- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Угода
УГОДА
між Україною та Європейським Союзом про участь України у програмі Європейського Союзу "Цифрова Європа" (2021-2027)
Україна,
з однієї сторони,
та
Європейська комісія (далі - Комісія) від імені Європейського Союзу,
з іншої сторони.
далі - Сторони
ОСКІЛЬКИ, відповідно до статті 10(1)(b) Регламенту (ЄС) 2021/694 Європейського парламенту-3 та Європейської ради (далі - Регламент (ЄС) 2021/694) програма "Цифрова Європа" відкрита для асоціації, зокрема, для країн-кандидатів, відповідно до загальних принципів та загальних умов участі таких країн у програмах Союзу, заснованих у рамках відповідних угод та рішень Ради асоціації або ж подібних угод і згідно з конкретними умовами, викладеними в угодах між Союзом і такими країнами;
__________
-1Ця Угода становить і має такі самі юридичні наслідки, що й
Меморандум про взаєморозуміння, викладений відповідно до
Протоколу III до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом та його державами-членами, з іншої сторони, про Рамкову Угоду між Україною та Європейським Союзом про загальні засади участі України в програмах Європейського Союзу.
-2Ця Угода становить і має такі самі юридичні наслідки, то й
Меморандум про взаєморозуміння, викладений відповідно до Рамкової угоди про умови участі в програмах Співтовариства
-3Регламент (ЄС) 2021/694 Європейського парламенту та Європейської ради від 29 квітня 2021 року про створення програми "Цифрова Європа" та скасування Рішення (ЄС) 2015/2240 (Текст, що стосується Європейської агенції довкілля) (OJ L 166, 11.5.2021. cтop. 34)
ВИЗНАЮЧИ загальні принципи, викладені в Регламенті (ЄС) 2021/694;
ВРАХОВУЮЧИ зусилля Європейського Союзу, спрямовані на те, щоб очолити відповідні заходи, об’єднавши зусилля зі своїми міжнародними партнерами для вирішення глобальних викликів відповідно до плану дій для людей, планети та процвітання, передбаченого резолюцією Генеральної Асамблеї ООН "Перетворення нашого світу: порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року";
ПІДКРЕСЛЮЮЧИ, що цифрова трансформація нашої економіки та суспільства відкриває широкі можливості для зростання та створення нових робочих місць, може сприяти "зеленому" переходу та нашій глобальній конкурентоспроможності, а також може підвищити творчу та культурну різноманітність;
ПІДКРЕСЛЮЮЧИ необхідність справедливого та людиноцентричного цифрового переходу щодо впровадження нових цифрових технологій в економіці та суспільстві, з метою зміцнення його державної підтримки;
ВИЗНАЮЧИ важливу допоміжну роль цифрової інфраструктури у таких сферах, як високопродуктивний комп’ютинг, штучний інтелект, хмарні обчислення та масиви даних, а також кібербезпека, для забезпечення нерозривно пов’язаних процесів трансформації та цифрового лідерства Європейського Союзу;
ВИЗНАЮЧИ необхідність розвитку передових цифрових навичок для роботи та оптимального використання майбутнього цифрового потенціалу, а також для управління цифровою трансформацією підприємств та державних служб у всіх секторах економіки;
ПІДКРЕСЛЮЮЧИ центральну роль у реалізації програми "Цифрова Європа", відведену Мережі європейських центрів цифрових інновацій, котрі діятимуть як посередники для поєднання галузей промисловості, бізнесу та державних адміністрацій, що потребують нових технологічних рішень, із підприємствами, зокрема, стартапами та МСП, які вже мають готові для ринку цифрові рішення в державах-членах та країнах-партнерах, що беруть участь;
ВИЗНАЮЧИ, що такі трансформаційні зміни вимагають взаємодії з міжнародними партнерами Союзу в умовах максимальної прозорості, на основі спільних цілей та цінностей, одночасно захищаючи інтереси безпеки Союзу;
МАЮЧИ НА МЕТІ налагодити взаємовигідне співробітництво з метою зміцнення та підтримки розгортання надійних і безпечних цифрових можливостей у Союзі в сфері високопродуктивного комп’ютингу; штучного інтелекту, кібербезпеки; передових цифрових навичок; та розгортання й оптимального використання цифрових потужностей та інтероперабельності, а також сприяння впровадженню та доступності цифрових рішень зі Сторонами;
ВИЗНАЮЧИ, що взаємна участь у програмах один одного з впровадження цифрових технологій має забезпечувати взаємні вигоди для Сторін з дотриманням високого рівня захисту даних, цифрових прав, основоположних прав і етичних стандартів, та визнаючи, що Сторони залишають за собою право обмежувати або обумовлювати участь у певних діях на підставі належним чином виправданих міркувань безпеки;
ВИЗНАЮЧИ важливість забезпечення підвищеної стійкості цифрових ланцюгів поставок та надання глобальних рішень для Сторін;
ВРАХОВУЮЧИ спільні цілі, цінності та міцні зв’язки Сторін у сфері цифрових технологій, а також визнаючи спільне бажання Сторін і надалі розвивати, зміцнювати, стимулювати та розширювати свої відносини та співпрацю в них;
ДОМОВИЛИСЬ ПРО ТАКЕ:
Стаття 1. Обсяг асоційованої участі
1. Україна бере участь як асоційована країна та сприяє досягненню конкретних цілей програми "Цифрова Європа", визначених статтею 3(2) (a) (b) (d) та (e) Регламенту (ЄС) 2021/694 в останній редакції.
Стаття 2. Умови участі у програмі "Цифрова Європа"
1. Україна бере участь у програмі "Цифрова Європа" згідно з принципами та умовами, встановленими
статтею 451 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом і його державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію), і
Протоколом III до неї, Регламентом (ЄС) 2021/694, а також будь-якими іншими нормативно-правовими актами, що стосуються реалізації програми "Цифрова Європа", в їхніх останніх редакціях, і відповідно до конкретних умов, передбачених цією Угодою.
2. Якщо інше не передбачено умовами, зазначеними в пункті 1 цієї статті, включно з імплементацією статті 12 (6) Регламенту (ЄС) 2021/694, юридичні та фізичні особи, які зареєстровані в Україні, можуть брати участь у заходах програми "Цифрова Європа" на умовах, рівнозначних тим, що застосовуються до юридичних та фізичних осіб, які зареєстровані у Європейському Союзі, з урахуванням дотримання обмежувальних заходів Європейського Союзу-4.
__________
3. Перш ніж ухвалити рішення про те, чи мають право юридичні та фізичні особи, які зареєстровані в Україні, брати участь у заходах, пов’язаних із безпекою Європейського Союзу, відповідно до статті 12(6) Регламенту (ЄС) 2021/694, Комісія може надіслати запит про отримання конкретної інформації або гарантій, як-от:
a) інформації про те, чи було або буде надано юридичним та фізичним особам, які зареєстровані у Європейському Союзі, взаємний доступ до існуючих та запланованих програм, проєктів чи заходів України, еквівалентних відповідному заходу програми "Цифрова Європа",
b) інформації про те, чи існує в Україні національний механізм перевірки інвестицій і гарантії того, що державні органи України повідомлятимуть Комісію та консультуватимуться з нею стосовно усіх можливих випадків, коли під час застосування такого механізму їм стане відомо про заплановане іноземне інвестування/поглинання юридичною особою, створеною або контрольованою поза межами України, юридичної або фізичної особи, яка зареєстрована в Україні і отримала фінансування в рамках програми "Цифрова Європа" стосовно заходів, пов’язаних з безпекою Європейського Союзу. За умови, що Комісія надасть Україні перелік відповідних юридичних та фізичних осіб, які зареєстровані в Україні, після підписання грантових угод з цими особами, і
c) гарантії того, що жоден із результатів, технологій, послуг та продуктів, розроблених під час відповідних заходів юридичними та фізичними особами, які зареєстровані в Україні, не підлягатиме обмеженню на їх експорт до держав-членів ЄС під час реалізації заходу та протягом чотирьох років після його завершення. Під час реалізації заходу та протягом чотирьох років після його завершення Україна щороку надаватиме оновлений перелік національних експортних обмежень.
4. Якщо умови конкурсу обмежують участь у заході на підставі міркувань безпеки Європейського Союзу, відповідно до статті 12(6) Регламенту (ЄС) 2021/694, Комісія може звернутись до України із запитом про конкретну інформацію або гарантії, щоб оцінити відповідність наданих відповідними юридичними та фізичними особами гарантій того, що їхня участь у заході не матиме негативного наслідку для безпеки Європейського Союзу.
5. Якщо Європейський Союз реалізує програму "Цифрова Європа" шляхом застосування
статей 185 та
187 Договору про функціонування Європейського Союзу, Україна і юридичні та фізичні особи, які зареєстровані в Україні, можуть брати участь у правових структурах, створених на підставі цих положень, відповідно до нормативно-правових актів Європейського Союзу, які були або будуть ухвалені для створення цих правових структур.
6. Україна, за необхідності, вживатиме усіх необхідних заходів, аби гарантувати, що придбані в Україні або імпортовані до України товари і послуги, котрі частково або повністю фінансуються на підставі угод та/або контрактів про надання гранту, укладених на виконання заходів відповідно до цієї Угоди, будуть звільнені від митних платежів та інших податків і зборів, у тому числі ПДВ, які застосовуються в Україні.
7. Представники України мають право брати участь як спостерігачі в діяльності комітету, зазначеного у статті 31 Регламенту (ЄС) 2021/694, без права голосу та з питань, що стосуються України. Вони не матимуть права брати участь у заходах в межах конкретних цілей, з якими вони не пов’язані. Під час голосування комітет збирається без присутності представників України. Україну буде поінформовано про результат голосування.
8. Витрати на проїзд і проживання представників та експертів з України, пов’язані з участю в якості спостерігачів у роботі комітету, зазначеного у статті 31 Регламенту 2021/694, або в інших зустрічах, пов’язаних із реалізацією програми "Цифрова Європа", відшкодовуються Європейським Союзом на тій самій основі та відповідно до процедур, що застосовуються до представників держав-членів Європейського Союзу.
Стаття 3. Фінансовий внесок
1. Участь України або юридичних та фізичних осіб, які зареєстровані в Україні, у програмі "Цифрова Європа" обумовлена сплатою Україною фінансового внеску до програми та фінансовою участю у покритті пов’язаних із нею управлінських, виконавчих та операційних витрат, відповідно до загального бюджету Союзу (далі - бюджет Союзу).
2. Фінансовий внесок складається з:
a) операційного внеску; та
b) внеску за участь.
3. Фінансовий внесок має форму щорічного внеску, який здійснюється одним платежем й повинен бути сплачений не пізніше ніж у липні.
4. Операційний внесок покриває операційні та допоміжні витрати, пов’язані з реалізацією програми, та є додатковим до асигнованих і фактично виділених коштів, передбачених у бюджеті Союзу та остаточно затверджених для програми "Цифрова Європа".
5. Операційний внесок здійснюється на основі базового внеску, що визначається як співвідношення валового внутрішнього продукту (ВВП) України у ринкових цінах до ВВП Європейського Союзу у ринкових цінах. ВВП у ринкових цінах, що має застосовуватись, визначається спеціальними службами Комісії на основі останніх статистичних даних, наявних для бюджетних розрахунків у році, що передує року, в якому щорічний платіж підлягає сплаті.
6. Коригування цього базового внеску викладено в Додатку I.
7. Операційний внесок розраховується із застосуванням скоригованого базового внеску до суми початкових асигнувань у бюджеті Союзу, що була остаточно затверджена на відповідний рік для фінансування програми "Цифрова Європа".
8. Внесок за участь становить 4% від щорічного операційного внеску, розрахованого відповідно до пунктів (5) та (6) цієї статті, і підлягає поетапній сплаті, як визначено у Додатку I. До внеску за участь не застосовуються ретроспективні коригування або виправлення.
9. Європейський Союз надає Україні інформацію стосовно її фінансової участі, що міститься в бюджетних, облікових, виконавчих та звітних документах, які подаються до бюджетних та виконавчих органів Європейського Союзу стосовно програми "Цифрова Європа". Така інформація надається з урахуванням правил Європейського Союзу та України щодо конфіденційності і захисту даних, та без обмеження стосовно інформації, яку Україна має право отримувати згідно з Додатком III.
10. Усі внески України або платежі від Європейського Союзу та розрахунки сум, що підлягають сплаті або отриманню, мають здійснюватися в євро.
Стаття 4. Взаємний доступ
1. Юридичні та фізичні особи, які зареєстровані у Європейському Союзі, можуть брати участь у програмах, проєктах та заходах України, еквівалентних програмі "Цифрова Європа", відповідно до українського законодавства.
2. Невичерпний перелік еквівалентних програм, проєктів, заходів України наведено у Додатку II.
3. Фінансування Україною юридичних та фізичних осіб, які зареєстровані у Європейському Союзі, регулюється законодавством України стосовно діяльності з впровадження програм, проктів, заходів. Якщо фінансування не надається, юридичні та фізичні особи, які зареєстровані у Європейському Союзі, можуть брати участь за власні кошти.
Стаття 5. Моніторинг, оцінка та звітність
1. Без обмеження повноважень Комісії, Європейського управління з питань запобігання зловживанням та боротьби з шахрайством (OLAF) та Європейського суду аудиторів стосовно моніторингу та оцінки програми "Цифрова Європа", участь України у цій програмі перебуває під постійним спільним моніторингом України та Комісії на партнерських засадах.
2. Правила, що стосуються належного фінансового управління, включно з фінансовим контролем, відшкодуванням та іншими заходами з протидії шахрайству щодо коштів Європейського Союзу відповідно до цієї Угоди, викладені в Додатку III.
Стаття 6. Прикінцеві положення
1. Ця Угода набирає чинності з дати, коли Сторони повідомлять одна одну про завершення їхніх внутрішніх процедур, необхідних для цієї мети.
2. Ця Угода застосовується з 1 січня 2021 року. Вона залишається чинною, поки це необхідно для виконання всіх проєктів та заходів або їхніх частин, що фінансуються програмою "Цифрова Європа", усіх дій, необхідних для захисту фінансових інтересів Європейського Союзу та дотримання усіх фінансових зобов’язань, які випливають із виконання цієї Угоди між Сторонами.
3. Застосування цієї Угоди може бути зупинено за ініціативою Європейського Союзу у разі несплати Україною фінансового внеску або операційного внеску відповідно до пункту 3 розділу II Додатка I.
Європейський Союз повідомляє Україні офіційним листом-повідомленням про зупинення застосування дії цієї Угоди, яке набирає чинності через 30 днів після отримання Україною відповідного повідомлення.
У випадку зупинення застосування дії цієї Угоди, юридичні та фізичні особи, які зареєстровані в Україні, не мають права брати участь у конкурсних процедурах, які ще не були завершені, коли зупинення набуло чинності. Конкурсна процедура вважається завершеною, коли за результатами такої процедури були оформлені юридичні зобов’язання.
................Перейти до повного тексту