній Республіці Крим, Дніпропетровській, Донецькій та Луганській областях все ще повільно здійснюється перехід навчальних закладів на українську мову навчання.
Значно відстають в завершенні підготовки навчальних приміщень загальноосвітніх шкіл до початку нового навчального року та до роботи в осінньо-зимовий період Херсонська, Луганська, Чернівецька, Сумська та Житомирська області.
У стадії капітального ремонту знаходиться 530 котелень загальноосвітніх шкіл, 124 професійно-технічних та 36 вищих навчальних закладів.
Гострою проблемою є питання модернізації навчально-технічної бази в окремих загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах. Недостатні обсяги бюджетних видатків протягом десятиріччя зумовили її фізичне та моральне старіння. Зроблений аналіз стану навчально-технічної бази свідчить, що вона більше як на 50 відсотків морально і фізично застаріла. У навчально-виробничому процесі практично не використовується нова техніка, сучасні інструменти та матеріали навчання здебільшого здійснюються за застарілими технологіями.
Обмеженість фінансування та незначні додаткові позабюджетні надходження від надання платних послуг і оренди майна значно ускладнюють забезпечення надійного експлуатаційного стану об'єктні, що призвело до того, що ряд приміщень перебуває в аварійному стані.
Враховуючи зазначене та з метою подальшого розвитку освіти, Колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Вважати основним завданням Міністерства освіти і науки України, Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, навчальних закладів та установ освіти подальше утвердження ролі освіти як підйоми інноваційного розвитку країни та зміцнення Української держави, забезпечення рівного доступу до якісної освіти, задоволення запитів особистості та збалансованості потреб ринку праці у фахівцях, сприяння формуванню здорового способу життя, фізичному розвитку дітей та підготовці молоді до самостійної діяльності, стабільність роботи навчальних закладів та установ освіти, підвищення соціального захисту учасників навчального процесу, реалізацію комплексу завдань, передбачених посланням Президента України Л.Д.Кучми до Верховної Ради України,
Національною доктриною розвитку освіти та Програмою діяльності Кабінету Міністрів України "Відкритість, дієвість, результативність".
2. Визнати пріоритетними напрямами діяльності у 2003/2004 навчальному році:
2.1. У дошкільній освіті - посилення уваги до утримання, навчання і виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, максимальне охоплення дошкільною освітою дітей старшого дошкільного віку, розширення мережі навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", формування дошкільних груп для організації ранньої корекції та лікувально-відновлювальної роботи; забезпечення можливості здобуття якісної дошкільної освіти, модернізація її змісту, переорієнтація на системний розвиток; створення необхідних умов для здобуття дітьми дошкільної освіти, запровадження соціально-педагогічного патронату сімей, які виховують дітей з вадами психофізичного розвитку, реалізація принципу наступності між дошкільною та початковою освітою.
2.2. У загальній середній освіті - забезпечення реалізації комплексу заходів на реалізацію чергового етапу переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання; затвердження Державних стандартів базової і повної загальної середньої освіти спеціальної загальної середньої освіти для дітей з особливими потребами; пріоритетний розвиток природничо-математичної освіти, розширення меж експерименту із впровадження зовнішнього тестування навчальних досягнень, випускників загальноосвітніх навчальних закладів; поетапне запровадження профільного навчання у старшій школі; впровадження особистісно-орієнтованих методик та сучасних інформаційних технологій у навчально-виховний процес; створення умов для рівного доступу до якісної освіти, насамперед учнями, які проживають у сільській місцевості, в тому числі шляхом виконання Програми
"Шкільний автобус"; посилення допомоги педагогічним працівникам з боку методичних кабінетів відділів освіти.
................Перейти до повного тексту