1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про стан і перспективи розвитку професійно-технічної освіти в Україні
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, N 30, ст.260 )
Верховна Рада України відзначає, що Уряд України проводить певну роботу щодо розвитку професійно-технічної освіти, але ситуація, яка склалася із підготовкою та забезпеченням кваліфікованими робітничими кадрами економіки України, характеризується як критична.
Не виконуються Конституція України, закони України "Про освіту", "Про професійно-технічну освіту", укази Президента України та інші нормативно-правові акти в частині фінансово-економічного забезпечення галузі. Кабінет Міністрів України не має чіткої концепції забезпечення народного господарства кваліфікованими робітничими кадрами.
За останнє десятиріччя на третину скоротилася кількість професійно-технічних навчальних закладів. Недостатнє та несвоєчасне фінансування, хронічна заборгованість призводять до постійних відключень професійно-технічних навчальних закладів від енерго-, теплопостачання, зв'язку, призупинення їх діяльності, що негативно впливає на організацію навчально-виховного процесу і якість підготовки фахівців.
Гострою залишається проблема оновлення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів. Кожен третій професійно-технічний навчальний заклад потребує капітального ремонту, лише 10 відсотків наявного обладнання відповідає сучасним вимогам. Існує необхідність заміни систем тепло-, водопостачання. Більшість гуртожитків професійно-технічних навчальних закладів знаходиться в аварійному або непридатному для проживання учнів стані.
Функціонування галузі ускладнюється недосконалістю системи управління. Недостатній контроль державних органів управління освіти за діяльністю більш як півтори тисячі приватних навчальних закладів, що займаються професійною підготовкою робітничих кадрів.
Викликає занепокоєння стан забезпечення професійно-технічних навчальних закладів засобами навчання, обладнанням, наочними та навчальними посібниками, підручниками. Ці навчальні заклади найгірше забезпечені комп'ютерною технікою.
Неприпустимою є ситуація щодо фінансування видатків на харчування учнів, утримання дітей-сиріт та дітей із малозабезпечених сімей.
Продовжується відтік висококваліфікованих і досвідчених педагогічних кадрів. У професійно-технічних навчальних закладах не вистачає близько 4 тисяч майстрів виробничого навчання, 1 770 викладачів.
Потребує змін та удосконалення чинне законодавство, яке не повною мірою сприяє ефективній діяльності сфери професійно-технічної освіти.
Верховна Рада України
постановляє:
1. Звернути увагу Кабінету Міністрів України на наявність серйозних недоліків щодо виконання Конституції України та законодавства про професійно-технічну освіту.
2. Рекомендувати Президенту України:
посилити вимоги до центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо неухильного виконання в повному обсязі законів України "Про освіту", "Про професійно-технічну освіту", про Державний бюджет України, інших нормативно-правових актів щодо розвитку освіти;
розглянути питання про доцільність створення спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань професійно-технічної освіти;
внести в установленому порядку пропозиції про встановлення почесного звання "Заслужений працівник професійно-технічної освіти".
3. Кабінету Міністрів України:
відновити роботу Міжгалузевої ради з професійно-технічної освіти при Кабінеті Міністрів України;
невідкладно розглянути на засіданні Кабінету Міністрів України ситуацію, що склалася в професійно-технічних навчальних закладах. Вжити вичерпних заходів щодо подолання кризових явищ;
заборонити незаконне відключення електроенергії, водо-, теплопостачання навчальних корпусів, гуртожитків професійно-технічних навчальних закладів. Відмінити нарахування штрафних санкцій за несплачені своєчасно кошти за енергоносії з вини держави, яка не фінансує ці видатки з Державного бюджету України;
забезпечити неухильне виконання положень частин четвертої - шостої статті 49 Закону України "Про професійно-технічну освіту" щодо заборони передачі та використання приміщень професійно-технічних навчальних закладів не за призначенням;
провести інвентаризацію державного і комунального майна, що входить до цілісних майнових комплексів професійно-технічних навчальних закладів. Створити єдиний державний реєстр майна цілісних майнових комплексів професійно-технічних навчальних закладів усіх форм власності для сприяння у його цільовому ефективному використанні та збереженні;
розробити механізм багатоканального та різнорівневого фінансування професійно-технічних навчальних закладів;
передбачати в проектах законів про Державний бюджет України кошти для проведення комплексу сільськогосподарських робіт, які виконуються сільськими професійно-технічними навчальними закладами на виділених їм земельних ділянках, та компенсацію за рахунок коштів Державного бюджету України виплати 50 відсотків облікової ставки Національного банку України комерційним банкам за наданими кредитами сільським професійно-технічним навчальним закладам для проведення комплексу сільськогосподарських робіт, закупівлі техніки та обладнання;
розробити методику розрахунку вартості підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах відповідно до потреби та керуватись нею при визначенні обсягів фінансування професійно-технічних навчальних закладів;
забезпечити фінансування в повному обсязі державних професійно-технічних навчальних закладів у 2003 році, у разі потреби підготувати проект закону про внесення відповідних змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік". При визначенні видатків на фінансування професійно-технічних навчальних закладів у Державному бюджеті України на наступні роки вважати пріоритетними напрямами: харчування учнів, утримання дітей-сиріт, впровадження інноваційних, інформаційних технологій, сучасної техніки та методик, модернізацію матеріально-технічної бази, в тому числі сільськогосподарської техніки та механізмів, проведення капітальних ремонтів будівель і споруд, забезпечення навчальних закладів комунальними послугами у повному обсязі;
привести у відповідність із прожитковим мінімумом нормативи харчування, забезпечення одягом, утримання дітей-сиріт тощо;
розробити правові та економічні механізми стимулювання та зацікавленості роботодавців і інвесторів у розвитку та відновленні трудових ресурсів держави. Розглянути питання про створення спеціального фонду підготовки робітничих кадрів за рахунок відрахувань підприємств;
розробити та запровадити державну програму інформатизації та комп'ютеризації професійно-технічних навчальних закладів, передбачити для цього кошти в Державному бюджеті України на 2004 рік;
здійснити заходи щодо забезпечення педагогічних працівників, які проживають у сільській місцевості, комунальними послугами відповідно до вимог статті 57 Закону України "Про освіту";

................
Перейти до повного тексту