1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
13.08.2008 N 1/9-513
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про проведення у 2008 р. серпневих конференцій педагогічних працівників загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів
З метою вироблення узгоджених рішень щодо реалізації пріоритетних напрямів розвитку освіти та якісної підготовки до 2008-2009 навчального року Міністерство освіти і науки України рекомендує провести 25-30 серпня обласні серпневі педагогічні конференції.
Порядок організації і форми їх роботи визначаються відповідними органами управління освітою за погодженням з місцевими органами виконавчої влади та самоврядування з урахуванням місцевих умов і можливостей. До участі у конференціях доцільно запросити депутатів різних рівнів, представників органів виконавчої влади та самоврядування, піклувальних рад, громадськості, засобів масової інформації.
У ході проведення серпневих педагогічних конференцій доцільно проаналізувати результати діяльності навчальних закладів за 2007-2008 н.р. щодо якості надання освітніх послуг, створення умов для навчання й виховання дітей, учнів, молоді та визначити шляхи удосконалення цієї роботи; розглянути стан підготовки навчальних закладів до нового навчального року.
Необхідно зосередити увагу на виконанні заходів, спрямованих на реалізацію Указу Президента України від 20 березня 2008 року N 244/2008 "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні", положень Національної доктрини розвитку освіти, Програми діяльності Кабінету Міністрів України, рішень колегій Міністерства тощо та визначити основні завдання для роботи педагогічних колективів у новому навчальному році.
У 2008 році впроваджено всеохопне зовнішнє незалежне оцінювання випускників, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів. Це найбільша суспільно значуща і масштабна подія в українській освіті за останні роки. Всього функціонувало 4630 пунктів тестування, тільки для тестування з української мови та літератури їх було створено 1888; взяло участь 461210 учнів та випускників попередніх років, понад 200 тис. педагогічних працівників; лише під час перших трьох тестувань на пунктах були присутні майже 8,5 тис. громадських спостерігачів, представники 400 засобів масової інформації.
Результати зовнішнього оцінювання засвідчили, що випускники загальноосвітніх навчальних закладів, які брали участь у тестуванні, переважно засвоїли навчальний матеріал. Наприклад, середній та достатній рівень навчальних досягнень з української мови показали - 78,2% випускників; з математики - 74,2%; з історії - 81%.
Слід обговорити результати проведеної роботи та визначити основні етапи підготовки учнів, батьків, педагогічних колективів до зовнішнього незалежного тестування 2009 року.
Звертаємо увагу на те, що Міністерством розроблено та розміщено для обговорення на сайті МОН (www.mon.gov.ua) проекти:
- наказу "Про зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень осіб, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів України в 2009 р.";
- наказу "Про внесення змін до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18.02.2008 N 94, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.02.2008 N 151/14842";
- Умов прийому до вищих навчальних закладів на 2009 р.;
- програм зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури, історії України, іноземних мов, математики, фізики, біології, хімії, географії.
З метою організованого проведення 2008/2009 навчального року, підготовки до державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання Міністерством розроблені методичні рекомендації щодо коригування змісту навчальних програм для учнів 11 класів.
Важливу роль у формуванні готовності дітей до систематичного навчання відіграє період дошкілля. У країні функціонують 15,3 тис. дошкільних навчальних закладів, які відвідують 1137,5 тис. дітей, що складає 56% дітей відповідного віку. Це на 56,6 тис. більше у порівнянні з 2007 роком.
У 2008-2009 навчальному році на виконання Указу Президента України "Про заходи щодо забезпечення захисту прав і законних інтересів дітей" від 05.05.2008 N 411/2008 у галузі дошкільної освіти необхідно здійснити важливі кроки до поліпшення якості наданих освітніх послуг, а саме щодо:
- найбільш повного охоплення дітей відповідного віку дошкільною освітою (особливо в сільській місцевості, де відсоток охоплення складає лише 31%);
- максимального охоплення дошкільною освітою дітей 5-річного віку;
- оптимізації та розвитку мережі дошкільних навчальних закладів з урахуванням прогнозованих демографічних змін (відновлення діяльності закладів, які призупинили свою роботу, введення в дію нових закладів, створення закладів нового типу тощо);
- розширення мережі груп розвивального характеру;
- сприяння інтеграції дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, у дошкільні навчальні заклади (групи) загального розвитку.
У 2008-2009 навчальному році основними завданнями у царині загальної середньої освіти є підвищення якості освітніх послуг, модернізація освіти, зокрема запровадження допрофільної підготовки та профільного навчання, впровадження компетентнісного підходу до формування змісту освіти, організації навчального процесу і системи оцінювання та контролю рівня навчальних досягнень.
Звертаємо увагу, що робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2008-2009 навчальний рік розробляються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 18.02.2008 р. N 1/9-83 "Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2008/2009 навчальний рік". У цьому навчальному році загальноосвітнім навчальним закладам пропонується для використання понад 60 типових навчальних планів.
Основним покликанням початкової загальної освіти є всебічний розвиток та виховання особистості через формування в учнів бажання і вміння вчитися. За роки навчання у початковій школі учні мають набути достатнього особистого досвіду культури спілкування і співпраці у різних видах навчальної діяльності та міжособистісних взаємин.
З метою реалізації зазначених завдань необхідно визначити шляхи впровадження компетентнісного підходу до організації навчально-виховного процесу в початковій школі; поліпшення умов навчання в загальноосвітніх навчальних закладах учнів початкових класів, зокрема, першокласників (облаштування кімнат для відпочинку (сну), ігрових кімнат); забезпечення функціонування груп продовженого дня.
Для забезпечення доступу до якісної базової середньої освіти дітей у відповідності до їх інтересів, нахилів, незалежно від матеріального статку їх батьків, місця проживання, мови навчання, стану здоров'я тощо необхідно проаналізувати мережу спеціалізованих навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів і гімназій. Важливим є не тільки виявлення талановитої молоді, але й підтримка, формування майбутньої професійної еліти країни. Відтак зростає потреба у створенні освітніх округів з розгалуженою мережею опорних очно-заочних шкіл з поглибленим вивченням окремих предметів та консультаційних пунктів, де діти зможуть здобувати якісні знання у позаурочний час.
Слід продовжити експериментальну роботу з формування інноваційного освітнього середовища, розгалужувати мережу навчальних закладів, що здійснюють педагогічні дослідження з питань удосконалення змісту освіти та технологій управління освітніми процесами.
У 2007-2008 н.р. розпочалося втілення Державної цільової програми "Школа майбутнього", результати якої та подальші шляхи розширення мають стати предметом окремого обговорення.
Важливо обговорити регіональні Програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки, розроблення яких передбачено наказом Міністерства від 26.05.2008 N 461. Цей документ не порушує право представників національних меншин на навчання рідною мовою і не скорочує у навчальних планах кількість годин на вивчення рідної мови. Зазначені програми, зважаючи на місцеві особливості, мають конкретизувати заходи щодо створення умов для підвищення рівня знань випускників з української мови та літератури, як то: збільшення кількості годин на вивчення української мови та літератури за рахунок резервних годин (варіативної складової навчальних планів) або введення в окремих класах вивчення українською мовою тем та термінології предметів природничо-математичного циклу тощо.
У 2008-2009 навчальному році продовжується процес переходу загальноосвітньої школи на 12-річний термін навчання; за новим змістом розпочнуть навчання учні 8 класу.
Особливістю навчально-виховного процесу у 8 класах є те, що за новими програмами здійснюватиметься поглиблене вивчення предметів та допрофільна підготовка школярів. Міністерством розроблено галузеву Програму впровадження профільного навчання на 2008-2010 роки, яка схвалена колегією МОН України. Програмою передбачені заходи, спрямовані на забезпечення організованого переходу загальноосвітніх навчальних закладів на профільне навчання. Заходи здійснюватимуться у три етапи:
- підготовчий - створення нормативно-правового, інформаційного, матеріально-технічного забезпечення (2008 р.);
- допрофільної підготовки - створення умов для вибору школярами профілю навчання, професійного визначення (2008-2009 р.);
- переходу до профільного навчання - створення експериментальних педагогічних майданчиків з упровадження різних форм профільного навчання та технологій навчального процесу у профільній школі; апробація системи управління освітніми структурами, що забезпечують профільну освіту (2009-2010).

................
Перейти до повного тексту