1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
І Н С Т Р У К Т И В Н И Й Л И С Т
06.03.2003 N 10-25-2822
Регіональні відділення ФДМУ
Фонд майна Автономної
Республіки Крим
З метою визначення єдиного підходу до порядку застосування норм статті 24 Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" (далі - Закон України "Про приватизацію державного майна") та забезпечення правового підходу для відстоювання державних інтересів під час судових спорів з приводу неоднозначного тлумачення зазначених норм Фонд державного майна України надає тлумачення терміну "безоплатна передача".
Предметом аналізу в цьому листі є норми статті 24 Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" в редакції, що діяла до 19.02.97, статті 24 Закону України "Про приватизацію державного майна" в редакції, що діяла до 18.05.2000.
Відповідно до статті 24 Закону України "Про приватизацію державного майна" із змінами та доповненнями, внесеними Законом України"Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію державного майна" від 18.05.2000, законодавець чітко визначив безоплатну передачу як передачу права користування майном.
Неоднозначне тлумачення норм зазначеної статті стосується переважно редакції, яка діяла до 18.05.2000, оскільки в цій статті були відсутні визначення безоплатної передачі як передачі права користування.
У разі визначення цих норм як таких, які є підставою для передачі прав користування об'єктами, відповідно до статті 24 Закону слід виходити з такого.
Аналізуючи норми Цивільного законодавства України та пункт 2 статті 4 Закону України "Про власність", можна дійти висновку, що термін "безоплатна передача" застосовується в таких правовідносинах:
передачі майна в користування (безоплатне користування майном - статті 324 - 331 Цивільного кодексу України);
безоплатному відчуженні цього майна (наприклад - договір дарування).
Отже, конкретизація правовідносин, їх класифікація обумовлюються обсягом прав, які відчужуються чи передаються.
При цьому слід мати на увазі, що відповідно до п. 7 роз'яснення Вищого арбітражного суду від 02.04.94 N 02-5/225 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з судовим захистом права державної власності" знаходження майна на балансі підприємства (організації) ще не є безспірною ознакою його права власності.
Передача саме у власність має бути обумовлена нормативними актами, на підставі яких здійснюють свою діяльність державні органи приватизації відповідно до Конституції України(стаття 19). Ні статтею 24 Закону України "Про приватизацію державного майна", ні іншими нормативними актами Фонду державного майна України та його регіональним відділенням як суб'єктам цивільних правовідносин не надано право передачі об'єктів, визначених статтею 24, у власність на безоплатній основі.
Так, згідно зі статтею 1 Закону України "Про приватизацію державного майна" тощо приватизація майна державних підприємств України - це відчуження державного майна.
Слід зазначити, що порядок та способи відчуження державного майна, яке здійснюється в процесі приватизації, регламентовано Законом України "Про приватизацію державного майна", Державною програмою приватизації на відповідний рік. Такими способами відповідно до зазначених нормативних актів є: аукціон, конкурс, викуп.

................
Перейти до повного тексту