1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
17.02.2015 № 1/9-78
Директорам департаментів (управлінь)
освіти і науки обласних
та Київської міської
державних адміністрацій
Керівникам навчальних закладів
Про організацію Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри "Сокіл" ("Джура") в навчальних закладах
З метою удосконалення змісту, форм та засобів патріотичного виховання учнівської молоді направляємо для використання в практичній роботі рекомендації з організації Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри "Сокіл" ("Джура") у загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах України.
Рекомендації щодо організації та проведення I районного (міського) та II обласного етапів гри "Джура" розміщені на офіційному веб-сайті Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді: www.ukrjuntur.org.ua.
Заступник Міністра П.Б. Полянський
Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
17.02.2015 № 1/9-78
РЕКОМЕНДАЦІЇ
з організації Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри "Сокіл" ("Джура") у загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах України
Вступ
Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра "Сокіл" ("Джура") (далі - гра ("Джура")) є важливою складовою системи патріотичного виховання, що формується в українському суспільстві.
Рекомендації підготовлені з метою сприяння організації роботи з патріотичного виховання дітей та молоді у загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах на прикладах історичних подій становлення Української державності, героїки визвольних рухів, українського козацтва тощо. Відомо, що за Козацької доби державотворчі процеси на українських землях були найбільш послідовними і дали світові перші зразки демократичного устрою суспільства, а на історичну арену вийшла велика кількість видатних державних діячів, організаторів військової справи, подвижників української духовності, які сповідували кращі принципи європейського лицарства та глибоко шанували українські народні традиції і звичаї.
Саме героїчні подвиги українського народу та видатні особистості і їх діяльність мають стати прикладами для наслідування дітьми, молоддю, усіма громадянами нашої країни.
Організація гри "Джура"
Організація гри "Джура" в навчальних закладах здійснюється на основі Положення про зазначену гру, затвердженого наказом МОНмолодьспорт України від 13.06.2012 № 687 (зареєстрований Міністерством юстиції України від 03 липня 2012 р. за № 1094/21406), та Умов проведення окремих видів змагань і конкурсів, що розробляються організаторами відповідних етапів (фіналів).
Участь дітей та учнівської молоді у грі є добровільною.
Перед початком організації роботи з проведення зазначеної гри у навчальному закладі необхідно провести інформаційно-роз'яснювальну роботу серед учнів (вихованців), педагогів, батьків щодо місця гри "Джура" в системі патріотичного виховання дітей та молоді, ознайомити всіх можливих учасників гри із змістом і формами окремих видів змагань, конкурсів. Таку інформаційну роботу можна здійснювати на загальних зборах учнівського та педагогічного колективів, а також батьківських зборах.
Рішення про долучення навчального закладу до гри приймається на засіданні педагогічної ради, на підставі якого такий захід вноситься до річного плану роботи закладу. Зазначені збори вирішують також питання участі в грі "Джура" навчального закладу в цілому або окремих колективів (команд). В залежності від прийнятого рішення учасники гри організовуються в рої (найменша ланка), чоту (клас), сотню (паралель класів: молодші, середні, старші), курінь (навчальний заклад).
До організації та проведення гри "Джура" можуть залучатись педагогічні колективи або окремі педагоги навчального закладу, орган учнівського самоврядування, учні, студенти, а також представники громадських об'єднань, члени клубів за місцем проживання тощо.
Орієнтовний план заходів із впровадження гри "Джура" в навчальному закладі протягом навчального року
Вересень - 14 жовтня:
створення роїв, сотень, куренів. Прийом у козачата молодших школярів. Проведення засідань Рад козацьких роїв з питань щодо переходу до наступного, вищого за віком, ступеня гри "Джура": козачат - до джур козацьких, джур козацьких - до молодих козаків.
Проведення Великих Рад та виборів козацької старшини в роях, сотнях, куренях, полках.
Заходи з організації учнівського самоврядування.
Організація гуртків козацько-лицарського виховання "Джура", "Козацькі джури" тощо.
День туризму (подолання туристської смуги перешкод за козацькою легендою, інші заходи).
Участь у волонтерських заходах щодо формування навчальної бази навчальної дисципліни "Захист Вітчизни" та фізичного виховання.
Розробка Умов проведення "Дня козака" (періодично - один раз на тиждень, місяць чи квартал) у формі рольової організації самоврядування.
Жовтень:
проведення традиційних для навчального закладу та місцевої громади заходів до Дня захисника України та Покрови Пречистої Богородиці, Покровительки Українського козацтва і Збройних Сил України у формі ігор та забав, таких як "Котигорошко", "Козацьке завзяття", "Козацький гарт"; туристсько-краєзнавчих подорожей, екскурсій, осінніх таборувань тощо.
Листопад і березень:
операція "Зелена хвиля": проведення заходів (у співпраці з іншими організаціями) щодо озеленення територій навчальних закладів, мікрорайонів, населених пунктів, відновлення та розширення паркових зон тощо.
Операція "Чисте подвір'я, вулиця, село, місто - чиста Українська земля".
Листопад:
операція до дня Збройних Сил України "Дорогою Героїв": виховні години, конкурси, фестивалі, вікторини, походи місцями боїв, екскурсії у військові частини, поповнення експонатами експозицій музеїв навчальних закладів.
Ватра "Слава Героям" (проводиться у формі патріотичного мистецько-сценічного дійства).
Спортивні ігри та змагання: "Впоряд", "Стрільба" тощо.
Січень-лютий:
зимове таборування: участь у народних святах зимового циклу, розучування народних ігор та забав, героїко-патріотичних пісень, дум; змагання із зимових видів спорту, змагання з ігрових видів спорту в закритих приміщеннях.
Березень:
підготовка та проведення "Дня цивільної оборони".
Операція "Захист": набуття знань, умінь та навичок з надання першої долікарської допомоги при захворюваннях та травмах; тренування та змагання з цивільної оборони, надання першої долікарської допомоги, транспортування і евакуації потерпілих.
Заходи за програмою "Школа безпеки".
Весняне таборування, походи, конкурси, вікторини, ігри та забави.
Квітень:
операція "Снайпер": обладнання стрілецьких тирів, місць для стрільби, змагання в стрільбі із пневматичної зброї та спортивних луків.
Операція "Вправний вершник": основи верхової їзди на конях.
Гра "Відун": інтелектуальні змагання зі знання історії козаччини, українського війська, сучасних Збройних Сил України, народних повстанських формувань та їх ролі у боротьбі за незалежність української держави, історії малої Батьківщини по системі "Брейн-ринг", "Що? Де? Коли?").
Підсумкові заходи гри у навчальних закладах для визначення кращих роїв для участі у I (районному, міському) етапі.
Травень:
виховні заходи під гаслом "Підготовкою до захисту Батьківщини вшануємо подвиги борців за незалежність України". Участь у вахті пам'яті героїв Другої світової війни, героїв Небесної сотні, воїнів - захисників України.
Підготовка роїв-переможців та призерів I (районного, міського) етапу до участі у II (обласному та міському у м. Києві) етапі.
Червень-серпень:
проведення конкурсів, зльотів, змагань, фестивалів, вікторин, походів, експедицій під час літнього таборування. Організація пошуково-краєзнавчих експедицій в рамках Всеукраїнського конкурсу на кращу краєзнавчу експедицію з активним способом пересування "Мій рідний край", туристсько-краєзнавчих експедицій "Моя Батьківщина - Україна", "Історія міст і сіл України", у тому числі і за напрямом "Козацькому роду нема переводу". Участь у регіональних туристсько-краєзнавчих освітянських проектах.
Операція "Дельфін": участь в обладнанні місць для плавання, навчання плаванню, змагання з плавання та подолання водних перешкод.
Операція "Турбота": допомога людям похилого віку, інвалідам, вдовам, дітям незахищених соціальних категорій, волонтерська участь у роботі з ліквідації бездоглядності та безпритульності дітей; "Добре діло" - виконання доброчинних справ відповідно до ідейних принципів лицарства.
Примірний розподіл функцій адміністративно-педагогічних працівників закладу
Керівник навчального закладу розподіляє обов'язки педагогів з організації гри "Джура", забезпечує необхідні умови для її проведення згідно з нормативними документами з організації гри "Джура" та дотримання норм охорони праці та техніки безпеки.
Заступник директора навчального закладу з навчально-виховної роботи скеровує роботу з дотримання ідейних принципів козацької педагогіки в організації навчально-виховного процесу; вносить у порядок денний педагогічних рад, засідань методичних об'єднань розгляд питань козацької та народної педагогіки, контролює наявність матеріалів національно-патріотичного змісту в навчальних кабінетах, світлицях, музеї навчального закладу (за наявності такого) та їх використання в навчальному процесі. Організовує лекції, навчальні семінари тощо для педагогів, батьків, громадського активу. Залучає працівників Центрів туризму та краєзнавства учнівської молоді, Будинків дитячої творчості, шефів, спонсорів, батьків, громадські організації до проведення заходів у рамках гри "Джура".
Педагог-організатор закладу здійснює організаційні заходи гри "Джура" в позаурочний та канікулярний час; сприяє ефективній роботі з патріотичного виховання в гуртках, творчих об'єднаннях, секціях, клубах тощо; організовує заходи з пропаганди здорового способу життя та козацьких традицій серед дітей та учнівської молоді, педагогів, батьків, громадськості.
Відповідальний за проведення гри "Джура" (призначається наказом керівника навчального закладу за його згодою) за сприяння адміністрації, досвідчених педагогів та представників громадського активу складає план роботи щодо проведення заходів у рамках гри "Джура", пропонує завдання на навчальний рік та перспективу, проводить заняття з учителями-предметниками, класними керівниками, вихователями груп продовженого дня, а також з учнівським активом закладу з підготовки їх до проведення гри; готує проекти відповідних документів до департаментів, управлінь, відділів освіти; організує проведення операцій та масових заходів у рамках гри, туристські походи, краєзнавчі експедиції, екскурсії, змагання, вікторини, конференції, тематичні вечори; проводить інструктажі з техніки безпеки; веде облік роботи, здійснює безпосереднє керівництво проведенням фіналу гри у навчальному закладі.
Учитель фізичної культури організовує фізичну підготовку та контроль фізичного стану учасників гри; забезпечує необхідним спорядженням та інвентарем заходи у рамках гри "Джура", організовує змагання, бере участь у підготовці та проведенні фіналу гри у навчальному закладі.
Учитель навчального предмету "Захист Вітчизни" організовує стройовий вишкіл, проводить заняття з вогневої підготовки (обладнання тирів та стрільби із різних видів зброї), організовує співпрацю з військовими частинами, підрозділами МВС, морського флоту, прикордонних військ тощо, проводить практичні заняття на їх базі; організовує та проводить польове таборування, навчає практичним навичкам застосування засобів індивідуального захисту, способів виживання у несприятливих умовах, роботи з топографічними матеріалами, знайомить вихованців з поняттям тактики ведення змагань, слідкує за наявністю в навчальному закладі необхідного спорядження та інвентарю, його поповненням та зберіганням; організовує змагання, бере участь у підготовці та проведенні фіналу гри "Джура" у навчальному закладі.
Учитель (відповідно до спеціальності) впроваджує ідейні принципи козацької педагогіки в навчально-виховний процес, викладає предмет з урахуванням національно-патріотичних інтересів держави, є консультантом одного із напрямів роботи з організації та проведення гри "Джура"; бере участь у проведенні заходів, передбачених планом роботи з організації гри у навчальному закладі.
Класний керівник проводить роз'яснювальну, інформаційну, агітаційно-пропагандистську роботу і може (за його згодою) бути виховником чи керівником рою, чоти тощо.
Бібліотекар навчального закладу комплектує у бібліотеці тематичний розділ (література та наочний матеріал) національно-патріотичного спрямування, методичних матеріалів; організовує тематичні виставки, зустрічі з письменниками, вченими-краєзнавцями, істориками, спортсменами, працівниками музеїв, активістами національно-патріотичних організацій та об'єднань, ветеранами тощо.
Медичний працівник здійснює медичний контроль за станом здоров'я учасників масових заходів, обслуговує масові заходи; проводить інструктажі відповідальних за санітарно-гігієнічну роботу, навчає надавати першу долікарську допомогу; комплектує медичні аптечки.
Примірний перелік змагань і конкурсів та рекомендації щодо їх проведення протягом навчального року
Впоряд (5-7 хв.) - змагання з індивідуальних дій та дій у складі рою проводяться за навчально-методичним посібником "Муштровий впоряд дитячо-юнацької військово-спортивної патріотичної гри "Сокіл" ("Джура") Українського козацтва" (упорядник - С.П. Рудюк).
Час на виконання обов'язкового завдання - 3 хв., творчого завдання - 4 хв.
Обов'язкове завдання повідомляється рою на початку змагань.
Творче завдання готується командою заздалегідь. Участь у зазначеному змаганні бере рій у складі 8 чол. Усі накази подає ройовий.
Обов'язкове завдання - це виконання прийомів у складі рою.
Творче завдання може бути представлене у вигляді монолітного та чіткого показу різноманітних елементів впоряду у складі рою під супровід барабанного бою чи під музику.
Оцінка виставляється від 1 до 4 (незадовільно, задовільно, добре, дуже добре) за такими критеріями:
в обов'язковому та творчому завданнях оцінюється зовнішній вигляд, однострій, організованість та якість виконання впорядових наказів;
виконання маршової патріотичної пісні.
На завершення показу виконується марш рою стройовим кроком з маршовою патріотичною піснею. Бажано використовувати козацьку тематику пісень. Перемагає рій, який в сумі набирає найбільше балів.
Порядок виконання: рій виходить на місце для показу стройових прийомів у колоні по двоє за командою "РІЙ, РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО, ходом - РУШ!".
Після виходу на визначене місце ройовий подає команди:
"РІЙ - СТІЙ, право-(ліво-)РУЧ, СПОЧИНЬ, ЗАПРАВИТИСЬ!".
Вийшовши на середину ладу (строю), ройовий подає команду: "РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО! Рій (проголошує назву), наш девіз (звучить девіз). Рівняння до СЕРЕДИНИ!"; підходить до судді конкурсу та доповідає про готовність рою: "Пане суддя! Рій (назва) до участі в конкурсі "Впоряд" готовий! Ройовий (називає своє прізвище)".
Суддя подає команду: "СПОЧИНЬ!".
Ройовий дублює команду: "СПОЧИНЬ! Рій - РОЗІЙДИСЬ".
Після цього рій виконує прийоми в такій послідовності:
шикування в однолаву;
розмикання і змикання рою;
перешикування рою з однолави в дволаву та навпаки;
повороти на місці (праворуч, ліворуч, обернись);
крок на місці;
перешикування в колону по двоє;
проходження урочистим ходом з виконанням військового вітання під час руху;
проходження з виконанням ладової пісні (по завершенні творчого завдання).
Шикування в однолаву
Ройовий підходить до встановленого місця шикування і подає команду для збору: "Рій - ДО МЕНЕ"
(За цією командою джури бігом збираються до ройового).
Ройовий подає команду: "Рій, у лаву - ЗБІРКА".
(Подавши команду, ройовий приймає поставу "струнко" обличчям у бік чолової лінії шикування, рій шикується ліворуч від ройового. З початком шикування ройовий виходить із ладу й стежить за шикуванням рою).
Ройовий подає команду: "РІВНЯЙСЬ".
(За цією командою усі, крім правокрилового, повертають голови праворуч (праве вухо вище від лівого, підборіддя трохи підняте) вирівнюючись. Під час вирівнювання джури можуть трохи пересуватися вперед, назад або в той чи інший бік).
Після закінчення вирівнювання рою подається команда: "СТРУНКО!"
Ройовий завершує виконання прийомів командою: "СПОЧИНЬ!".
(За цією командою всі джури швидко ставлять голову прямо).
Розмикання і змикання рою
Ройовий стає перед ладом і подає команду: "Рій, вліво на два кроки розім-КНИСЬ".
(За командою всі джури, за винятком того, від якого здійснюється розмикання, повертаються в зазначений бік, рівночасно з постановкою ноги повертають голову до чола ладу і йдуть пришвидшеним півкроком, дивлячись через плече на того, хто йде ззаду, і не відриваючись від нього; після зупинки того, хто йде ззаду, кожен робить ще стільки кроків, скільки було зазначено в команді, й повертається праворуч).
Ройовий подає команду: "Рій, вправо зім-КНИСЬ".
(За командою всі джури, за винятком того, до якого призначене змикання, повертаються в бік змикання, після чого пришвидшеним півкроком підходять на встановлений для зімкненого ладу проміжок і в міру підходу самостійно зупиняються та повертаються ліворуч).
Ройовий подає команди: "РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!"
Ройовий завершує виконання командою: "СПОЧИНЬ!".
Перешикування рою з однолави в дволаву та навпаки
Ройовий подає команду: "Рій, до двох - ВІДЛІЧИ".
(Відлік починається з правого крила: кожний джура, швидко повертаючи голову до джури, який стоїть ліворуч від нього, називає свій номер і швидко ставить голову просто (прямо), крайній лівого крила голову не повертає).
Ройовий подає команду: "Рій, у дволаву - ШИКУЙСЬ".
(За виконавчою командою другі номери роблять лівою ногою крок назад, не приставляючи правої ноги, крок праворуч, щоб стати ззаду за першими номерами, й приставляють ліву ногу).
Ройовий подає команду: "РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО".
Ройовий подає команду: "Рій, в однолаву - ШИКУЙСЬ".
(За виконавчою командою другі номери роблять лівою ногою крок вліво, не приставляючи правої ноги, крок вперед й приставляють ліву ногу).
Ройовий подає команди: "РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!"
Ройовий завершує виконання командою: "СПОЧИНЬ!".
Повороти на місці (праворуч, ліворуч, обернись)
Ройовий подає команду: "Рій, право-РУЧ".
(За виконавчою командою всі джури повертаються праворуч).
Ройовий подає команду: "Рій, ліво-РУЧ".
(За виконавчою командою всі джури повертаються ліворуч).
Ройовий подає команду: "Рій, обернись, ЗАПРАВИТИСЬ".
(За виконавчою командою всі джури повертаються через ліве плече на 180 градусів. Під час вирівнювання рою після виконання команди "обернись" у наступній команді вказується на бік рівняння, наприклад: "Вправо (вліво) - РІВНЯЙСЬ").
Ройовий подає команди: "Вправо (вліво) - РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!"
Ройовий завершує виконання прийому командою: "СПОЧИНЬ!".
Крок на місці
Ройовий подає команду: "Рій, РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО, на місці ходом - РУШ".
(За виконавчою командою всі джури крокують на місці).
Ройовий подає команду: "Рій - СТІЙ!".
(За виконавчою командою, подається під ліву ногу, всі джури приставляють праву ногу і зупиняють крок на місці).
Ройовий подає команди: "РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!"
Ройовий завершує виконання прийому командою: "СПОЧИНЬ!".
Перешикування в колону по двоє
Ройовий подає команду: "Рій - РОЗІЙДИСЬ".
Ройовий підходить до встановленого місця шикування і подає команду для збору: "Рій - ДО МЕНЕ".
(За цією командою джури бігом збираються до ройового).
Ройовий подає команду: "Рій, в колону по двоє - ЗБІРКА".
(Подавши команду, ройовий приймає поставу "струнко" обличчям у бік руху рою, рій шикується за ройовим по двоє).
Ройовий з початком шикування повертається до рою і подає команду: "РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!".
Ройовий розвертається спиною до рою і подає команду: "РІЙ, ходом - РУШ!".
(За виконавчою командою ройовий виводить рій на вихідну позицію для проходження урочистим ходом з виконанням військового вітання під час руху).
Проходження урочистим ходом з виконанням військового вітання під час руху
(Рій у колоні по двоє знаходиться на вихідній позиції, хорунжий з прапорцем рою стоїть перед роєм в позиції для руху урочистим ходом (мал. 3), ройовий стоїть перед хорунжим).
Ройовий повертається до рою і подає команди: "РІЙ, РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!", розвертається спиною до рою і подає команду: "РІЙ, рівним кроком - ходом РУШ!".
(Рій починає рух у встановленому напрямку).
При наближенні рою до судді ройовий повертає голову вправо (в напрямку до судді) і подає команду: "Рій, вправо - ГЛЯНЬ!".
(За виконавчою командою ройовий прикладає праву руку до головного убору, хорунжий і права колона рою тримає голову прямо, а ліва колона повертає голову праворуч).
Після проходження рою за межі суддів ройовий подає команду:
"Рій - СПО-ЧИНЬ!".
(За виконавчою командою ройовий опускає праву руку, ліва колона рою повертає голову прямо, рій крокує на встановлене місце).
Проходження з виконанням ладової пісні
(Рій у колоні по двоє знаходиться на вихідній позиції, хорунжий з прапорцем рою стоїть перед роєм в позиції для руху урочистим ходом (мал. 3), ройовий стоїть перед хорунжим).
Ройовий повертається до рою і подає команди: "РІЙ, РІВНЯЙСЬ, СТРУНКО!", розвертається спиною до рою і подає команду: "РІЙ, з піснею - ходом РУШ!".
(Рій починає співати пісню з початком руху).
Після проходження рою за межі суддів ройовий подає команду:
"Рій - СПОЧИНЬ!".
(За виконавчою командою рій припиняє співати пісню і крокує на встановлене місце).
Звитяжні змагання "Лава на лаву" - командне силове змагання, що є традиційною забавою українських козаків.
Змагання "Лава на лаву" не потребує спеціальної попередньої підготовки.
Проводиться на майданчику, розмітка якого показана на схемі:
macr 2 м
3-5 м
­
1 (0.5 м) 1 (0.5 м) 2 м macr
3-5 м
­
Майданчик із безпечним (земляним, ґрунтовим, піщаним, штучним) покриттям, без сторонніх небезпечних предметів (дерева, кущі, каміння, стіни, загорожі тощо) на відстані не менше 5-ти метрів за межами майданчика.

................
Перейти до повного тексту