1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 459 від 14.06.2001
Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у професійно-технічних навчальних закладах
На виконання Закону України "Про освіту", Закону України "Про професійно-технічну освіту", рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 12.04.2001 року для гуманізації професійно-технічної освіти та введення особистісно орієнтованого підходу до професійної підготовки учнів (слухачів) у системі професійно-технічної освіти, підвищення якості і об'єктивності оцінювання їхніх професійних знань, умінь, навичок, розвитку духовності, культури, технічного, технологічного, екологічного мислення, формування здатності до продуктивної співпраці в колективі
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типові критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти (додаються).
2. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій запровадити протягом I півріччя 2001/2002 навчального року 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти.
3. Директорам обласних (міських) навчально-методичних центрів професійно-технічної освіти розробити та здійснити заходи з надання методичної допомоги професійно-технічним навчальним закладам регіону щодо введення 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки.
4. Директорам професійно-технічних навчальних закладів відповідно до Положення про методичну роботу в професійно-технічному навчальному закладі (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.12.2000 року N 582) і Типових критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти, за погодженням з обласним (міським) навчально-методичним центром професійно-технічної освіти запровадити в навчально-виробничому процесі критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з кожної навчальної дисципліни професійної підготовки до 01.11.2001 року.
5. Науково-методичному центру професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки України (Судаков Є. М.) разом з Інститутом педагогіки і психології професійної освіти АПН України (Зязюн І. А., за згодою) забезпечити відповідне науково-методичне супроводження введення 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти з визначенням та врахуванням особливостей пріоритетних напрямів підготовки робітничих кадрів.
6. Центральному інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України (Олійник В. В., за згодою) разом з Науково-методичним центром професійно-технічної освіти (Судаков Є. М.) розробити зміст курсового навчання та здійснити курсове підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань організаційно-методичного забезпечення переходу на 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки в системі професійно-технічної освіти для таких категорій працівників: заступників начальників управлінь освіти і науки облдержадміністрацій, які здійснюють регіональне управління професійно-технічною освітою; керівників, їх заступників і методистів обласних (міських) навчально-методичних центрів професійно-технічної освіти; директорів професійно-технічних навчальних закладів, їх заступників з навчально-виробничої, навчально-методичної роботи (навчальної роботи); методистів професійно-технічних навчальних закладів; резерву керівних кадрів.
7. Департаменту розвитку професійно-технічної освіти (Томашенко В. В.), Науково-методичному центру професійно-технічної освіти (Судаков Є. М.), юридичному відділу (Свириденко А. М.) внести пропозиції щодо змін і доповнень в чинні нормативно-правові акти а галузі професійно-технічної освіти для створення нормативно-правової бази переходу професійно-технічних навчальних закладів на 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки.
8. Департаменту економіки та соціального розвитку (Куліков П. М.) і департаменту розвитку професійно-технічної освіти (Томашенко В. В.) передбачити фінансування заходів, пов'язаних із введенням 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти.
9. Опублікувати цей наказ і Типові критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, газеті "Освіта України" та журналі "Професійно-технічна освіта".
10. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Огнев'юка В.О.
Міністр В.Г. Кремень
Додаток
до наказу Міністерства
освіти і науки України
від 14 червня 2001 р. N 459
Типові критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти
Типові критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти грунтуються на вимогах Закону України "Про освіту", Закону України "Про професійно-технічну освіту", чинних нормативно-правових актів в галузі професійно-технічної освіти та кваліфікаційних характеристик професій працівників, а також на Загальних критеріях оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.
Професійна підготовка у системі професійно-технічної освіти - це формування в учнів (слухачів) прагнення і здатності до раціональної, продуктивної творчої діяльності з обраної професії в процесі здобуття ними професійних знань, умінь, навичок та розвитку духовності, культури, технічного, технологічного і екологічного мислення на відповідному ступені професійно-технічної освіти. Професійна підготовка учнів (слухачів) професійно-технічних навчальних закладів складається з професійно-теоретичної і професійно-практичної підготовки.
Професійно-теоретична підготовка передбачає оволодіння знаннями з двох напрямів: загальнотехнічного та спеціального. Об'єктами оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійно-теоретичної підготовки є загальнотехнічні, технологічні, спеціальні знання, здобуті в процесі вивчення відповідних навчальних дисциплін, та уміння і навички застосовувати ці знання при виконанні як типових, так і нестандартних завдань в межах навчальних програм.
Професійно-практична підготовка полягає в оволодінні учнями (слухачами) уміннями і навичками застосовувати здобуті професійні теоретичні знання (загальнотехнічні, технічні, спеціальні) у продуктивній діяльності за обраною професією. Професійно-практична підготовка учнів (слухачів) охоплює: виробниче навчання у навчально-виробничих майстернях, лабораторіях, на дільницях та полігонах професійно-технічного навчального закладу, де учні послідовно набувають первинних умінь і навичок виконання робіт; виробниче навчання безпосередньо на підприємствах, будівельних об'єктах, полях, фермах для закріплення здобутих професійних умінь і навичок та оволодіння сучасною технікою, механізмами, інструментами, технологією, опанування прогресивних форм організації праці, здобуття необхідних практичних навичок самостійного та якісного виконання робіт; виробничу практику з метою вдосконалення набутих знань, практичних умінь і навичок для досягнення встановленого рівня кваліфікації з відповідних професій, спеціальностей та спеціалізацій, забезпечення соціальної, психологічної і професійної адаптації в трудових колективах.
Об'єктами оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійно-практичної підготовки є уміння застосовувати здобуті професійні знання для виконання навчально-виробничого або контрольного завдання. Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів (слухачів) є: контролююча, навчальна, діагностико-коригуюча, стимулюючо-позитивна, виховна.
При визначенні навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійно-теоретичної підготовки аналізу підлягають: рівень самостійності учня (слухача) при здійсненні пізнавальної діяльності, відповідях та виконанні практичних завдань з допомогою, з частковою допомогою, з консультативною допомогою викладача, самостійно; рівень відтворення навчального матеріалу: рівень розпізнання, рівень запам'ятовування, без розуміння або з розумінням, в неповному обсязі (елементи, фрагменти, основні положення, основний навчальний матеріал), в повному обсязі, правильно або з помилками та неточностями тощо; характеристики якості знань: глибокі, узагальнені, системні, міцні, осмислені, гнучкі, дійові; характеристики відповіді учня: цілісність, повнота, логічність, обгрунтованість, правильність; рівень застосування знань, умінь і навичок для виконання практичних або контрольних завдань: усвідомлено або неусвідомлено, в неповному обсязі, повному обсязі, за типовим алгоритмом (послідовність дій), за самостійно розробленим алгоритмом, правильно або з помилками та неточностями; рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, систематизувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки тощо; рівень застосування довідкової, технічної, конструкторсько-технологічної документації в навчальній діяльності; характер помилок та здатність їх виправляти; самостійність оцінних суджень.
При визначенні навчальних досягнень учнів (слухачів) з професійно-практичної підготовки аналізу підлягають: рівень професійних знань, необхідних для виконання даної роботи; рівень володіння прийомами та технологічними операціями, необхідний для виконання даної роботи; рівень самостійності учня (слухача) у процесі організації роботи та виконання навчально-виробничого або контрольного завдання: з допомогою, з консультативною допомогою майстра виробничого навчання (наставника виробничої практики, інструктора), самостійно; характер виконання навчально-виробничого або контрольного завдання (за типовим або самостійно складеним алгоритмом; в типовій, в ускладненій або нестандартній ситуації); обсяг і правильність виконання навчально-виробничого або контрольного завдання; уміння користуватися різними видами технічної та конструкторсько-технологічної документації та розробляти її види; уміння застосовувати прийоми самоконтролю виробничих дій та методи контролю за якістю роботи; відповідність результату роботи вимогам кваліфікаційної характеристики з обраної професії відповідного ступеня професійно-технічної освіти на даний період навчання; рівень виконання діючих якісних і кількісних показників (норми виробітку, норми часу тощо); уміння дотримуватись нормативів витрат матеріалів та інших ресурсів в процесі виконання роботи; характер помилок та здатність їх виправити; рівень опанування основами професійної культури та здатності до продуктивної і творчої співпраці в колективі; уміння організувати робоче місце; рівень дотримання правил безпеки праці.
Ці орієнтири покладені в основу виокремлення чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів (слухачів): початкового, середнього, достатнього, високого.
Дані типові критерії оцінювання навчальних досягнень за 12-бальною шкалою можуть бути використані при контролі (поточний, проміжний, вихідний) знань, умінь, навичок та кваліфікаційної атестації учнів (слухачів) професійно-технічних навчальних закладів відповідно до законодавства України про професійно-технічну освіту.
I рівень - початковий
Професійно-теоретична підготовка Професійно-практична підготовка
Характеристика рівня: учень Характеристика рівня: учень
(слухач) з допомогою викладача (слухач) з допомогою майстра
відтворює на рівні розпізнання виробничого навчання (наставника
окремі елементи (фрагменти) виробничої практики,
навчального матеріалу та інструктора) відтворює на рівні
неусвідомлено виконує окремі розпізнання окремі компоненти
частини (елементи, фрагменти) професійних знань та виконує
практичних завдань (лабораторні, окремі елементи (фрагменти)
лабораторно-практичні, навчально-виробничого або
контрольні, підсумкові роботи контрольного завдання. При
тощо). При відповіді і виконанні виконанні роботи припускається
практичних завдань припускається суттєвих помилок в організації
суттєвих помилок. робочого місця, плануванні
виробничих дій, в прийомах праці
та технологічних операціях.
Результат виконаної роботи не
відповідає вимогам
кваліфікаційної характеристики з
відповідної професії певного
ступеня професійно-технічної
освіти та діючим якісним і
кількісним (норми виробітку,
часу, витрат матеріалів тощо)
показникам на даний період
навчання.
------------------------------------------------------------------
|Бали| Критерії оцінювання |Бали| Критерії оцінювання |
| | навчальних досягнень | | навчальних досягнень |
|----+--------------------------+----+---------------------------|
|1 |Учень (слухач) з допомогою| 1 |Учень (слухач) з допомогою |
| |викладача відтворює на | |майстра виробничого |
| |рівні розпізнання окремі | |навчання відтворює на рівні|
| |елементи навчального | |розпізнання окремі елементи|
| |матеріалу та виконує зі | |професійних знань, |
| |значними труднощами окремі| |необхідних для виконання |
| |елементи практичних | |даної роботи. З постійною |
| |завдань. Під час відповіді| |допомогою майстра |
| |і при виконанні практичних| |виробничого навчання |
| |завдань припускається | |виконує лише елементи |
| |суттєвих помилок. | |навчально-виробничого або |
| | | |контрольного завдання. При |
| | | |виконанні роботи |
| | | |припускається суттєвих |
| | | |помилок в організації |
| | | |робочого місця, плануванні |
| | | |виробничих дій, в прийомах |
| | | |праці та технологічних |
| | | |операціях. Результат |
| | | |виконаної роботи повністю |
| | | |не відповідає діючим |
| | | |якісним і кількісним |
| | | |показникам. Потребує |
| | | |постійної допомоги і |
| | | |контролю в дотриманні |
| | | |правил безпеки праці. |
|----+--------------------------+----+---------------------------|
| 2 |Учень (слухач) з допомогою| 2 |Учень (слухач) з допомогою |
| |викладача відтворює на | |майстра виробничого |
| |рівні розпізнання окремі | |навчання відтворює на рівні|
| |фрагменти навчального | |розпізнання окремі |
| |матеріалу та неусвідомлено| |фрагменти професійних |
| |виконує окремі фрагменти | |знань, необхідних для |
| |практичних завдань. При | |виконання даної роботи. З |
| |відповіді і виконанні | |постійною допомогою майстра|
| |практичних завдань | |виробничого навчання |
| |припускається суттєвих | |виконує фрагменти навчально|
| |помилок. | |виробничого або |
| | | |контрольного завдання. При |
| | | |виконанні роботи |
| | | |припускається суттєвих |
| | | |помилок в організації |
| | | |робочого місця, плануванні |
| | | |виробничих дій, в прийомах |
| | | |праці та технологічних |
| | | |операціях. Результат роботи|
| | | |істотно не відповідає |
| | | |діючим якісним і кількісним|
| | | |показникам. Потребує |
| | | |допомоги і контролю в |
| | | |дотриманні правил безпеки |
| | | |праці. |
|----+--------------------------+----+---------------------------|
| 3 |Учень (слухач) з допомогою| 3 |Учень (слухач) безсистемно |
| |викладача відтворює | |на рівні розпізнання |
| |фрагменти навчального | |відтворює окремі компоненти|
| |матеріалу та неусвідомлено| |професійних знань, |
| |виконує частину практичних| |необхідних для виконання |
| |завдань. При відповіді і | |даної роботи. З допомогою |
| |виконанні практичних | |майстра виробничого |
| |завдань припускається | |навчання планує виробничі |
| |суттєвих поміток. | |дії та виконує частину |
| | | |навчально-виробничого або |
| | | |контрольного завдання. При |
| | | |виконанні роботи |
| | | |припускається значної |
| | | |кількості помилок в |
| | | |організації робочого місця,|
| | | |в прийомах праці та |
| | | |технологічних операціях, |
| | | |які самостійно виправити не|
| | | |може. Результат роботи не |
| | | |відповідає діючим якісним і|
| | | |кількісним показникам |
| | | |нижчого кваліфікаційного |
| | | |рівня. Потребує допомоги і |
| | | |контролю в дотриманні |
| | | |правил безпеки праці. |
------------------------------------------------------------------
II рівень - середній
Професійно-теоретична підготовка Професійно-практична підготовка
Характеристика рівня: учень Характеристика рівня: учень
(слухач) на рівні (слухач) без достатнього
запам'ятовування без достатнього розуміння відтворює компоненти
розуміння відтворює навчальний професійних знань та недостатньо
матеріал та виконує практичні усвідомлено виконує основні
завдання в неповному обсязі з прийоми і технологічні операції.
частковою допомогою викладача. З частковою допомогою майстра
Недостатньо обгрунтовано виробничого навчання (наставника
аналізує і порівнює інформацію. виробничої практики,
Неусвідомлено користується інструктора) організовує робоче
технічною та місце, планує виробничі дії та
конструкторсько-технологічною виконує навчально-виробниче або
документацією. При відповіді і контрольне завдання з
виконанні практичних завдань використанням технічної і
припускається помилок, які конструкторсько-технологічної
самостійно виправити не може. документації. При виконанні
роботи припускається помилок,
які самостійно виправити не
може. Результат виконаної роботи
відповідає рівню кваліфікації на
ступінь нижчому обумовленого
кваліфікаційною характеристикою
відповідної професії певного
ступеня професійно-технічної
освіти та діючим якісним і
кількісним показникам (норми
виробітку, часу, витрат
матеріалу тощо) на даний період
навчання.
------------------------------------------------------------------
|Бали| Критерії оцінювання |Бали| Критерії оцінювання |
| | навчальних досягнень | | навчальних досягнень |
|----+--------------------------+----+---------------------------|
| 4 |Учень (слухач) на рівні| 4 |Учень (слухач) без|
| |запам'ятовування без| |достатнього розуміння|
| |розуміння відтворює| |відтворює окремі компоненти|
| |навчальний матеріал та| |професійних знань та|
| |виконує практичні завдання| |недостатньо усвідомлено|
| |з допомогою викладача. Має| |виконує основні прийоми і|
| |значні труднощі при| |технологічні операції,|
| |аналізі та порівнянні.| |необхідні для виконання|
| |Недостатньо усвідомлено| |даної роботи. Не може|
| |користується технічною та| |пояснити зміст|
| |конструкторсько- | |технологічного процесу та|
| |технологічною | |прийомів самоконтролю і|
| |документацією. При| |методів контролю за якістю.|
| |відповіді та виконанні| |З частковою допомогою|
| |практичних завдань| |майстра виробничого|
| |припускається значної| |навчання організовує робоче|
| |кількості помилок, які| |місце, планує виробничі дії|
| |самостійно виправити не| |та виконує|
| |може. | |навчально-виробниче або|
| | | |контрольне завдання з|
| | | |використанням технічної та|
| | | |конструкторсько- |
| | | |технологічної |
| | | |документації. При виконанні|
| | | |роботи припускається|
| | | |значної кількості помилок,|
| | | |які самостійно виправити не|
| | | |може. Результат роботу|
| | | |відповідає мінімальним|
| | | |діючим якісним і кількісним|
| | | |показникам. В окремих|
| | | |випадках потребує допомоги|
| | | |і контролю в дотриманні|
| | | |правил безпеки праці. |
|----+--------------------------+----+---------------------------|
| 5 |Учень (слухач) на рівні| 5 |Учень (слухач) з допомогою|
| |запам'ятовування без| |майстра виробничого|
| |достатнього розуміння| |навчання відтворює на рівні|
| |відтворює основи положення| |розпізнання окремі знань та|
| |навчального матеріалу та| |недостатньо усвідомлено|
| |виконує практичні завдання| |виконує основні прийоми і|
| |з частковою допомогою| |технологічні операції,|
| |викладача. З помилками дає| |необхідні для даної робити.|
| |визначення основних понять| |З частковою допомогою|
| |Може частково обгрунтувати| |майстра виробничого|
| |і проаналізувати свою| |навчання організовує робоче|
| |відповідь. Недостатньо| |місце, планує виробничі дії|
| |усвідомлено користується| |та виконує|
| |технічною і| |навчально-виробниче або|
| |конструкторсько- | |контрольне завдання з|
| |технологічною | |використанням технічної|
| |документацією. При| |конструкторсько- |
| |відповіді та виконанні| |технологічної документації.|
| |практичних завдань| |Неусвідомлено застосовує|
| |припускається помилок, які| |прийоми контролю за якістю|
| |самостійно виправити не| |та самоконтролю за|
| |може. | |виконанням технологічного|
| | | |процесу. При виконанні|
| | | |роботи припускається|
| | | |помилок, які самостійно|
| | | |виправити не може.|
| | | |Результат роботи відповідає|
| | | |низькому рівню діючих|
| | | |якісних та кількісних|
| | | |показників. В окремих|
| | | |випадках потребує допомоги|
| | | |і контролю в дотриманні|
| | | |правил безпеки праці. В|
| | | |окремих випадках потребує|
| | | |допомоги і контролю в|
| | | |дотриманні правил безпеки|
| | | |праці. |
|----+--------------------------+----+---------------------------|
| 6 |Учень (слухач) без| 6 |Учень (слухач) без|
| |достатнього розуміння| |достатнього розуміння|
| |відтворює основний| |відтворює значну кількість|
| |навчальний матеріал та| |компонентів професійних|
| |виконує практичні завдання| |знань, необхідних для|
| |з епізодичною допомогою| |виконання даної роботи. З|
| |викладача. З окремими| |консультативною допомогою|
| |помилками дає визначення| |майстра виробничого|
| |основних понять. Може| |навчання організовує робоче|
| |частково аналізувати| |місце, планує виробничі дії|
| |навчальний матеріал,| |та виконує|
| |порівнювати і робити| |навчально-виробниче або|
| |висновки. Користується| |контрольне завдання з|
| |окремими видами технічної| |застосуванням технічної та|
| |і конструкторсько- | |конструкторсько- |
| |технологічної | |технологічної документації.|
| |документації. При| |Неусвідомлено застосовує|
| |відповіді та виконанні| |прийоми контролю за якістю|
| |практичних завдань| |та самоконтролю за|
| |припускається помилок, які| |виконанням технологічного|
| |може частково виправити. | |процесу. При виконанні|
| | | |роботи припускається|
| | | |помилок, які частково може|

................
Перейти до повного тексту