1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
09.11.2007 N 11/2-10/11479
Кабінет Міністрів України
На доручення Кабінету Міністрів України від 11.10.07 N 43103/1/1-07 та від 24.10.07 N 44735/1/1-07
На виконання вищезгаданих доручень Кабінету Міністрів України Державною митною службою спільно з Державною податковою адміністрацією і Міністерством юстиції України опрацьовано звернення Державного концерну "Укрморпорт" від 09.10.07 N 1/02-2-408 та ВАТ "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча" від 19.10.07 N 12/4826-Д щодо митного контролю та оформлення сепараційних матеріалів, які переміщуються через митний кордон України. За результатами опрацювання зазначеним підприємствам надано роз'яснення листами Держмитслужби від 09.11.07 N 11/2-10/11472 та N 11/2-10/11471, виходячи з наступного.
Державна податкова адміністрація України повідомила, що порушені питання належать виключно до компетенції Державної митної служби (лист від 07.11.07 N 14036/5/22-5016).
Позиція Міністерства юстиції України (лист від 08.11.07 N 20-9-9488) полягає у тому, що згідно зі статтею 40 Кодексу митному контролю підлягають усі товари і транспортні засоби, що переміщуються через митний кордон України.
При цьому, товари - це будь-яке рухоме майно (у тому числі валютні цінності, культурні цінності), електрична, теплова та інші види енергії, а також транспортні засоби, за винятком транспортних засобів, що використовуються виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України (пункт 39 статті 1 Кодексу.
Відповідно до статті 70 Кодексу метою митного оформлення є засвідчення відомостей, одержаних під час митного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, та оформлення результатів такого контролю, а також статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів і транспортних засобів.
Операції митного оформлення, порядок їх здійснення, а також форми митних декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів і транспортних засобів, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Так, випадки, у яких заповнюється вантажна митна декларація при переміщенні товарів через митний кордон, визначені пунктом 11 Положення про вантажну митну декларацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.97 N 574, згідно з яким ВМД подається, зокрема, на товари, митна вартість яких перевищує суму, еквівалентну 100 євро, крім підакцизних товарів, які декларуються незалежно від їх вартості.
Разом з цим, Кодекс не містить норм щодо сепараційних матеріалів, зокрема, визначення поняття "сепараційні матеріали", порядку їх декларування, або включення цих матеріалів до митної вартості товарів, що вивозяться за межі митної території України.
Щодо листа Держмитслужби від 17.09.07 N 11/2-10/9442-ЕП Мін'юстом зазначено, що листи є службовою кореспонденцією, носять роз'яснювальний та інформаційний характер і не можуть містити нових правових норм. Правові норми можуть бути викладені лише у нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом, погодженому із заінтересованими органами та зареєстрованому у Міністерстві юстиції України в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
Держмитслужба підтримує позицію Мін'юсту і вважає, що оскільки сепараційні матеріали у Кодексі не винесено в окрему категорію, то ці матеріали є рухомим майном і відносяться до товарів у розумінні Митного кодексу України.
Слід зазначити, що в залежності від конструкції на транспортних засобах можуть використовуватися кріпильні засоби, сепараційні матеріали та пристосування, призначені:
- для багаторазового використання, у вигляді обладнання на транспортному засобі, яке зворотно вивозиться після тимчасового ввезення разом з цим транспортним засобом (наприклад, контейнерні замки, талрепи, струбцини, затиски, дужки, штикові деталі, знімні стійки флетів, рол-трейлерів та інші, що використовуються на транспортному засобі в якості його складової частини);
- для одноразового використання, що виготовляються та навантажуються на транспортний засіб на митній території України (наприклад, в українському порту навантаження) або які виготовляються за межами митної території України, переміщуються через митну територію України в змішаному сполученні разом з транзитним товаром та навантажуються в порту України на судно разом з цим товаром (наприклад, лонжерони, прокладки, кутки, сітки, брус, металеві ланцюги та рами, що необхідно використовувати для закріплення вантажів як у залізничних вагонах, так і на судні).
Згідно зі статтею 116 Кодексу, спеціальне обладнання, призначене для навантаження, вивантаження, захисту і зберігання вантажу, яке переміщується разом з транспортним засобом через митний кордон України, підлягає пропуску у тому ж порядку, що і транспортний засіб, за умови використання такого обладнання за призначенням та зворотного вивезення (ввезення) разом з цим транспортним засобом.
Подібні положення щодо спеціального устаткування для навантаження, розвантаження, обробки та захисту вантажів, яке ввозиться разом з цими транспортними засобами комерційного призначення та призначаються для зворотного вивозу з ними, містяться у рекомендованому правилі 7 розділу З спеціального додатку "J" до Міжнародної конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур.
Відповідно до Інструкції про порядок заповнення вантажної митної декларації, затвердженої наказом Держмитслужби від 09.07.97 N 307 та зареєстрованої в Мін'юсті 24.09.97 за N 443/2247, у графі 31 ВМД зазначається кількість товару та відомості щодо його упаковки та маркування.
Згідно з положеннями Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 05.04.01 N 2371-III, а саме правила 5 (б) Основних правил інтерпретації класифікації товарів, пакувальний матеріал для цілей митного оформлення класифікується окремо від товару, якщо він належить до такого типу упаковки, яка придатна для повторного використання.

................
Перейти до повного тексту