1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
23.10.2006 N 1621
Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу
На виконання вимог законодавства України щодо здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір) та наказу Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 30.10.97 N 1160 "Про організацію виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012" Фондом, його регіональними відділеннями та Фондом майна АР Крим у третьому кварталі 2006 року здійснено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.
Всього протягом третього кварталу 2006 року перевірено стан виконання умов 1209 договорів (28,3 відсотка загальної кількості договорів, що перебувають на контролі державних органів приватизації).
Починаючи з 1995 року, до кінця звітного кварталу, на виконання умов договорів українські підприємства отримали інвестицій та інших коштів на загальну суму 5,62 млрд грн., 573,76 млн дол. США та 72,04 млн євро, що у перерахунку на національну валюту становить 7,668 млрд грн. Загалом це перевищує обсяг, передбачений на цей період умовами договорів: 5,68 млрд грн., 523,86 млн дол. США, 19,26 млн євро, у тому числі у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства коштів внесено на загальну суму 3,13 млрд грн., 355,9 млн дол. США та 859,7 тис. євро.
Реалізуються інші зобов'язання покупців.
Хоча загальна динаміка виконання власниками об'єктів приватизації умов їх договорів купівлі-продажу є позитивною, перевірками встановлено факти невиконання або неналежного виконання покупцями об'єктів приватизації тих чи інших зобов'язань. Частка договорів, за якими вони мають місце, становить 11,3 відсотка загальної кількості перевірених договорів. Поряд із загальним перевищенням фактичних інвестиційних надходжень у приватизовані підприємства, заборгованість із внесення інвестицій у зв'язку з неналежним виконанням цієї умови склала 467,2 млн грн. і 8,97 млн дол. США. Наявні приклади неналежного виконання і інших умов договорів.
За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися до покупців передбачені законодавством і договорами відповідні заходи впливу.
Продовжувалася робота з розірвання договорів купівлі-продажу за невиконання покупцями взятих зобов'язань та робота із повернення таких об'єктів у державну власність. Станом на 01.10.06 у державну власність повернуто 213 об'єктів. Ще за 196 об'єктами така робота триває. З повернутих у державну власність повторно продано 126 об'єктів. Сума коштів, отриманих від їх продажу, становить більш ніж 82,26 млн грн. і перевищує суму, отриману від їх першого продажу, майже у 2 рази.
У третьому кварталі 2006 року Фонд, його регіональні відділення та Фонд майна Автономної Республіки Крим забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками стану виконання їх умов та термінів надання своїх звітів Фонду. Кращими регіональними відділеннями в частині якості організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо подальшого нормативного та методологічного забезпечення контролю є регіональні відділення Фонду по Дніпропетровській, Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській, Черкаській та Чернігівській областях, по м. Києву та Фонд майна АР Крим.
Зважаючи на вищенаведене,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом третьому кварталу 2006 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду забезпечити у четвертому кварталі 2006 року здійснення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації у обсягах та у строки, встановлені організаційно-розпорядчими документами Фонду.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Потімкова О.Ю.
Голова Фонду В.Семенюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
23.10.2006 N 1621
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом третього кварталу 2006 року
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір), постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 27.02.04 N 372, протягом 3 кварталу 2006 року проведено перевірку стану виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом третього кварталу 2006 року
На обліку органів приватизації знаходиться 12273 договори. З них:
- договорів купівлі-продажу пакетів акцій акціонерних товариств - 1099;
- договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації - 7860;
- договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва - 3314.
Із загальної кількості зазначених договорів, станом на 01.10.06 органами приватизації контролюється стан виконання умов 4270 договорів (решта 8003 договори - це договори, умови яких вже виконані, внаслідок чого їх знято з контролю).
Протягом 3 кварталу 2006 року перевірено стан виконання умов 1209 договорів, що складає 28,3 відсотка від кількості договорів, які знаходяться на контролі.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Динаміка загальних показників виконання покупцями взятих зобов'язань не погіршилася. Якщо у 2005 році за результатами перевірок кількість договорів, за якими були виявлені порушення тих чи інших умов, становила 12,9 відсотка від їх загальної кількості, то у звітному кварталі частка таких договорів склала 11,3 відсотка, або за 136 договорами (додаток 1).
У кожному випадку встановлення порушення до покупців були застосовані відповідні санкції, передбачені законодавством та договорами.
2. Аналіз стану виконання умов договорів окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп об'єктів, з числа зазначених вище, стан виконання умов їх продажу (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на обліку органів приватизації, найбільша кількість порушень фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва (додаток 2). Із 3314 договорів цієї групи, невиконання умов встановлено за 430 договорами (12,9 відсотка від загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 62 договорами (1,9 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 1329 договорами (40,1 відсотка). У повному обсязі виконано умови 1493 договорів (45,1 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що обліковується, стосуються об'єктів малої приватизації (додаток 3). З їх загальної кількості - 7860, умови у повному обсязі виконано за 5497 договорами (69,9 відсотка від їх загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 124 договорами (1,6 відсотка). Неналежне виконання умов (з порушенням термінів) має місце за 59 договорами (0,8 відсотка). Строк виконання умов не настав за 2180 договорами (27,7 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким (додаток 4).
На обліку органів приватизації перебуває 1099 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 861 договором (78,3 відсотка від загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 9 договорами (0,8 відсотка). Невиконання умов зафіксовано за 68 договорами (6,2 відсотка). За 161 договором (14,6 відсотка) терміни виконання умов не закінчились.
Серед зазначених договорів купівлі-продажу пакетів акцій 177 договорів стосуються підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку центрального апарату Фонду знаходиться 100 договорів, у регіональних відділеннях - 77.
Стан їх виконання є таким:
- за 134 договорами (75,7 відсотка від загальної кількості) умови виконано у повному обсязі;
- за 18 договорами (10,2 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання (інвестиційні зобов'язання та інші зобов'язання, виражені у грошовій формі, виконані, а за іншими зобов'язаннями кінцеві терміни їх виконання не закінчились);
- за 23 договорами (13,0 відсотка) кінцеві терміни внесення інвестицій та виконання інших зобов'язань тривають;
- за 2 договорами (1,1 відсотка) зафіксовано невиконання умов.
На сьогодні здійснюються заходи із забезпечення безумовного їх виконання, а у разі недосягнення позитивних результатів, до покупців будуть вжиті заходи для розірвання договорів та повернення придбаних за ними об'єктів у власність держави.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Факт порушення термінів розрахунків за придбані об'єкти приватизації встановлено за 10 договорами (майже 1,0 відсоток від перевірених). Такі випадки виявлені регіональними відділеннями Фонду по Вінницькій, Дніпропетровській, Закарпатській, Луганській, Полтавській, Чернігівській областях та Фондом майна АР Крим. Наприклад, покупцем (ТОВ "БМУ-2-ЛТД") нежитлового приміщення у місті Вінниця було порушено строк сплати вартості цього об'єкта, що при перевірці встановлено регіональним відділенням Фонду по Вінницькій області. У цьому випадку покупцю нарахований штраф у сумі 30,8 тис. грн., який він не сплатив, що спонукало регіональне відділення розпочати претензійно-позовну роботу з його стягнення у судовому порядку.
Регіональним відділенням по Чернігівській області за несвоєчасну сплату за придбаний об'єкт - цілісний майновий комплекс ПМК-10 "Укррибгоспу" (с. Новий Білоус) покупцю (фізична особа) нарахована пеня у сумі 5,4 тис. грн.
Недотримання термінів державної реєстрації нової форми власності придбаних покупцями об'єктів приватизації виявлено за 10 договорами (майже 1,0 відсоток від перевірених). Недисциплінованість покупців у цій частині встановлена регіональними відділеннями Фонду по Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській, Сумській та Одеській областях. Поряд з недисциплінованістю покупців, однією з причин несвоєчасної реєстрації є зволікання органів місцевого самоврядування з її оформленням.
Факти невиконання зобов'язань щодо збереження або забезпечення певного виду діяльності приватизованих об'єктів зафіксовано за 3 договорами (0,3 відсотка від перевірених) регіональними відділеннями Фонду по Дніпропетровській, Сумській та Чернігівській областях. Так, Регіональним відділенням Фонду по Дніпропетровській області встановлено, що покупцем (фізична особа) не збережено вид діяльності об'єкта соціальної сфери "Їдальня N 2" (м. Кривий Ріг). За це порушення регіональним відділенням покупцю нарахований штраф у сумі 3,02 тис. грн. та розпочата претензійно-позовна робота з його стягнення у судовому порядку.
Регіональним відділенням по Сумській області за договором купівлі-продажу об'єкта приватизації - лазні (смт. Степанівка) на його вимогу від покупця (фізична особа) не отримано інформацію про збереження ним виду діяльності цього об'єкта та стан виконання інших зобов'язань, передбачених договором. Тому вказане відділення звернулось до прокуратури Сумської області з метою застосування до покупця необхідних передбачених законодавством заходів.
Фактів порушень виконання власниками приватизованих об'єктів зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) впродовж звітного кварталу не виявлено.
Органами приватизації перевірено також стан виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових. На контролі органів приватизації знаходиться 497 договорів (11,6 відсотків від загальної кількості договорів, які контролюються органами приватизації), що містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент їх приватизації, та 279 договорів (6,5 відсотка від загальної кількості договорів, які контролюються) - щодо створення нових.
Протягом 3 кварталу поточного року органами приватизації перевірено 89 договорів (7,4 відсотка від загальної кількості перевірених), що містять умову збереження покупцями існуючої на об'єктах на момент приватизації кількості робочих місць, та 56 договорів (4,6 відсотка) - щодо створення нових.
Результати цих перевірок є такими.
Існуюча на момент приватизації кількість робочих місць на підприємствах, стосовно яких укладено зазначені 89 договорів з умовою щодо збереження робочих місць, становила майже 102,0 тис. одиниць. Перевірками виконання покупцями зазначеної умови встановлено, що зараз їх кількість складає 105,6 тис. одиниць. Тобто, власниками у післяприватизаційний період збережені робочі місця, які існували на момент приватизації, та додатково створено, понад взяті за договорами зобов'язання, майже 3,6 тис. нових робочих місць.
Наприклад, у Черкаській області за договором купівлі-продажу пакета акцій ВАТ "Уманьферммаш" покупцем (ВАТ "Маріупольський завод ім. Ілліча") на підприємстві збережені 932 робочі місця, які існували на момент його приватизації, та створено нові. На момент перевірки тут експлуатується вже 1722 робочих місця.
На виконання зобов'язання щодо створення нових робочих місць, яке присутнє у 56 договорах, власниками придбаних за ними об'єктів за період реалізації зобов'язань створено 1822 робочих місця - майже на тисячу робочих місць більше, ніж передбачалось договорами.
У Дніпропетровській області на виконання умов договору купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва (5-й пусковий комплекс ВАТ "Дніпродзержинський завод електричних виконавчих механізмів") покупцем (ТОВ "Артметалтехнологія") об'єкт добудовано, на створеному підприємстві експлуатується 470 нових робочих місць.
У Одеській області за договором купівлі-продажу Чорноморської птахофабрики покупцем (ТОВ з іноземними інвестиціями "Трансінвестсервіс" м. Одеса) додатково, на виконання умов договору, створено 80 робочих місць.
В ході проведення перевірок органами приватизації фіксується створення значної кількості нових робочих місць на підприємствах, договорами купівлі-продажу яких такі зобов'язання покупців передбачені не були. В звітному кварталі виявлено 88 таких договорів, за якими відмічено створення 656 нових робочих місць.
Наприклад, у Миколаївській області за договором купівлі-продажу частини будівлі кафе "Мрія" за рахунок покупця (ТОВ "ДЖІ енд КЕЙ ПЛЮС") проведено її реконструкцію вартістю 363,7 тис. грн. та створено 27 нових робочих місць, що не було передбачено умовами договору. Зараз об'єкт функціонує як супермаркет.
Мають місце і інші приклади, де завдяки добросовісній діяльності власників приватизованих об'єктів та ефективному контролю з боку органів приватизації вдається досягати позитивних результатів не лише в фінансових, економічних, але і в соціальних аспектах наслідків реалізації приватизаційних завдань у регіонах і в державі в цілому.
Результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов'язань та інших зобов'язань, виражених у грошовій формі показали наступне.
Такі зобов'язання містять 853 договори купівлі-продажу пакетів акцій, 440 договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації і 84 договори купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
Загалом цими договорами передбачено інвестування підприємств (у 1995-2016 роках) на загальну суму 9,1 млрд грн., 1,44 млрд дол. США та 19,26 млн євро. У тому числі станом на 16.10.2006 - 5,68 млрд грн., 523,86 млн дол. США., 19,26 млн євро. Фактично станом на 16.10.2006 українські підприємства отримали 5,62 млрд грн., 573,76 млн дол. США та 72,0 млн євро, що у перерахунку у національну валюту становить 7,668 млрд грн. Тобто, це помітно перевищує обсяг інвестицій, передбачений на цей період умовами договорів.
За окремими групами договорів ці цифри розподіляються так.

................
Перейти до повного тексту