1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
Н А К А З
17.11.2003 N 764
17.11.2003 N 55
Про затвердження Програми професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації
На виконання пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 травня 2003 р. N 279-р "Про додаткові заходи щодо розв'язання проблем реабілітації інвалідів по слуху і зору та забезпечення їх соціального захисту"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Програму професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, що додається.
2. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра освіти і науки Степка М.Ф. і віце-президента Академії педагогічних наук Савченко О.Я.
Міністр освіти і науки
України
Перший Віце-президент Академії
педагогічних наук України

В.Г.Кремень

В.М.Мадзігон
ЗАТВЕРДЖЕНО
спільним наказом
Міністерства освіти і науки,
АПН України
17.11.2003 N 764
17.11.2003 N 55
ПРОГРАМА
професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації
Загальна частина
Державна політика щодо професійної підготовки молоді з обмеженими фізичними можливостями визначена Конституцією України, Всесвітньою Декларацією про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей (1990 рік), законами України "Про освіту", "Про вищу освіту", "Про внесення змін до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (1991 рік), "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" (1993 рік), Указами Президента України "Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України" (2000 рік), "Про Національну програму професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2001-2003 роки", Комплексною програмою розв'язання проблем інвалідності (1992 рік), Національними програмами "Планування сім'ї" (1995 рік), "Діти України", постановою Кабінету Міністрів України "Про стан Державної молодіжної політики" (1999 рік). Концепцією спеціальної освіти осіб з фізичними вадами в Україні на найближчі роки та перспективу (1996 рік).
Зазначена нормативно-правова база передбачає забезпечення особам з обмеженими фізичними можливостями доступності та безоплатності здобуття вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Проте, в сучасних умовах соціально-економічних, духовних і культурних реформ в суспільстві нормативно-правова база потребує подальшого вдосконалення та конкретизації щодо освіти осіб з обмеженими фізичними можливостями.
На сьогодні в загальноосвітніх закладах навчається понад 110 тис. учнів з особливими потребами. Згідно з Резолюцією 48/96 Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй "Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів" державам слід визнавати принцип рівних можливостей в галузі... вищої освіти в інтегрованих структурах для молоді та дорослих, які мають інвалідність. Слід забезпечувати, щоб освіта інвалідів була невід'ємною складовою системи загальної освіти.
Разом з тим, у вищій освіті на сьогодні ще не створено системи фахової підготовки осіб з вадами слуху і зору у вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, не вироблено конкретного механізму їх навчання, виховання та працевлаштування.
Невизначено порядок відбору таких осіб до вищих навчальних закладів та напрями і спеціальності, за якими вони можуть навчатися.
Не вирішені питання, пов'язані з професійною орієнтацією молоді зазначеної категорії, їх обов'язкової підготовки до вступу у вищі навчальні заклади.
Невідкладними залишаються також питання організації навчального процесу, впровадження сучасних технологій та технічних засобів навчання, підтримки та індивідуалізації фахової підготовки студентів з вадами слуху і зору (індивідуалізовані навчальні програми, навчальні плани, навчальні посібники, підручники, електронні підручники тощо).
Питання працевлаштування інвалідів залишаються законодавчо неврегульованими.
Недостатньо ще наукових досліджень з питань розробки ефективної системи супроводу навчання, студентів з вадами слуху і зору, ще мало вивчається та впроваджується в навчальний процес зарубіжний досвід роботи із зазначеною категорією студентів.
Потребує вдосконалення організація підготовки, перепідготовки педагогічних та науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Насамперед з питань здобуття необхідного мінімуму методичних, дидактичних та практичних знань, умінь та навичок для роботи в інклюзивних та в академічних групах студентів з вадами слуху і зору.
Мета та основні завдання
Метою Програми є визначення невідкладних і перспективних заходів щодо адаптації в суспільстві інвалідів по слуху і зору, забезпечення реалізації їхніх конституційних прав на здобуття неповної, базової та вищої освіти відповідно до Закону України "Про вищу освіту".
Цієї мети передбачається досягти шляхом вирішення таких завдань:
- формування мережі вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації для професійної підготовки осіб з вадами слуху і зору;
- визначення напрямів і спеціальностей для професійної підготовки осіб з вадами слуху і зору;

................
Перейти до повного тексту