- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
30.05.2013 № 1/9-383
Міністерству освіти і науки, молоді
та спорту Автономної Республіки Крим,
управлінням (департаментам) освіти
і науки обласних, Київської
та Севастопольської міських державних
адміністрацій Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2013/2014 навчальному році
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року
№ 462 "Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти" у 2012/2013 навчальному році було розпочато поступове впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти.
Інформуємо, що у 2013/2014 навчальному році для організації навчально-виховного процесу учнів 1- х класів чинними залишаються методичні рекомендації від 01.06.2012 року
№ 1/9-426 "Щодо методичних рекомендацій з базових дисциплін", додаток "Початкова школа" (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 17, 2012).
Для 3 - 4 класів - рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу, що розміщено в інструктивно-методичному листі від 09.06.2011 р.
№ 1/9-454 "Про особливості організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 році", додаток "Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2011/2012 році" (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 17 - 18, 2011).
З метою організованого переходу на Державний стандарт початкової загальної освіти Міністерство освіти і науки надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у 2-х класах загальноосвітніх навчальних закладів (додаються).
Просимо довести зазначену інформацію до відома керівників і вчителів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Заступник Міністра |
Б.М. Жебровський |
Додаток
до листа Міністерства освіти
і науки України
30.05.2013 № 1/9-383
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо організації навчально-виховного процесу у 2-х класах загальноосвітніх навчальних закладах
У другокласників віковою особливістю є наочно-дієве та наочно-образне мислення (все, що вивчаємо, необхідно побачити і доторкнутися).
В цей період відбувається активне освоєння учбової діяльності. Починають розвиватися довільна увага і пам'ять. Але для тривалої концентрації дитині потрібна зовнішня допомога: цікаві картинки, звукові сигнали, ігрові ситуації. Увага залежить не лише від волі дитини, але і від темпераменту. Стійкість уваги знижується до кінця дня, тижня, учбової чверті, після захворювань.
У другому, як і у першому класі, мають продовжуватися лінії дошкільного розвитку: пріоритетність виховних завдань, цілісність впливу на дитину через взаємозв'язок навчальної та ігрової діяльності. Під час гри діти вільніше, ніж під час будь-якої іншої діяльності, ставлять цілі, реалізовують їх, аналізують результати. Граючись, вони виступають суб'єктами ігрового процесу, його активними творцями, спроможними впливати на буття, постійно самовдосконалюючись.
Окрім того, під час гри діти молодшого шкільного віку почувають себе вільно і комфортно. Це стосується всіх учнів, які мають різні психологічні особливості (і здібних, і активних, і пасивних).
Вчитель продовжує залишатися значимою фігурою. Але з'являється більш особове відношення до нього - прагнення до спілкування з ним на перервах, прогулянках У деяких другокласників може спостерігатися сильне прагнення до лідерства. Між деякими дітьми з'являється суперництво. Починає розвиватися здібність до співпраці у іграх і навчанні. Діти вчаться домовлятися, поступатися один одному, розподіляти завдання. Але це їм ще важко робити без допомоги вчителя.
У 2-му класі за рішенням педагогічної ради навчальні досягнення учнів оцінюють в балах (окрім предметів "Основи здоров'я", "Фізична культура", "Музичне мистецтво", "Образотворче мистецтво", "Мистецтво", "Сходинки до інформатики"). Оцінювання другокласників має бути вмотивованим. Важливо, щоб дитина не втратила стимулу до праці. Оцінки в балах стають для дітей більш зрозумілими й мотиваційними, якщо супроводжуються коротким, точним коментарем вчителя. Завдання вчителя полягає в тому, щоб негативні й позитивні емоції, породжувані невдачами чи успіхами в навчанні, використовувати для активізації діяльності дітей.
Для семирічного школяра, який відчуває труднощі в засвоєнні навчального матеріалу, заохочення найменшого успіху має велике значення.
Вміло користуючись у роботі з другокласниками педагогічною оцінкою, вчитель закладає основи для формування в них умінь об'єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності, стимулює розвиток навчальних мотивів, створює атмосферу доброзичливих взаємин у класі, що необхідно для підтримування в учнів почуття власної гідності, доброти і чуйності, бажання працювати разом з однолітками.
В наступному навчальному році навчальні досягнення учнів 2-х класів з предметів "Основи здоров'я", "Фізична культура", "Музичне мистецтво", "Образотворче мистецтво", "Мистецтво", "Сходинки до інформатики" мають оцінюватись вербально.
За відмінні успіхи в навчанні учні 2- х класів можуть нагороджуватися похвальним листом "За високі досягнення у навчанні".
Особливу увагу вчитель має приділяти збереженню та зміцненню фізичного здоров'я другокласників, тому навчальне навантаження в тижневому циклі розподіляти слід таким чином, щоб його найбільша інтенсивність припадала на вівторок і середу, в той час як четвер був дещо полегшеним днем.
Вивчення нового матеріалу, контрольні роботи найкраще проводити на II - IV уроках дня посеред тижня.
Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових класів на всіх уроках через кожні 15 хвилин обов'язково необхідно проводити фізкультхвилинки та гімнастику для очей.
Тривалість уроків у загальноосвітніх навчальних закладах у других класах становить 40 хвилин.
Починаючи з 2-го класу учні виконують домашні завдання, тому слід у розкладі занять предмети, які вимагають значних затрат часу для виконання, не групувати в один день.
Успішне виконання другокласниками домашніх завдань в значній мірі залежить від співпраці учителя (вихователя групи продовженого дня) з їхніми батьками. Важливо переконати батьків у тому, що дотримання оптимального режиму виконання домашніх завдань, їх посильна допомога і контроль за виконанням сприятимуть розв'язанню основної мети навчальної домашньої роботи. Вчитель повинен знайомити батьків з основними програмовими вимогами до навчальних предметів, повідомляти батьків про результати виконання домашніх завдань.
Обсяг навчального матеріалу для домашніх робіт орієнтовно повинен становити 1/4 обсягу, виконаного на уроці, витрати часу на їх виконання не може перевищувати 45 хв. На вихідні і святкові дні домашні завдання другокласникам не рекомендується задавати
Не допускається подача домашнього завдання під час чи після дзвінка на перерву, після уроків, оскільки воно в повній мірі не фіксується дітьми; учні позбавлені можливості ставити запитання; учитель не встигає пояснити суть завдання.
Форми перевірки домашнього завдання можуть бути різними: фронтальна, індивідуальна, колективна, само-, взаємоперевірка, творча тощо.
Перевіряти домашні завдання вчителем необхідно систематично.
З таких предметів як основи здоров'я та фізична культура, трудове навчання, художня праця, мистецтво (музика, образотворче мистецтво), інформатика домашні завдання задавати не бажано, окрім випадків визначених у підручниках (обговоріть з батьками тощо).
Контроль та відповідальність за перевантаження учнів домашніми завданнями покладається на заступника директора з навчально-виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу.
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти у 2013 - 2014 навчальному році другокласники розпочнуть вивчати новий навчальний предмет "Сходинки до інформатики".
Основним завданням курсу є опанування молодшими школярами практичних навичок сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, з метою розв'язування життєвих та навчальних завдань. Курс "Сходинки до інформатики" є пропедевтичним.
При вивченні курсу передбачено декілька напрямів навчальної та розвиваючої діяльності учнів.
Перший напрям - пізнавальний. У цьому напрямі учні засвоюють відомості про призначення комп'ютера, про можливості його використання, про його складові частини, основні принципи його роботи.
Другий напрям - прикладний. У цьому напрямі учні здобувають навички роботи з клавіатурою, пошуку та запуску потрібних програм, підготовки та редагування текстів у текстовому редакторі, створення малюнків у графічному редакторі та ін.
Третій напрям - алгоритмічний. Учні знайомляться з поняттям алгоритму, розрізняють їх основні види, вчаться складати і записувати прості алгоритми для виконавців.
Четвертий напрям - розвивальний. Учні розвивають свої творчі здібності та логічне мислення шляхом виконання різноманітних творчих завдань.
П'ятий напрям - підтримка, корекція і пропедевтика знань, умінь і навичок з інших предметів.
Кожний урок при вивченні "Сходинок до інформатики" проводиться із використанням комп'ютерів, тому клас ділиться на підгрупи так, щоб кожен учень був забезпечений індивідуальним робочим місцем за комп'ютером, але не менше 8 учнів у підгрупі, відповідно до наказу Міністерства від 20.02.2002
№ 128 "Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 6 березня 2002 р. за № 229/6517.
При використанні комп'ютерної техніки на уроках безперервна тривалість занять повинна відповідати вимогам ДСанПіН 5.5.6.008-98 "Улаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп'ютерах".
Час роботи молодших школярів за комп'ютером на уроці не повинен сумарно перевищувати 15 хвилин. Весь інший час уроку вчитель знайомить учнів з теоретичним навчальним матеріалом. Теоретична частина уроку може проводитись у формі бесіди, гри, обговорення ситуацій або повторення і закріплення вивченого матеріалу.
Після роботи за комп'ютером необхідно проводити гімнастику для очей, яка виконується учнями на робочому місці.
Курс "Сходинки до інформатики" розрахований на 35 годин у другому класі з розрахунку 1 година на тиждень.
Структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами) та тривалість навчального тижня встановлюються загальноосвітнім навчальним закладом у межах часу, передбаченого робочим навчальним планом, за погодженням з відповідним органом управління освітою.
Учні 1 - 2 класів загальноосвітніх навчальних закладів у 2013 - 2014 році навчаються за
Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.06.2011 № 572 (для учнів 3 - 4 класів чинними є
Типові навчальні плани, затверджені наказом Міністерства від 29.11.2005 р. № 682).
Відповідно до мови навчання у системі початкової загальної освіти зазначеним документом передбачено окремі варіанти Типових навчальних планів:
Повноцінність початкової загальної освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов'язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.
Організація навчання у 2-му класі в 2013 - 2014 навчальному році здійснюватиметься за навчальними програмами, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 12.09.2011
№ 1050 "Про навчальні програми для 1 - 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів":
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1 - 4 класи. - К.: Видавничий дім "Освіта", 2013;
- Учебные программы для общеобразовательных учебных заведений с обучением на русском языке. 1 - 4 классы.- К.: Видавничий дім "Освіта", 2012.
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 1 - 4 класи. - К.: Видавничий дім "Освіта", 2012.
Вивчення навчальних предметів у 1 - 4 класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2013 - 2014 навчальному році здійснюватиметься за підручниками та навчальними посібниками, зазначеними у основному та додатковому переліках навчальної літератури, рекомендованої для використання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2013 - 2014 навчальному році, які розміщені на офіційних веб-сайтах Міністерства www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Особливості роботи за новими підручниками для учнів 2 класів
Для реалізації Державного стандарту початкової загальної освіти розроблені нові підручники для 2-го класу з усіх предметів інваріантної складової.
Наголошуємо, що вчителі, які працюватимуть з учнями 2-го класу за новими підручниками, обов'язково мають бути ознайомлені з навчально-методичною літературою для 2 класу до початку навчального року.
На уроках української мови основна увага приділяється практичним аспектам: роботі над значенням слова і кількісному нарощуванню словникового запасу другокласників, збагаченню мовлення різними граматичними формами, умінню аналізувати, оцінювати власну мовленнєву творчість, удосконалювати її.
"Українська мова. 2 клас" (авт. М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик)
Текстова основа підручника у вивченні як мовної теорії, так і виробленні мовленнєвих знань, посилює увагу до формування в учнів компетентнісно орієнтованих умінь: слухати і розуміти; сприймати інформацію; сортувати її; виділяти головне й утримувати його в пам'яті, орієнтуючись на логіко-смислові частини під час його відтворення або виконання мовно-мовленнєвих завдань.
Відповідно до виучуваної мовної теми учитель на основі тексту має можливість запропонувати учням цілий комплекс завдань, метою яких є спостереження і виявлення функціональної ролі тієї чи іншої мовної одиниці, її лексичної чи граматичної категорії в тексті, у структурі висловлювання.
З огляду на потреби класу і можливості окремих учнів, учитель сам може добирати за його змістом додаткові завдання, які дадуть йому можливість забезпечити особистісно орієнтований підхід до навчання.
Тому методичний апарат підручника, формулювання в ньому навчальних завдань до вправ, спрямовані передусім на самого школяра. Крім цього, набагато чіткіше розмежовано ті теоретичні відомості, які молодші школярі повинні глибоко засвоїти, і ті, котрі подаються лише з пропедевтичною метою. З цією метою на сторінках підручника подано для учнів (так само і для вчителів) різні словесні орієнтири: "Візьми до уваги!", "Пам'ятай!", "Пригадай!", "Виконуй так!", "Попрацюйте разом!", "Попрацюйте в парах!", "Попрацюйте в групах!", "Міркуй так!", "Звір свої міркування з правилом".
Структура і зміст підручника дає можливість організувати навчальний процес так, щоб учень на уроці не залишався пасивним слухачем і мовчазним виконавцем пропонованих письмових вправ, а виступав у ролі активного співрозмовника, доповідача, коментатора, редактора, учасника діалогу і полілогу, оскільки саме в таких формах активної навчальної діяльності і відбувається його активна соціалізація. Учням запропоновано такі види і форми діяльності, з якими їм доведеться зіткнутися в дорослому житті, у процесі розв'язання різних життєвих ситуацій.
"Українська мова. 2 клас" (авт. М.Д. Захарійчук)
Новизною навчального матеріалу підручника можна вважати введення текстової основи. Використання текстів у процесі засвоєння мовних знань і формування мовленнєвих умінь і навичок, автори підручника називають текстоцентричними технологіями.
Введення текстоцентричних технологій вивчення української мови у початкових класах, дозволить забезпечити реалізацію принципу перспективності зорієнтовану на основну і старшу школу.
Текстоцентричні технології уможливлюють внутрішньопредметні зв'язки із лексикою, фразеологією, прислів'ями, приказками, збагачення мовлення учня цими засобами. Тексти є засобом реалізації міжпредметних зв'язків мови, сприяють інтеграції мови з навчальним змістом інших предметів.
Включення системи текстів відповідної тематики як дидактичного матеріалу із розробленими завданнями, спрямоване на вивчення української мови на шести рівнях: фонетико-фонематичному, лексико-семантичному, словотворчому, морфемному, морфологічному, синтаксичному.
Вивчення мовних понять, явищ, закономірностей має здійснюватися не ізольовано від мовлення, а на основі тексту, як засобу навчання і як продукту мовленнєвої діяльності школяра, у якому передбачається застосування набутих компетентностей.
Різножанрові тексти, об'єднані однією темою, дозволять учителю чітко визначити виховні цілі уроку, впливати на розвиток інтелектуальних якостей школяра, формувати патріотичні, морально-етичні, екологічні переконання, а також розвивати естетичні смаки. Окрім цього учитель має можливість розкрити красу і багатство української мови, залучити учня до культурних надбань українського народу.
Методика роботи за новим підручником "Українська мова" описана у "Книзі для вчителя: орієнтовний навчальний зміст уроків української мови".
"Українська мова. 2 клас" для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт. О.Н. Хорошковська та Г.І. Охота)
Зазначений підручник є своєрідним букварем, побудованим на основі зіставлення буквених систем російської й української мов, врахування спільного й розбіжностей у них. Водночас у підручнику широко представлено матеріал, спрямований на збагачення словникового запасу, формування фонетичних і граматичних умінь, розвиток діалогічного й монологічного мовлення.
Якщо текстовий матеріал для розвитку умінь читати українською мовою вміщено у підручнику, то вправи для формування умінь писати, використовуючи букви українського алфавіту, подано у спеціально розробленому навчальному посібнику, яким є "Зошит для письма і розвитку українського мовлення".
"Українська мова. 2 клас" для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт. Н.В. Гавриш, Т.С. Маркотенко)
Матеріал підручника структуровано за уроками, у кожному з яких подано тексти певної тематики, а завдання розподілено по рубриках з відповідними умовними позначеннями: "Послухай", "Читай", "Вимовляй правильно", "Напиши". Така побудова дає можливість дітям усвідомити орфоепічні, граматичні, лексичні особливості української мови, вчить активно користуватися нею у повсякденному житті. Саме тому в підручнику запропоновано роботу із загадкою та скоромовкою, подано достатньо завдань для розвитку зв'язного мовлення - на побудову діалогу, продовження речення, поєднання розрізнених слів у прислів'я, порівняння значення слів, встановлення відповідності тощо. Разом з тим діти навчаються писати і правильно вимовляти нові букви, слова з ними.
Наприкінці кожного уроку подано словниковий матеріал для запам'ятовування під рубрикою "Запам'ятай!", де у двох стовпчиках уміщено слова російською мовою та їхні відповідники українською - для вправляння у вимові, закріпленні лексичного значення.
У змісті підручника пропонуються індивідуальні завдання та вправи для роботи в парі чи групі ("Граємо"). Зміст не переобтяжує дітей зайвою інформацією. Він спонукає дитину думати, уявляти, завдяки тематиці дібраних навчальних текстів має тісний зв'язок з іншими предметами початкового шкільного курсу, такими як основи здоров'я, математика, природознавство, трудове навчання.
Зміст навчального предмета "Літературне читання" спрямований на розв'язання завдань, визначених у програмі; моделює систему навчання учнів читати і повноцінно сприймати художній твір як мистецтво слова, яке включає розвиток спостережливості, творчої уяви, чуття поетичного слова, здатності сприймати звукові, словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово, співпереживати, творити.
"Літературне читання. 2 клас" (авт. О.Я. Савченко)
У підручнику закладено компетентнісний підхід до організації читацької діяльності:
• залучення учнів до визначення мети і очікуваних результатів читання;
• впровадження технологій поетапного опрацювання творів на засадах суб'єкт-суб'єктності:
1. підготовка учнів до читання (технічна, емоційна, смислова);
2. занурення у текст (досягнення повноцінного читання, усвідомлення різних зв'язків, характеру персонажів, розуміння змісту, структури, пояснення виражальних засобів тощо);
3. збагачення читацького досвіду (глибше осягнення задуму автора, діалог з текстом, порівняння творів, творчі завдання - продовження твору, зміна заголовка, введення нового персонажа та ін.).
Особливу увагу потрібно звернути на залучення учнів до визначення своїх навчальних досягнень, формулювання завдань особистісно орієнтованих рубрик "Чи уважно ти читав?"; "Перевір свої досягнення" (Знаю; вмію; розумію; можу пояснити; висловлюю своє ставлення).
"Літературне читання. 2 клас" (авт. В.О. Науменко)
Підручник вміщує два розділи: "З народного джерела" і "З літературної скарбниці". Входження дітей у світ літератури починається з фольклорних творів: дитячих пісень (пісні-небилиці, забавлянки, заклички, інсценівки, ігри); загадок, прислів'їв, приказок, скоромовок, лічилок. Кожен жанр усної народної творчості вивчається окремими блоками ("скринька пісень-небилиць", "скринька загадок" тощо), що дає можливість дітям усвідомити жанрові особливості кожного твору, сприйняти їх як самостійні художні твори. Діти навчаються правильно читати кожен вид усної народної творчості: вибирати тон (таємничий, бадьорий, лагідний), темп (повільний, пришвидшений, швидкий), силу голосу, витримувати паузи, виділяти голосом логічні центри.
Особливістю підручника є наявність у ньому схем, які використовуються з метою формування в учнів уявлення про повтор у казці, розвитку вмінь створювати казки за аналогією, навчання різних видів переказу, формування умінь порівнювати складену казку з оригіналом, розвитку швидкості і правильності читання.
У змісті підручника пропонуються завдання з урахуванням індивідуальних здібностей дітей (скласти початок казки за серією сюжетних малюнків), для роботи в парі, групі, на вибір завдання. Зміст не переобтяжує дітей зайвою інформацією. Він спонукає дитину думати, уявляти.
"Литературное чтение. 2 класс" для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт. Н.В. Гавриш, Т.С. Маркотенко)
Підручник побудовано так, що текст читається на одному або кількох уроках. Кожний урок починається з розминки, де дитині пропонуються словесні ігри, загадки, завдання, спрямовані на розвиток техніки читання.
Після кожного прочитаного тексту пропонуються запитання репродуктивного, проблемного і творчого характеру. Наприкінці уроку пропонується рубрика, що передбачає побудову усного висловлювання на запропоновану тему (короткий роздум - без уживання терміну) з обов'язковим формулюванням власної думки - "Давай обсудим", або рубрика "Давай поиграем".
На уроці, що завершує вивчення тематичного розділу, подано запитання й завдання на повторення вивченого матеріалу, в тому числі запитання тестового характеру - на вибір правильної відповіді серед трьох запропонованих.
Реалізація конкретної теми відбувається під час роботи з основним текстом, підкріпленим ілюстраціями (малюнками до тексту або дібраними фотографіями), на яких наочно втілено сутність того, про що розповідається в тексті. Ілюстрації доповнюються запитаннями, які спрямовують дитину пояснювати, обґрунтовувати, міркувати: порівняти малюнок з текстом, розповісти, як би учень намалював те саме, описати зображене за допомогою певного дидактичного матеріалу "Для справок" тощо.
"Литературное чтение. 2 класс" для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт. І.М. Лапшина, Т.Д. Попова)
В поданому підручнику при вивченні кожної теми передбачено два етапи: 1) ознайомлення із творами дитячої літератури пропонованої теми (4 - 6 творів різних жанрів (вірш, оповідання, казка, легенда, пізнавальна стаття) та приналежності письменникам-класикам або сучасним авторам); 2) узагальнення читацького досвіду з вивченої теми (колективне класне та самостійне домашнє читання).
Передбачено й літературознавчу пропедевтику - ознайомлення другокласників з окремими літературознавчими поняттями, необхідними під час аналізу художнього твору. Додаткові тексти та завдання до художніх творів зосереджують увагу школярів на визначенні теми та основної думки твору, на сюжеті та композиції твору (без уживання термінів), на засобах художньої виразності та авторській позиції (ставлення автора до зображуваних подій, до персонажів) тощо.
Навчальні вправи підручника подано з урахуванням ускладнення дидактичної задачі щодо формування оптимального читання (читання в темпі розмовного мовлення): аналіз техніки читання, мотивація оптимального читання - розвиток уваги і пам'яті у процесі читання - стримання зовнішньої артикуляції - навчання читання без повторів - розширення поля читання - навчання прогнозування тексту - автоматизація оптимального читання.
Навчання на уроках літературного читання як дисципліни естетичного циклу представляється у вигляді моделі багатосторонньої комунікації: учитель - учень, учитель - учні, учень - учень, учень - учні, учні - учні. В ході такої комунікації другокласники отримують можливість поділитися не лише з учителем, а й з іншими учнями класу своїми думками, враженнями й відчуттями щодо змісту художнього твору, привабливості його художніх образів (героїв), актуальності теми, доцільності основної думки твору, висловити власну позицію, змінити її під впливом переконливих аргументів; разом створити оригінальний художньо-мовленнєвий продукт.
Навчальний предмет "Російська мова" (інша мова національної меншини) у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з українською мовою навчання спрямована на формування і розвиток у молодших школярів комунікативної компетентності, здатністю користуватись мовою для вирішення життєвих задач. Володіння російською мовою дозволить учням користуватися знаннями з мови як засобом пізнання, залучення до багатств російської культури та надасть можливість толерантного міжетнічного спілкування з представниками інших національних культур, носіями інших мов в Україні.
"Русский язык. 2 класс" для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (авт. І.М. Лапшина, Н.М. Зорька)
У підручнику передбачено включення до дидактичних матеріалів кожного уроку аудіотекстів, наприклад висловлювань-мініатюр (прозової та поетичної форми) для визначення частотних звуків; груп слів для визначення спільного звука або зіставлення вимови в російському та українському варіантах звучання; дидактичних ігор для розвитку фонетичного слуху ("Піймай звук", "Хто в якому будиночку живе?" тощо). Засвоєний зразок звучання специфічних звуків та їх сполучень учні зможуть відтворити у пропонованих дидактичних іграх (наприклад, "Хто більше?", "Хто кмітливий?", "Скажи швидше"), артикуляційно-тренувальних вправах (чистомовках, скоромовках, загадках на прогнозування, рухливих іграх зі словесним супроводом, декламуванні висловлювань зі зміною інтонації), при інсценуванні літературних творів.
Засвоєння російської графічної системи передбачене у два етапи:
1) вивчення схожих літер російського та українського алфавітів (26 літер);
2) вивчення специфічних літер російської графіки (7 літер: ы, и, э, е, е, ъ, ь).
Перші уроки засвоєння схожих російських та українських літер ("Мой дом", "Моя семья") передбачають перенесення другокласниками деяких навичок, сформованих на уроках рідної мови, зокрема плавного складового читання зліва направо, швидкого (паралельного) усвідомлення прочитаного, чіткої вимови слів при читанні, каліграфічного зображення літер та їх з'єднань. Це сприятиме позитивній мотивації засвоєння російської мови, усунення психологічних бар'єрів, шкільних страхів при паралельному вивченні двох споріднених мов.
Для дотримання адекватності (правильності, нормативності) мовленнєвої діяльності сторінки підручника ознайомлюють другокласників із найуживанішими нормами орфоепії (правила вимови ненаголошених голосних, дзвінких приголосних звуків у кінці слова, непарних твердих та м'яких приголосних звуків), графіки (літери російського алфавіту, звукове значення літер (у зіставленні з літерами українського алфавіту)), орфографії (вживання великої літери, написання буквосполучень ЖИ, ШИ, ЧА, ЩА, ЧУ, ЩУ, правила переносу слів, використання твердого й м'якого розділових знаків, запам'ятовування словникових слів), пунктуації (вживання розділових знаків у кінці речення).
Систематичною є й реалізація соціокультурної лінії мовної освіти. Авторами передбачено розв'язання різноманітних мовленнєвих ситуацій з активним використанням етикетних формул, що використовуються у спілкуванні (привітання, прощання, подяка, погодження, висловлення сумніву, заохочення до спільної діяльності тощо). Другокласникам також поданий матеріал про Україну як багатонаціональну державу - державу, в якій злагоджено мешкають представники різних національних культур із своєю рідною мовою, специфічними традиціями.
................Перейти до повного тексту