1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.08.2011 N 1/9-635
Міністерству освіти і науки,
молоді та спорту Автономної
Республіки Крим, управлінням
освіти і науки обласних,
Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Надсилаємо для використання в навчально-виховному процесі Інструктивно-методичні матеріали щодо організації та проведення "Тижня безпеки дитини" в дошкільних навчальних закладах.
Зазначені матеріали будуть надруковані в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, газеті "Освіта України" та журналі "Безпека життєдіяльності", розміщені на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки, молоді та спорту www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Заступник Міністра Б.М.Жебровський
Додаток
ТИЖДЕНЬ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ
Інструктивно-методичні матеріали щодо організації та проведення
Відповідно до статті 11 Закону України "Про дошкільну освіту" "дошкільний навчальний заклад:
- створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання;
- формує у дітей гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки;
- сприяє збереженню та зміцненню здоров'я, розумовому, психологічному й фізичному розвитку дітей".
Збільшення дитячого травматизму ставить завдання щодо систематичної роботи з дошкільниками з метою вироблення в їх свідомості стереотипів поведінки в життєвому середовищі - навичок користування предметами та речами, поведінки в різних ситуаціях тощо.
З метою удосконалення теоретичних знань та практичних навичок вихователів з формування у дітей ціннісного ставлення до власного здоров'я та життя, з метою поліпшення якості навчально-виховної роботи з питань особистої безпеки та захисту життя рекомендуємо започаткувати проведення в дошкільних навчальних закладах щорічного "Тижня безпеки дитини" як форми систематизації знань дітей про безпечне довкілля.
"Тиждень безпеки дитини" не потребує суворої регламентації, його зміст залежить від місцевих умов, традицій, природо-техногенних особливостей, території, професійного досвіду вихователів та підготовленості дітей.
I. Підготовка до проведення "Тижня безпеки дитини"
Підготовку до проведення "Тижня безпеки дитини" в дошкільному навчальному закладі (далі - ДНЗ) потрібно розпочати з наказу про проведення "Тижня безпеки дитини", у якому зазначаються терміни та особи, відповідальні за проведення цього заходу, склад творчої групи (додаток 1).
До творчої групи, як правило, входять:
- завідувач ДНЗ;
- вихователь-методист;
- вихователі груп;
- медична сестра.
Члени творчої групи знайомляться з різними варіантами проведення "Тижня безпеки дитини", що містяться в навчальнонаочних та методичних посібниках, і адаптують їх до умов свого ДНЗ.
Відповідно до затвердженого наказу члени творчої групи складають план основних заходів підготовки до проведення "Тижня безпеки дитини". Заплановані заходи мають бути конкретними та пізнавальними, цікавими не тільки для дітей, але й для їх батьків, які беруть участь у "Тижні безпеки дитини" (орієнтовний план наведено в додатку 2).
На основі загального плану проведення "Тижня безпеки дитини" вихователі складають план заходів для кожної вікової групи, який наповнюють змістом навчально-виховної роботи з дітьми: тематичні заняття, дидактичні, сюжетні, театралізовані, конструктивно-будівельні ігри з елементами безпеки життя, конкурси, естафети, змагання, екскурсії та прогулянки на природу, читання творів художньої літератури відповідної тематики, аналіз небезпечних ситуацій та правила поведінки (орієнтовна тематика для проведення "Тижня безпеки дитини для старшої групи наведена в додатку 3).
План заходів обов'язково містить практичний тренінг з евакуації дітей та працівників з приміщень дошкільного закладу. Терміни та порядок проведення навчальної евакуації визначається наказом завідувача (додаток 4). Мета цього заходу - відпрацювання правильної поведінки учасників навчально-виховного процесу під час екстремальних та надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
II. Проведення "Тижня безпеки дитини"
Проведення "Тижня безпеки дитини" має проходити неформально, творчо, з позицій діяльнісного підходу. Це дає змогу забезпечити умови для збагачення досвіду дітей щодо безпечної поведінки.
Перший день "Тижня безпеки дитини" у ДНЗ слід розпочати зі святкових зборів, на які запрошуються батьки, шефи, спонсори. Незвичайна обстановка, яскраві транспаранти зроблять цей ранок справді святковим. Під час святкової лінійки проводиться парад груп-учасників у святковій формі з атрибутами здорового способу та безпеки життя. Це яскраве дійство надовго запам'ятається дітям.
Батьки відвідують заплановані заходи "Тижня безпеки дитини" у зручний для них час та беруть у них участь.
Під час проведення навчальної евакуації дітей та працівників з приміщень дошкільного закладу практично відпрацьовується проведення евакуації при загрозі та виникненні надзвичайних ситуацій, порядку дій за сигналом "Увага всім":
- отримання начальником цивільного захисту дошкільного закладу інформації про загрозу чи виникнення надзвичайної ситуації від служби цивільного захисту міста (району);
- доведення цієї інформації до працівників;
- підготовка дітей до евакуації;
- проведення евакуації;
- розміщення дітей після евакуації;
- надання інформації батькам про місцезнаходження дітей.
За результатами проведення "Тижня безпеки дитини" слід створити спеціальний стенд, на якому розмістити перелік заходів, фотоматеріали змагань та найкращі моменти проведення заходів, малюнки дітей - переможців конкурсу малюнків та інші наочні та ілюстративні матеріали.
Наприкінці "Тижня безпеки дитини" доцільно провести по групах бесіди з дітьми і з'ясувати, що сподобалось чи запам'яталося дітям, це допоможе оцінити проведену вихователями роботу з навчання дітей питанням безпеки життєдіяльності.
Творча група складає звіт про підсумки проведення "Тижня безпеки дитини" в ДНЗ, за яким завідувач видає наказ про підсумки проведення, визначаються позитивні сторони і виявлені недоліки, що необхідно усунути до запропонованого строку (додатки 5, 6).
Перелік нормативно-правових актів для забезпечення організації та проведення "Тижня безпеки дитини"
1. Закон України "Про правові засади цивільного захисту"
2. Закон України "Про Цивільну оборону України"
3. Закон України "Про охорону праці"
4. Закон України "Про охорону дитинства"
5. Закон України "Про дошкільну освіту"
6. Закон України "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру"
7. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад" від 12.03.2003 N 305.
8. Наказ МОН України "Про Положення про функціональну підсистему "Освіта і наука України" єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" від 03.09.2009 N 814.
9. Наказ МОН України "Про затвердження Типової програми навчання працівників органів управління освіти і науки, навчальних закладів, установ, організацій і підприємств галузі від 17.01.2002 N 28.
10. Наказ МНС України "Про затвердження Порядку здійснення підготовки населення на підприємствах, в установах та організаціях до дій при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру від 23.04.2001 N 97.
Додаток 1
Назва дошкільного навчального закладу
НАКАЗ
"___" ____________ 200__ р. м. _______ N _________
Про організацію та проведення "Тижня безпеки дитини"
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від
21 березня 2011 року N 246 "Про основні заходи цивільного захисту
на 2011 рік" та наказу районного (міського) управління (відділу)
освіти
________________________________________________________________,
(дата, номер та назва наказу)
з метою поліпшення якості навчально-виховної роботи з дітьми з
питань особистої безпеки та захисту життя; пропаганди здорового
та безпечного способу життя серед дітей та батьків; вироблення у
дітей дошкільного віку умінь та навичок щодо захисту свого життя
і здоров'я під час надзвичайних ситуацій
НАКАЗУЮ:
1. Провести "Тиждень безпеки дитини" в період з "__" по
"__" 200_ р.
2. Призначити відповідальним за проведення "Тижня безпеки дитини"
_________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, посада)
3. Для підготовки та проведення "Тижня безпеки дитини" створити
творчу групу в складі:
_______________________________________________________ - голова,
(прізвище, ім'я, по батькові)
члени творчої групи:
_________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові)
_________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові)
4. Творчій групі розробити та затвердити план проведення заходів
"Тижня безпеки дитини" із залученням батьків.
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Завідувач ДНЗ _________________________________________
Підпис, прізвище, ім'я, по батькові
Додаток 2
ЗАТВЕРДЖЕНО
Завідувач __________________
дошкільного закладу
_____________________ підпис
ПЛАН (ОРІЄНТОВНИЙ)
основних заходів підготовки до проведення "Тижня безпеки дитини"
----------------------------------------------------------------------------------
|NN | Зміст роботи | Форма роботи |Відповідальний | Термін |
|з/п| | | за виконання |виконання |
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|1. |1.1. Видати наказ про проведення|Наказ |Завідувач ДНЗ |За місяць |
| |"Тижня безпеки дитини" | | |до |
| |--------------------------------+----------------| |проведення|
| |1.2. Перевірити наявність усіх |Накази, плани | | |
| |документів системи цивільного |евакуації | | |
| |захисту в ДНЗ. |тощо | | |
| |1.3. Перевірити наявність | | | |
| |журналів проведення інструктажів| | | |
| |з охорони праці та безпеки | | | |
| |життєдіяльності. | | | |
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|2. |Підготувати матеріали та |Стенди з |Вихователь- |За 2 тижні|
| |оформити стенди "Бережемо життя |моделюванням |методист |до |
| |і здоров'я дітей" за розділами |поведінки в | |проведення|
| |"Дитина і природа", "Дитина і |надзвичайних | | |
| |вулиця", "Дитина серед людей", |ситуаціях | | |
| |"Здоров'я дитини" тощо. | | | |
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|3. |Провести лекцію "Морально- |Лекція з |Практичний |За тиждень|
| |психологічна підготовка |демонстрацією |психолог |до |
| |працівників ДНЗ до дій в |наочних | |проведення|
| |екстремальних ситуаціях". |матеріалів | | |
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|4. |4.1. Підготувати план проведення|Конспекти |Інструктор з |За 3-5 |
| |заходів з фізичної культури, які| |фізичної |днів до |
| |мають бути проведені під час | |культури |проведення|
| |"Тижня безпеки дитини". | | | |
| |4.2. Перевірити стан спортивного| | | |
| |обладнання. | | | |
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|5. |Підготувати план проведення свят|План, конспект |Музичний |За 3-5 |
| |і розваг за тематикою безпеки | |керівник |днів до |
| |дитини | | |проведення|
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|6. |6.1. Оформити куточки "Безпека |Куточки-стенди, |Вихователі |За 2 дні |
| |дитини" в кожній віковій групі. |виставки | |до |
| |6.2. Підготувати і оформити |малюнків | |проведення|
| |виставки дитячих малюнків на | | | |
| |тему "Безпека життя і здоров'я | | | |
| |дитини". | | | |
|---+--------------------------------+----------------+---------------+----------|
|7. |7.1. Підготувати інструкції, |Пам'ятка, |Медичний |За 2 дні |
| |пам'ятки з питань безпеки |інструкції |працівник, |до |
| |життєдіяльності і правил надання| |вихователі |проведення|
| |першої допомоги постраждалим від| | | |
| |нещасних випадків. | | | |
| |7.2. Перевірити стан та | | | |
| |забезпеченість медичного | | | |

................
Перейти до повного тексту