1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
20.01.2010 N 46
Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - органи приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та відповідно до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 (із змінами та доповненнями), протягом 2009 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль засвідчив таке.
За вказаний період фактична кількість перевірених договорів становить 2488. Невиконання тих чи інших умов установлено у 294 випадках. За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися передбачені законодавство і договорами відповідні заходи впливу.
Починаючи з 1995 року до кінця 2009 року згідно з умовами договорів українські підприємства отримали інвестиції та інші кошти на загальну суму 9,41 млрд.грн., 1,32 млрд.дол. США та 72,0 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту становить 16,696 млрд.грн. (за договорами передбачено надходження інвестицій: 8,92 млрд.грн., 719,40 млн.дол. США та 19,26 млн. євро). Зокрема, у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства коштів внесено на загальну суму 5,07 млрд.грн., 1,053 млрд.дол. США при передбачених 4,76 млрд.грн., 465,49 млн.дол. США.
Тривала робота з розірвання договорів купівлі-продажу за невиконання покупцями взятих зобов'язань та робота із повернення таких об'єктів у державну власність, повторного їх продажу. Станом на 18.01.2010 у державну власність повернуто 288 об'єктів. З числа повернутих у державну власність повторно продано 149 об'єктів.
У 2009 році органи приватизації забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів перевірок укладених договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, стану виконання їх умов та термінів отримання Фондом звітів від регіонів. Кращими регіональними відділеннями в частині організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо подальшого нормативного та методологічного забезпечення контролю є Регіональні відділення Фонду по Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Тернопільській, Черкаській областях, РВ ФДМУ в АРК та м. Севастополь, Фонд майна АРК.
У зв'язку з наведеним
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого державними органами приватизації протягом 2009 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду, Фонду майна Автономної Республіки Крим забезпечити у 2010 році проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації в обсягах та у строки, встановлені організаційно-розпорядчими документами Фонду.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Фонду Потімкова О.Ю.
В.о. Голови Фонду Д.Парфененко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду
державного майна
України
20.01.2010 N 46
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом 2009 року
Згідно з вимогами статей 1 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір), постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з Порядком здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженим наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 (із змінами та доповненнями), протягом 2009 року проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом 2009 року
На обліку органів приватизації знаходиться 12100 договорів купівлі-продажу державного майна, у тому числі:
пакетів акцій акціонерних товариств - 1047;
об'єктів малої приватизації - 7951;
об'єктів незавершеного будівництва - 3102.
Із загальної кількості зазначених договорів у 2009 році підлягало перевірці виконання умов 2251 договору (решта 9849 договорів - це договори, умови яких вже виконані, внаслідок чого їх знято з контролю).
За вказаний період фактична ж кількість перевірених договорів склала 2488.
Перевірками встановлено, що зобов'язання, взяті покупцями об'єктів приватизації, переважно виконуються належним чином.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Поряд із зазначеним, невиконання тих чи інших умов встановлено у 294 випадках, що становить 2,4 відсотка загальної кількості договорів. Вагома частина такого невиконання зафіксована у Луганській (0,6 відсотка загальної кількості договорів), Житомирській та Харківській (по 0,3 відсотка) областях і воно стосується порушення термінів добудови об'єктів, демонтажу, сплати за об'єкт, а також переоформлення права забудовника на об'єкт.
Але однією з причин такого порушення власниками приватизованих об'єктів є зволікання органів місцевого самоврядування з переоформленням документів.
2. Аналіз стану виконання умов договорів окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп об'єктів, з числа зазначених вище, стан виконання умов договорів (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на обліку органів приватизації, найбільша кількість порушень фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Із 3102 договорів цієї групи невиконання умов встановлено за 198 договорами (6,4 відсотка загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 29 договорами (0,9 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 652 договорами (21,0 відсоток). У повному обсязі виконано умови 2223 договорів (71,6 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що обліковуються, відноситься до об'єктів малої приватизації. Із їх загальної кількості - 7951 договор - умови у повному обсязі виконано за 6881 договором (86,5 відсотка загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 41 договором (0,5 відсотка). Неналежне виконання умов (з порушенням термінів) має місце за 26 договорами (0,3 відсотка). Строк виконання умов не закінчився за 1003 договорами (12,6 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким.
На обліку органів приватизації перебуває 1047 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 951 договором (90,8 відсотка загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 6 договорами (0,6 відсотка). Невиконання умов зафіксовано за 32 договорами (3,1 відсотка). За 58 договорами (5,5 відсотка) термін виконання умов не настав.
Серед зазначених договорів купівлі-продажу пакетів акцій 125 договорів стосується підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку у центральному апараті Фонду знаходиться 101 договір, у регіональних відділеннях - 24.
Стан їх виконання є таким:
- за 116 договорами (92,8 відсотка загальної кількості) умови виконано у повному обсязі;
- за 7 договорами (5,6 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання (інвестиційні зобов'язання та інші зобов'язання, виражені у грошовій формі виконані, а по інших зобов'язаннях кінцеві терміни виконання ще не закінчились);
- за 2 договорами (1,6 відсотка) зафіксовано невиконання умов.
На сьогодні органами приватизації здійснюються заходи щодо забезпечення безумовного їх виконання, а у разі недосягнення позитивних результатів будуть вживатися заходи із розірвання договорів та повернення пакета акцій у державну власність.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Значна кількість порушень умов договорів фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва і стосується порушень термінів добудови та розбирання об'єктів. Протягом року таке невиконання встановлено за 137 договорами (5,5 відсотка перевірених). Найбільшу кількість таких випадків зафіксовано Регіональними відділенням Фонду по Луганській та Житомирській областях. Вказаними регіональними відділеннями розпочато претензійно-позовну роботу з метою застосування до покупців передбачених законодавством та договорами норм відповідальності.
Факти порушення розрахунків за придбані об'єкти приватизації встановлено за 9 договорами цієї групи (0,4 відсотка перевірених). Такі випадки встановлено регіональними відділеннями Фонду по Київській, Волинській та Львівській областях (по 3 договори) та по Луганській області (4 договори).
Недотримання термінів державної реєстрації нової форми власності придбаних покупцями об'єктів приватизації виявлено за 6 договорами (0,2 відсотка перевірених договорів) - Регіональними відділеннями ФДМУ по Чернігівській та Харківській (по 2 договори) та по Кіровоградській і Тернопільській (по 1 договору) областях.
Також зафіксовано порушення в частині збереження профілю діяльності за 8 договорами (0,3 відсотка перевірених договорів). Таке невиконання встановлено у Херсонській та Харківській (по 2 договори), Одеській, Донецькій, Дніпропетровській областях та по ЦА ФДМУ (по 1 договору).
Порушень умов договорів в частині зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) в ході перевірки органами приватизації не встановлено.
Результати перевірки стану виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових такі. На контролі органів приватизації знаходиться 130 договорів (5,7 відсотка загальної кількості договорів, які контролюються органами приватизації), що містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент їх приватизації, та 124 договори (5,5 відсотка) - щодо створення нових.
Результати перевірки показали, що існуюча на момент приватизації кількість робочих місць на підприємствах, стосовно яких укладено договори з умовою збереження робочих місць, становила 3048 одиниць. На сьогодні їх кількість становить 3105 одиниць, тобто власниками у післяприватизаційний період ця умова договорів виконана і додатково створено 57 нових робочих місць.
Наприклад, за договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "НДІ РЕМА" у Львівській області однією з умов є збереження 24 робочих місць. В результаті перевірки встановлено, що скорочення робочих місць не проводилось, на час перевірки кількість робочих місць становить 34 одиниці.
На виконання зобов'язання щодо створення нових робочих місць, яке передбачено зазначеними договорами, власниками цих об'єктів у постприватизаційний період створено 682 робочих місця, що на 405 одиниць більше, ніж передбачалося договорами.
Прикладом позитивного результату діяльності власника на приватизованому об'єкті є створення нових робочих місць у Одеській області за договором купівлі-продажу об'єкта малої приватизації - ЦМК колишнього Державного підприємства "Дунайрембуд". За умовами договору купівлі-продажу власник повинен був створити 30 робочих місць. На даний час фактично створено 115 робочих місць, тобто додатково створено 85 робочих місць.
Поряд із зазначеним існує приклад, коли власником у післяприватизаційний період не виконані умови договору купівлі-продажу щодо збереження та створення нових робочих місць. Це договір купівлі-продажу від 06.07.2007 року N КПП-514 ВАТ "Сумське автотранспортне підприємство 15928" (покупець ТОВ фірма "Сарекс"). На момент приватизації на підприємстві існувало 83 робочих місця, на даний час існує 62. Тобто власником не збережено 21 робоче місце та не створені нові.
Слід відзначити також створення нових робочих місць за договорами, в яких умови щодо збереження або створення нових робочих місць не передбачені. Із загальної кількості перевірених такі приклади є на 50 об'єктах приватизації, де було створено 1272 нових робочих місця. Наприклад, у Дніпропетровській області за договором купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва "Гуртожиток готельного типу" (нова назва: багатофункціональний торгово-комерційний комплекс "Арроіо") створено 67 робочих місць.
У Сумські області, фізичною особою - підприємцем, який є власником нежитлового приміщення, облаштованого під кафе, витрачено на поточний ремонт більш як 300 тис.грн. та створено 32 робочих місця.
Мають місце і інші приклади, де завдяки добросовісній діяльності власників приватизованих об'єктів та ефективному контролю з боку органів приватизації вдається досягати позитивних результатів не лише у фінансових, економічних, але і в соціальних аспектах наслідків реалізації приватизаційних завдань у регіонах.
Результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов'язань та інших зобов'язань, виражених у грошовій формі, засвідчили, що такі зобов'язання містять 824 договори купівлі-продажу пакетів акцій, 361 договір купівлі-продажу об'єктів малої приватизації і 92 договори купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
У цілому цими договорами передбачено інвестування підприємств (у 1996-2020 роках) на загальну суму 11136,13 млн.грн., 1446,07 млн.дол. США та 19,26 млн. євро. Зокрема, числі станом на 12.01.2010-8921,33 млн.грн., 719,40 млн.дол. США, 19,26 млн. євро. Фактично станом на 12.01.2010 українські підприємства отримали 9409,92 млн.грн., 1315,67 млн.дол. США та 72 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту становить 16695,807 млн.грн.

................
Перейти до повного тексту