1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.06.2009 N 563
Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20" м. Сімферополя Автономної Республіки Крим
З метою створення перспективної моделі становлення цілісної, духовно-моральної, стійкої особистості, світогляд якої формується на основі християнської культури, етики, толерантності у ставленні до інших релігійних культур
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20" м. Сімферополя Автономної Республіки Крим (директор Древетняк Г.І.) та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Духовно-моральне становлення особистості в полікультурному соціумі Криму" (додаток 1).
2. Підтримати клопотання Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим від 31.03.2009 р. N 01-13/797, рішення Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 2) та надати навчально-виховному комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20" м. Сімферополя статус експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня.
3. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою "Духовно-моральне становлення особистості в полікультурному соціумі Криму" на 2009 - 2014 роки (додаток 3) та Програму I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи на 2009 - 2010 навчальний рік (додаток 4).
4. Призначити науковими керівниками експерименту: Рудякова О.М., ректора Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти, доктора філологічних наук, професора; Беха І.Д., директора Інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України, дійсного члена Академії педагогічних наук України, доктора психологічних наук (за згодою); науковими консультантами експерименту: Якубова А.С., методиста Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти; Якушечкіна О.В., протоієрея Сімферопольської і Кримської єпархії, настоятеля Петро-Павловського кафедрального собору міста Сімферополя (за згодою); Маленко Н.Ф., голову Київської районної у місті Сімферополі ради.
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.):
5.1. Надавати науково-методичну допомогу педагогічному колективу навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназії N 20" м. Сімферополя у виконанні завдань дослідно-експериментальної роботи протягом 2009 - 2014 років.
5.2. Заслухати звіт про виконання Програми I (підготовчого) етапу дослідно-експериментальної роботи у червні 2010 року.
5.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.
6. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим (Лавров В.В.) надавати допомогу педагогічному колективу навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20" м. Сімферополя та забезпечити необхідні умови для проведення дослідно-експериментальної роботи.
7. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток 1
до наказу МОН України
25.06.2009 N 563
ЗАЯВКА
на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою "Духовно-моральне становлення особистості в полікультурному соціумі Криму" на базі навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20 м. Сімферополя
Актуальність дослідження
Освіта - основа прогресу людства, пріоритетна галузь політики держави. Сучасна система освіти і виховання покликана забезпечити всебічний розвиток особистості.
Україна, як і більшість країн світу, живе в умовах поліетнічного, полікультурного суспільства. Автономна Республіка Крим, як складова частина України, також являє собою територію з багатьма культурами, етнічними та релігійними групами людей, об'єднаних бажанням зберегти мирні, толерантні принципи спільного виживання і вільного розвитку особистості в соціумі.
В останні десятиріччя XX століття полікультурна освіта почала виділятися в окрему галузь людського пізнання, а в XXI столітті вона стає пріоритетною. Існування в полікультурному соціумі - проблема окремої людини, групи людей, цілих країн і цивілізацій.
Виховання культури міжетнічних відносин у сучасних учнів є нагальною проблемою, а досягнення високої культури міжетнічних взаємин, прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій усіх народів, які населяють Україну, має стати пріоритетним напрямом виховної діяльності шкіл.
В останні роки знижується рівень морально-духовної культури суспільства, відсутні складові духовних цінностей. Привабливими стають поверхневі приклади способу життя, відхід від дійсності через штучні цінності: негативні звички, такі як куріння, алкоголізм, наркоманія, правопорушення, скоєння злочинів. Позбутися цієї тенденції у вихованні можливо за умови формування в особистості насамперед духовних, етичних якостей: добра, чутливості, милосердя, обов'язку, відповідальності, доброзичливості, толерантності.
Духовність, мораль - це той рівень розвитку особистості і суспільства, який є консолідуючим началом, здатним об'єднати людей це та сила, яка покликана стимулювати національне відродження України, забезпечити громадський мир і злагоду в суспільстві.
Усвідомлючи, що в умовах полікультурного середовища духовність і мораль виступає механізмом гармонізації особистих і громадських інтересів, регулятором поведінки людей, гарантом шанобливого ставлення до культурної спадщини народів і націй, педагоги таврійської школи-гімназії темою дослідно-експериментальної роботи визначили "Духовно-моральне становлення особистості в полікультурному соціумі Криму".
Вивчення і корекція формування духовно-морального розвитку учнів - праця складна і багатогранна. Звертаючись до джерел православної культури, зароджених на рідній землі, треба розвивати історичну духовну активність особистості. Тому вивчення навчальних предметів, а також курсів за вибором духовного, естетичного спрямування має стати базовою складовою навчально-виховного процесу, основою якого є створення високодуховного середовища у школі, суспільстві, державі.
Основною метою дослідження є:
- створення перспективної моделі становлення цілісної, духовно-моральної, стійкої особистості, світогляд якої формується на основі християнської культури, етики, толерантності у ставленні до інших релігійних культур, людського співіснування, морально-етичного виховання;
- розробка різнопланових форм і методів духовно-культурологічного, краєзнавчого напрямів виховання учнів на базі навчального закладу;
- створення на базі навчального закладу науково-дослідних лабораторій:
1. моніторингу духовно-морального розвитку особистості;
2. координаційної роботи з громадськими і релігійними організаціями;
3. художньо-естетичного виховання і розвитку творчих здібностей учнів;
4. комунікативно-інноваційної технології духовного становлення особистості;
5. науково-методичних, теологічних розробок з проблем духовно-морального виховання;
6. апробація науково-експериментальних розробок в освітньому соціумі Криму, України;
- розповсюдження та впровадження перспективної моделі духовно-морального становлення особистості в соціумі Криму, України.
Об'єктом дослідно-експериментальної роботи є учасники навчально-виховного процесу навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20" міста Сімферополя Автономної Республіки Крим.
Предметом дослідно-експериментальної роботи є система заходів щодо формування глибинних інтеграційних процесів становлення високодуховної, високоморальної особистості, її адаптації до життя в поліетнічному, полірелігійному, полікультурному соціумі на засадах загально-дидактичних технологій навчання, "педагогіки особистості", "педагогіки співжиття", "православної педагогіки", "психолого-методологічного корегування".
Завдання дослідно-експериментальної роботи:
Об'єднання зусиль державних, громадських, освітянських інституцій для:
- моделювання і реалізації авторських навчальних програм, спецкурсів, курсів за вибором щодо формування духовно-морального, культурологічного спрямування;
- впровадження інноваційних педагогічних технологій, інтегрування їх у зміст навчальних предметів та спецкурсів, які відповідають потребам духовного розвитку особистості, сприяють розвитку її талантів;
- широкого обміну надбаннями духовної культури в поліетнічному просторі Криму, сприяння діяльності краєзнавчих духовно-культурологічних дитячих та юнацьких організацій;
- організації родинного виховання як складової становлення духовності дітей;
- реформування і розробки теоретико-методологічних аспектів перепідготовки педагогічних працівників щодо проблеми духовно-морального, естетичного виховання.
Науково-педагогічні принципи, на основі яких буде здійснюватись дослідно-експериментальна робота:
- креативність як основа інноваційного потенціалу здійснення навчально-виховного процесу;
- гуманізація навчально-виховного процесу, співтворчість учителів, учнів, батьків, громадськості, релігієзнавців;
- особистісний підхід до учня;
- включення особистості в значущу діяльність;
- доступність, системність та практична цілеспрямованість навчально-виховного процесу;
- культуровідповідність в умовах полікультурного простору, що передбачає розвиток духовних, моральних традицій українського народу та повагу до духовно-ціннісних надбань інших національностей;
- гуманітаризація освіти;
- інноваційна управлінська діяльність, педагогічний менеджмент в процесі експерименту;
- оптимізація навчально-виховного процесу;
- взаємозв'язок морального, духовного, естетичного, фізичного виховання;
- єдність національного та загальнолюдського в освіті;
- індивідуальний підхід до виховання особистості з урахуванням природних, історичних, етносоціальних, етнопсихологічних, етнорелігійних компонентів соціуму.
Для вирішення завдань експерименту використовуються наукові методи:
- теоретичний, історичний, порівняльний аналіз нормативно-правових актів, документів і матеріалів з питань удосконалення системи освіти;
- аналіз педагогічної, психологічної, методичної, соціологічної, філософської літератури та узагальнення отриманої інформації;
- теоретичне моделювання, системний аналіз;
- спостереження, анкетування, тестування, опитування, бесіди з учнями та педагогами;
- вивчення та узагальнення досвіду роботи діяльності загальноосвітніх навчальних закладів в межах тематики дослідно-експериментальної роботи.
Комплексний експеримент - основний метод наукового дослідження
База дослідно-експериментальної роботи: навчально-виховний комплекс "Таврійська школа-гімназія N 20 м. Сімферополя Автономної Республіки Крим.
Прогнозований результат дослідно-експериментальної роботи:
- сформованість перспективної моделі духовно-морального становлення особистості з урахуванням регіональних, історичних, полікультурних, поліетнічних особливостей;
- підготовка випускника - свідомого громадянина України з високим рівнем фізичного, морально-духовного розвитку та гуманістичними загальнолюдськими цінностями;
- підготовка програм, посібників, методичних рекомендацій, які будуть складати цілісну психолого-педагогічну систему формування і розвитку моральних якостей особистості, виховання в учнів загальнолюдських цінностей;
- видання методичних посібників з досвіду роботи навчального закладу щодо відродження православної державності в Україні;
- розробка позашкільних освітніх моделей краєзнавчих дитячих і молодіжних об'єднань "Православні краєзнавці";
- підвищення професійної майстерності вчителів навчального закладу в умовах проведення дослідно-експериментальної роботи, активізація їхньої творчо-пошукової діяльності;
- впровадження інформаційних, комп'ютерно-телекомунікаційних технологій з метою інтелектуального розвитку особистості;
- моніторингове дослідження результативності впливу ключових положень дослідно-експериментальної роботи на розвиток гуманної, висококультурної, особистості;
- пропаганда та апробація досвіду роботи педагогічного колективу навчального закладу в регіонах Криму і України.
Терміни проведення дослідно-експериментальної роботи: 2009 - 2014 роки
Нормативно-правове забезпечення експерименту:
Закони України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про молодіжні та дитячі громадські організації", Національна доктрина розвитку освіти, Конвенція ООН про права дитини, Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" від 04.07.2005 р. N 1013/2005, Постанова Верховної Ради Автономної Республіки Крим "Про Концепцію розвитку освіти в АРК на період до 2012 року" від 18.10.2006 р. N 215-5/06, Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та відновлення порушених прав церков і релігійних організацій" від 21.03.2002 р. N 279/2002, постанова Ради міністрів Автономної Республіки Крим (N 128 від 25.03.2003 р.) "Про виконання Указу Президента N 279/2002 від 21.03.2002 р. "Про невідкладні заходи щодо остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та відновлення порушених прав церков і релігійних організацій", Концепція пріоритетних напрямів виховної роботи в навчальних закладах Автономної Республіки Крим.
Організаційно-кадрове забезпечення дослідно-експериментальної роботи
Наукове керівництво буде здійснювати:
РУДЯКОВ О.М., ректор Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти, доктор філологічних наук, професор (за згодою);
БЕХ І.Д., директор інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України, дійсний член Академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук (за згодою).
Наукові консультанти: ЯКУБОВ А.С., методист Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти;
ЯКУШЕЧКІН О.В., протоієрей Сімферопольської і Кримської єпархії, настоятель Петро-Павловського кафедрального собору міста Сімферополя;
МАЛЕНКО Н.Ф., голова Київської районної у місті Сімферополі ради.
Відповідальні виконавці за проведення дослідно-експериментальної роботи:
ДРЕВЕТНЯК Г.І., директор навчально-виховного комплексу "Таврійська школа-гімназія N 20", учитель вищої категорії, учитель-методист, відмінник освіти України; ФІЛЬ І.Л., заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель вищої категорії, старший вчитель; ЧЕКАЛОВА О.А., заступник директора з науково-методичної роботи, вчитель вищої категорії; ЖАЛІНА Н.О., вчитель образотворчого мистецтва, вчитель вищої категорії, вчитель-методист; ТИТЯНЕЧКО О.Г., заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель першої категорії; ПОЛЯКОВА О.В., заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель першої категорії.
Етапи проведення дослідно-експериментальної роботи:
I. Підготовчий (2009 - 2010 роки)
1. Визначення і наукове обґрунтування теми, мети і завдань дослідно-експериментальної роботи.
2. Вивчення й аналіз кращого педагогічного досвіду навчальних закладів України за темою дослідно-експериментальної роботи.
3. Спільна науково-експериментальна робота за даною темою з лабораторіями Інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України, методичним центром Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти, методичним кабінетом Сімферопольської і Кримської єпархії.
4. Вивчення потенційних можливостей суб'єктів дослідно-експериментальної роботи.
5. Складання кошторису витрат для забезпечення реалізації програми дослідно-експериментальної роботи.
6. Визначення складу творчих груп учителів-дослідників за основною темою експериментальних досліджень.
7. Формування структури змісту дослідно-експериментальної діяльності навчального закладу.
8. Створення лабораторій:
- моніторингу духовно-морального становлення особистості;
- координаційної роботи з громадськими і релігійними організаціями;
- художньо-естетичного виховання і розвитку творчих здібностей і духовності учнів;
- комунікативно-інноваційної технології духовного становлення особистості;
- науково-методичних, теологічних розробок розвитку духовно-морального виховання;
- апробація науково-експериментальних розробок в освітньому соціумі Криму, України.
II. Концептуально-діагностичний (2010 - 2011 роки)
1. Розробка теоретико-концептуальних засад реалізації завдань програми дослідно-експериментальної роботи.
2. Визначення критеріїв та показників рівня вихованості, сформованості духовно-моральних якостей учнів.
3. Проведення моніторингу рівня сформованості духовно-моральних якостей особистості учня; опрацювання діагностичних листків.
4. Дослідження освітніх очікувань батьків та учнів, ступеня їх задоволення станом навчально-виховного процесу; здійснення моніторингу "загальної думки".
5. Проведення діагностики щодо рівня педагогічної компетенції адміністрації та педагогічних працівників за методикою: "Оцінка сформованості конструктивно-змістовних і конструктивно-оперативних умінь учителя", "Вивчення професійної готовності учителів до дослідно-експериментальної роботи" (В.І.Зверєва).
6. Складання атестаційних карт учителів-експериментаторів.
7. Розробка анкет для батьків за розділами:
- відомості про вас і ваших дітей;
- ваше ставлення до роботи навчального закладу;
- участь у шкільному житті;
- педагогічна культура батьків;
- ваше визначення духовно-моральних цінностей;
- анкета "очікувань" батьків.
8. Розробка програми щодо наукової, теорико-практичної підготовки педагогічного колективу до проведення дослідно-експериментальної роботи.
9. Розробка і затвердження програми спільної діяльності суб'єктів дослідно-експериментальної роботи.
10. Залучення до співпраці представників методичних служб: Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти, Сімферопольського міського методичного центру, методичного кабінету Сімферопольської та Кримської єпархії, Республіканського Комітету з питань релігії Автономної Республіки Крим у справах міжнаціональних відносин.
11. Розробка перспективної моделі формування, розвитку та становлення духовно-моральних цінностей особистості в полікультурному соціумі Криму.
III. Формувальний (2011 - 2012 роки)
1. Експериментальне впровадження, внесення коректив та доповнень у розроблену перспективну модель формування, розвитку та становлення духовно-моральних цінностей особистості в полікультурному соціумі Криму.
2. Створення портфоліо обдарованих дітей; соціального паспорта учнів за національним складом та релігійними переконаннями.
3. Підбір та тиражування необхідних експериментальних матеріалів (тестів, завдань, анкет), визначення показників рівня сформованості духовно-моральних цінностей особистості.
4. Розробка та практична апробація авторської програми курсу за вибором "Основи православної культури Криму" (5 - 7, 10 - 11 класів), видання дидактичних посібників.
5. Організація діяльності краєзнавчих дитячих та молодіжних об'єднань "Православні краєзнавці".
6. Видання начально-виховного комплексу розробок уроків-диспутів для дітей та юнацтва з основ духовної культури.
7. Розробка та впровадження у навчально-виховний процес заходів щодо виховання в учнів толерантного ставлення до інших релігійних культур, норм людського співіснування, правил міжетнічних відносин.
8. Створення та практична апробація науково-методичних розробок, інноваційних авторських методик та технологій щодо впровадження перспективної моделі духовно-морального становлення особистості у соціумі Криму, України.
9. Розробка схеми та алгоритму науково-методичної діяльності з педагогами-експериментаторами.
10. Налагодження консультування та навчання учителів, батьків, представників громадськості щодо питань формування в учнів духовно-моральних цінностей в полікультурному середовищі Криму.
11. Проведення конференцій, "круглих столів", диспутів за участю релігійних діячів-представників різних конфесій Криму. Активна участь у щорічному Республіканському фестивалі народів Криму.
12. Участь учнів навчального закладу в роботі Малої Академії Наук та Малої Академії Мистецтв, підготовка творчих робіт за темою "Релігійна культура народів Криму".
13. Планування та організація позакласних заходів щодо формування духовно-морального потенціалу учнів: відвідування етнографічних, краєзнавчих музеїв міста та регіону, проведення екскурсій православними та історичними місцями Криму; підтримка творчих взаємовідносин із громадськими організаціями: Російським товариством Криму, Кримським республіканським товариством болгар ім. П.Хілендарського, православним товариством греків за кордоном (Греція), Центрами польської, білоруської культур, громадами іудейської, мусульманської та інших релігій Криму.
14. Здійснення поточного моніторингу рівня сформованості духовно-моральних цінностей гімназистів.
15. Відпрацювання механізму комплексної взаємодії моделі-тріади: "учні-учителі-батьки" для вирішення завдань дослідно-експериментальної роботи.
16. Планування та затвердження заходів сімейного виховання: проведення тематичних загальношкільних батьківських зборів, лекторіїв та індивідуальних консультацій для батьків щодо питань духовно-морального та релігійного виховання.
17. Активна участь членів педагогічного колективу у проведенні міських методичних об'єднань на базі навчально-виховного комплексу за такими напрямами: музика, образотворче мистецтво, світова художня культура, виховна та гурткова робота.
IV. Узагальнювальний (2012 - 2013 роки)
1. Здійснення контрольного діагностування рівня сформованості духовно-моральних цінностей гімназистів згідно з визначеними критеріями та показниками.
2. Перевірка ефективності системи науково-методичного забезпечення, індивідуального розвитку, сформованості моральних, художньо-естетичних здібностей та природних талантів учнів.
3. Кількісний, якісний та теоретико-методологічний аналізи, системне оцінювання ефективності впровадження перспективної моделі духовно-морального становлення особистості в полікультурному соціумі Криму, розроблення методик, технологій та авторських проектів.
4. Створення банку даних щодо узагальнення перспективного педагогічного досвіду науково-дослідницьких лабораторій.
5. Затвердження авторських програм: курсу по вибору "Основи православної культури Криму", з виховної роботи, з художньо-естетичного виховання науковою радою Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти.

................
Перейти до повного тексту