- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
Про результати перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу
На виконання вимог чинного законодавства України щодо здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір) та наказу Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 30 жовтня 1997 р. N 1160 "Про організацію виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року N 1012" Фондом, його регіональними відділеннями та Фондом майна АР Крим у другому кварталі 2006 року здійснено перевірки стану виконання покупцями державного майна умов укладених договорів.
Всього протягом другого кварталу 2006 року перевірено виконання умов за 1304 договорами (28,3 відсотка загальної кількості договорів, що перебувають на контролі). Частка договорів, за якими допущено невиконання або неналежне виконання тих чи інших умов, становить 11,2 відсотка загальної кількості перевірених договорів.
Починаючи з 1995 року до кінця звітного кварталу, на виконання умов договорів, українські підприємства отримали інвестицій та інших коштів на загальну суму 5,58 млрд. грн., 573,71 млн. дол. США та 72,01 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту становить 7,63 млрд. грн. Загалом це перевищує 5,61 млрд. грн., 523,86 млн. дол. США, 19,26 млн. євро. У тому числі у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства коштів внесено на загальну суму 3,13 млрд. грн., 354,62 млн. дол. США та 859,7 тис. євро. Тобто майже дві третини всіх інвестицій надійшло саме у ці підприємства, частка договорів купівлі-продажу пакетів акцій яких у загальній кількості договорів з інвестзобов'язаннями становить 13 відсотків.
Зафіксовано створення на підприємствах нових робочих місць. Реалізуються інші зобов'язання покупців.
Поряд з тим перевірками виявлені факти невиконання або неналежного виконання покупцями об'єктів приватизації тих чи інших зобов'язань. Частка договорів, за якими вони мають місце, становить 11,2 відсотка загальної кількості перевірених договорів. Наприклад, у зв'язку з неналежним виконанням умов ряду договорів, недовнесено інвестицій на загальну суму 473,2 млн. грн. і 8,97 млн. дол. США. Є також приклади неналежного виконання інших умов договорів.
За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися до покупців передбачені законодавством і договорами купівлі-продажу заходи впливу.
Продовжувалася робота з розірвання договорів купівлі-продажу за невиконання покупцями об'єктів приватизації взятих зобов'язань та повернення таких об'єктів у державну власність з метою їх повторного продажу. Станом на 30.06.06 у державну власність повернуто загалом 211 об'єктів. Ще за 197 об'єктами така робота триває. З числа повернутих у державну власність об'єктів вже повторно продано 124 об'єкта. Сума коштів, отриманих від повторного продажу цих об'єктів, становить більш як 82 млн. грн. і перевищує суму, отриману від їх першого продажу, майже у 2 рази. У другому кварталі 2006 року Фонд, його регіональні відділення та Фонд майна Автономної Республіки Крим забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками стану виконання їх умов та термінів надання своїх звітів до Фонду. Кращими регіональними відділеннями в частині якості організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо подальшого нормативного та методологічного забезпечення контролю є регіональні відділення Фонду по м. Севастополю, м. Києву, Тернопільській, Дніпропетровській, Черкаській, Львівській, Миколаївській областях та Фонд майна АР Крим.
У зв'язку з вищевикладеним
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом другому кварталу 2006 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду забезпечити у третьому кварталі 2006 року здійснення перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації згідно з вимогами організаційно-розпорядчих документів Фонду.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Потімкова О.Ю.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного майна
України
20.07.2006 N 1142
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом другого кварталу 2006 року
Згідно з вимогами статей
7 та
27 Закону України
"Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна (далі - договір), постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97
N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України" та згідно з наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 27.02.04
N 372, протягом 2 кварталу 2006 року проведено перевірки стану виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом другого кварталу 2006 року
На обліку органів приватизації знаходиться 12062 договори. З них:
договорів купівлі-продажу пакетів акцій акціонерних товариств - 1098;
договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації - 7689;
договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва - 3275.
Із загальної кількості зазначених договорів, органами приватизації зараз контролюється виконання умов за 4613 договорами (решта 7449 договори - це договори, умови яких вже виконані, внаслідок чого їх знято з контролю, та договори, строки виконання умов яких наступають у наступні роки).
Протягом 2 кварталу 2006 року перевірено стан виконання за 1304 договорами, що складає 28,3 відсотка від кількості договорів, що знаходяться на контролі.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Динаміка загальних показників виконання покупцями взятих зобов'язань не погіршилася. Якщо у 1996 році за результатами перевірок кількість договорів, за якими були виявлені порушення тих чи інших умов, становила 36,6 відсотка від їх загальної кількості, то у 1997 році частка таких договорів склала 32,4 відсотка; у 1999 р. - 20,8; у 2001 р. - 17,9; у 2003 р. - 13,7; у 2005 р. - 12,9. Протягом звітного кварталу порушення покупцями взятих зобов'язань зафіксовано за 146 договорами, що, становить 11,2 відсотка від перевірених. У кожному випадку встановлення порушення до покупців були застосовані відповідні санкції, передбачені законодавством та договорами.
2. Аналіз стану виконання умов договорів купівлі-продажу окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп договорів, з числа зазначених вище, стан виконання їх умов (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на контролі органів приватизації, найбільша кількість порушень їх умов фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Із 3275 договорів цієї групи, що перебувають на контролі, невиконання їх умов встановлено за 425 договорами (13,0 відсотків від загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 70 договорами (2,1 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 1348 договорами (41,2 відсотка). У повному обсязі виконано умови 1432 договорів (43,7 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що контролюється - 7689, стосуються об'єктів малої приватизації. З них умови у повному обсязі виконано за 5290 договорами (68,8 відсотка від їх загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 124 договорами (1,6 відсотка). Неналежне виконання умов має місце за 63 договорами (0,8 відсотка). Термін виконання умов не настав за 2212 договорами (28,8 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким.
На контролі органів приватизації перебуває 1098 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. За результатами здійснених перевірок повне і своєчасне виконання умов відмічене за 841 договором (76,6 відсотка від їх загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 11 договорами (1,0 відсоток). Невиконання умов зафіксовано за 82 договорами (7,5 відсотка). За 164 договорами (14,9 відсотка) терміни виконання їх умов не закінчились.
Серед зазначених договорів купівлі-продажу пакетів акцій 175 договорів стосуються підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку центрального апарату Фонду знаходиться 100 договорів, у регіональних відділеннях - 75.
Стан їх виконання є таким:
- за 130 договорами, (74,3 відсотка від їх загальної кількості) умови виконано у повному обсязі;
- за 20 договорами (11,43 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання (інвестиційні зобов'язання та інші зобов'язання, виражені у грошовій формі, виконані, а за іншими зобов'язаннями кінцеві терміни їх виконання не закінчились);
- за 24 договорами (13,72 відсотка) кінцеві терміни внесення інвестицій та виконання інших зобов'язань тривають;
- за 1 договором (0,6 відсотка) зафіксовано невиконання умов, передбачених договором. На сьогодні здійснюються заходи щодо забезпечення безумовного їх виконання, а у разі недосягнення позитивних результатів, будуть вжиті заходи щодо розірвання договору та повернення об'єкта приватизації у власність держави.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Як зазначалось, найбільша кількість порушень умов договорів фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Значна частина порушень виконання умов цієї групи договорів стосується порушень термінів добудови та розбирання об'єктів. Протягом 2 кварталу 2006 року такі порушення встановлені за 34 договорами (2,6 відсотка від перевірених). Найбільша кількість таких випадків встановлена регіональним відділенням Фонду по Луганській області (18 договорів). З метою виправлення ситуації цим регіональним відділенням розпочата претензійно-позовна робота із застосування до покупців передбачених законодавством та договорами відповідних санкцій.
Факти порушення розрахунків за придбані об'єкти приватизації встановлено за 13 договорами (майже 1 відсоток від перевірених). Найбільше таких випадків встановлено регіональними відділеннями Фонду по Житомирській (5 договорів), Київській (2) областях, Фондом майна АР Крим (3). Наприклад, регіональним відділенням по Київській області за несвоєчасну сплату вартості за придбаний об'єкт (будівля будинку побуту м. Фастів) з покупця (фізична особа) стягнута пеня у сумі 27,653 тис. грн. Фондом майна АР Крим за несвоєчасну сплату за придбаний об'єкт - будівлі і споруди виробничої бази "БУ-35" м. Ялта - покупцю (юридична особа) нарахована неустойка у сумі 264,0 тис. грн.
Недотримання порядку термінів державної реєстрації нової форми власності придбаних покупцями об'єктів приватизації виявлено за 11 договорами (0,84 відсотка від перевірених договорів). Недисциплінованість покупців у цій частині виявлена регіональними відділеннями по Харківській (4 договори), Дніпропетровській (3), Запорізькій та Чернігівській областях (по 2 договори). Поряд з недисциплінованістю покупців, однією з причин несвоєчасної реєстрації є зволікання органів місцевого самоврядування з оформленням реєстрації.
Факти невиконання зобов'язань щодо збереження або забезпечення певного виду діяльності приватизованих об'єктів зафіксовано регіональними відділеннями по Харківській та Запорізькій (по 1 договору) областях (0,08 відсотка від перевірених). Так, регіональним відділенням по Запорізькій області встановлено, що покупцем (фізична особа) порушена умова щодо завершення будівництва житлового будинку з прибудованим магазином. У зв'язку з цим порушенням регіональним відділенням розпочата претензійно-позовна робота із застосування до покупця передбачених законодавством та договором відповідних санкцій.
Регіональним відділенням по Харківській області за договором купівлі-продажу бази відпочинку "Салтів" встановлено, що покупцем (ТОВ "Рапід") не збережений профіль діяльності цього об'єкта та він взагалі не функціонує. Тому, для виправлення цієї ситуації регіональним відділенням покупцю нарахований штраф у розмірі 1224 тис. грн та розпочата відповідна претензійно-позовна робота.
Фактів порушень виконання покупцями зобов'язань щодо збереження або збільшення обсягів виробництва продукції (послуг) впродовж кварталу не виявлено.
Органами приватизації перевірено також стан виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових. На контролі органів приватизації знаходиться 497 договорів (10,7 відсотків від загальної кількості договорів, які контролюються органами приватизації), які містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент приватизації та 223 договори (4,8 відсотка від загальної кількості договорів) - щодо створення нових.
Протягом 2 кварталу 2006 року, органами приватизації було проконтрольовано 93 договори (7,1 відсотка від загальної кількості перевірених договорів), які містять умову щодо збереження кількості робочих місць та 67 договорів (5,1 відсотка від загальної кількості перевірених договорів) - щодо створення нових.
Результати цих перевірок є такими.
Існуюча на момент приватизації кількість робочих місць на підприємствах, стосовно, яких укладено вищезазначені 93 договори з умовою щодо збереження робочих місць, становила 110,0 тис. одиниць. Перевірками виконання покупцями зазначеної умови встановлено, що на сьогодні їх кількість складає 113,2 тис. одиниці. Тобто, власниками у післяприватизаційний період збережені робочі місця та додатково створено, без взяття на себе таких зобов'язань, 2,2 тис. робочих місць (таких договорів 27). Наприклад, у Дніпропетровській області за договором купівлі-продажу об'єкта соціальної сфери "Спортивна база" встановлено, що об'єкт використовується за призначенням, здійснюється фізичне виховання, підготовка, тренування та реабілітація спортсменів футбольного клубу "Дніпро", а також створено 71 нове робоче місце.
У цій же області за договором купівлі-продажу пакету акцій ВАТ "Продмаш" покупцем (ТОВ "Артметалтехнологія") збережені на підприємстві 360 робочих місць, які існували на момент приватизації.
Регіональним відділенням Фонду державного майна по Львівській області повідомлено, що за договором купівлі-продажу пакету акцій ВАТ "Дрогобицький завод автомобільних кранів" покупець (ТОВ ПФК "Старком") виконав умову щодо збереження на підприємстві 2230 робочих місць, які існували на момент приватизації.
Мають місце і інші приклади.
На виконання зобов'язання щодо створення нових робочих місць, яке передбачено 67 договорами, власниками цих об'єктів у постприватизаційний період створено 604 робочих місць (перевіреними договорами передбачалось створення 565 робочих місць).
Наприклад, у Чернівецькій області за договором купівлі-продажу пакету акцій ВАТ "Чернівецька меблева фабрика" покупцем (ТОВ "Діва") в постприватизаційний період на підприємстві створено 62 нових робочих місця.
У Дніпропетровській області за договором купівлі-продажу пакету акцій ВАТ "Проектний і проектно-конструкторський інститут "Металургавтоматика" покупцем (НВФ "Дніпротехсервіс") створено 58 нових робочих місць.
Результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов'язань та інших зобов'язань, виражених у грошовій формі показали таке.
Зазначені зобов'язання містять 850 договорів купівлі-продажу пакетів акцій, 424 договори купівлі-продажу об'єктів малої приватизації і 70 договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
Загалом зазначеними договорами передбачено внесення до підприємств протягом 1995-2016 років інвестицій та інших коштів на загальну суму 9,1 млрд. грн., 1,44 млрд. дол. США та 19,26 млн. євро. у тому числі протягом 1995 - другого кварталу 2006 р. договорами передбачено здійснення інвестицій 5,61 млрд. грн., 523,86 млн. дол. США., 19,26 млн. євро.
Починаючи з 1995 року до кінця звітного кварталу інвестицій та інших коштів у процесі приватизації українські підприємства отримали на загальну суму 5,58 млрд. грн., 573,71 млн. дол. США та 72,01 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту складає 7,63 млрд. грн. Загалом це перевищує обсяг, передбачений на цей період умовами договорів.
За окремими групами договорів ці цифри розподіляються так.
Договорами купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств передбачено надходження у період з 1995 року до 2016 року коштів у сумі 8,3 млрд. грн., 1,44 млрд. дол. США та 19,26 млн. євро. У тому числі на стратегічно важливі підприємства ці надходження протягом аналогічного періоду мають скласти 4,76 млрд. грн., 1,18 млрд. дол. США та 410 тис. євро.
Фактично у період з 1995 року надійшло за всіма договорами купівлі-продажу пакетів акцій на суму 5,249 млрд. грн., 572,13 млн. дол. США та 72 млн. євро, у тому числі за договорами купівлі-продажу пакетів акцій стратегічно важливих підприємств - на суму 3,127 млрд. грн., 354,62 млн. дол. США та 859,7 тис. євро (за умовами цих договорів за цей період повинно бути внесено 2,82 млрд. грн. та 319,47 млн. дол. США та 410 тис. євро).
................Перейти до повного тексту