- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю у 2006 році
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 12.10.05 р.
N 583 та з метою розширення Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю у 2006 році проведено Всеукраїнський конкурс-захист сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю (загальноосвітнього, дошкільного, позашкільного та професійно-технічного).
На III етап конкурсу представлені інформаційно-довідкові матеріали 294 навчальних закладів.
Відповідно до рішення конкурсної комісії
НАКАЗУЮ:
1. Доповідну записку за підсумками III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю прийняти до відома (додаток 1).
2. Нагородити Почесними грамотами Міністерства освіти і науки України:
- педагогічні колективи навчальних закладів (додаток 2) за пропаганду здорового способу життя серед дітей та учнівської молоді, впровадження інноваційних виховних технологій щодо формування культури здоров'я, позитивної мотивації на здоровий спосіб життя учасників навчально-виховного процесу;
- педагогічні колективи навчальних закладів, які є інформаційно-освітніми центрами з розвитку Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю (відповідно до спільного наказу Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров'я України від 23.07.03 р. N 491/236-адм.) (додаток 3).
4. Оголосити подяку Міністерства освіти і науки України:
4.1. Навчальним закладам - учасникам Всеукраїнського конкурсу (додаток 4), які активно пропагують здоровий спосіб життя у своєму навчальному закладі, мікрорайоні в дитячому та молодіжному середовищі.
4.2. Міністерству освіти і науки Автономної республіки Крим (Ільїн Ю.М.), управлінням освіти і науки Волинської (Попович М.М.), Дніпропетровської (Сиченко В.В.), Донецької (Соловйов Ю.І.), Житомирської (Якухно І.І.), Закарпатської (Герцог Ю.В.), Запорізької (Вєрозубов О.Г.), Івано-Франківської (Болюк З.А.), Київської (Бутник В.Г.), Кіровоградської (Нечепоренко Л.Ф.), Луганської (Леченя В.А.), Львівської (Хобзей П.К.), Миколаївської (Олійник А.І.), Одеської (Демченко Д.М.), Полтавської (Мірошниченко В.І.), Рівненської (Вєтров І.В.), Сумської (Пшенична Л.В.), Тернопільської (Миколенко М.А.), Харківської (Лунячик В.Є.), Херсонської (Сух В.П.), Хмельницької (Вознюк С.В.), Черкаської (Фещенко О.В.), Чернігівської (Заліський А.А.), Чернівецької (Крамар В.М.) обласних, Київської (Гриневич Л.М.), Севастопольської (Чербарджі М.І.) міських держадміністрацій та управлінню освіти і науки Дніпропетровської міської ради (Драгунов Г.П.) за активну роботу щодо розширення Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю, організацію та змістовне проведення I та II етапів конкурсу.
4.3. Інститутам післядипломної педагогічної освіти Волинської (Маслай Г.С.), Дніпропетровської (Романенко М.І.), Донецької (Чернишов О.І.), Житомирської (Якухно І.І.), Івано-Франківської (Руссол В.М.), Київської (Клокар Н.І.), Кіровоградської (Корецька Л.В.), Луганської (Сорочан Т.М.), Львівської (Шиян Б.Р.), Миколаївської (Огренич Н.М.), Одеської (Кавалеров В.А.), Полтавської (Матвієнко П.І.), Рівненської (Віднічук М.А.), Сумської (Живодьор В.Ф.), Тернопільської (Демків І.С.), Харківської (Покроєва Л.Д.), Херсонської (Зубко А.М.), Хмельницької (Войтенко В.І.), Черкаської (Чепурна Н.М.), Чернігівської (Скрипка В.І.), Чернівецької (Осколов П.В.) областей, Автономної республіки Крим (Рудяков О.М.) та м. Севастополя (Лапенок М.І.) за науково-педагогічний супровід та науково-методичне забезпечення Шкіл сприяння здоров'ю.
5. Вказати управлінню освіти і науки Вінницької облдержадміністрації (Івасюк І.Д.) за недостатню увагу розвитку Шкіл сприяння здоров'ю та формальний підхід до участі у III етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю.
6. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін А.В.):
6.1. Забезпечити практику надання науково-методичної допомоги навчальним закладам, які визнали пріоритетом у змісті своєї діяльності створення здорового середовища, впровадження цілісної системи формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у навчально-виховний процес.
6.2. Продовжити дослідно-експериментальну роботу з розробки моделі Шкіл сприяння здоров'ю та їх науково-методичного, навчально-методичного, діагностичного, кадрового забезпечення на базі навчальних закладів всеукраїнського рівня Автономної Республіки Крим, Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Одеської, Кіровоградської, Черкаської областей.
6.3. Провести наступний Всеукраїнський конкурс-захист сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю у 2009 році.
6.4. Внести зміни у діючі Умови організації і проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту, критерії діяльності навчального закладу як Школи сприяння здоров'ю до 1 березня 2007 року.
7. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій:
7.1. Довести до відома керівників управлінь (відділів) освіти і науки, інформацію про підсумки Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю.
листопад 2006 р.
7.2. Вжити заходів щодо подальшого розвитку Національної мережі Шкіл сприяння здоров'ю, забезпечити висвітлення в засобах масової інформації досвіду роботи кращих навчальних закладів - Шкіл сприяння здоров'ю.
Постійно.
7.3. Створити протягом 2007 року на базі кращих навчальних закладів - Шкіл сприяння здоров'ю регіональні навчально-методичні центри.
7.4. Сприяти поширенню досвіду роботи навчальних закладів, які стали переможцями Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю.
Постійно.
8. Опублікувати наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та розмістити на сайті www.mongov.ua/gmc_se.
9. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Кудіна А.В.
Додаток 1
до наказу МОН України
02.11.2006 N 740
ДОПОВІДНА
про підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.10.05 р.
N 583 проведено Всеукраїнський конкурс-захист сучасної моделі навчального закладу (дошкільного, загальноосвітнього, позашкільного, професійно-технічного) - Школи сприяння здоров'ю.
На заключний етап до Всеукраїнської конкурсної комісії надійшло 294 розробки сучасних моделей навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю: дошкільних навчальних закладів - 21, загальноосвітніх - 224, позашкільних навчальних закладів - 5, професійно-технічних - 1; 41 робота від переможців конкурсу 2003 року на підтвердження їх як освітньо-інформаційних центрів Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю.
У 2005 році Міністерством освіти і науки України проведено Всеукраїнський конкурс-захист на кращу регіональну Програму розвитку Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю, який консолідував діяльність педагогічних, батьківських колективів, органів місцевої влади, органів управління освіти та охорони здоров'я, науковців, громадськість, органи самоуправління у напрямі створення навчальних закладів - Шкіл сприяння здоров'ю.
До організації і проведення у 2006 році Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю були залучені учнівські колективи, педагогічні колективи, батьківська громадськість, органи учнівського самоврядування, місцеві органи влади, шефи, громадські організації.
Кількість навчальних закладів, що взяли участь у зазначеному конкурсі, в 2006 році зросла вдвічі порівняно з 2003 роком.
Організація та підведення підсумків конкурсу проходила за участю працівників медичної галузі, науковців, батьківської громадськості та самих учнів, колегії обласних управлінь освіти і науки, сесії міських, районних рад та засідання Вчених рад обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти за участю всіх зацікавлених осіб і установ, підвели підсумки II етапу (регіонального) конкурсу.
В регіонах створено цілісну систему щодо пропаганди здорового способу життя та культури здоров'я, відповідні умови співробітництва державних та громадських організацій з метою підтримки й мобілізації зусиль щодо сприяння розвитку здорового покоління та відповідні умови для формування у нього позитивної мотивації на здоровий спосіб життя шляхом впровадження у навчально-виховний процес різноманітних підходів, методів, форм роботи, інноваційних педагогічних технологій здоров'язберігаючого, здоров'яформуючого, здоров'язміцнюючого напряму. З метою підготовки вчителів до виховної діяльності з профілактики шкідливих звичок, формування культури здоров'я проводяться семінари-тренінги, практичні заняття; розробляються і друкуються авторські програми, навчальні та методичні посібники.
Варто наголосити, що колективи навчальних закладів, які є дійсними членами Європейської та Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю навчально-виховне об'єднання N 136 м. Дніпропетровська, загальноосвітня школа N 80 м. Дніпропетровська, гімназія N 49, загальноосвітня школа N 15, санаторна школа-інтернат м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, НВК "Дивосвіт" м. Жовті Води Дніпропетровської області, загальноосвітні навчальні заклади Самарського району м. Дніпропетровська, НВК "Сузір'я" (гімназія N 7) м. Одеси, загальноосвітня школа N 56 м. Донецька, спеціалізована загальноосвітня школа N 34 м. Києва, загальноосвітня школа N 17 м. Києва, загальноосвітня школа N 10 м. Умані Черкаської області, навчально-виховний комплекс N 28 м. Дніпропетровська, школа-комплекс N 9 м. Запоріжжя, гімназія N 1 "Надія" м. Бердянська Запорізької області, гімназія ім. В.Т.Сенатора м. Сміли Черкаської області, загальноосвітня школа с. Велика Бурімка Чорнобаївського району Черкаської області, загальноосвітня школа N 14 м. Сімферополя, загальноосвітня школа N 31 м. Кіровограда, гімназія N 4 м. Луцька, загальноосвітня школа N 2 м. Білої Церкви Київської області, загальноосвітня школа N 4 м. Рівного, СЗНВК N 45 "Академічна гімназія" м. Харкова, спеціалізована загальноосвітня школа N 162 м. Харкова, Центр валеологічних знань Харківського обласного Палацу дитячої та юнацької творчості, Грицівська школа сприяння здоров'ю Шепетівського району Хмельницької області, дитячий оздоровчо-екологічний центр "Родина" м. Києва активно залучають навчальні заклади до Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю, допомагають їм у створенні власної моделі Школи сприяння здоров'ю.
Так в Кам'янському навчально-виховному комплексі Ізмаїльського району Одеської області реалізується цільовий підхід до проблеми охорони здоров'я підростаючого покоління, створюються умови для самопізнання, самовираження, творчого розвитку та самовдосконалення учнів з різних дисциплін, що дозволяє зробити висновок про перспективність такої системи роботи з точки зору збереження та зміцнення здоров'я дітей та підлітків, розвиваються національні і родинно-сімейні традиції ведення здорового способу життя.
У Іванковецькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа I-III ст., школа мистецтв" Хмельницької області спільно з громадськістю створюються сприятливі умови для самовираження особистості у різних видах діяльності, розкриття її здібностей і таланту, інтелектуального, естетичного, етичного виховання, зміцнення здоров'я. Школа-комплекс звертається до мистецької спадщини як до ефективного засобу виховання моральності, патріотичних почуттів, громадської позиції. Крім того, вона акумулюючи емоційно-естетичний досвід поколінь, втілює і передає ціннісне ставлення до світу крізь призму етнонаціональної специфіки: створена "Учнівська республіка", де самоврядування є універсальною формою пропаганди здорового способу життя та поведінки шкільного колективу в цілому і кожного члена зокрема.
Загальноосвітня школа I-III ст. N 14 м. Прилуки працює за експериментальною програмою щодо діагностики та корекції психічного, фізичного здоров'я учнів, а також реалізує програму "Крок за кроком до здоров'я". Школа створює всі умови для гармонійного розвитку особистості.
Педагогічний колектив апробує методику О.Д.Дубогай та працює над проблемою "Інтеграція пізнавальної рухової діяльності в системі навчання і виховання учнів".
В загальноосвітній школі I-III ст. N 7 м. Кам'янець-Подільського Хмельницької області створено клуб "Планета здоров'я". Робота якого базується на організаційно-модульному підході до засвоєння теоретичних знань, вироблення поведінки, умінь і навичок та допомоги кожній дитині зробити свідомий вибір на користь здоров'я та навичок здорового способу життя.
Вишгородська районна гімназія "Інтелект" Київської області працює у напрямі формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя. Позакласна робота з вищезазначеної проблеми в гімназії проводиться у тісному поєднанні з організацією роботи учнівського самоврядування. Шкільний парламент є ініціатором проведення учнівських акцій, спрямованих на пропаганду здорового способу життя, профілактику тютюнокуріння, алкоголізму, наркоманії, СНІДу та запобігання насильству. Креативною формою роботи у гімназії є волонтерський рух.
Лозівська загальноосвітня школа I-III ст. N 8 Харківської області для реалізації моделі Школи сприяння здоров'ю розробила Програму виховання "Я - концепція". З метою розвитку державно-громадського управління навчальним закладом створена шкільна президентська республіка. В навчальному закладі діє педагогічна школа для батьків "Родинні обереги здоров'я дитини", мета якої родинне виховання в атмосфері співпраці з навчальним закладом та формування у батьків основ здорового способу життя.
Основним завданням загальноосвітньої школи I-III ст. N 22 м. Харкова є формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді, організація здорового способу життя всього колективу закладу шляхом створення такого середовища, яке позитивно впливає на зміцнення та збереження здоров'я. В навчальному закладі впроваджують інноваційні педагогічні технології навчання, нові форми роботи, методи в організації діяльності закладу як Школи сприяння здоров'ю.
Із вищезазначеного можна підкреслити, що діяльність навчальних закладів спрямована на формування і розвиток фізично, психічно і морально здорової особистості із стійкими переконаннями та системою знань про здоров'я, здоровий спосіб життя, застосування комплексних медико-профілактичних, психологічних та спортивно-оздоровчих заходів з метою зниження захворюваності серед дітей та учнівської молоді.
Аналіз конкурсних робіт навчальних закладів засвідчив, що рівень фізичного, духовного, психічного здоров'я учнів, учителів, батьків в зазначених загальноосвітніх навчальних закладах значно вищий. Увага, якою оточені всі учасники навчально-виховного процесу, турбота про загальний рівень самопочуття, врешті-решт, показники здоров'я дітей, що зафіксовано системою моніторингу, є найкращим підтвердженням у необхідності розширення Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю.
У більшості навчальних закладів розробляються та впроваджуються індивідуальні програми оздоровлення дітей на основі комп'ютерної програми "Школяр" (авт. В.А.Шаповалова).
Інноваційна дослідно-експериментальна, науково-методична та просвітницька діяльність закладів відкриває широкі можливості співпраці з вищими навчальними закладами, для налагодження міжнародних зв'язків і забезпечує високий рівень і довіру громадськості.
Програми діяльності педагогічних колективів навчальних закладів передбачають вивчення, узагальнення передового вітчизняного, зарубіжного досвіду стосовно здоров'язберігаючих технологій; створення центрів позаурочної (шкільної, класної) діяльності, розробку системи моніторингу здоров'я дітей; відстеження рівня вихованості учнів; створення консультативної психолого-медичної служби підтримки родини, допомоги вчителю, функціональної підготовки учнів на всіх етапах навчання і розвитку.
В навчальних закладах активно реалізується програма "Сприяння просвітницькій роботі "Рівний-рівному" щодо здорового способу життя серед учнівської молоді", Комплексна програма формування навичок здорового способу життя серед дітей та підлітків за проектом "Діалог", "Школа і партнери проти СНІДу" тощо; щорічно проводиться моніторинг щодо впливу соціальних чинників на формування здоров'язберігаючої поведінки в учнів, стану сформованості санітарно-гігієнічних навичок, індексу здоров'я учнів; приділяється увага просвітницькій роботі серед батьків щодо виховання дітей та підвищення психолого-педагогічної освіти.
Навчальні заклади поширюють інформацію про цінності здорового способу життя, створюючи в мікрорайоні навколо себе середовище, сприятливе для здоров'я, залучаючи заклади-супутники до спільної роботи.
Педагогічний колектив Саксаганської гімназії N 91 м. Кривого Рогу Дніпропетровської області розробив авторську програму "Плавання 1-5 класи", яка ефективно впливає на зміцнення здоров'я учнів, зменшує кількість захворюваності серед учнів протягом декількох років.
В Макіївській загальноосвітній школі N 57 Донецької області впроваджується програма "Моніторинг оздоровчої функції освіти", метою якої є аналіз захворюваності учнів, відслідковування тенденцій у стані здоров'я учнів, діагностика, корекція та прогнозування здоров'язберігаюго процесу.
Вище професійне училище N 37 м. Горлівки активно пропагує здоровий спосіб життя у своєму навчальному закладі, розробляє та впроваджує авторські програми щодо формування навичок здорового способу життя молоді.
Дошкільний навчальний заклад N 43 "Теремок" комбінованого типу м. Дніпропетровська адаптує досвід дошкільного навчального закладу N 278 (за програмою "Малятко-здоров'ятко") щодо створення моделі оздоровчого дошкільного навчального закладу. В закладі впроваджується плантографія за авторською програмою М.М.Єфименко, музикотерапія, кольоротерапія, психогімнастика, вправи для розвитку дрібних м'язів рук та ніг.
Загальноосвітня школа N 87 м. Дніпропетровська розробила комплексну програму пошуку, навчання, розвитку та виховання обдарованих дітей "Запали свою зірку". В навчальному закладі введено спецкурси "Школа проти "СНІДу", "Рівний-рівному", "Діалог", "Життя на роздоріжжі", "Вчись бути здоровим"; факультативи "Народознавство", "Історія та культура рідного краю", працює програма "Довкілля".
Орієнтиром для навчальних закладів у створенні власних систем і моделей сприяння здоров'ю стала Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 21.07.2004 р. N 605, метою якої є створення умов для зміцнення фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я, психологічного комфорту та соціального благополуччя дітей і молоді шляхом визнання пріоритету здорового способу життя як основного чинника збереження та зміцнення здоров'я, утвердження свідомого ставлення та громадянської відповідальності за власне здоров'я.
Необхідно відмітити різноманітність підходів, методів і форм роботи, сучасних освітніх технологій, які відзначаються теоретичною обґрунтованістю та широко впроваджуються у практику роботи цих навчальних закладів.
Навчальні заклади підкріплюють свій опис практичними наробками (конспекти уроків, виховних заходів, плани роботи, результати моніторингу, авторські програми, посібники). Це дає змогу певною мірою передбачити результати, які сформульовані у вигляді кількісно-якісних показників позитивних змін у процесі навчання і виховання дітей та учнівської молоді і є підставою стверджувати, що активну допомогу в науково-методичному забезпеченні діяльності цих шкіл саме надають обласні Волинський, Дніпропетровський, Донецький, Житомирський, Київський, Львівський, Луганський, Одеський, Тернопільський, Полтавський, Харківський, Херсонський, Хмельницький, Черкаський, Чернігівський, Чернівецький, м. Севастополя інститути післядипломної педагогічної освіти та Кримський республіканський інститут післядипломної педагогічної освіти.
Високу якість роботи в організації та проведенні конкурсу показали регіональні координатори, затверджені спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров'я України від 23.07.03 р. N 491/236-адм., а саме: Морозова Віра Валентинівна, проректор з наукової роботи Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат медичних наук, професор; Яременко Ніна Володимирівна, завідувачка відділу виховної роботи Київського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Волкова Ірина Василівна, завідувачка науково-методичної лабораторії з проблем виховання здорового способу життя Харківського обласного науково-методичного інституту безперервної освіти; Назаренко Галина Анатоліївна, завідувачка кабінету виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Красномовець Людмила Вереміївна, методист відділу виховної роботи Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Злобіна Олена Олексіївна, завідувачка кабінету виховної роботи Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Гусь Таїсія Йосипівна, завідувачка відділу виховної роботи Херсонського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Чурикова Лариса Василівна, провідний спеціаліст з виховної роботи управління освіти і науки Запорізької облдержадміністрації; Чешенко Олена Іванівна, методист науково-методичної лабораторії проблем виховання, фізичного виховання, допризовної підготовки Одеського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Якубов Айдер Сеітович, методист Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти.
Завдяки творчій та цілеспрямованій праці регіональних координаторів конкурс показав позитивні зміни, вихід на високий якісний рівень навчальних закладів - учасників конкурсу та рівень вчасної подачі матеріалів.
Розвиток Національної мережі шкіл сприяння здоров'ю та проведення відповідного конкурсу є інноваційним механізмом у розвитку технологій моделювання сучасного навчального закладу як Школи сприяння здоров'ю.
Додаток 2
до наказу МОН України
02.11.2006 N 740
ПЕРЕЛІК
загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, які визначені переможцями у 2006 році за підсумками III етапу конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу - Школи сприяння здоров'ю
Дніпропетровська область
1. Спеціалізована загальноосвітня школа N 142 еколого-економічного профілю м. Дніпропетровська (дир. Хмеленко Л.В.).
2. Дошкільний навчальний заклад N 43 "Теремок" комбінованого типу м. Дніпропетровська (зав. Тищенко В.О.).
3. Загальноосвітня школа N 35 м. Дніпропетровська (дир. Грінь Л.М.).
4. Спеціальна загальноосвітня школа для дітей з вадами розумового розвитку м. Жовті Води (дир. Лукашова Н.Ю.).
5. Загальноосвітня школа N 44 м. Дніпродзержинська (дир. Загородня Л.І.).
6. Загальноосвітня школа N 87 м. Дніпропетровська (дир. Подольна Т.Г.).
7. Колегіум N 11 м. Новомосковська (дир. Третьякова Т.М.).
8. Загальноосвітня школа N 1 ім. О.С.Пушкіна з профільними класами м. Жовті Води (дир. Панько Г.В.).
9. Саксаганська гімназія N 91 м. Кривого Рогу (директор Бєлікова Т.Б.).
Донецька область
10. Гімназія N 18 м. Донецька (дир. Звягінцева І.М.).
11. Загальноосвітня школа I-III ст. N 57 м. Макіївки (дир. Лемтюгова Т.Я).
12. Багатопрофільна гімназія N 150 м. Донецька (дир. Пасичнікова Л.П.).
13. Загальноосвітня школа I-III ст. N 68 м. Маріуполя (дир. Комарова Г.Д.).
14. Загальноосвітня школа N 2 м. Артемівська (дир. Костенко Л.М.).
15. Навчально-виховний комплекс "Корн" м. Донецька (дир. Козігон В.О.).
Запорізька область
16. Навчально-виховний комплекс N 23 м. Запоріжжя (дир. Озеров О.Д.).
Житомирська область
17. Дитячий садок-школа-гімназія N 12 м. Коростеня (дир. Нижник Г.П.).
18. Березівська спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат I-III ст. для дітей зі зниженим слухом (дир. Васянович Л.П.).
19. Житомирський екологічний ліцей N 24 (дир. Дудік Г.П.).
Кіровоградська область
20. Загальноосвітня школа I-III ст. N 31 м. Кіровограда (дир. Тиханська Т.І.).
Київська область
21. Загальноосвітня школа I-III ст. N 3 м. Боярка (дир. Михайлова С.Є.).
22. Вишгородська районна гімназія "Інтелект" (дир. Шубко І.В.).
23. Старинська загальноосвітня школа I-III ст. Бориспільського району (дир. Кравченко С.М.).
24. Макарівська загальноосвітня школа I-III ст. N 1 (дир. Коноваленко І.С.).
25. Загальноосвітня школа I-III ст. N 11 м. Білої Церкви (дир. Сержук В.М.).
26. Загальноосвітня школа I-III ст. N 21 м. Білої Церкви (дир. Мерімерін О.В.).
27. Білоцерківська міська станція юних натуралістів (дир. Колісніченко І.А.).
28. Загальноосвітня школа I-III ст. N 5 м. Білої Церкви (дир. Садаєва О.І.).
м. Київ
29. Український коледж ім. В.О.Сухомлинського (ЗОШ N 272) м. Києва (дир. Хайруліна В.М.).
30. Гімназія N 178 м. Києва (дир. Красюк Л.Є.).
31. Спеціалізована школа I-III ст. N 196 м. Києва (дир. Рибченко М.Ф.).
32. Голосіївський ліцей N 241 м. Києва (дир. Волощук Ю.В.).
Львівська область
33. Спеціалізована загальноосвітня школа з поглибленим вивченням англійської мови з 1-го класу N 75 ім. Л.Українки м. Львова (дир. Кушнір С.А.).
34. Жидачівська загальноосвітня школа I-III ст. N 11 (дир. Цан Л.Я.).
35. Мурованська загальноосвітня школа I-III ст. Пустомитівського району (дир. Бабій В.В.).
36. Спеціалізована загальноосвітня школа N 80 з поглибленим вивченням іспанської мови м. Львова (дир. Даць І.В.).
Сумська область
37. Охтирська гімназія (дир. Шейко Н.В.).
Полтавська область
38. Хорольська гімназія (дир. Копайгора М.М.).
39. Загальноосвітня школа I-III ст. N 12 м. Кременчука (дир. Івановський С.В.).
Одеська область
40. Гімназія N 8 м. Одеси (дир. Паюл Л.М.).
41. Навчально-виховний комплекс "Гармонія" (загальноосвітня школа I-II ст. - гімназія N 6) м. Одеси (дир. Іванова Т.Й.).
42. Кам'янський навчально-виховний комплекс Ізмаїльський район (дир. Саказли Т.А.).
Харківська область
43. Дворічанський ліцей-інтернат (дир. Саранді Н.М.).
44. Дошкільний навчальний заклад ясла-садок N 450 санаторного типу м. Харкова (зав. Пухарєва І.Е.).
45. Куп'янська загальноосвітня школа I-III ст. N 6 (дир. Лакішек Л.О.).
46. Дошкільний навчальний заклад ясла-садок N 427 м. Харкова (зав. Карачова С.В.).
47. Дошкільний навчальний заклад ясла-садок N 418 санаторного типу м. Харкова (зав. Фоменко О.А.).
48. Загальноосвітня школа I-III ст. N 59 м. Харкова (дир. Шуба Р.Т.).
49. Балаклійська станція юних натуралістів (дир. Пурдя Л.А.).
50. Петрівський навчально-виховний комплекс, загальноосвітня школа I-III ст. Красноградського району (дир. Капуста О.В.).
51. Загальноосвітня школа I-III ст. N 57 м. Харкова (дир. Бірюкова В.С.).
52. Лозівська загальноосвітня школа I-III ст. N 8 (дир. Неділько О.О.).
53. Загальноосвітня школа I-III ст. N 22 м. Харкова (дир. Філіппова Н.О.).
54. Харківський ліцей N 141 (дир. Заугольникова Н.В.).
55. Гімназія N 14 м. Харкова (дир. Шкурапет Н.І.).
................Перейти до повного тексту