- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ У СПРАВАХ СІМ'Ї,
МОЛОДІ ТА СПОРТУ
Н А К А З
Про затвердження Програми навчання для прийомних батьків та батьків-вихователів з метою підвищення їх виховного потенціалу
Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 26.04.2002
N 564 "Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу", від 26.04.2002
N 565 "Про затвердження Положення про прийомну сім'ю"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Програму навчання для прийомних батьків та батьків-вихователів з метою підвищення їх виховного потенціалу (далі - Програма), що додається.
1.2. Рекомендації щодо провадження Програми, що додаються.
2. Скасувати наказ Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 04.04.2007 N 1015 "Про затвердження Програми підвищення кваліфікації прийомних батьків та батьків вихователів".
3. Республіканському (Автономна Республіка Крим), обласним, Київському та Севастопольському міським центрам соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді забезпечити навчання прийомних батьків, батьків-вихователів відповідно до Програми.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на директора Державної соціальної служби для сім'ї, дітей та молоді (Лук'янова Н.Л.).
Заступник Міністра, голова комісії з проведення реорганізації | А.В.Домашенко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінсім'ямолодьспорту
14.01.2011 N 79
Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту
Державна соціальна служба для сім'ї, дітей та молоді
Державний департамент з усиновлення та захисту прав дитини
Державний інститут розвитку сім'ї та молоді
ПРОГРАМА
навчання для прийомних батьків та батьків-вихователів з метою підвищення їх виховного потенціалу
I. Пояснювальна записка
Відповідно до Положення про прийомну сім'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року
N 565, та Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року
N 564, прийомні батьки та батьки-вихователі один раз на два роки проходять навчання з метою підвищення їхнього виховного потенціалу.
Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 04.04.2007 N 1015 затверджено Програму підвищення кваліфікації прийомних батьків та батьків-вихователів. Досвід впровадження даної Програми засвідчив необхідність її удосконалення відповідно до потреб та запитів прийомних батьків, батьків-вихователів, рекомендацій спеціалістів центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
Розробці даної Програми передувало проведення Аналітичним центром "Соціоконсалтинг" моніторингового дослідження щодо впровадження Програми підвищення кваліфікації прийомних батьків, батьків-вихователів у Хмельницькій, Донецькій, Черкаській, Дніпропетровській, Київській областях та м. Києві. Завданнями даного моніторингу було не лише вивчити організаційну складову впровадження Програми, проаналізувати змістовне наповнення занять, але й дослідити інформаційні і методичні потреби спеціалістів, які проводять навчання, потреби та запити самих прийомних батьків, батьків-вихователів.
Дана програма є вдосконаленим варіантом попередньої і розроблена в рамках реалізації проекту "Удосконалення нормативної та методичної бази з питань навчання прийомних батьків та батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу з метою підвищення їхнього виховного потенціалу" Всеукраїнським громадським центром "Волонтер" у партнерстві з Державною соціальною службою для сім'ї, дітей та молоді за підтримки Представництва Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
Мета програми - посилення виховного потенціалу прийомних батьків, батьків-вихователів, підвищення рівня їх компетентності, що сприятиме встановленню позитивних взаємостосунків батьків з дітьми, повноцінному розвиткові дітей та самореалізації батьків.
Програма має універсальну побудову, орієнтована на потреби та запити прийомних батьків, батьків-вихователів, спирається на науково-педагогічні принципи освіти дорослих (пріоритет самостійного навчання, опори на власний досвід, індивідуальний підхід до змісту навчання, системність, усвідомлення процесу навчання, актуалізація його результатів, розвиток потреби у подальшому підвищенні власної кваліфікації та самоосвіти тощо).
Програма побудована на основі співробітництва батьків і спеціалістів, та передбачає використання широкого спектру різних форм, методів та технік активного навчання дорослих з метою якісного засвоєння інформації та відпрацювання необхідних навичок, невідкладного використання на практиці отриманих знань та вмінь, готовності батьків отримувати допомогу і підтримку у вирішенні проблем, пов'язаних із вихованням прийомних дітей, дітей-вихованців, бажання прикладати власні зусилля, високу емоційну включеність в процес навчання, самодисципліну і самосвідомість.
Після проходження навчання прийомні батьки, батьки-вихователі поглиблять знання про: засади захисту прав дітей у сім'ї, прийоми підвищення самооцінки, формування особистості дитини, практичні прийоми налагодження сімейних взаємостосунків, соціально-психологічні фактори становлення особистості дитини та особливості її розвитку, методи сімейного виховання та відновлення стосунків дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, з рідними, шляхи формування життєвої компетентності дитини та підготовки її до самостійного життя.
Батьки удосконалять уміння: ефективно спілкуватися з дитиною, аналізувати причини поведінки дитини, власні емоції, почуття, поведінкові прояви тощо, використовувати різноманітні форми та методи організації та проведення змістовного сімейного дозвілля, запобігати девіантній поведінці дитини та особистісному "вигоранню".
Увесь навчальний матеріал представлено 6 модулями, які мають самостійне значення і завершену структуру.
Теми модулів та кількість годин, виділених для засвоєння тем, при проведенні навчання, необхідно використовувати організаторам навчання з урахуванням потреб конкретної групи прийомних батьків, батьків-вихователів.
Програма передбачає проходження прийомними батьками, батьками-вихователями навчання з підвищення їхнього виховного потенціалу загальним обсягом 40 год.
II. Тематичний план
Розподіл навчального часу за модулями і темами
------------------------------------------------------------------
| Назва модулів, тем |
|----------------------------------------------------------------|
|МОДУЛЬ 1. Права дитини та механізми їх захисту за міжнародним і |
|національним правом. Права і обов'язки батьків та осіб, що їх |
|замінюють. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 1.1. Міжнародні стандарти прав дитини та позиція України. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 1.2. Юридичні засади захисту прав дитини в Україні. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 1.3. Державна політика щодо соціального захисту дітей-сиріт|
|та дітей, позбавлених батьківського піклування. Прийомні сім'ї |
|та дитячі будинки сімейного типу в механізмі захисту прав |
|дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 1.4. Правові основи попередження та протидії жорстокому |
|поводженню з дітьми в сім'ї та поза нею. |
|----------------------------------------------------------------|
|МОДУЛЬ 2. Розвиток дитини. Вплив несприятливих умов соціалізації|
|на розвиток особистості дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.1. Основні закономірності розвитку дитини на різних |
|вікових етапах. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.2. Емоційно-вольова сфера розвитку дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.3. Мотиваційна сфера особистості. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.4. Вплив темпераменту на формування характеру та |
|поведінки дитини |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.5. Формування прихильності у дітей. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.6. Процес формування ідентичності у дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.7. Сексуальність у житті особистості. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.8. Поведінкові особливості дитини, які ускладнюють процес|
|спілкування та взаємодії з нею. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.9. Вплив несприятливих умов соціалізації на формування |
|дезадаптавних форм мислення та поведінки дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.10. Соціально-психологічна робота з дітьми, які мають |
|поведінкові відхилення. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.11. Психічна травматизація дітей як наслідок впливу |
|несприятливих умов соціалізації. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 2.12. Діти з особливими потребами у прийомній сім'ї та |
|дитячому будинку сімейного типу. |
|----------------------------------------------------------------|
|МОДУЛЬ 3. Сім'я як система взаємодії. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.1. Сім'я як первинний інститут соціалізації дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.2. Методи сімейного виховання. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.3. Формування сімейних традицій, цінностей, сімейної |
|реліквії. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.4. Конструктивна взаємодія між біологічними і прийомними |
|дітьми, дітьми-вихованцями. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.5. Специфіка виховання прийомних дітей, дітей-вихованців |
|в неповних сім'ях. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.6. Дитячий колектив, динаміка розвитку колективу. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.7. Міжособистісні стосунки між чоловіком та дружиною у |
|прийомній сім'ї, дитячому будинку сімейного типу. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.8. Підготовка прийомної дитини, дитини-вихованця до |
|виходу з прийомної сім'ї, дитячого будинку сімейного типу. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 3.9. Попередження емоційного вигорання у прийомних батьків,|
|батьків-вихователів. |
|----------------------------------------------------------------|
|МОДУЛЬ 4. Формування життєвої компетентності прийомної дитини, |
|дитини-вихованця та підготовка до самостійного життя. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 4.1. Особливості виховання підлітка. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 4.2. Профілактика асоціальної поведінки підлітка. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 4.3. Формування життєвої компетентності дитини: розвиток |
|навичок та вмінь. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 4.4. Професійне самовизначення та допомога у виборі |
|професійного шляху. |
|----------------------------------------------------------------|
|МОДУЛЬ 5. Підтримка зв'язків прийомної дитини, дитини-вихованця |
|з рідними: важливість для дитини, проблеми та шляхи вирішення. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 5.1. Роль біологічної родини у житті дитини. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 5.2. Проблеми та шляхи вирішення встановлення чи |
|відновлення зв'язків з біологічною родиною прийомної дитини, |
|дитини-вихованця. |
|----------------------------------------------------------------|
|МОДУЛЬ 6. Прийомна сім'я, дитячий будинок сімейного типу у |
|соціумі. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 6.1. Соціальна мережа сім'ї. |
|----------------------------------------------------------------|
|Тема 6.2. Підтримка життєдіяльності прийомної сім'ї, дитячого |
|будинку сімейного типу - збереження та розвиток виховного |
|потенціалу. |
------------------------------------------------------------------
МОДУЛЬ 1. Права дитини та механізми їх захисту за міжнародним і національним правом. Права і обов'язки батьків та осіб, що їх замінюють.
Тема 1.1. Міжнародні стандарти прав дитини та позиція України.
Поняття та зміст прав дитини. Каталог прав дитини. Історія визнання прав дитини на міжнародному рівні. Міжнародно-правові зобов'язання України в сфері захисту прав дитини та механізм контролю за їх виконанням.
Конвенція ООН про права дитини. Комітет ООН з прав дитини як інструмент моніторингу стану дотримання прав дитини в Україні. Європейський суд з прав людини та захист прав дитини. Міжнародні засади протидії насильству над дітьми.
Нормативно-правові документи (Електронний ресурс). - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi:
3. Конвенція МОП про заборону та негайні заходи щодо ліквідації найгірших форм дитячої праці
N 182.
6. Закон України від 5 березня 2009 р.
N 1065-VI "Про Загальнодержавну програму "Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини" на період до 2016 року".
Література:
1. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази з питань попередження насильства над дітьми в сім'ї та поза нею / Авт.: Брижик В.О., Журавель Т.В., Кочемировська О.О., Нікітіна О.М., Христова Г.О. / За заг. ред. Журавель Т.В., Христова Г.О. - К.: ТОВ "К.І.С.", 2010. - 238 с.
2. Христова Г.О. Законодавчі засади попередження жорстокого поводження з дітьми у світлі міжнародних стандартів прав дитини // Вісник Академії правових наук України. - 2009. - N 3 (58). - С. 75 - 84.
3. Чиж Е. Права дитини / Гельсінська фундація прав людини (Варшава, Польща) - Варшава: Надхи, 2003. - 85 с.
Тема 1.2. Юридичні засади захисту прав дитини в Україні.
Національне законодавство України у сфері захисту прав дитини та проблеми його дотримання. Захист прав дитини на освіту, житлових та майнових прав. Законодавче регулювання праці неповнолітніх. Органи та установи, на які покладається захист прав дитини та розгляд скарг щодо порушення прав та інтересів дитини. Врахування думки дитини при вирішенні питань, що стосуються її особисто чи її сім'ї.
Нормативно-правові документи (Електронний ресурс). - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi:
6. Закон України від 26 квітня 2001 р.
N 2402-III "Про охорону дитинства".
7. Закон України від 24 січня 1995 р.
N 20/95-ВР "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей".
8. Закон України від 13 січня 2005 р.
N 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування".
9. Закон України від 1 липня 2010 р.
N 2394-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа".
10. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р.
N 866 "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини".
11. Постанова Кабінету Міністрів України від 8 липня 1995 р.
N 502 "Про затвердження Положення про кримінальну міліцію у справах дітей".
Література:
1. Горбунова Л.М., Богачов С.В., Іванчук І.Ф. Цивільні права малолітніх і неповнолітніх та їх цивільно-правова відповідальність. - К.: Поліграф-Експрес, 2008.- 48 с.
2. Строган А.Ю. Права і свободи дитини у сучасній правовій державі: порівняльний аналіз національних і міжнародних нормативно-правових актів // Держава і право. - 2008. - N 40. - С. 49-56.
3. Ясеновська М., Христова Г., Сова Ю. Врахування судами думки та інтересів дитини при розгляді справ, що виникають з сімейних правовідносин. Результати громадського моніторингу судів. Частина II. - Харків: Б.В., 2009. - 111 с.
4. Ясеновська М., Христова Г. Врахування судами думки та інтересів дитини при розгляді справ, що виникають з сімейних правовідносин. Результати громадського моніторингу судів. Частина II. - Харків: Б.В., 2010. - 107.
Тема 1.3. Державна політика щодо соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу в механізмі захисту прав дитини.
Законодавчі засади соціального захисту дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування. Правовий статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Сімейний кодекс України як нормативна основа взаємних прав і обов'язків дітей та батьків (осіб, що їх замінюють). Права та обов'язки біологічних батьків дітей, позбавлених батьківського піклування. Особливості юридичної відповідальності дитини певного віку за вчинення злочинів та інших правопорушень. Відповідальність батьків та осіб, що їх замінюють, за вчинення дітьми правопорушень та завдання шкоди.
Прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу як інститут захисту прав дитини. Права, обов'язки та відповідальність прийомних батьків та батьків-вихователів.
Нормативно-правові документи (Електронний ресурс). - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi:
5. Закон України від 26 квітня 2001 р.
N 2402-III "Про охорону дитинства".
6. Закон України від 13 січня 2005 р.
N 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування".
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 р.
N 565 "Про затвердження Положення про прийомну сім'ю".
8. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 р.
N 564 "Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу".
9. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р.
N 866 "Питання діяльності органів опіки та піклування, пов'язаної із захистом прав дитини".
10. Наказ Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 25 вересня 2009 р.
N 3385 "Про затвердження Порядку взаємодії центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді і служб у справах дітей у процесі встановлення опіки, піклування, створення та забезпечення діяльності прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу".
11. Наказ Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 23 вересня 2009 р.
N 3357 "Про затвердження Порядку здійснення соціального супроводження прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу".
Література:
1. Дякович М.М. Сімейне право України. - К.: Правова єдність, 2009. - 480 с.
2. Історико-правові аспекти розвитку державної ювенальної політики України у XX ст. // Українське право. - 2005. - N 1. - С. 1228 - 132.
3. Картер Р. Опіка над дітьми: сім'я і держава. Вплив інституційної форми виховання на розвиток дітей (моніторинговий звіт). - К.: Логос, 2005. - 88 с.
4. Кулієв А.Ю. Особливості поведінкових девіацій у віктимній поведінці неповнолітніх // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ України. 2007. N 2 (33). - Д.: Дніпропетр. держ. ун-т внутр. справ, 2007. - С. 182 - 189.
5. Пєша І.В. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування). - К.: Логос, 2000. - 87 с.
6. Права людини в дитячих будинках сімейного типу. Доповідь за результатами моніторингу / М.Ясеновська, О.Білецька. - Харків, 2004. - 152 с.
7. Семейное право Украины / Харитонов Е.О., Харитонова Е.В., Гончаренко В.А. и др. - Х.: Одиссей, 2007. - 232 с.
8. Створення та соціальний супровід прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу: Навч.-метод. комплекс / За заг. ред. Г.М.Лактіонової, Ж.В.Петрочко. - К., 2006.
Тема 1.4. Правові основи попередження та протидії жорстокому поводженню з дітьми в сім'ї та поза нею.
Поняття та форми жорстокого поводження з дітьми в сім'ї та поза нею за законодавством України. Права дитини, які порушуються внаслідок жорстокого поводження. Законодавство України з протидії жорстокому поводженню з дітьми та попередження насильства в сім'ї. Система заходів з профілактики та припинення жорстокого поводження з дітьми. Особливості правових заходів реагування на випадки вчинення насильства над дітьми в сім'ї. Юридична відповідальність за вчинення злочинів проти дитини. Органи та установи, які діють у сфері попередження жорстокого поводження з дітьми та насильства в сім'ї, їх повноваження та алгоритм взаємодії.
Нормативно-правові документи (Електронний ресурс). - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi:
2. Закон України від 15 листопада 2001 р.
N 2789-III "Про попередження насильства в сім'ї".
3. Закон України від 25 вересня 2008 р.
N 600-VI "Про внесення змін до статей 155 та 156 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за розбещення неповнолітніх".
4. Закон України від 1 жовтня 2008 р.
N 616-VI "Про внесення змін до статей 304 та 323 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини проти сім'ї та дітей".
5. Закон України від 25 вересня 2008 р.
N 599-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства стосовно протидії насильству в сім'ї".
6. Наказ Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України від 16 січня 2004 р.
N 5/34/24/11 "Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення".
Література:
1. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази з питань попередження насильства над дітьми в сім'ї та поза нею / Авт.: Брижик В.О., Журавель Т.В., Кочемировська О.О., Нікітіна О.М., Христова Г.О. / За заг. ред. Журавель Т.В., Христова Г.О. - К.: ТОВ "К.І.С.", 2010. - 238 с.
2. Машинская Н.В. Уголовно-правовая квалификация жестокого обращения с несовершеннолетними // Юрист. - 2000. - N 3. - С. 60 - 61.
3. Механізми взаємодії органів державної влади та неурядових організацій у протидії жорстокому поводженню з дітьми. Навчально-методичний посібник. За редакцією Левченко К.Б., Трубавіної І.М. - К.: Юрисконсульт. - 2005. - 452 с.
4. Прокурорський нагляд за додержанням законів України щодо попередження насильства над дітьми: наук.-практ. посіб. / О.О.Кочемировська, О.М.Подільчак, О.Р.Севрук, Г.О.Христова. - К.: ТОВ "К.І.С.", 2010. - 88 с.
5. Профілактика та протидія насильству над дітьми. Навч. посібник / Під. ред. В.В.Бурлаки. - Київ: ГЕРБ, 2007. - 144 с.
6. Розгляд справ стосовно жорстокого поводження з дітьми судами України: аналіз законодавства та практики його застосування. / Ахтирська Н.М., Кочемировська О.О., Христова Г.О. та ін. - К.: ТОВ "К.І.С.", 2010. - 124 с.
7. Теслюк В.М., Заїць Н.М. Явище насильства як багатопланова та багатоаспектна проблема // Проблеми освіти. Вип. 60. - К.: Б. в., 2009.- С. 119 - 126.
8. Уілер Ф. Удосконалення діяльності щодо запобігання випадкам жорстокого поводження з немовлятами // Вісник Національного університету внутрішніх справ. Вип. 31. - Х.: Нац. ун-т внутр. справ, 2005. - С. 100 - 103.
МОДУЛЬ 2. Розвиток дитини. Вплив несприятливих умов соціалізації на розвиток особистості дитини.
Тема 2.1. Основні закономірності розвитку дитини на різних вікових етапах.
Загальна характеристика поняття "розвиток". Механізми розвитку особистості. Психологія дитинства: вік немовляти (від народження до 1-го року, ранній вік (від 1 до 3 років), дошкільний вік (від 3 до 6 років), молодший шкільний вік (від 6 до 10 - 11 років). Психологія юності: підлітковий вік (від 11 - 12 до 14 - 15 років), юність (від 14 - 15 до 18 років). Кризи вікових періодів розвитку дитини. Шляхи та техніки конструктивної взаємодії батьків з дітьми відповідно до вікового розвитку дітей.
Література:
1. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Під ред. Л.М.Проколієнко; Упор. В.В.Андрієвська, Г.О.Балл, О.Т.Губко, О.В.Проскура. - К.: Рад. шк., 1989. - 608 с.
2. Крайг Г. Психология развития. - СПб.: Питер, 2000. - 992 с.
3. Мухина В.С. Возрастная психология: Учебник для студентов вузов. - М., Издательский центр "Академия". - 432 с.
4. Ньюкомб Н. Развитие личности ребенка. - 8-е междунар. Изд. - СПб.: Питер, 2002. - 640 с.
5. Практикум по возрастной психологии: Учеб. пособие / Под ред. Л.А.Головей, Е.Ф.Рыбалко. - СПб.: Речь, 2002. - 694 с.
6. Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста. - СПб: Издательство "Питер", 2000. - 624 с.
7. Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах: Под редакцией Д.И.Фельдштейна / Вступительная статья Д.И.Фельдштейна. - М: Издательство "Институт практической психологии", Воронеж: НПО "МОДЭК", 1995. - 416 с.
Тема 2.2. Емоційно-вольова сфера розвитку дитини.
Емоційна сфера розвитку особистості: Поняття та класифікація емоцій і почуттів. Форми вираження емоцій та почуттів. Психічні стани особистості в різних ситуаціях життєдіяльності. Вікові й статеві особливості емоційної сфери особистості. Здатність диференціювати емоції. Допомога дитині адекватно реагувати як на успіх, так і на неуспіх. Роль емоцій в управлінні поведінкою та діяльністю. Регуляція емоційних проявів у дитячому та підлітковому віці. Формування емоційної зрілості. Емоції як основна мотиваційна система особистості.
Вольова сфера розвитку особистості: Поняття про волю. Фази та ознаки вольових дій. Вольовий акт та його структура. Формування вольових якостей у дитини. Безвілля: причини та шляхи допомоги. Формування самоконтролю та саморегуляції у дитини.
Література:
1. Дружинин В.Е. Психология эмоций, чувств, воли. - М.: ТЦ Сфера, 2003. - 96 с.
2. Емоційний розвиток дитини / Упоряд.: С.Максименко, К.Максименко, О.Главник - К.: Мікрос-СВС, 2003. - 112 с. - (Психол.інструментарій).
3. Изард К.Э. Психология эмоций / Перев. с англ. - СПб.: Издательство "Питер", 2000. - 464 с.
4. Кириленко Т.С. Пошук гармонії: емоційні переживання та стани особистості (вчинково-орієнтовний підхід). - К., 2004. - 100 с.
5. Крюкова С.В., Слободяник Н.П. Удивляюсь, злюсь, боюсь, хвастаюсь и радуюсь. Программы эмоционального развития детей дошкольного и младшего школьного возраста: Практическое пособие. - М.: Генезис. 2003. - 208 с.
6. Кэмпбелл Росс. Лицом к лицу с ребенком. - М., 1999. - 368 с.
7. Сермягина О.С. Эмоциональные отношения в семье (социально-психологическое исследование). Кишинев "ШТИИНЦА", 1991. - 85 с.
Тема 2.3. Мотиваційна сфера особистості.
Поняття про потреби, мотиви та мотивацію. Класифікація потреб дитини з урахуванням її вікових потреб. Суб'єктивні чинники, які обумовлюють потреби дитини. Фактори, які впливають на формування мотивації у дітей. Стратегії формування мотивації у дітей до навчання та праці. Розвиток здібностей у дітей.
Література:
1. Ануфриев А.Ф. Как преодолеть трудности в обучении детей. - М., 2003.
2. Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирование личности. - М., Изд-во "Мысль", 1976. - 158 с.
3. Вилюнас В.К. Психологические механизмы мотивации человека. - М.: Изд-во МГУ, 1990. - 288 с.
4. Энкельманн Николаус Б. Власть мотивации. Харизма, личность, успех. - М.: Издательство: Интерэксперт. - 2005. - 272 с.
5. Занюк С. Мотивація і саморегуляція учня. - К., 2004.
6. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. - СПб.: Питер, 2000. - 661 с.
7. Климчук В.А. Тренинг внутренней мотивации. - М.: "Речь", 2006. - 76 с.
8. Мотивация и личность. 3-е изд. / Абрахам Маслоу. - СПб.: Питер, 2003. - 352 с.
9. Фрэнкин Р. Мотивация поведения. - СПб.: Питер, 2003. - 651 с.
10. Шадриков В.Д. Введение в психологию: мотивация поведения. - М.: Психология, 2003. - 521 с.
Тема 2.4. Вплив темпераменту на формування характеру та поведінки дитини.
Поняття про темперамент. Типи темпераменту та їх психологічна характеристика. Поняття про характер. Фізіологічні основи характеру. Структура характеру. Формування рис характеру у дітей. Акцентуації характеру у підлітків.
Література:
1. Кречмер Э. Теория темпераментов. // Психология индивидуальных различий. Хрестоматия. - М., 2000.
2. Левитов Н.Д. Вопросы психологии характера. - М.: Изд-во "СГУ". - 296 с.
3. Маклаков А.Г. Общая психология: Учебник для вузов. - СПб.: Питер, 2008. - 583 с.
4. Небылицын В.Д. Актуальные проблемы дифференциальной психофизиологии. // Психология индивидуальных различий. Хрестоматия. М., 2000.
5. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2007. - 713 с.
6. Русалов В.М. Биологические свойства индивидуально-психологических различий. - М., 1979.
7. Симонов П.В., Ершов П.М. Темперамент. Характер. Личность. - М.: "Наука", 1984. - 163 с.
8. Стреляу Я. Роль темперамента в психическом развитии. - М., 1982.
Тема 2.5. Формування прихильності у дітей.
Поняття прихильності. Механізм та стадії розвитку прихильності у дітей. Види порушеної прихильності та їх поведінкові прояви у дітей. Поняття депривації та синдрому госпіталізму у дітей. Стратегії допомоги та взаємодії з дитиною, яка має порушену прихильність. Значення попередніх емоційних зв'язків для розвитку прихильності у прийомної дитини, дитини-вихованця, до прийомних батьків, батьків-вихователів.
Література:
1. Авдеева Н.Н., Хаймовская Н.А. Развитие образа себя и привязанностей у детей от рождения до трех лет в семье и доме ребенка. - М., 2003. - 152 с.
2. Асанова Н.К. Интервью для взрослых о привязанностях. - М., 1997.
3. Боулби Дж. Привязанность: Пер. с англ. - М.: Гардарики, 2003. - 477 с.
4. Боулби Дж. Создание и разрушение емоциональных связей / Пер. с англ. В.В.Старовойтова - 2-е изд. - М.: Академический Проект, 2006. - 232 с.
5. Иовчук Н.М., Северный А.А., Морозова Н.Б. Детская социальная психиатрия для непсихиатров. - СПб.: Питер, 2008. - 416 с.
6. Лангмейер Й., Матейчек З. Психическая депривация в детском возрасте. Авиценум. - Прага, 1984.
7. Ослон В.Н. Жизнеустройство детей-сирот: профессиональная замещающая семья. - М.: Генезис, 2006. - 368 с.
8. Петрановская Л. В класс пришел приемный ребенок. - М.: "Студио-Диалог", 2009. - 170 с.
9. Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Психология сиротства. 3-е изд. - СПб.: Питер, 2007. - 416 с.
10. Фурманов И.А. Психология депривированного ребенка: пособие для психологов и педагогов / И.А.Фурманов, Н.В.Фурманова. - М.: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2004. - 319 с.
Тема 2.6. Процес формування ідентичності у дитини.
Поняття ідентичності та її значення у нашому житті. Яким чином історія дитини впливає на відчуття власного "Я". Розвиток ідентичності дитини на кожному з вікових етапів (від народження до підліткового віку). Роль прийомних батьків, батьків-вихователів у формуванні, розвитку та збереженні ідентичності прийомної дитини, дитини-вихованця. Методики роботи з дітьми, які виховуються у сімейних формах виховання, по складанню їх ідентичності (сімейний колаж, казка, книга життя, сімейне дерево тощо).
Література:
1. Белопольская Н.Л., Иванова С.Р., Свистунова Е.В., Шафирова Е.М. Самосознание проблемных подростков. - М.: Изд-во "Институт психологии РАН", 2007. - 232 с.
2. Бетси Кифер и Джейн И.Скулер. Как рассказать правду усыновленному или приемному ребенку. Как помочь ребенку осознать свое прошлое. - К.: Международный центр развития и лидерства. - с.143 - 168.
3. Бондаренко Т.В. Психологічні засади збереження здорової ідентичності дітей у прийомній сім'ї та дитячому будинку сімейного типу // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. Науково-методичний журнал. - 2009. - N 4. С. 113 - 116.
4. Говорун Т.В., Кікінеджі О.М. Гендерна психологія: Навчальний посібник. - К.: Видавничий центр "Академія", 2004. - с. 76 - 83.
5. Дитина в прийомній сім'ї: Нотатки психолога / Г.М.Бевз, І.В.Пєша. - К.: Український ін-т соціальних досліджень, 2001.
6. Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Психология сиротства. 2-е изд. - СПб.: Питер, 2005. - 216 с.
7. Самосознание и защитные механизмы личности. Хрестоматия. - Самара: Издательский Дом "БАХРАХ-М", 2006. - 656 с.
8. Шнейдер Л.Б. Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы диагностики / Л.Б.Шнейдер. - М., 2007. - 128 с.
9. Э.Эриксон. Идентичность: юность и кризис. - М., 1996. - 344 с.
Тема 2.7. Сексуальність у житті особистості.
Поняття про сексуальність. Критерії норми сексуальності людини та стереотипи, пов'язані з цією властивістю. Розвиток сексуальності в онтогенезі. Поняття сексуальної самосвідомості (структурні компоненти, викривлені сексуальні уявлення та комплекси). Причини сексуалізованої поведінки у дітей (психічні травми, насильство, сексуальні комплекси та ін.) та засоби її корекції. Особливості сексуального виховання дітей різного віку та статі у сім'ї.
Література:
1. Айви А.Е. Психологическое консультирование и психотерапия. Методы, теории и техники: практическое руководство / А.Е.Айви, М.Б.Айви, Л.Саймэн-Даунинг. - М.: Психотерапевтический колледж, 2000. - 487 с.
2. Анн Людмила. Психологический тренинг с подростками / Л.Ф.Анн. - СПб.: Питер, 2003. - 272 с. - (Серия "Эфективный тренинг").
3. Вачков И.В. Психология тренинговой работы: содержательные, организационные и методические аспекты ведения тренинговой группы / Игорь Викторович Вачков. - М.: Эксмо, 2008. - 416 с.
4. Вестхаймер Рут. К. Энциклопедия сексуальности человека / Рут К.Вестхаймер; (О.А.Кутумина (пер.)). - М.: Конт-Прес, 1995. - 400 с.
5. Говорун Т., Кікінеджі О. Стать та сексуальність: психологічний ракурс. / Т.Говорун, О.Кікінеджі. - Тернопіль: Богдан, 1999. - 384 с.
6. Діденко С.В., Козлова О.С. Психологія сексуальності: підручник / Сергій Васильович Діденко, Олена Сергіївна Козлова. - К.: Академвидав, 2009. - 304 с.
7. Кашпур Ю.М. Психологічні особливості генези сексуальних уявлень особистості в період дорослішання: дис. канд. психол. наук: 19.00.2007 / Кашпур Юрій Михайлович. - К., 2010. - 252 с.
8. Келли Г. Основы современной сексологии / Г. Келли. - СПб.: Питер, 2000. - 896 с.
9. Клаус Фопель. На пороге взрослой жизни: психологическая работа с подростковыми и юношескими проблемами. Отделение от семьи. Любовь и дружба. Сексуальность: пер. с нем. - М.: Генесис, 2008. - 176 с.
10. Кле Мишель. Психология подростка: (Психосексуальное развития) / Мишель Кле: пер. с фр. - М.: Педагогика, 1991. - (Пер. изд.: Бельгия, 1986). - 176 с.
11. Кон И.С. Введение в сексологию: Учебное пособие. - М., 1999. - 288 с.
12. Крукс Роберт. Сексуальность / Роберт Крукс, Карла Баур; (пер. Исакова О. и др.). - 9-е междунар. изд. - СПб.: ПраймЕВРОЗНАК; М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2005 (ПФ Красный пролетарий). - 475 с.: ил.; - (Проект Психологическая энциклопедия).
13. Понтон Линн. Сексуальная жизнь подростков: Открытие тайного мира взрослеющих мальчиков и девочек / Линн Понтон; (Пер. с англ. Э.Касимова). - М.: Изд-во Ин-та Психотерапии, 2001. - 269; (1) с.
14. Райх В. Сексуальная революция: Пер. с нем. В.А.Брун-Цехового / Общ. ред. и предисл. В.П.Наталенко, СПб. - М.: "Университетская книга", АСТ, 1997. - 352 с.
Тема 2.8. Поведінкові особливості дитини, які ускладнюють процес спілкування та взаємодії з нею.
Проблемна поведінка у дітей: різновиди поведінкових проявів. Фактори, які обумовлюють проблемну поведінку у дитини. Вплив почуття страху на поведінку дитини. Потреби, які визначають поведінку дитини. Концепція сильних сторін дитини.
Шляхи допомоги прийомній дитині, дитині-вихованцю та прийомним батькам, батькам-вихователям. Дисциплінуючі техніки у вихованні прийомних дітей, дітей-вихованців.
Література:
1. Бандура А., Уолтерс Р. Подростковая агрессия: Изучение влияния воспитания и семейных отношений. - М.: Просвещение, 1999. - 520 с.
2. Волков Б.С. Психология подростка. - 3-е изд., испр. и доп. - М.: Пед. общество России, 2001. - 160 с.
3. Захаров А.И. Предупреждение отклонений в поведении ребенка. - СПб: Союз, 1997. - 224 с.
4. Лютова Е.К., Монина Г.Б. Шпаргалка для взрослых: психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми. - М.: Генезис, 2000. - 68 с.
5. Петрановская Л. Как ты себя ведешь или 10 шагов по изменению трудного поведения. - М.: Студио - Диалог, 2010. - 96 с.
6. Платонов Ю.П. Социальная психология поведения: Учебное пособие. - СПб.: Питер, 2006. - 464 с.
7. Подмазін С.І., Сібіль О.І. Як допомогти підлітку з "важким" характером. - К.: НПЦ Перспектива, 1996. - 160 с.
8. Славина Л.С. Дети с аффективным поведением. - М.: Просвещение, 1989. - 150 с.
9. Форбз Х., Пост Б. Коли покарання, логіка та контроль неефективні: Пер. з англ. - К., ФОП Гуд Т.С., 2010. - 168 с.
Тема 2.9. Вплив несприятливих умов соціалізації на формування дезадаптавних форм мислення та поведінки дитини.
Характеристика поняття та різновидів "несприятливих умов соціалізації". Становлення особистості дитини в несприятливих умовах соціалізації.
Вплив насильства та жорстокого поводження на розвиток дитини та формування дитячо-батьківських стосунків в прийомній сім'ї та дитячому будинку сімейного типу. Види та форми жорсткого поводження з дитиною. Критерії виявлення наслідків впливу насильства та жорстокого поводження щодо дітей. Особистісні риси та поведінкові особливості дитини, що страждає від жорстокого поводження, різних форм насильства. Психологічна допомога дітям, які зазнали насильства та жорстокого поводження. Специфіка роботи з дітьми, які зазнали насильства в сім'ї, та з дітьми, які зазнали насильства зі сторони ровесників чи інших дорослих. Особливості роботи з дітьми, які демонструють ознаки сексуалізованої поведінки як наслідок їх травматизації. Відповідальність за вчинення жорстокого поводження з дітьми відповідно до чинного законодавства.
Соціальна ізоляція та депривація в дитячому віці. Синдром госпіталізму у дитини як наслідок депривації.
Нормативно-правові документи (Електронний ресурс). - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi:
2. Закон України від 15 листопада 2001 р.
N 2789-III "Про попередження насильства в сім'ї".
3. Закон України від 25 вересня 2008 р.
N 600-VI "Про внесення змін до статей 155 та 156 Кримінального кодексу України щодо відповідальності за розбещення неповнолітніх".
4. Закон України від 1 жовтня 2008 р.
N 616-VI "Про внесення змін до статей 304 та 323 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини проти сім'ї та дітей".
5. Закон України від 25 вересня 2008 р.
N 599-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства стосовно протидії насильству в сім'ї".
6. Наказ Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України від 16 січня 2004 р.
N 5/34/24/11 "Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення".
Література:
1. Алексеева И.А., Новосельский И.Г. Жестокое обращение с ребенком. Причины. Последствия. Помощь. - М.: Генезис, 2005. - 256 с. - (Неблагополучная семья: преодоление кризиса).
2. Боб'як Т.І. Психокорекційна робота з дітьми та підлітками, що зазнали насильства. - Львів: ВНТЛ, 1999. - 48 с.
3. Боулби Джон. Создание и разрушение эмоциональных связей / Пер. с англ. В.В.Старовойтова - 2-е изд. - М.: Академический Проект, 2006. - 232 с.
4. Голик А.Н. Социальная психиатрия сиротства. - М. 2000. - Лаборатория базовых знаний. - 192 с.
5. Жестокое обращение с детьми. Помощь детям, пострадавшим от жестокого обращения, и их родителям. / Под ред. Сафоновой Т.Я., Цимбала Е.И. - М., 2001. - 124 с.
6. Журавлева Т.М., Сафонова Т.Я., Цымбал Е.И. Помощь детям - жертвам насилия. - М.: Генезис, 2006. - 112 с.
7. Зиновьева Н.О., Михайлова Н.Ф. Психология и психотерапия насилия, ребенок в кризисной ситуации. - СПб: Речь, 2005 - 248 с.
8. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази з питань попередження насильства над дітьми в сім'ї та поза нею / Авт.: Брижик В.О., Журавель Т.В., Кочемировська О.О., Нікітіна О.М., Христова Г.О. / За заг. ред. Журавель Т.В., Христова Г.О. - К.: ТОВ "К.І.С.", 2010. - 238 с.
9. Лангмейер Й., Матейчек З. Психическая депривация в детском возрасте. Прага. 1984. - 334 с.
10. Максимова Н.Ю., Мілютіна К.Л. Соціально-психологічні аспекти проблеми насильства / Навчально-методичне видання. - К., 2003. - 344 с.
11. Комплексна реабілітація дитини: стратегія, технології, перспективи / Редкол.: С.О.Новік (голова), І.Г.Єрмаков, Л.І.Немоловська та ін. - К.: Студія сучасної соціальної реклами, 2003. - 190 с.
12. Насилие в семье: Особенности психологической реабилитации. Учебное пособие / Под. ред. Н.М.Платоновой и Ю.П.Платонова. - СПб.: Речь, 2004. - 154 с.
13. Ослон В.Н. Жизнеустройство детей-сирот: профессиональная замещающая семья. - М.: Генезис, 2006. - 368 с.
14. Розум С.И. Психология социализации и социальной адаптации человека. - СПб.: Речь, 2006. - 365 с.
15. Христенко В.Е. Психология жертвы: Учебное пособие. - Харьков: Консум, 2001. - 256 с.
16. Удовенко Ю.М. Вплив несприятливих умов соціалізації на психічний розвиток дитини: дис. канд. психол. наук: 19.00.2005 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2007. - 260 арк.
17. Целуйко В.М. Психология неблагополучной семьи: Книга для педагогов и родителей. - М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2004. - 272 с.
Тема 2.10. Соціально-психологічна робота з дітьми, які мають поведінкові відхилення.
Сутність адиктивної, девіантної, делінквентної поведінки. Соціальні та біологічні фактори, які обумовлюють відхилення у поведінці. Характеристика різновидів відхилень у поведінці дитини, її психологічні особливості та відповідні соціально-психологічні стратегії допомоги дитині та сім'ї:
- агресивна поведінка;
- залежна поведінка (адиктивна поведінка: хімічна, харчова, ігрова залежності та ін.);
- суїцидальна поведінка, вікові особливості суїцидальної поведінки;
- делінквентна поведінка.
Література:
1. Голик А.Н. Социальная психиатрия сиротства. - М. 2000. - Лаборатория базовых знаний. - 192 с.
2. Змановская Е.В. Девиантология: (Психология отклоняющегося поведения): Учеб. пособие для студ. высш. учебн. заведений / Елена Валерьевна Змановская. - 3-е изд., испр. и доп. - М.: Издательский центр "Академия", 2006. - 328 с.
3. Максимова Н.Ю. Безпека життєдіяльності: Соціально-психологічні аспекти алкоголізму та наркоманії: Навч. посібник. - К.: Либідь, 2006. - 328 с.
4. Комплексна реабілітація дитини: стратегія, технології, перспективи / Редкол.: С.О.Новік (голова), І.Г.Єрмаков, Л.І.Немоловська та ін. - К.: Студія сучасної соціальної реклами, 2003. - 190 с.
5. Ослон В.Н. Жизнеустройство детей-сирот: профессиональная замещающая семья. - М.: Генезис, 2006. - 368 с.
6. Розум С.И. Психология социализации и социальной адаптации человека. - СПб.: Речь, 2006. - 365 с.
................Перейти до повного тексту