1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
31.07.2008 N 1/9-484
Головам робочих груп
МОН України з розроблення
галузевих стандартів вищої
освіти та головам
Науково-методичних комісій
МОН України
Щодо нормативно-методичного забезпечення розроблення галузевих стандартів вищої освіти
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки N 642 від 09.07.2009 )
На виконання пункту 5.1 Наказу МОН України від 11.10.2007 р. N 897 "Про створення робочих груп з розроблення галузевих стандартів вищої освіти". Надсилаємо методичні рекомендації щодо розроблення складових галузевих стандартів вищої освіти.
Заступник Міністра В.Д.Шинкарук
Додаток
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ІНСТИТУТ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І ЗМІСТУ ОСВІТИ
КОМПЛЕКС НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ РОЗРОБЛЕННЯ СКЛАДОВИХ СИСТЕМИ ГАЛУЗЕВИХ СТАНДАРТІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
За загальною редакцією В.Д.Шинкарука, Заступника Міністра освіти і науки України
Укладачі: Я.Я.Болюбаш, директор департаменту вищої освіти; К.М.Левківський кандидат історичних наук, професор; В.Л.Гуло, кандидат біологічних наук, доцент Л.О.Котоловець, начальник відділу змісту і технологій навчання молодших спеціалістів Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, Н.І.Тимошенко, методист вищої категорії.
Для впорядкування матеріалів залучались: В.І.Даниленко, В.І.Калініченко, А.В.Кошель, В.П.Погребняк, М.О.Присенко, Ю.В.Сухарніков, І.А.Топольський, В.О.Салов.
Указом Президента України від 4 липня 2005 року N 1013 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" (п. 7) визначено низку заходів, спрямованих на реалізацію в Україні положень Болонської декларації, зокрема, з розроблення та затвердження нових галузевих стандартів вищої освіти.
Введення Постановами Кабінету міністрів України від 13 грудня 2006 р. N 1719 "Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра" та від 20 червня 2007 р. N 839 "Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста" ставить завдання, зокрема, про розробку Галузевих стандартів вищої освіти нового покоління.
Накази Міністерства освіти і науки від 11 жовтня 2007 р. N 897 "Про створення робочих груп з розроблення галузевих стандартів вищої освіти" та від 13.07.07 р. N 604 "Про порядок введення в дію переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста" встановлюють порядок розроблення, подання, проходження експертизи, погодження і затвердження складових галузевих стандартів вищої освіти (ОКХ, ОПП, засоби діагностики рівня якості освітньо-професійної підготовки фахівця)
Представлений комплекс нормативних документів має за мету забезпечити розробку складових системи галузевих стандартів вищої освіти на єдиній методологічній основі з урахуванням рекомендацій Болонської групи щодо застосування компетентнісного підходу до проектування стандартів освіти.
Наведено порядок та методика розробки складових галузевих стандартів вищої освіти, нормативно-правові документи, які регламентують цей процес.
Розраховано на керівників ВНЗ, голів та членів робочих груп з розроблення галузевих стандартів вищої освіти, педагогічних працівників, працівників міністерств та відомств.
Розробники комплексу нормативних документів висловлюють глибоку подяку всім науково-педагогічним працівникам, які своїми порадами та побажаннями в процесі апробації комплексу, прискорили його створення.
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА ..................................................... 3
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСТНОГО ПІДХОДУ ...... 4
ВІДПРАВНІ ПОЛОЖЕННЯ ........................................... 7
ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ВІДПОВІДНІ ВИЗНАЧЕННЯ ..................... 12
НОРМАТИВНО-МЕТОДИЧНІ ПОЛОЖЕННЯ З РОЗРОБЛЕННЯ
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВИПУСКНИКА ВИЩОГО
НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ........................................... 15
НОРМАТИВНО-МЕТОДИЧНІ ПОЛОЖЕННЯ З РОЗРОБЛЕННЯ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ
ПРОГРАМИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦЯ ................................... 50
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА .......................................... 68
Передмова
Приєднання України до Європейського освітнього простору вимагає реформування системи освіти з метою органічної інтеграції національної системи освіти у світову.
Указом Президента України від 4 липня 2005 року N 1013 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" (п.7) визначено низку заходів, спрямованих на реалізацію в Україні положень Болонської декларації, зокрема, з розроблення та затвердження нових галузевих стандартів вищої освіти (1).
"Концепція Державної програми розвитку освіти на 2006-2010 роки", яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 липня 2006 року N 396-р (2, 3) одним із завдань визначає забезпечення доступу до високоякісної вищої освіти та мобільності випускників вищих навчальних закладів на ринку праці, шляхом інтеграції вищих навчальних закладів різних рівнів акредитації, наукових установ та підприємств, упровадження гнучких освітніх програм та інформаційних технологій навчання відповідно до вимог Болонської декларації.
Порівняльний аналіз сучасних зарубіжних освітніх систем і технологій та наукових розробок вітчизняних педагогів (4) дозволив зробити висновок про те, що основними шляхами розвитку систем освіти є :
- постійне оновлення змісту вищої освіти з метою більш повного забезпечення потреб суспільства, у тому числі й майбутніх;
- орієнтація на забезпечення конкурентоспроможності випускників на ринку праці;
- формування у студента професійних та соціально-особистісних якостей, які б дозволили йому повністю реалізувати свій інтелектуальний потенціал;
- поглиблення автономії та забезпечення академічної незалежності закладів освіти, посилення їх зв'язків із роботодавцями, як основними замовниками фахівців;
- розширення академічної мобільності студентів, що дозволить повніше реалізовувати їх інтелектуальний потенціал.
Праця фахівця будь-якої спеціальності спрямована на певний об'єкт (предмет) діяльності й полягає у виконанні визначених виробничих функцій. Вона пов'язана з конкретною системою діяльності та реалізується за допомогою відповідної системи засобів цієї діяльності. Тобто праця фахівця пов'язана з конкретною технологією або є елементом цієї технології.
В умовах перманентної науково-технологічної революції життєвий цикл сучасних технологій стає меншим, ніж термін професійної діяльності фахівця. За цих умов домінуючим в освіті стає формування здатності фахівця на основі відповідної фундаментальної освіти перебудовувати систему власної професійної діяльності з урахуванням соціально значущих цілей та нормативних обмежень - тобто формування особистісних характеристик майбутнього фахівця. Якщо визначити за головну мету діяльності системи вищої освіти підготовку такого фахівця, то процес навчання доцільно організовувати таким чином, щоб забезпечувався всебічний розвиток особистості майбутнього фахівця. Засобом формування особистості при цьому стають освітні технології, продуктом діяльності - особистість випускника вищого навчального закладу, який має бути компетентним не лише в професійній галузі, але й мати активну життєву позицію, високий рівень громадянської свідомості, бути компетентним при вирішенні будь яких завдань (задач), які ставить перед ним життя.
Таким чином, перехід до нового покоління галузевих стандартів вищої освіти, на основі компетентнісного підходу, є необхідним етапом на шляху реформування системи освіти в Україні.
Застосування компетентнісного підходу до створення галузевих стандартів вищої освіти ні в якому разі не замінює традиційну для вітчизняної освіти систему "знання, уміння, навички", а створює передумови для більшого та гнучкішого наближення результатів освіти до потреб та вимог ринку праці, подальшого розвитку освітніх технологій та системи освіти в цілому.
Представлений комплекс нормативних документів має за мету забезпечити розробку складових системи галузевих стандартів вищої освіти на єдиній методологічній основі.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСТНОГО ПІДХОДУ
В основі розробки ГСВО нового покоління покладено компетентнісний підхід. Застосування компетентнісного підходу до розробки ГСВО повинне привести до формування нової системи діагностичних засобів із переходом від оцінки знань до оцінки компетенцій та визначення рівня компетентності в цілому. Таким чином, результати формування системи компетенцій є одним із ключових моментів оцінки якості знань. Мова йде про вдосконалення освітніх технологій на основі постійної взаємодії викладача зі студентом. Результати освіти - це очікувані й вимірювані конкретні досягнення студентів (випускників), які визначають, що здатний робити студент (випускник) по завершенні всієї або частини освітньої програми.
Запропоноване в європейському проекті TUNING (6) "...поняття компетенцій включає знання й розуміння (теоретичне знання академічної галузі, здатність знати й розуміти), знання як діяти (практичне й оперативне застосування знань до конкретних ситуацій), знання як бути (цінності як невід'ємна частина способу сприйняття й життя з іншими в соціальному контексті)". Поняття "компетенція" включає не тільки когнітивну й операційно-технологічну складові, але й мотиваційну, етичну, соціальну, поведінкову сторони (результати освіти, знання, уміння, систему ціннісних орієнтацій). У формуванні компетенції вирішальну роль відіграє не тільки зміст освіти, але також і освітнє середовище вищих навчальних закладів, організація освітнього процесу, освітні технології, включаючи самостійну роботу студентів тощо. Треба підкреслити узагальнений, інтегральний характер поняття "компетенція" стосовно понять "знання", "уміння", "навички".
Єврокомісія виділяє 8 ключових компетенцій, якими повинен володіти кожний європеєць:
- компетенція в галузі рідної мови;
- компетенція в сфері іноземних мов;
- математична та фундаментальна природничо-наукова та технічна компетенції;
- комп'ютерна компетенція;
- навчальна компетенція;
- міжособистісна, міжкультурна та соціальна компетенції, а також громадянська компетенція;
- компетенція підприємництва;
- культурна компетенція.
Ці компетенції підтримуються певними здатностями, до яких зараховуються у всіх життєвих областях такі необхідні аспекти, як критичне мислення, креативність, "європейський вимір" і активна життєва позиція. Спільно ці здатності сприяють розвитку особистості. В сучасних умовах для випускників навчальних закладів особливо важливим має бути розуміння соціального значення своєї професії й, відповідно, розуміння свого місця в системі соціальних відносин, а також здатність до критичної оцінки свого життєвого та професійного досвіду, свідомого вибору шляхів та методів удосконалення своїх особистих і професійних якостей.
Відповідність якості підготовки випускника вимогам галузевого стандарту вищої освіти має визначатись його компетенціями:
------------------------------------------------------------------
|Компетенція |Абревіатура |
| |компетенції |
|---------------------------------------------------+------------|
|Компетенції соціально-особистісні: |КСО |
|---------------------------------------------------+------------|
|- розуміння та сприйняття етичних норм поведінки |КСО 01 |
|відносно інших людей і відносно природи (принципи | |
|біоетики); | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- розуміння необхідності та дотримання норм |КСО 02 |
|здорового способу життя; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність учитися; |КСО 03 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність до критики й самокритики; |КСО 04 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- креативність, здатність до системного мислення; |КСО 05 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- адаптивність і комунікабельність; |КСО 06 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- наполегливість у досягненні мети; |КСО 07 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- турбота про якість виконуваної роботи; |КСО 08 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- толерантність; |КСО 09 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- екологічна грамотність. |КСО 10 |
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
|Загальнонаукові компетенції: |КЗН |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові уявлення про основи філософії, психології,|КЗН-1 |
|педагогіки, що сприяють розвитку загальної культури| |
|й соціалізації особистості, схильності до етичних | |
|цінностей, знання вітчизняної історії, економіки й | |
|права, розуміння причинно-наслідкових зв'язків | |
|розвитку суспільства й уміння їх використовувати в | |
|професійній і соціальній діяльності; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові знання фундаментальних розділів |КЗН-2 |
|математики, в обсязі, необхідному для володіння | |
|математичним апаратом відповідної галузі знань, | |
|здатність використовувати математичні методи в | |
|обраній професії; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові знання в галузі інформатики й сучасних |КЗН-3 |
|інформаційних технологій; навички використання | |
|програмних засобів і навички роботи в комп'ютерних | |
|мережах, уміння створювати бази даних і | |
|використовувати інтернет-ресурси; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові знання фундаментальних наук, в обсязі, |КЗН-4 |
|необхідному для освоєння загальнопрофесійних | |
|дисциплін; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові знання в галузі, необхідні для освоєння |КЗН-5 |
|загальнопрофесійних дисциплін. | |
------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
|Інструментальні компетенції |КІ |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність до письмової й усної комунікації рідною|КІ-1 |
|мовою; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- знання іншої мови(мов); |КІ-2 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- навички роботи з комп'ютером; |КІ-3 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- навички управління інформацією; |КІ-4 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- дослідницькі навички. |КІ-5 |
------------------------------------------------------------------
Професійні компетенції (ці компетенції можуть мати узагальнений характер, притаманний професіоналу (фахівцю) взагалі або з певного класу (підкласу, групи) професій, а також визначаються вимогами конкретних професійних стандартів певної професії або (в разі їх відсутності) експертним шляхом за пропозиціями відповідних робочих груп на основі європейських аналогів та кваліфікаційною характеристикою професії працівника (за ДКХПП або запропонованою та узгодженою з МПСП):
------------------------------------------------------------------
|Професійні компетенції(*): (на прикладі бакалавра | |
|за напрямом підготовки 6.040102 "Біологія") | |
|---------------------------------------------------+------------|
|загально-професійні: |КЗП |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові уявлення про різноманітність біологічних |КЗП-1 |
|об'єктів, розуміння значення біорізноманіття для | |
|збереження стійкості біосфери; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- володіння методами спостереження, опису, |КЗП-2 |
|ідентифікації, класифікації, культивування | |
|біологічних об'єктів; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- сучасні уявлення про принципи структурної й |КЗП-3 |
|функціональної організації біологічних об'єктів і | |
|механізмах підтримання гомеостазу; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність застосовувати основні фізіологічні |КЗП-4 |
|методи аналізу й оцінки стану живих систем; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- сучасні уявлення про принципи клітинної |КЗП-5 |
|організації біологічних об'єктів, біофізичних і | |
|біохімічних основах, мембранних процесах і | |
|молекулярних механізмах життєдіяльності; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність застосовувати сучасні експериментальні |КЗП-6 |
|методи роботи з біологічними об'єктами в польових і| |
|лабораторних умовах, навички роботи із сучасною | |
|апаратурою; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові уявлення про основні закономірності й |КЗП-7 |
|сучасні досягнення генетики, мікро- і | |
|макроеволюції, розуміння ролі еволюційної ідеї в | |
|біологічному світогляді; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- уявлення про основи еволюційної теорії; |КЗП-8 |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові уявлення про закономірності відтворення й |КЗП-9 |
|індивідуального розвитку біологічних об'єктів; | |
|володіння методами роботи з ембріональними | |
|об'єктами; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові уявлення про основи загальної, системної й|КЗП-10 |
|прикладної екології, принципах оптимального | |
|природокористування й охорони природи; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- базові уявлення про основи біології людини, |КЗП-11 |
|пропедевтики та охорони здоров'я; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- сучасні уявлення про основи біотехнології й |КЗП-12 |
|генної інженерії; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- знання й застосування на практиці принципів |КЗП-13 |
|біоетики, розуміння соціальних і екологічних | |
|наслідків своєї професійної діяльності; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- сучасні уявлення про принципи моніторингу, оцінки|КЗП-14 |
|стану природного середовища й охорони живої | |
|природи; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність планувати й реалізувати відповідні |КЗП-15 |
|заходи; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- знання правових основ дослідницьких робіт і |КЗП-16 |
|законодавства України в галузі охорони природи й | |
|природокористування; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність організувати роботу відповідно до вимог|КЗП-17 |
|безпеки життєдіяльності й охорони праці; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність до ділових комунікацій у професійній |КЗП-18 |
|сфері, знання основ ділового спілкування, навички | |
|роботи в команді; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- уміння вести дискусію й викладати основи біології|КЗП-19 |
|й екології. | |
|---------------------------------------------------+------------|
|спеціалізовано-професійні: |КСП |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати професійно профільовані|КСП-1 |
|знання в галузі математики (математичної | |
|статистики), для статистичної обробки | |
|експериментальних даних і математичного моделювання| |
|біологічних явищ і процесів; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати математичний апарат для|КСП -2 |
|освоєння теоретичних основ і практичного | |
|використання біологічних методів. | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати професійно профільовані|КСП-3 |
|знання й практичні навички в галузі механіки, | |
|молекулярної фізики й термодинаміки, електрики, | |
|магнетизму, оптики, ядерної фізики для дослідження | |
|біологічних явищ і процесів; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати теоретичні знання й |КСП -4 |
|практичні навички для оволодіння основами теорії й | |
|методів біологічних досліджень; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати професійно профільовані|КСП -5 |
|знання й практичні навички в галузі загальної, | |
|аналітичної, фізичної, органічної хімії, | |
|високомолекулярних сполук і колоїдної хімії для | |
|дослідження біологічних явищ і процесів;. | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати знання, уміння й |КСП -6 |
|навички в галузі теорії й практики хімічних | |
|досліджень для освоєння теоретичних основ і методів| |
|біології та екології. | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати професійно профільовані|КСП -7 |
|знання в галузі наук про Землю (геоморфології, | |
|геології, фізичній географії, ґрунтознавства) для | |
|дослідження біологічних явищ і процесів; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|здатність використовувати знання й уміння в галузі |КСП -8 |
|геології, географії, ґрунтознавства для освоєння | |
|фундаментальних розділів загальної та прикладної | |
|екології; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати професійно профільовані|КСП -9 |
|знання, уміння й навички в галузі фундаментальних | |
|розділів загальної біології для дослідження | |
|біологічних явищ і процесів;. | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність використовувати знання, уміння й |КСП -10 |
|навички в галузі загальної біології для | |
|теоретичного освоєння загальнопрофесійних дисциплін| |
|і рішення практичних завдань; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- професійно профільовані знання й уміння в галузі |КСП -11 |
|теоретичних основ інформатики й практичного | |
|використання комп'ютерних технологій; | |
|---------------------------------------------------+------------|
|- здатність володіти навичками роботи з комп'ютером|КСП -12 |
|на рівні користувача, використовувати інформаційні | |
|технології для рішення експериментальних і | |
|практичних завдань у галузі професійної діяльності.| |
------------------------------------------------------------------
---------------
(*) Професійні компетенції визначаються відповідно до професійної діяльності та освітньо-професійного рівня
Відправні положення
Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності" від 31 травня 2007 року N 1107-V, згідно з яким "національні стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності мають розроблятися на основі міжнародних стандартів, якщо вони вже прийняті або перебувають на завершальній стадії розроблення".
Міністерством освіти і науки України (далі - МОН України) видано Наказ "Про затвердження Плану дій щодо забезпечення якості вищої освіти України та її інтеграції в європейське і світове освітнє співтовариство на період до 2010 року" від 13.07.2007 р. N 612.
На виконання постанов Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 р. N 1719 "Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра" та від 20.06.2007 р. N 839 "Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодший спеціаліст", відповідних наказів МОН України від 27.01.2007 р. N 58 (підпункт 6.7) та від 13.07.2007 N 604 та з метою здійснення нормативного та навчально-методичного забезпечення вдосконалення підготовки фахівців з вищою освітою МОН України видало наказ від 11 жовтня 2007 р. N 897, п. 3 якого регламентує, зокрема, порядок розроблення, подання, проходження експертизи, погодження і затвердження складових галузевих стандартів вищої освіти (ОКХ, ОПП, засоби діагностики рівня якості освітньо-професійної підготовки фахівця). Вказаний порядок є похідним і базується на положеннях наказу Міносвіти України від 31.07.1998 р. N 285 зі змінами та доповненнями, що введені розпорядженням МОН України від 05.03.2001 р. N 28-р.
Розроблення нового покоління галузевих стандартів вищої освіти України має починатися у разі наявності відповідної професійної назви роботи у Національному класифікаторі України "Класифікатор професій ДК 003:2005" (у подальшому КП), за якою визначається професійна кваліфікація випускника вищого навчального закладу.
У разі відсутності професійної назви роботи у КП, розробники стандарту готують обґрунтування необхідності введення професійної назви роботи до КП, кваліфікаційну характеристику фахівця та заповнюють форму подання проекту змін до ДК 003:2005 (таблиця 1), яку базовий навчальний заклад передає відповідному міністерству або іншому органу виконавчої влади (уповноваженому за ведення конкретного виду економічної діяльності відповідно до Національного класифікатора України "Класифікація видів економічної діяльності" ДК 009:2005 та галузевого випуску Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників як державному замовнику на підготовку фахівців та відповідальному за їх працевлаштування, а за відсутності такого - відповідному національному об'єднанню підприємців), далі - уповноваженому органу.
Послідовність обов'язкових дій щодо внесення змін та доповнень до ДК 003:2005 нормативно встановлена Державним стандартом України ДСТУ 3739-98 "Положення про ведення Державного класифікатора ДК 003 "Класифікатор професій" (далі - ДСТУ 3739-98) і передбачає обґрунтовану ініціативну взаємодію заінтересованих суб'єктів сфери освіти та праці, а саме:
- вищих навчальних закладів на основі результатів наукових досліджень та моніторингу ринку праці;
- уповноваженого органу - державному замовнику на підготовку фахівців, відповідальному за їх працевлаштування.
Таблиця 1. Приклад заповнення форми подання проекту змін до ДК 003:2005 на паперовому носії.
-------------------------------------------------------------------------------------------
|Директива| Галузь | N випуску | Код | Професійна | Освітньо- | Назва галузі |
| | економіки | Довідника |профе-| назва | кваліфіка- | знань та |
| | за | кваліфі- |сійної| роботи за КП |ційний рівень| напряму |
| | ДК 009:2005 | каційних |назви | або для | випускника |(спеціальності)|
| | ( va375202-05 )| характе- |роботи| внесення | вищого | підготовки |
| | | ристик |за КП |(відповідно до| навчального | відповідно |
| | | професій | |узагальненого | закладу для | до професійної|
| | |працівників| | об'єкта | професійної | назви роботи |
| | | | | діяльноті) | роботи | |
|---------+---------------+-----------+------+--------------+-------------+---------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|---------+---------------+-----------+------+--------------+-------------+---------------|
|Внести | | | | | | |
|---------+---------------+-----------+------+--------------+-------------+---------------|
|Змінити | | | | | | |
|---------+---------------+-----------+------+--------------+-------------+---------------|
|Скасувати| | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------------------
Схема проходження матеріалів наведена в таблиці 2.
3. Тільки після затвердження змін до КП наказом Держспоживстандарту України або повідомлення Державної установи "НДІ соціально-трудових відносин" про підготовку документів на затвердження Держспоживстандартом України робоча група при наявності кваліфікаційних характеристик професій працівників та визначення професій в інших нормативних документах сфери праці починає розроблення проектів складових галузевих стандартів вищої освіти (освітньо-кваліфікаційної характеристики - ОКХ, освітньо-професійної програми - ОПП, засобів діагностики якості підготовки фахівця - ЗД) за освітньо-кваліфікаційним рівнем з врахуванням відповідних положень Комплексу нормативних документів для розробки складових системи стандартів вищої освіти, введеного наказом Міністра освіти України від 31.07.1998 р. N 285 зі змінами та доповненнями, що введені Розпорядженням Міністерства освіти і науки України від 05.03.01 р. N 28-р, інших директивних документів сфери освіти, в тому числі рекомендацій Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України (далі - ІІТЗО МОН України) щодо розробки нового покоління стандартів.
Таблиця 2. Узагальнена структура організації порядку ведення Національного класифікатора України "КЛАСИФІКАТОР ПРОФЕСІЙ" ДК 003:2005 (за ДСТУ 3739)
------------------------------------------------------------------
|Суб'єкти дій |Зміст дій |
|-----------------------------+----------------------------------|
|Базовий вищий навчальний |Дослідження та визначення: |
|заклад |- кола завдань (область знань); |
| |- складності завдань; |
| |- посадових обов'язків. |
| |Розробка: |
| |- кваліфікаційної характеристики |
| |професії працівника та визначення |
| |системи його компетенцій; |
| |- форми подання проекту змін до |
| |ДК 003:2005 |
| | ( vb375609-05, vc375609-05 ). |
|-----------------------------+----------------------------------|
|Уповноважений орган за |Розгляд обґрунтованості пропозицій|
|ведення конкретного виду |базового вищого навчального |
|економічної діяльності |закладу. Фахова експертиза нової |
|відповідно до Національного |професії (роботи) |
|класифікатора України | |
|"Класифікація видів | |
|економічної діяльності" | |
|ДК 009:2005 ( va375202-05 ) | |
|та галузевого | |
|випуску Довідника | |
|кваліфікаційних характеристик| |
|професій працівників як | |
|державний замовник на | |
|підготовку фахівців та | |
|відповідальний за їх | |
|працевлаштування, а за | |
|відсутності такого - | |
|відповідне національне | |
|об'єднання підприємців | |
|-----------------------------+----------------------------------|
|Державна установа |Експертиза проекту змін та |
|Науково-дослідний інститут |доповнень. Погодження з |
|соціально-трудових відносин |організаціями обов'язкового |
|Міністерства праці та |погодження. Підготовка проектів |
|соціальної політики України |змін та доповнень для погодження |
| |Міністерством праці та соціальної |
| |політики України. |
|-----------------------------+----------------------------------|
|Міністерство праці та |Організація розгляду у |
|соціальної політики України |погоджувальних організаціях і |
| |підготовка проектів змін та |
| |доповнень для затвердження |
| |Держспоживстандартом України |
|-----------------------------+----------------------------------|
|Держспоживстандарт України |Державна експертиза. Затвердження |
| |наказом |
------------------------------------------------------------------
Зразок
ЛИСТ ПОГОДЖЕННЯ
освітньо-кваліфікаційної характеристики
Освітньо-кваліфікаційний рівень _______________________________
(назва)
Галузь знань _______________________________
(шифр та назва згідно
з Переліком 200__)
Напрям підготовки _______________________________
(код та назва згідно з
Переліком 200__)
Спеціальність _______________________________
(код та найменування
спеціальності)
Кваліфікація _______________________________
(код та назва згідно з
Класифікатором професій
ДК 003:2005)
Міністерство освіти і науки Міністерство праці та
України соціальної політики України
"ПОГОДЖЕНО" "ПОГОДЖЕНО"
Департамент вищої освіти Управління політики
зайнятості та трудової
міграції
_________ __________________ _________ __________________
(підпис) (прізвище (підпис) (прізвище
та ініціали) та ініціали)
"___"________________200_ р. "___"________________200_ р.
Інститут інноваційних Відділ професійного розвитку
технологій і змісту освіти трудового потенціалу та
альтернативної служби
_________ __________________ управління політики
(підпис) (прізвище зайнятості
та ініціали) та трудової міграції
"___"________________200_ р. _________ __________________
(підпис) (прізвище
М.П. та ініціали)
"___"________________200_ р.
Голова НМК/підкомісії
_________ __________________
(підпис) (прізвище
та ініціали)
"___"________________200_ р.
РОЗРОБЛЕНО І ВНЕСЕНО
Керівник закладу-розробника Керівник розробки
Ректор (директор) ____________ _________________________________
(науковий ступінь та
вчене звання, посада)
______________________________ _________________________________
(повна назва базового ВНЗ) (повна назва ВНЗ)
_________ ____________________ _________ _______________________
(підпис) (прізвище (підпис) (прізвище
та ініціали) та ініціали)
"___"________________200_ р. "___"________________200_ р.
М.П.
Зразок
ЛИСТ ПОГОДЖЕННЯ
освітньо-професійної-програми
Освітньо-кваліфікаційний рівень _______________________________
(назва)
Галузь знань _______________________________
(шифр та назва згідно з
Переліком 200__)
Напрям підготовки _______________________________
(код та назва згідно з
Переліком 200__)
Спеціальність _______________________________
(код та найменування
спеціальності)
Кваліфікація _______________________________
(код та назва згідно з
Класифікатором професій
ДК 003:2005)
Міністерство освіти і науки
України
"ПОГОДЖЕНО"
Департамент вищої освіти
___________ ______________________
(підпис) (прізвище та ініціали)
"___"________________200_ р.
Інститут інноваційних технологій
і змісту освіти
___________ ______________________
(підпис) (прізвище та ініціали)
"___"________________200_ р.
М.П.
Голова НМК/підкомісії
___________ ______________________
(підпис) (прізвище та ініціали)
"___"________________200_ р.
Керівник закладу-розробника Керівник розробки
Ректор (директор) ____________ _________________________________
(науковий ступінь та
вчене звання, посада)
______________________________ _________________________________
(повна назва базового ВНЗ) (повна назва ВНЗ)
_________ ____________________ _________ _______________________
(підпис) (прізвище (підпис) (прізвище
та ініціали) та ініціали)
"___"________________200_ р. "___"________________200_ р.
М.П.
Зразок
ЛИСТ ПОГОДЖЕННЯ
засобів діагностики якості вищої освіти
Освітньо-кваліфікаційний рівень _______________________________
(назва)
Галузь знань _______________________________
(шифр та назва згідно з
Переліком 200__)
Напрям підготовки _______________________________
(код та назва згідно з
Переліком 200__)
Спеціальність _______________________________
(код та найменування
спеціальності)
Кваліфікація _______________________________
(код та назва згідно з
Класифікатором професій
ДК 003:2005)
Міністерство освіти і науки
України
"ПОГОДЖЕНО"
Департамент вищої освіти
___________ ______________________
(підпис) (прізвище та ініціали)
"___"________________200_ р.
Інститут інноваційних технологій
і змісту освіти
___________ ______________________
(підпис) (прізвище та ініціали)
"___"________________200_ р.
М.П.
Голова НМК/підкомісії
___________ ______________________
(підпис) (прізвище та ініціали)
"___"________________200_ р.
Керівник закладу-розробника Керівник розробки
Ректор (директор) ____________ _________________________________
(науковий ступінь та
вчене звання, посада)
______________________________ _________________________________
(повна назва базового ВНЗ) (повна назва ВНЗ)
_________ ____________________ _________ _______________________
(підпис) (прізвище (підпис) (прізвище
та ініціали) та ініціали)
"___"________________200_ р. "___"________________200_ р.
М.П.
ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ВІДПОВІДНІ ВИЗНАЧЕННЯ
У комплексі нормативних документів для розробки складових системи стандартів вищої освіти використовуються такі терміни та відповідні визначення:
А
Акредитація - процедура надання вищому навчальному закладові певного типу права провадити освітню діяльність, пов'язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації, відповідно до вимог стандартів вищої освіти, а також до державних вимог щодо кадрового, науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення.
Атестація (державна атестація) осіб, які закінчують вищі навчальні заклади - встановлення відповідності рівня якості отриманої ними вищої освіти вимогам стандартів вищої освіти по закінченню навчання за напрямом, спеціальністю.
В
Вид діяльності (людини) - характеристика діяльності залежно від способів і форм її здійснення.
Вид діяльності визначається станом взаємодії фахівця з узагальненим об'єктом діяльності протягом усього циклу існування об'єкта.
Валідність - комплексна характеристика психодіагностичної методики (тесту), що включає відомості щодо сфери явищ, які досліджуються, та репрезентативності діагностичної процедури стосовно до них.
Вимога - норма, правило.
Виробнича функція (трудова, службова) - сукупність обов'язків, що виконує фахівець відповідно до займаної посади і які визначаються посадовою інструкцією або кваліфікаційною характеристикою.
Розрізняють такі виробничі функції:
- Дослідницька - функція спрямована на збір, обробку, аналіз і систематизацію науково-технічної інформації з напрямку роботи.
- Проектувальна (проектувально-конструкторська) - функція спрямована на здійснення цілеспрямованої послідовності дій щодо синтезу систем або окремих їх складових, розробка документації, яка необхідна для втілення та використання об'єктів та процесів (конструювання є окремим процесом проектування, який полягає в обґрунтуванні рішень щодо принципу дії та конструкції об'єктів, розробки документації на їх виготовлення).
- Організаційна - функція спрямована на упорядкування структури й взаємодії складових елементів системи з метою зниження невизначеності, а також підвищення ефективності використання ресурсів і часу (окремим процесом організації діяльності можна вважати планування - часове впорядкування виконання робіт, тобто обґрунтування їх, послідовності, тривалості та строків виконання).
- Управлінська - функція спрямована на досягнення поставленої мети, забезпечення сталого функціонування і розвитку систем завдяки інформаційному обмінові (до фахівця інформаційні потоки надходять через зворотні зв'язки, до об'єкта управління - у вигляді директивних рішень).
- Технологічна - функція спрямована на втілення поставленої мети за відомими алгоритмами, тобто фахівець виступає як структурний елемент (ланка) певної технології.
- Контрольна - функція спрямована на здійснення контролю в межах своєї професійної діяльності в обсязі посадових обов'язків.
- Прогностична - функція, яка дозволяє на основі аналізу здійснювати прогнозування в професійній діяльності.
- Технічна - функція спрямована на виконання технічних робіт в професійній діяльності.
Вища освіта - рівень освіти, який здобувається особою у вищому навчальному закладі в результаті послідовного, системного та цілеспрямованого процесу засвоєння змісту навчання, який ґрунтується на повній загальній середній освіті й завершується здобуттям певної кваліфікації за підсумками державної атестації;
Вищий навчальний заклад - освітній, освітньо-науковий заклад, який заснований і діє відповідно до законодавства про освіту, реалізує відповідно до наданої ліцензії освітньо-професійні програми вищої освіти за певними освітніми та освітньо-кваліфікаційними рівнями, забезпечує навчання, виховання та професійну підготовку осіб відповідно до їх покликання, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та науково-технічну діяльність.
Г
Галузь(*) (в економіці) - сукупність усіх виробничих одиниць, які беруть участь переважно в однакових або подібних видах виробничої діяльності.
---------------
(*) Термін, визначення якого наведено у Національному класифікаторі України "Класифікатор видів економічної діяльності" ДК 009:2005
Галузь знань - група напрямів підготовки, споріднених за ознакою спільності узагальнених структур діяльності.
Д
Дипломний проект - кваліфікаційна робота, що призначена для об'єктивного контролю ступеня сформованості умінь вирішувати типові задачі діяльності, які, в основному, віднесені в ОКХ до проектувальної (проектно-конструкторської) та виконавської (технологічної, операторської) виробничих функцій.
Дипломна робота - кваліфікаційна робота, що призначена для об'єктивного контролю ступеня сформованості умінь вирішувати типові задачі діяльності, які, в основному, віднесені в ОКХ до організаційної, управлінської та виконавської (технологічної, операторської) виробничих функцій.
Дія - одиниця діяльності, що не розкладається на більш прості, в наслідок якої досягається конкретна усвідомлена мета.
Діяльність (діяльність людини) - динамічна система взаємодій людини із навколишнім світом, в яких вона досягає свідомо поставлених цілей, що з'являються внаслідок виникнення у неї певних потреб.
У процесі діяльності людина виступає як суб'єкт діяльності, а її дії спрямовані на зміни об'єкту діяльності.
Діяльність інноваційна - див. Інноваційна діяльність.
Е
Економічна діяльність(*) - процес поєднання дій, які приводять до отримання відповідного набору продукції чи послуг. Вид діяльності (вид економічної діяльності) має місце тоді, коли об'єднуються ресурси (устаткування, робоча сила, технологічні засоби, сировина та матеріали) для створення виробництва конкретної таким чином, вид діяльності характеризується використанням ресурсів, виробничим процесом, випуском продукції та наданням послуг.
---------------
(*) Термін, визначення якого наведено у Національному класифікаторі України "Класифікатор видів економічної діяльності" ДК 009:2005
З
Задача діяльності - потреба, що виникає в певних умовах і може бути задоволена в результаті визначеної структури діяльності, до якої належить:
- предмет діяльності (праці) - елементи навколишнього середовища, що суб'єкт має до початку своєї діяльності і які підлягають трансформації у продукт;
- засіб діяльності (праці) - об'єкт, що опосередковує вплив суб'єкта на предмет діяльності, або те, що, звичайно, називають "знаряддям праці", і стимули, що використовуються, наприклад, у діяльності управління;
- процедура діяльності (праці) - технологія (спосіб, метод) одержання бажаного продукту. Інформація про спосіб діяльності фіксується у вигляді програми або алгоритму на певних матеріальних носіях;
- умови діяльності (праці) - характеристика оточення суб'єкта в процесі діяльності (температура, склад повітря, рівень акустичних шумів, пристосованість приміщення до праці, меблі, а також соціальні умови, просторові та часові чинники);
- продукт діяльності (праці) - те, що одержано в результаті трансформації предмета в процесі діяльності.
Є три види задач діяльності:
- професійні задачі - задачі діяльності, що безпосередньо спрямовані на виконання завдання (завдань), що поставлено(і) перед фахівцем як професіоналом;
- соціально-виробничі задачі - задачі діяльності, що пов'язані з діяльністю фахівця у сфері виробничих відносин у трудовому колективі (наприклад, інтерактивне та комунікативне спілкування тощо);
- соціально-побутові задачі - задачі діяльності, що виникають у повсякденному житті і пов'язані з домашнім господарством, відпочинком, родинним спілкуванням, фізичним і культурним розвитком тощо і можуть впливати на якість виконання фахівцем професійних та соціально-виробничих задач.
Здатність - властивість індивіда здійснювати, виконувати, робити що-небудь, поводити себе певним чином; в тому числі психічний та фізичний стан індивіда, в якому він спроможний виконувати певний вид продуктивної діяльності.
Здібність - природній нахил до чого-небудь, талант; в тому числі особливості індивіда, що є суб'єктивними умовами успішного здійснення певного виду продуктивної діяльності.
Здібності пов'язані із загальною орієнтованістю особи, з її нахилом до тієї чи іншої діяльності.
Зміст вищої освіти - обумовлена цілями та потребами суспільства система знань, умінь і навичок, у вигляді компетенцій, що має бути сформована в процесі навчання з урахуванням перспектив розвитку суспільства, науки, техніки, технології, культури та мистецтва.
Зміст навчання - структура, зміст і обсяг навчальної інформації, засвоєння якої забезпечує особі можливість здобуття вищої освіти і певної кваліфікації. Зміст навчання поділяється на:
- нормативну частину змісту навчання - обов'язковий для засвоєння зміст навчання, сформований відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики як змістові модулі із зазначенням їх обсягу й рівня засвоєння, а також форм державної атестації;
- вибіркову частину змісту навчання - рекомендований для засвоєння зміст навчання, сформований як змістові модулі із зазначенням їх обсягу та форм атестації, призначений для задоволення потреб і можливостей особистості, регіональних потреб у фахівцях певної спеціалізації спеціальності, з урахуванням досягнень наукових шкіл і вищих навчальних закладів.
Змістовий модуль - система навчальних елементів, що поєднані за ознакою відповідності певному навчальному об'єктові.
Знання - результат процесу діяльності пізнання, перевірене суспільною практикою і логічно упорядковане відображення її у свідомості людини.
Знання - категорія, яка віддзеркалює зв'язок між пізнавальною й практичною діяльністю людини. Знання виявляються в системі понять, суджень, уявлень та образів, орієнтовних основ дій тощо, яка має певний обсяг і якість. Знання можливо ідентифікувати тільки за умови їх проявлення у вигляді вмінь виконувати відповідні розумові або фізичні дії.
Знання фундаментальні - знання щодо соціальних і професійних норм діяльності особи, основа її освіти та професійної підготовки.
Фундаментальні знання формують здатність особи опановувати нові знання, орієнтуватися у проблемах, що виникають, виконувати задачі діяльності, що прогнозуються. Фундаментальні знання є інваріантні у відношеннях:
- напрями підготовки до певної галузі освіти;
- спеціальності до напряму підготовки;
- спеціалізації спеціальності до спеціальності.
І
Індивідуалізація навчання - організація процесу навчання, яка передбачає його модифікацію відповідно до потреб того, хто навчається.
Інновації - новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентоздатні технології, продукція або послуги, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного, комерційного або іншого характеру, що істотно поліпшують структуру та якість виробництва і (або) соціальної сфери.
Інноваційна діяльність - діяльність, що спрямована на використання і комерціалізацію результатів наукових досліджень та розробок і зумовлює випуск на ринок нових конкурентноздатних товарів і послуг.
К
Кваліфікація(**) - здатність виконувати завдання та обов'язки відповідної роботи.
---------------
(**) Терміни, визначення яких викладені з врахуванням положень, що подані у Міжнародній стандартній класифікації занять, ДК 003:2005 та Загальних положеннях Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, відповідно до цілей цього стандарту.
Кваліфікація визначається рівнем освіти та спеціалізацією. Необхідний рівень освіти досягається завдяки реалізації освітніх, освітньо-професійних та освітньо-наукових програм підготовки і має в цілому відповідати колу та складності професійних завдань та обов'язків.
У документах про освіту, чи інших документах про професійну підготовку, кваліфікація визначається через професійну назву роботи за класифікацією професії.
Клас задачі діяльності - ознака рівня складності задач діяльності, що вирішуються фахівцем. Усі задачі діяльності розподіляються на три класи:
- стереотипні задачі діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що характеризується однозначним набором добре відомих, раніше відібраних складних операцій і потребує використання значних масивів оперативної та раніше засвоєної інформації;
- діагностичні задачі діяльності - передбачають діяльність відповідно до заданого алгоритму, що містить процедуру часткового конструювання рішення із застосування раніше відібраних складних операцій і потребує використання значних масивів оперативної та раніше засвоєної інформації;
- евристичні задачі діяльності - передбачають діяльність за складним алгоритмом, що містить процедуру конструювання раніше не відомих рішень і потребує використання великих масивів оперативної та раніше засвоєної інформації.
Компетентність - інтегрована характеристика якостей особистості, результат підготовки випускника вузу для виконання діяльності в певних професійних та соціально-особистістних предметних областях (компетенціях), який визначається необхідним обсягом і рівнем знань та досвіду у певному виді діяльності.
Компетенція - включає знання й розуміння (теоретичне знання академічної області, здатність знати й розуміти), знання як діяти (практичне й оперативне застосування знань до конкретних ситуацій), знання як бути (цінності як невід'ємна частина способу сприйняття й життя з іншими в соціальному контексті). Предметна область у якій індивід добре обізнаний і в якій він проявляє готовність до виконання діяльності.
Контроль якості вищої освіти - система заходів, які здійснює третя сторона з метою перевірки характеристик якостей особистості випускника вищого навчального закладу, та їх порівняння з установленими вимогами й визначення відповідності кінцевим цілям вищої освіти.
Кредит (національний кредит в системі вищої освіти України) - обсяг навчального матеріалу, який з урахуванням терміну засвоєння студентами окремих навчальних елементів (відповідно до психофізіологічних норм засвоєння при використанні оптимальних форм, методів і засобів навчання та контролю) може бути засвоєний за 54 години навчального часу (сума годин аудиторної й самостійної роботи студента за тиждень).
Кредит ECTS (заліковий кредит) - одиниця Європейської кредитно-трансферної та акумулюючої системи (36 академічних годин), яка визначає навчальне навантаження необхідне для засвоєння змістових модулів
Л
Ліцензування - процедура визнання спроможності вищого навчального закладу певного типу розпочати освітню діяльність, пов'язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації, відповідно до вимог стандартів вищої освіти, а також до державних вимог щодо кадрового, науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення.
Н
Навичка - уміння, що внаслідок численних повторень стають автоматичними і виконуються без свідомого контролю.
Навчальна дисципліна (у вищому навчальному закладі) - педагогічно адаптована система понять про явища, закономірності, закони, теорії, методи тощо будь-якої галузі діяльності (або сукупності різних галузей діяльності) із визначенням потрібного рівня сформованості у тих, хто навчається, певної сукупності умінь і навичок.
Навчальний елемент (дидактична одиниця) - мінімальна доза навчальної інформації, що зберігає властивості навчального об'єкта.
Навчальний об'єкт - навчальна інформація певного обсягу, що має самостійну логічну структуру та зміст, і дає змогу оперувати цією інформацією у процесі розумової діяльності.
Навчальний план - складова стандартів вищої освіти вищих навчальних закладів, яка розробляється на основі освітньо-професійної програми та структурно-логічної схеми підготовки і визначає графік навчального процесу, перелік, послідовність та час вивчення навчальних дисциплін (практик), види навчальних занять та терміни їх проведення, а також форми проведення підсумкового контролю.
Надійність - характеристика методики (тесту), яка віддзеркалює точність психодіагностичних вимірів, а також стійкість результатів тесту до впливу сторонніх випадкових чинників.
Напрям підготовки за професійним спрямуванням у вищій освіті - група спеціальностей зі спорідненим змістом вищої освіти та професійної підготовки.
Норма - сукупність формальних і неформальних вимог, що регулюють певні дії та поведінку суб'єктів системи вищої освіти та учасників освітянського процесу.
Норматив - розрахункова величина витрат освітянських ресурсів, що характеризує оптимальний стан освітянського процесу.
Нормативний термін навчання - термін навчання за денною (очною) формою, необхідний для засвоєння особою нормативної та вибіркової частин змісту навчання і встановлений стандартом вищої освіти.
О
Об'єкт діяльності - процеси, або(та) явища, або(та) матеріальні об'єкти, на які спрямована діяльність суб'єкта діяльності (наприклад, двигун внутрішнього згоряння, організаційно-економічна система, технологія галузі тощо). Узагальнений об'єкт діяльності фахівця з вищою освітою - загальна назва природних чи штучних систем, на зміну властивостей яких спрямована діяльність суб'єкта. Певні етапи циклу існування систем (об'єктів діяльності) визначають типи діяльності фахівців.
Орієнтовна основа дії - система уявлень людини про мету, план та засоби виконання дії.
Освітній рівень вищої освіти - характеристика вищої освіти за ознаками ступеня сформованості інтелектуальних якостей особи, достатніх для здобуття кваліфікації, яка відповідає певному освітньо-кваліфікаційному рівню;
Освітні рівні:
- Неповна вища освіта - освітній рівень вищої освіти особи, який характеризує сформованість її інтелектуальних якостей, що визначають розвиток особи як особистості і є достатніми для здобуття нею кваліфікацій за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста.
- Базова вища освіта - освітній рівень вищої освіти особи, який характеризує сформованість її інтелектуальних якостей, що визначають розвиток особи як особистості і є достатніми для здобуття нею кваліфікацій за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра.
- Повна вища освіта - освітній рівень вищої освіти особи, який характеризує сформованість її інтелектуальних якостей, що визначають розвиток особи як особистості і є достатніми для здобуття нею кваліфікацій за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра.
Освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти - характеристика вищої освіти за ознаками ступеня сформованості знань, умінь та навичок особи, що забезпечують її здатність виконувати завдання та обов'язки (роботи) певного рівня професійної діяльності
Освітньо-кваліфікаційні рівні:
- Молодший спеціаліст - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої освіти здобула неповну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для здійснення виробничих функцій певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності. Особам, які завершили навчання в акредитованому вищому професійному училищі, центрі професійно-технічної освіти, може присвоюватись освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста за відповідним напрямом (спеціальністю), з якого також здійснюється підготовка робітників високого рівня кваліфікації. Особи, які мають базову загальну середню освіту, можуть одночасно навчатися за освітньо-професійною програмою підготовки молодшого спеціаліста і здобувати повну загальну середню освіту.
- Бакалавр - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої освіти, або неповної вищої освіти здобула базову вищу освіту, фундаментальні і спеціальні уміння та знання щодо узагальненого об'єкта праці (діяльності), достатні для виконання завдань та обов'язків (робіт) певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності. Підготовка фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра може здійснюватися на основі освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста. Особи, які в період навчання за освітньо-професійною програмою підготовки бакалавра у вищих навчальних закладах другого - четвертого рівнів акредитації припинили подальше навчання, мають право за індивідуальною програмою здобути освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста за однією із спеціальностей, відповідних напряму підготовки бакалавра, у тому самому або іншому акредитованому вищому навчальному закладі.
- Спеціаліст - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для виконання завдань та обов'язків (робіт) певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності.
- Магістр - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для виконання професійних завдань та обов'язків (робіт) інноваційного характеру певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності. Підготовка фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня магістра може здійснюватися на основі освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста. Особи, які в період навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістра припинили подальше навчання, мають право за індивідуальною програмою здобути освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста за такою ж або спорідненою спеціальністю у тому самому або іншому акредитованому вищому навчальному закладі.
Освітня діяльність - діяльність, пов'язана з наданням послуг для здобуття вищої освіти, з видачею відповідного документа.
Освітянська технологія - див. Технологія освіти.
П
Первинна посада - посада, що не потребує від випускників навчального закладу попереднього досвіду професійної практичної діяльності.
Проблема - ситуація під час діяльності, яка містить суперечності наукового, організаційного або іншого характеру і являє собою перешкоди, що виникають при досягненні суб'єктом цілеспрямованого результату своєї діяльності.
Показник якості вищої освіти - кількісна характеристика якості особистості випускника вищого навчального закладу, що розглядається стосовно до певних умов його навчання та сфери майбутньої соціальної діяльності.
Професія(**) - набір робіт, які характеризуються заданим рівнем збігу основних завдань та обов'язків, що виконуються чи мають бути виконані працівником.
Професія вимагає від працівника визначеного кола знань та умінь.
Професійна підготовка - здобуття кваліфікації за відповідним напрямом підготовки або спеціальністю.
Р
Рівень професійної діяльності - характеристика професійної діяльності за ознаками певної сукупності професійних завдань та обов'язків (робіт), що виконує працівник. У сфері праці розрізняють такі рівні професійної діяльності:
- стереотипний рівень (рівень використання) - уміння використовувати налагоджену систему (об'єкт діяльності) під час виконання конкретних задач діяльності, та знання призначення об'єкта і його основних (характерних) властивостей;
- операторський рівень - уміння готувати (налагоджувати) систему і керувати нею під час виконання конкретних задач діяльності та знання принципу (основних особливостей) побудови й принципу дії системи на структурно-функціональному рівні;
- експлуатаційний рівень - уміння під час виконання конкретних задач діяльності тестувати та аналізувати роботу системи з метою виявлення та усунення пошкоджень і знання методів аналізу функціонування системи та методів аналізу, пошуку та усунення пошкоджень;
- технологічний рівень - уміння під час виконання конкретних задач діяльності здійснювати розробку систем, що відповідають заданим характеристикам (властивостям), і знання методів синтезу та технологій розробки систем та способів їх моделювання;
- дослідницький рівень - уміння проводити дослідження систем із метою перевірки їх відповідності заданим властивостям, уміння вибирати з множини систему, що дозволяє найбільш ефективно вирішувати задачі діяльності, знання методики дослідження систем та методів оцінки ефективності їх застосування під час вирішення конкретних задач діяльності.
Рівень якості вищої освіти - відносна характеристика якості вищої освіти, що ґрунтується на порівнянні значень показників якості, отриманих на підставі діагностичних іспитів випускників вищого навчального закладу, із критеріально-орієнтованим еталоном, що репрезентується стандартом вищої освіти.
Робота(**) - певні завдання та обов'язки, які виконуються чи мають бути виконані однією особою (працівником). Робота є статистичною одиницею, що класифікується відповідно до кваліфікації, необхідної для її виконання.
С
Сертифікація фахівця - процедура визначення відповідності професійно важливих властивостей фахівця, його компетенції тощо вимогам, що надані у нормативних документах, в яких відображені вимоги до його кваліфікації.
Система вищої освіти - це сукупність взаємодіючих: послідовних стандартів вищої освіти;
- вищих навчальних закладів усіх форм власності;
- інших юридичних осіб, що надають освітні послуги у галузі вищої освіти;
- органів, які здійснюють управління у галузі вищої освіти.
Спеціальність - категорія, що характеризує:
- у сфері праці - особливості спрямованості й специфіку роботи в межах професії (зміст задач професійної діяльності, що відповідають кваліфікації).
- у сфері освіти - спрямованість і зміст навчання при підготовці фахівця (визначається через узагальнений об'єкт діяльності або виробничу функцію та предмет діяльності фахівця і відображає, насамперед, вид його діяльності й сферу застосування його праці).
Спеціальність у сфері освіти є адекватним відображенням наявної у сфері праці спеціальності (кваліфікації).
Навчання за спеціальністю освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра, або спеціаліста, або магістра передбачає вивчення узагальненого об'єкта діяльності фахівця, виробничих функцій та типових складових структури професійної діяльності таких, що задовольняють вимоги сфери праці до спеціальності.
Навчання за спеціальністю освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста передбачає вивчення виробничих функцій та типових складових структури професійної діяльності.
Спеціалізація за спеціальністю - категорія, що характеризує відмінності окремих задач діяльності фахівця за ознаками різниці засобів, або(та) продуктів, або(та) умов діяльності в межах спеціальності. Спеціалізація пов'язана як з необхідною галуззю знань, використовуваними інструментами чи устаткуванням, так і з продукцією, яка виробляється, або надаваними послугами і відповідає певною мірою деталізованому колу професійних завдань та обов'язків.
Стандарти вищої освіти (система стандартів вищої освіти) - сукупність норм, що визначають зміст вищої освіти, зміст навчання, засоби діагностики якості вищої освіти та нормативний термін навчання.
Стандарти вищої освіти є основою оцінки освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівня громадян незалежно від форм здобуття вищої освіти. Відповідність освітніх послуг стандартам вищої освіти визначає якість освітньої та наукової діяльності вищих навчальних закладів.
Систему стандартів вищої освіти складають державний стандарт вищої освіти, галузеві стандарти вищої освіти та стандарти вищої освіти вищих навчальних закладів.
Структурно-логічна схема підготовки - наукове й методичне обґрунтування процесу реалізації освітньо-професійної програми підготовки.
Структурно-логічна схема підготовки надається у вигляді мережі міждисциплінарних зв'язків за напрямом підготовки або спеціальністю і діє на протязі усього терміну реалізації відповідної освітньо-професійної програми підготовки.
Т
Тест - стандартизована психодіагностична методика, яка призначена для встановлення кількісних і якісних індивідуально-психологічних відмінностей. У психологічній діагностиці - стандартизований, часто обмежений у часі іспит.
Тест досягнень - тип психодіагностичних методик, що спрямовані на оцінювання досягнення рівня сформованості певної компетенції.
Тести критеріально-орієнтовані - типи тестів, що призначені для визначення рівня індивідуальних досягнень щодо певного критерію на основі логіко-функціонального аналізу змісту завдань. Як критерій (або об'єктивний еталон)., звичайно, розглядаються конкретні знання, уміння, навички, що необхідні для успішного виконання тієї чи іншої задачі діяльності.
Тест ситуаційний - критеріально-орієнтований тест досягнень, який складається з цілеспрямованого набору тестових завдань, призначених для оцінювання рівня сформованості знань щодо орієнтовних основ дій, які є адекватними діяльності вирішення проблемних ситуацій, що властиві майбутній діяльності (соціальній, виробничій) випускників вищих навчальних закладів.
Технологія навчання - сукупність форм, методів, прийомів та засобів передавання соціального та(або) професійного досвіду у процесі навчання.
Технологія освіти - процес та результат створення (проектування) адекватної потребам і можливостям особи та суспільства системи соціалізації, особистісного та професійного розвитку людини в закладі освіти, що складається з спеціальним чином сконструйованих відповідно до заданої мети методологічних, дидактичних, психологічних, інтелектуальних, інформаційних та практичних дій, операцій, прийомів, кроків, які гарантують досягнення цілей, що визначені учасниками освітянського процесу, та свободу їх усвідомленого вибору.
Тип діяльності - характеристика професійної діяльності залежно від способів і форм її здійснення. Визначається станом взаємодії фахівця з об'єктом діяльності - системою, що характеризується однаковою узагальненою метою (продуктом) діяльності.
Типова задача діяльності - узагальнена задача діяльності, що є характерною для більшості виробничих або соціальних ситуацій і не містить конкретних даних, а отже, не має конкретного вирішення (можуть бути визначені тільки шляхи вирішення).
У
Уміння - здатність людини виконувати певні дії на основі відповідних знань та навичок Системи умінь різних видів формують відповідні компетенції. Уміння поділяються за видами.
- Предметно-практичні - уміння виконувати дії щодо переміщення об'єктів у просторі, зміни їх форми тощо. Головну роль у регулюванні предметно-практичних дій виконують перцептивні образи, що відображають просторові, фізичні та інші властивості предметів і забезпечують керування робочими рухами відповідно до властивостей об'єкта та завдань діяльності.
- Предметно-розумові - уміння щодо виконання операцій з розумовими образами предметів. Ці дії вимагають наявності розвиненої системи уявлень і здатність до розумових дій (наприклад, аналіз, класифікація, узагальнення, порівняння тощо).
- Знаково-практичні - уміння щодо виконання операцій зі знаками та знаковими системами. Прикладами цих дій є письмо, прокладання курсу по карті, одержання інформації від пристроїв тощо.
- Знаково-розумові - уміння щодо розумового виконання операцій зі знаками та знаковими системами. Наприклад, дії, що є необхідні для виконання логічних та розрахункових операцій. Ці дії дозволяють вирішувати широке коло задач в узагальненому вигляді.
Ц
Цикл існування об'єкта діяльності - період, протягом якого існує об'єкт діяльності фахівця від "зародження" (проектування) до його ліквідації. Період існування об'єкта діяльності ділиться на окремі етапи:
- проектування, протягом якого вирішуються питання щодо конструкції або змісту;
- створення;
- експлуатація, протягом якої об'єкт використовується за призначенням;
- відновлення (ремонт, удосконалення тощо), яке пов'язане з відновленням властивостей, якостей, підвищенням продуктивності, інших ознак;
- утилізація та ліквідація.
Кожний етап існування об'єкта діяльності фахівця має свої ознаки, що визначаються спільністю (за продуктом) типових задач діяльності, пов'язаних безпосередньо з об'єктом, та відмінністю типових задач від задач іншого етапу.
Цикл підготовки - сукупність складових змісту освітньої або професійної підготовки (змістових модулів, блоків змістових модулів), що поєднані за ознаками приналежності їх змісту до спільного освітнього або професійного напряму.
Я
Якість вищої освіти - сукупність якостей особи з вищою освітою, що відображає її професійну компетентність, ціннісну орієнтацію, соціальну спрямованість і обумовлює здатність задовольняти як особисті духовні і матеріальні потреби, так і потреби суспільства.
Якість вищої освіти випускників вищого навчального закладу також відображає здатність:
- задовольняти відповідно до соціальних норм суспільні вимоги до виконання майбутніх соціально-професійних ролей;
- відповідати за свої соціально важливі рішення;
- задовольняти прагнення соціального статусу та престижу.
Якість освітньої діяльності - сукупність характеристик системи вищої освіти та її складових, яка визначає її здатність задовольняти встановлені і передбачені потреби окремої особи або(та) суспільства.
Якість особистості випускника вищого навчального закладу - цілісна сукупність характеристик особистості, що визначає зміст соціально значущих і професійно важливих властивостей особи, яка закінчує вищий навчальний заклад і проявляється у вигляді рівня сформованості системи компетенцій.
Рис.1. Спрямованість та послідовність розробки нормативного та методичного забезпечення підготовки фахівців
НОРМАТИВНО-МЕТОДИЧНІ ПОЛОЖЕННЯ З РОЗРОБЛЕННЯ ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВИПУСКНИКА ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Структура та зміст освітньо-кваліфікаційної характеристики випускників вищого навчального закладу
Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника вищого навчального закладу має вигляд макету галузевого стандарту, що наведений нижче. Побудова, виклад та оформлення макету стандарту відповідає вимогам (7). Структура та послідовність розробки освітньо-кваліфікаційної характеристики наведені на рис. 2. (8)
Структура ОКХ та її обов'язковий зміст, що подані у цьому розділі, не повинні змінюватися.
ГАЛУЗЕВИЙ СТАНДАРТ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
ПОГОДЖЕНО ПОГОДЖЕНО
Заступник міністра Заступник міністра праці
освіти і науки України та соціальної політики України
"___"____________ 200_ р. "___"______________ 200_ р.
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА
__________________________________________________________________
(назва освітньо-кваліфікаційного рівня)
ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ ____________________________________________________
(шифр та назва галузі знань)
НАПРЯМ ПІДГОТОВКИ _______________________________________________
(код і назва напряму підготовки)
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ ___________________________________________________
(код і назва спеціальності)
КВАЛІФІКАЦІЯ ____________________________________________________
(код і назва кваліфікації)
Видання офіційне
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Київ
200_
ГСВОУ_________-0_
(позначення стандарту)
ГАЛУЗЕВИЙ СТАНДАРТ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА
__________________________________________________________________
(назва освітньо-кваліфікаційного рівня)
ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ ____________________________________________________
(шифр та назва галузі знань)
НАПРЯМ ПІДГОТОВКИ _______________________________________________
(код і назва напряму підготовки)
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ ___________________________________________________
(код і назва спеціальності)
КВАЛІФІКАЦІЯ ____________________________________________________
(код і назва кваліфікації)
Видання офіційне
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Київ
200_
Передмова
1 РОЗРОБЛЕНО
робочою групою Міністерства освіти і науки України
ВНЕСЕНО
__________________________________________________________________
(назва базового вищого навчального закладу)
2 ЗАТВЕРДЖЕНО ТА НАДАНО ЧИННОСТІ
Наказом Міністерства освіти і науки України
від _______________ ________ р. N ____________
3 ВВЕДЕНО ВПЕРШЕ
4 РОЗРОБНИКИ СТАНДАРТУ
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, науковий ступінь та вчене
__________________________________________________________________
звання, посада та назва установи без скорочень)
Цей стандарт не може бути повністю чи частково відтворений, тиражований та розповсюджений без дозволу Міністерства освіти і науки України.
Зміст
1. Галузь використання ..........................................
2. Нормативні посилання .........................................
3. Визначення ...................................................
4. Позначення і скорочення ......................................
5. Компетенції щодо вирішення проблем і задач соціальної
діяльності, інструментальних і загально-наукових задач, та уміння
що забезпечують наявність цих компетенцій ........................
6. Виробничі функції, типові задачі діяльності та компетенції
щодо вирішення типових задач професійної діяльності ..............
7. Попередній освітній або(та) освітньо-кваліфікаційний рівень і
вимоги до професійного відбору абітурієнтів ......................
8. Вимоги до державної атестації осіб, які навчаються у вищих
навчальних закладах ..............................................
9. Вимоги до системи освіти та професійної підготовки ...........
Додаток А Соціально-особистісні, інструментальні та
загально-наукові компетенції .....................................
Додаток Б Виробничі функції, типові задачі діяльності та
компетенції, якими повинні володіти випускники вищого навчального
закладу ..........................................................
Додаток В Компетенції випускників вищого навчального закладу, що
вимагаються, та система умінь, яка їх відображає .................
Вступ
Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника вищого навчального закладу (ОКХ) є галузевим нормативним документом, в якому узагальнюється зміст вищої освіти, тобто відображаються цілі вищої освіти та професійної підготовки, визначається місце фахівця в структурі галузей економіки держави і вимоги до його компетентності, інших соціально важливих властивостей та якостей.
Цей стандарт є складовою галузевих стандартів вищої освіти, в якій узагальнюються вимоги з боку держави, світового співтовариства та споживачів випускників до змісту вищої освіти. ОКХ відображає соціальне замовлення на підготовку фахівця з урахуванням аналізу професійної діяльності та вимог до змісту вищої освіти з боку держави та окремих замовників фахівців.
ОКХ визначає галузеві кваліфікаційні вимоги до соціально-виробничої діяльності випускників вищого навчального закладу з певних спеціальностей певного освітньо-кваліфікаційного рівня та державні вимоги до властивостей та якостей особи, яка здобула певний освітній рівень відповідного фахового спрямування.
Стандарт використовується під час:
- визначення цілей освіти та професійної підготовки;
- розроблення складових галузевих стандартів вищої освіти (освітньо-професійна програма підготовки фахівців, засоби діагностики якості вищої освіти);
- визначення первинних посад випускників вищих навчальних закладів та умов їх використання;
- розроблення та корегування складових галузевих стандартів вищої освіти вищих навчальних закладів (варіативні частини освітньо-кваліфікаційної характеристики, освітньо-професійної програми підготовки фахівців та засобів діагностики якості вищої освіти, навчальний план, програми навчальних дисциплін);
- визначення змісту навчання в системі перепідготовки та підвищення кваліфікації;
- професійної орієнтації здобувачів фаху та визначення критеріїв професійного відбору;
- прогнозування потреби у фахівцях відповідного(ої) напряму (спеціальності) та освітньо-кваліфікаційного рівня, плануванні їх підготовки і під час укладання договорів або контрактів щодо підготовки фахівців;
- розподілу та аналізу використання випускників вищих навчальних закладів.
ГСВОУ_________-0_
(позначення стандарту)
ГАЛУЗЕВИЙ СТАНДАРТ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА
__________________________________________________________________
(назва освітньо-кваліфікаційного рівня)
ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ ____________________________________________________
(шифр і назва галузі знань)
НАПРЯМ ПІДГОТОВКИ _______________________________________________
(код і назва напряму підготовки)
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ ___________________________________________________
(код і назва спеціальності)
КВАЛІФІКАЦІЯ ____________________________________________________
(код і назва кваліфікації)
Чинний від _______________________
(рік - місяць - число)
1. Галузь використання
Цей стандарт поширюється на систему вищої освіти: органи, які
здійснюють управління у галузі вищої освіти; інші юридичні особи,
що надають освітні послуги у галузі вищої освіти; вищі навчальні
заклади всіх форм власності, де готують фахівців
освітньо-кваліфікаційного рівня ________________________________,
(назва освітньо-кваліфікаційного
рівня)
галузь знань ___________________________________________________,
(шифр і назва галузі знань)
напрям підготовки ______________________________________________,
(код і назва напряму підготовки)
спеціальність___________________________________________________,
(код і назва спеціальності)
освітній рівень ________________________________________________,
(назва освітнього рівня)
кваліфікація ___________________________________________________,
(код і назва кваліфікації)
з узагальненим об'єктом діяльності ______________________________
(для освітньо-кваліфікаційних
_________________________________________________________________,
рівнів: бакалавр, спеціаліст, магістр)
з предметної галузі діяльності __________________________________
(для освітньо-кваліфікаційних
_________________________________________________________________.
рівнів: молодший спеціаліст)
Фахівець підготовлений до роботи в галузі економіки за
ДК 009:2005: ____________________________________________________.
(найменування й код виду економічної діяльності)
Фахівець здатний виконувати зазначену(і) професійну(і)
роботу(и) за ДК 003:2005: ________________________________________
(код(и) і назва(и) професійної роботи
__________________________________________________________________
за класифікаційним угрупуванням)
і може займати первинні посади ___________________________________
(назви посад із посиланням
__________________________________________________________________
на нормативно-правовий або нормативний
__________________________________________________________________
документ, в якому вони встановлені)
ГСВОУ_________-0_
(позначення стандарту)
Цей стандарт установлює:
- професійне призначення й умови використання випускників вищих навчальних закладів певного(ої) напряму (спеціальності) та освітньо-кваліфікаційного рівня у вигляді переліку первинних посад, виробничих функцій та типових задач діяльності;
- освітні та кваліфікаційні вимоги до випускників вищих навчальних закладів у вигляді переліку здатностей та умінь вирішувати задачі діяльності вимоги до атестації якості освіти та професійної підготовки випускників вищих навчальних закладів;
- відповідальність за якість освіти та професійної підготовки.

................
Перейти до повного тексту