- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
17.05.2003 N 11/1-24-7554-ЕП
Начальникам структурних
підрозділів центрального
апарату Держмитслужби,
начальникам регіональних
митниць, митниць,
спеціалізованих митних
установ та організацій,
ректору Академії митної
служби, директорам
Київського й Хмельницького
центрів підвищення
кваліфікації та
перепідготовки кадрів
Направляю проект Концепції модернізації та розвитку митної служби України до 2011 року.
В основу проекту покладено європейські стандарти функціонування митної служби на сучасному етапі, вимоги Європейської Комісії та нового
Митного кодексу України. Прийняття Концепції, у свою чергу, прискорить інтеграцію України до європейських та євроатлантичних стандартів, адаптацію чинного митного законодавства до законодавства Європейського Союзу.
Враховуючи викладене, вимагаю під особисту відповідальність керівників забезпечити опрацювання та обговорення проекту в трудових колективах структурних підрозділів Держмитслужби, спеціалізованих митних установ та організацій, Академії митної служби й навчальних центрах, регіональних митниць і митниць.
Пропозиції та зауваження до проекту направити для узагальнення до Управління організаційно-контрольної роботи засобами електронного зв'язку на поштову скриньку "DMSU kanc.upr.org-kontrolni roboti" до 10.06.2003 р.
Голова Служби М.М.Каленський
Додаток
Проект
КОНЦЕПЦІЯ
модернізації та розвитку митної служби України до 2011 р.
Вплив митної політики України на розвиток торгово-економічних процесів на загальноєвропейському просторі визнано Європейським співтовариством. Цей фактор визначає об'єктивну заінтересованість Євросоюзу в митному співробітництві з Україною.
Державна митна служба України під час презентації в Брюсселі заявила про свої наміри створення багатофункціональної, конкурентоспроможної, ефективно управляємої митної служби, прирівняної до найбільш сучасних моделей митниць світу. В основу перетворень митної справи закладається концепція митного законодавства, гармонізованого із законодавством Європейського Співтовариства. Такий підхід в період переходу України до економіки відкритого ринку забезпечить застосування в митну практику понять і правил, прийнятих у світовому митному оточенні, і буде поштовхом інтересів Комісії Європейського Співтовариства до практичного сприяння митній службі України у її модернізації.
Подальший розвиток митної служби України в умовах перетворень, що проходять у світовому суспільстві, буде здійснюватись на основі значного збільшення об'ємів переміщуваних через кордон товарів внаслідок глобалізації торгівлі, масового впровадження комп'ютерних інформаційних технологій, поряд із зростанням ролі митниці як інструменту, регулюючого торгово-економічні відносини, і вимагає нових підходів до ведення митної справи.
Дана Концепція містить перелік заходів і напрямків організаційно-правового характеру по реалізації митними органами покладених на них законодавством України основних завдань.
Правову основу Концепції становлять
Конституція України, закони України, укази і розпорядження Президента України, декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, накази Державної митної служби України.
Актуальність:
- впровадження загальноприйнятих міжнародних механізмів регулювання зовнішньоекономічної діяльності та захисту внутрішнього ринку;
- Україна - СОТ: механізми та соціально-економічні наслідки співробітництва;
- адаптація законодавства України до законодавства Європейського Союзу.
Основна мета Концепції - забезпечення належного рівня здійснення митної справи при виконанні основних програмних завдань, що ставляться перед Державною митною службою України на період до 2011 року, - створення належної бази для набуття Україною повноправного членства в ЄС та вступ до СОТ.
Зміст проблеми модернізації та вдосконалення митної служби.
У відповідності до стандартів Всесвітньої митної організації основними критеріями якості митного адміністрування є:
- спрощення митних процедур;
- прискорення митного оформлення;
- прозорість та передбачуваність дій митних органів для учасників ЗЕД;
- партнерський підхід у відносинах митних органів з учасниками ЗЕД, в тому числі створення ефективних процедур вирішення спірних питань.
Стратегічні напрями розвитку митної служби України
В основу роботи митних органів ставиться завдання сприяння розвитку міжнародної торгівлі, створення сприятливих умов для зовнішньоекономічної діяльності. Концепція визначає принципи функціонування та напрями розвитку митної служби до 2011 р., направлені на реалізацію експортного потенціалу України, розширення доступу українських товарів на зовнішні ринки, підвищення можливостей захисту вітчизняного товаровиробника на основі поступових кроків до європейської інтеграції.
Завдання, що ставляться перед митною службою:
- усестороннє сприяння розвитку торгівлі через вибірковість застосування форм митного контролю (спрощення і гармонізація митних процедур, що передбачає впровадження вибірковості фізичного контролю вантажів з використанням методу аналізу ризиків, подання митних декларацій в режимі он-лайн з відповідною їх подальшою обробкою Бюро аналізу ризиків для прийняття рішення щодо доцільності фізичного митного огляду товарів);
- збільшення об'єму поступлень митних платежів до Державного бюджету України;
- забезпечення надійного контролю за товарами, що переміщуються через митний кордон України (посилення боротьби з контрабандою шляхом розширення правоохоронних повноважень митної служби, включаючи можливості для проведення розслідувань порушень митного законодавства, здійснення розвідувальних заходів та нагляду, запровадження пост-аудит-контролю).
Основними стратегічними напрямами модернізації та розвитку митної служби України є:
1. Удосконалення нормативно-правової бази;
2. Спрощення процедур митного контролю і митного оформлення;
3. Розвиток інформаційних технологій підтримки, супроводу та забезпечення процесів митного контролю і оформлення, автоматизованих систем управління, систем обробки даних (ОД) і інформаційної техніки (ІТ);
4. Протидія митним правопорушенням;
5. Удосконалення структури та системи управління митної служби на основі її реформування;
6. Розвиток митної інфраструктури;
7. Удосконалення кадрової роботи та забезпечення соціального захисту працівників митної служби;
8. Впровадження публічного характеру реалізації митної політики та підвищення іміджу митної служби;
9. Міжнародне співробітництво з митними органами інших країн.
Реалізація митної політики України буде здійснюватись на основі більш ефективної і якісної розробки й застосування правових норм, що діють у сфері митної справи, вдосконалення митного адміністрування, підвищення ефективності функціонування митної системи, реорганізація структури та інфраструктури, підвищення рівня матеріально-технічного і наукового забезпечення митних органів.
1. Удосконалення нормативно-правової бази.
Робота по удосконаленню нормативно-правової бази митних органів буде проводитись за такими напрямками:
- Послідовна гармонізація митного законодавства України із нормами міжнародного права, законодавством ЄС.
- Покращання митного адміністрування шляхом вдосконалення законодавчої і нормативно-правової бази правової основи діяльності митних органів.
- Забезпечення однозначного застосування законодавства безпосередньо в митних органах.
1.1 Послідовну гармонізацію митного законодавства із нормами міжнародного права і законодавством ЄС здійснити шляхом приведення правових норм діяльності митних органів, включаючи митні процедури і технології, у відповідність з міжнародними стандартами і зобов'язаннями України.
Приєднання до:
- Конвенції про спільну транзитну процедуру (Женева, 1987);
1.2 Основними завданнями покращання правового митного адміністрування є розробка та прийняття законів України "Про митну службу України", "Про внесення змін в окремі положення Митного кодексу", впровадження нового Митного кодексу та завершення розробки і прийняття правових норм, спрямованих на його застосування. Особливо важливим є надання митним органам статусу правоохоронного органу для здійснення оперативно-розшукової, розвідувальної діяльності та проведення пост-аудит-контролю (внесення змін у законодавство - вимога Європейської Комісії).
Головними напрямами митного адміністрування будуть:
Законотворча діяльність.
- Розробка (участь в розробці, підготовка висновків і погоджень) проектів законів України, указів Президента, постанов Кабінету Міністрів - регулюючих відносини у сфері митної справи.
- Супровід (в тому числі проведення роз'яснювальної роботи) в органах виконавчої і законодавчої влади законопроектів з митної діяльності.
- Розробка і видання (в межах компетенції) нормативних актів.
Правовий захист державних інтересів.
1. Формування нового митного законодавства України, врегулювання інституту митного права, виключення суперечностей та прогалин і невідповідностей між окремими галузями права, що регулюють митне законодавство.
2. Впровадження механізмів аналізу та узагальнення розгляду справ судами, що виносяться не на користь митних органів, та застосування заходів адміністративного впливу до співробітників митних органів, які допустили грубі порушення вимог законодавства, що призвели до незадовільного розгляду цих справ.
3. Забезпечення постійного касаційного і наглядового оскарження актів суду, прийнятих з порушенням норм матеріального і процесуального права.
4. Здійснення постійного правового супроводу наглядового оскарження (апеляції) в Генеральну прокуратуру, Вищий арбітражний суд та Верховний Суд України.
5. Проведення засідань суду стосовно справ, заведених митницею за участю співробітників юридичної служби та представників підрозділів, що заводили таку справу.
6. Видання піврічних (річних) періодичних оглядів практики судів стосовно розгляду і застосування норм законодавства, діючого в сфері митної справи, на основі касаційних та наглядових актів.
7. Адміністративно-юрисдикційна діяльність (притягнення до адміністративної відповідальності за митні правопорушення, розгляд скарг на дії (бездіяльність) митних органів і їх посадових осіб, дисциплінарні стягнення).
8. Ведення дізнання і слідства стосовно митних правопорушень безпосередньо митними органами.
9. Представництво в судах по справах, пов'язаних з діяльністю митних органів, та уніфікація судової практики по категоріях справ.
10. Здійснення представницьких функцій (ведення роз'яснювальної, пропагуючої роботи стосовно митного законодавства), в тому числі і у взаємодії з органами законодавчої та виконавчої влади, громадськими та іншими організаціями, діловими колами.
11. Правове забезпечення внутрішньогосподарської діяльності.
Інформаційно-правове забезпечення діяльності митних органів.
- Створення нормативно-правової бази, діючої в митній справі, та її систематизований облік.
- Створення систематизованої навчально-методичної бази даних по митному законодавству (підручники, навчальні посібники, наукові і публіцистичні статті, інформаційні збірники, коментарі, митні бібліотеки).
- Надання юридично-інформаційних та консультаційних послуг з питань митного законодавства.
- Узагальнення практики застосування митного законодавства та порівняльний аналіз зарубіжного і українського законодавства.
1.3 Забезпечення єдиного застосування законодавства, чіткої системи організації належного застосування правових норм та використання всіх резервів правового поля митної діяльності для ефективного захисту інтересів держави буде здійснено наступним шляхом:
- удосконалення інструктивно-методичної бази підготовки відомчих нормативних актів, їх статусу на основі правової бази і практики її застосування;
- аналізу діючого законодавства з ціллю виявлення нереалізованих напрямків нормотворчості;
- перегляду діючої бази підзаконних нормативних актів на основі їх відповідності, узгодженості, досконалості внутрішнього змісту (інформаційна перевантаженість документів, дублювання, протиріччя, лаконічність змісту і т. п.), актуальності;
- виключення правових прогалин і колізій в питаннях регулювання митної справи;
- приведення правових засад діяльності митних органів, здійснення митних процедур і технологій у відповідність до правової бази митного законодавства та міжнародних норм і стандартів;
- підвищення рівня дотримання законності, прав і законних інтересів осіб (фізичних, юридичних) при переміщенні ними товарів і транспортних засобів через митний кордон України;
- підвищення рівня правових знань і правової культури співробітників митних органів та їх професійного рівня на основі проведення навчально-методичної роботи (курси, семінари, обмін досвідом, професійна переатестація і інші форми підвищення правової кваліфікації).
2. Спрощення процедур митного контролю і митного оформлення.
Основним завданням спрощення митного контролю і оформлення є:
- приведення митних процедур у відповідність до світових стандартів;
- прискорення та вдосконалення процесу митного контролю і оформлення на основі засвоєння технологій управління ризиками, включаючи оцінку ризиків і вибірковий контроль, інформаційне забезпечення заінтересованих осіб в частині митних правил і процедур;
- прискорення проходження товарів і транспортних засобів через митний кордон України;
- виключення неефективних та надмірних митних процедур;
- перехід від багатоступеневого контролю до одноступеневого, організація митного контролю за принципом "одного вікна" (перевірка документів і прийняття рішення про випуск здійснюється одним інспектором);
- дебюрократизація митних процедур, спрощення правил прийому та подачі
ВМД, скорочення кількості документів, необхідних для митного оформлення товарів;
- делегування функцій ветеринарного, фітосанітарного і екологічного контролю митним органам на державному кордоні;
- перенесення основної маси контрольних заходів з пунктів пропуску на державному кордоні до місць доставки (відправлення) товарів та інших предметів;
- приведення технології митного контролю пасажирів до системи "вільна смуга" ("зелений коридор") в усіх пунктах пропуску на державному кордоні України;
- впровадження електронної форми декларування;
- зменшення затрат часу на здійснення контролю шляхом диференціювання технологій митного контролю і оформлення в залежності від категорій товарів і осіб, що їх переміщують;
- здійснення попередніх митних формальностей до прибуття товару;
- встановлення єдиних вимог до митних перевізників та митних брокерів та рівня їх відповідальності;
- забезпечення достовірності первинної інформації про переміщувані товари.
3. Розвиток інформаційних технологій підтримки, супроводу та забезпечення процесів митного контролю і оформлення, автоматизованих систем управління систем обробки даних (ОД) і інформаційної техніки (ІТ).
Розвиток комп'ютерних технологій здійснювати в напрямку використання комп'ютерів в якості сучасного інструменту обробки і забезпечення технологічних процесів проведення митного контролю і оформлення та засобу попередження, виявлення і боротьби з порушеннями митного законодавства, шахрайства і т. п. на всій митній території і у всіх структурах управління митною справою.
Основні напрями розвитку:
- Створення сучасної електронної мережі митної служби України на основі використання європейських систем та стандартів передачі даних.
- Розробка спеціалізованих митних електронних систем для підтримки всіх процесів митного обслуговування при ввозі і вивозі.
- Інтеграція всіх систем ОД та ІТ в стандартну базову систему.
- Вивчення нових форм інформаційних технологій митного контролю і оформлення з використанням баз даних учасників ЗЕД (в тому числі технологій електронної торгівлі).
Для виконання даної програми розробити та впровадити наступні автоматизовані системи:
- "Ввіз" - облік товарів, розміщення їх у вільне використання чи інший режим, розрахунок сплат і дозвіл на переміщення у відповідному режимі;
- "Вивіз" - розміщення товарів в режим експорту, контроль і дозвіл на спрощені режими;
- електронний митний тариф;
- МЕД (митна електронна декларація) з підсистемою зв'язку із суміжною стороною для передачі (отримання) інформації, обов'язкової до надання;
- встановлення інформаційно-технологічних систем, здатних забезпечувати узгоджену роботу з європейськими системами, такими як TARIS, NCTS, CIS/SCENT та ЄС імпортна квота;
- контролю імпортованих (експортованих) вантажів СЕЗ, ТПР та технопарків;
- автоматизована система сигналізації при імпорті товарів, що підлягають спеціальним митним режимам (вимогам) чи відносяться до групи ризику;
- перевірки експортерів (імпортерів) контролюючими підрозділами митних органів;
- контроль експорту, імпорту і транзиту та отримання інформації (в тому числі із суміжних держав) для проведення розслідувань правопорушень уповноваженими підрозділами митної служби;
- процес пошуку і накладення стягнення невчасно завершеного (незавершеного) митного режиму транзиту;
- облік даних про кількість персоналу митних органів, їхню роботу та підведення підсумків;
- забезпечення митниць безперешкодним доступом до глобальної комп'ютерної мережі Internet.
4. Протидія митним правопорушенням.
Основним завданням удосконалення боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил є надання митним органам права оперативно-розшукової та розвідувальної діяльності і пост-аудит-контролю, на підставі чого буде проведено наступні заходи:
- розробка нормативно-правової бази, регламентуючої статус митних органів як правоохоронних;
- реорганізація правоохоронної системи митних органів та створення відповідних підрозділів (технічних, розшукових, розвідувальних, оперативних, пост-аудиту, митної варти, дізнання та слідства);
- розмежування функцій між правоохоронними органами (переважне право митних органів) у попередженні і виявленні митних правопорушень та проведенні дізнання і їх розслідування.
З метою підвищення ефективності боротьби з митними правопорушеннями будуть впроваджуватись наступні заходи:
- впровадження ефективної системи взаємодії між правоохоронними та функціональними митними органами при здійсненні митного контролю;
- удосконалення взаємодії з іншими компетентними органами в питаннях боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил;
- здійснення заходів розшукової, розвідувальної та аналітичної діяльності;
- розробка та впровадження митного пост-аудит-контролю;
- розробка та впровадження в практику системи протидії проникненню кримінальних чинників в митні органи та припинення їх діяльності в навколомитній сфері;
- розробка методології розслідування митних правопорушень, пов'язаних з ухиленням від сплати митних платежів і контрабанди;
- удосконалення порядку реалізації товарів і транспортних засобів, що перейшли у власність держави;
- запровадження контролю за дотриманням законності при здійсненні митними органами дізнання у кримінальних справах про контрабанду та провадженні й розгляді справ про порушення митних правил;
- приєднання до автоматизованої міжвідомчої інформаційної мережі для обміну інформацією з державними контрольними та правоохоронними органами;
- розробка автоматизованих інформаційних систем збирання та обробки даних стосовно юридичних та фізичних осіб - порушників митного законодавства;
- забезпечення доступу митної служби до комерційної інформації суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності (включаючи комп'ютерні дані) з метою оцінки ризику можливості здійснення митного шахрайства;
- співробітництво з міжнародними і громадськими організаціями з питань боротьби з митними правопорушеннями;
................Перейти до повного тексту