1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-472 від 28.10.2002
Міністерство освіти
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій
Про застосування Закону України "Про загальну середню освіту" щодо розширення мережі та організації навчально-виховного процесу у гімназіях, ліцеях, колегіумах
З метою удосконалення діяльності та організації навчально-виховного процесу в ліцеях, гімназіях, колегіумах Міністерство освіти і науки України надсилає для використання в роботі наступні рекомендації.
Законом України "Про освіту" (п. 6 ст. 36) передбачено, що саме для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей створюються, гімназії, ліцеї, колегіуми. Ця норма закону стимулювала відкриття навчальних закладів, покликаних відродити і примножити інтелектуальний потенціал України, дати можливість учням здобути знання понад обов'язковий загальноосвітній рівень, розкрити та сприяти реалізації їх індивідуальних творчих здібностей і обдарувань.
В Україні створена, функціонує і зростає мережа гімназій, ліцеїв, колегіумів. Так, якщо у 1992 р. було 179 гімназій, то у 2001 р. - 312, кількість ліцеїв за цей період збільшилась з 130 до 255, колегіумів - до 27. Як свідчить світовий досвід, у таких навчальних закладах мають навчатися не менше 5 відсотків учнів. В Україні цей показник становить 2,7 відсотка.
В умовах переходу до профільної старшої школи необхідно стимулювати процес створення зазначених навчальних закладів та профільних класів у кожному районі області. Однак, на сьогодні ця тенденція має уповільнений характер. Міністерство освіти і науки України вважає за необхідне рекомендувати органам управління освітою динамічніше створювати умови для профільного навчання учнів у старшій школі.
Повноцінна реалізація профільного навчання потребує цілеспрямованого формування контингенту учнів, створення відповідного навчально-методичного забезпечення для кожного напрямку профільного навчання, використання специфічних форм і методів навчання для роботи з учнями з більш розвиненими мотивами до навчання та підготовки вчителів.
У сільських школах, де можливості для організації профільного навчання значно менші, профільне навчання, крім традиційних форм, може здійснюється або у створених опорних середніх загальноосвітніх школах з пришкільними інтернатами або з використанням різних форм дистанційного навчання з залученням наукового потенціалу вищих навчальних закладів, що є важливим фактором забезпечення якості профільного навчання.
У своїй діяльності гімназії, ліцеї, колегіуми керуються Конституцією України, Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. N 964, Інструкціями про організацію та діяльність гімназії (наказ Міністерства освіти України від 20.07.1995 р. N 217) і про організацію та діяльність ліцею (наказ Міністерства освіти України від 20.07.1995 р. N 217, Положенням про ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою, затвердженим Постановою КМУ від 28.04.1999 р. N 717 та іншими нормативно-правовими документами.
Створення та відкриття гімназій, ліцеїв, колегіумів
Порядок створення, реорганізації та ліквідації гімназій, ліцеїв, колегіумів визначається Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", Положенням про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 р. N 228, у тій частині, що не суперечить зазначеним вище законам.
Відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту" (п. З, ст. 11) прийняття рішень про створення та ліквідацію гімназії, ліцею, колегіуму, заснованих на державній та комунальній формах власності, приймається органами державної виконавчої влади або органами місцевого самоврядування за поданням відповідних органів управління освітою Радою Міністрів АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими адміністраціями (лист МОН України від 20.09.2001 р. N 1/9-319).
Звертаємо увагу, що рішення про створення гімназії, ліцею, колегіуму, заснованих на приватній формі власності, приймається засновником (власником) за погодженням з відповідним місцевим органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування.
Обов'язковою передумовою відкриття гімназії, ліцею, колегіуму (незалежно від організаційно-правової форми) є вивчення протягом поточного року перед відкриттям органами управління освітою питання про доцільність створення певного типу навчального закладу, надання необхідної методичної допомоги щодо організації навчально-виховного процесу, підбору педагогічних кадрів, а також визначення педагогічним колективом перспектив розвитку (наукове обгрунтування, комплекс провідних ідей, конструктивні принципи тощо).
Освітня діяльність загальноосвітнього навчального закладу приватної форми власності з наданням певного освітнього рівня можлива лише за наявності ліцензії.
Структура гімназії, ліцею, колегіуму
Гімназія, ліцей, колегіум діють на підставі власного статуту, що розробляється навчальним закладом на основі Примірного статуту загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом МОН від 29.04.2002 р. за N 284. Статут, відповідно до п. 9 Положення про загальноосвітній навчальний заклад ( 964-2000-п), затверджується власником (для державних та комунальних загальноосвітніх навчальних закладів - відповідним органом управління освітою, для приватного - погоджується з відповідним органом управління освітою) та реєструється місцевим органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. У статуті мають бути враховані специфіка роботи та профілі навчального закладу, його регіональні особливості, а також поєднання навчально-виховної роботи з науково-методичною, науково-дослідницькою та експериментальною; використання поряд традиційними методами та формами навчання і виховання інноваційних педагогічних технологій тощо.
Гімназія, ліцей, колегіум незалежно від підпорядкування і форми власності можуть мати у своєму складі пришкільні інтернати з частковим або повним (цілодобовим) утриманням учнів (вихованців) за рахунок власника.
Зазначені навчальні заклади можуть входити до навчально-виховних комплексів у складі навчальних закладів різних типів і рівнів акредитації для задоволення допрофесійних і професійних запитів громадян, а також можуть створювати навчально-виховні об'єднання з дошкільними та позашкільними навчальними закладами.
Оскільки гімназія є загальноосвітнім навчальним закладом II-III ступеня з поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до профілю, то до її 1-го (5-го - основної школи) класу зараховуються учні, які закінчили початкову школу і пройшли конкурсний відбір. До ліцею та колегіуму, як до загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, зараховуються учні, які мають базову загальну середню освіту і пройшли конкурсний відбір.
Конкурсний відбір проводиться у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки України. Правила прийому до навчального закладу* мають бути схвалені радою та затверджені директором загальноосвітнього навчального закладу за погодженням з відповідними органами управління освітою.
--------------
* Для військового ліцею і ліцеїв з посиленою військово-фізнчною підготовкою зазначені правила затверджуються Міноборони України за погодженням з МОН.
Конкурсні варіативні завдання** розробляються методоб'єднаннями вчителів і мають відповідати діючим навчальним програмам. Зазначені завдання затверджуються керівником загальноосвітнього навчального закладу за погодженням із органами управління освітою.
--------------
** Для військового ліцею і ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою зазначені правила затверджуються Міноборони України за погодженням з МОН.
За гімназією, ліцеєм, колегіумом усіх форм власності територія обслуговування дітей та підлітків шкільного віку не закріплюється.
Наповнюваність класів, груп, їх поділ при вивченні профільних та інших навчальних предметів у гімназії, ліцеї, колегіумі визначаються Міністерством освіти і науки України згідно з Порядком поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ Міносвіти і науки України від 20.02.2002 р. N 128, зареєстрований Мін'юстом 06.03.2002 р. за N 229/65517).
При цьому за рішенням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування може встановлюватися менша наповнюваність класів, груп. У гімназії, ліцеї, колегіумі приватної форми власності наповнюваність класів, поділ їх на групи встановлюється рішенням засновника (власника)
Організація навчально-виховного процесу
Організація навчально-виховного процесу в гімназії, ліцеї, колегіумі здійснюється на основі Типових навчальних планів, затверджених МОН України, відповідно до яких складається робочий навчальний план з конкретизацією варіативної складової, урахуванням профілю навчання, однак не може перевищувати граничне навантаження на одного учня.
Робочий навчальний план* гімназії, ліцею, колегіуму державної та комунальної форми власності приймається рішенням педради з урахуванням побажань органів громадського самоврядування і пропозицій ради навчального закладу та затверджується відповідним органом управління освітою (приватної форми власності - засновником (власником) за попереднім погодженням з Міністерством освіти АР Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій).
--------------
* Для військового ліцею і ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою зазначені плани погоджуються також з Міноборони України.
Ліцеї, гімназії, колегіуми можуть проводити експериментальну роботу та набувати статус експериментального навчального закладу відповідно до Положення "Про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. N 114 та зареєстрованого в Мін'юсті 13.05.2002 р. N 428/6716.
У цьому випадку відповідно до ст. 15 Закону України "Про загальну середню освіту", навчальні заклади працюють за експериментальними робочими навчальними планами, що затверджуються Міністерством освіти і науки України за поданням Міністерства освіти АР Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Згідно з Положенням про загальноосвітній навчальний заклад ті навчальні заклади, що здійснюють підготовку учнів за індивідуальними робочими планами, погоджують їх з Міністерством освіти і науки України за поданням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

................
Перейти до повного тексту